Är mitt tangentbord mekaniskt el. ej? (länk med bild!)

Permalänk
Avstängd

Är mitt tangentbord mekaniskt el. ej? (länk med bild!)

Tjena! Jag har följande tangentbord: http://pjcomputers.net/compaqpresariosk-2700pn340740-003spare... dock nordiskt så åäö finns med men det är fortfarande model SK-2700. Det jag inte kunnat lyckats lista ut är om det är mekaniskt.

Jag har tagit upp Pause Break knappen för att kolla underlaget och jag ser då nått gummitaktigt men jag
vet fortfarande inte om det är mekaniskt. Så någon som kan kika på bilden i länk å säga om det mekaniskt?

Tack för svar på förhand!

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

så ser mekaniska knappar ut http://www.cherrycorp.com/english/switches/key/mx.htm är det gummi under så är det inte mekaniskt

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Om jag får göra en off-topic, så har jag en fråga.
Är det någon fördel med mekaniska knappar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Om jag får göra en off-topic, så har jag en fråga.
Är det någon fördel med mekaniska knappar?

Känslan. Testa ett om du har möjlighet så förstår du. Har själv ett mekaniskt här hemma och varje dag vid kontorsdatorn på jobbet känns plågsam. Vanliga tangenter är mycket "svampigare".

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat använda mekaniskt men det ska tydligen vara skönare att skriva på.

Permalänk
Medlem

Ok. Tack för snabbt svar. Jag själv är dock nöjd med mitt gamla trådlösa Microsoft-kit från 2001..

Permalänk
Medlem

Man är alltid nöjd med det man har tills att man har provat något bättre. Så om du inte gillar att slösa pengar borde du inte prova ett mekaniskt tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Man är alltid nöjd med det man har tills att man har provat något bättre. Så om du inte gillar att slösa pengar borde du inte prova ett mekaniskt tangentbord.

Ok. Jag provar inte

Permalänk
Medlem

Till TS: Kan garantera dig att det inte är ett mekaniskt tangentbord du har där!

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

så ser mekaniska knappar ut http://www.cherrycorp.com/english/switches/key/mx.htm är det gummi under så är det inte mekaniskt

Finns andra medkaniska brytare än Cherrys switchar, te.x Topre och Buckling spring. Och de ser helt annorlunda ut.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Om man vill ha ett mekaniskt tangentbord billigt, börja leta i Second Hand Butiker, om man har tur kan man få ett billigt.
Jag lyckades hitta ett IBM M för 20kr.
Men som sagt, du måste ha tur för det ens ska finnas ett mekaniskt där.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk

Va hemma hos polaren förra helgen och hjälpte hans farsa städa ur sitt gamla kontor.
Hittade ett aldrig använt Chicony 5158 som skulle slängas. Tur att man va där o räddade det.
Går för runt $40-80 på Ebay, o då begagnat

Nu måste jag bara finna en 5-pin DIN till PS/2 för att få det att funka.
Men ojoj, vilken känsla.

Visa signatur

"Und bist du manchmal auch allein, Ich pflanze dir ein Schwesterlein"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Finns andra medkaniska brytare än Cherrys switchar, te.x Topre och Buckling spring. Och de ser helt annorlunda ut.

ja men menade att det var ett exempel och att en mekanisk switch alldrig är gummi över

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk

Behöver man inte ha drivrutiner till ett sånt här gammalt tangentbord?

Är det på något sätt möjligt att använda ett Symbolics Space Cadet tangentbord ihop med en modern PC (okej då, eller Mac) dator av dagens modell?

Symbolics Space Cadet! Där har ni tangentbordens tangentbord!

TS: Det där är ett gammalt tangentbord. Men det är inte tillräckligt gammalt för att det ska ha mekaniska knappar. Dock så är de där knapparna också mycket sköna. Jag är inte förtjust alls i dagens lågprofil (á laptop) knappar. Det räcker med att de finns på bärbara datorer. Tangentbord till stationära datorer ska inte ha såna. Det är rena plågan för fingrarna. Inte minst om man liksom jag skriver med känsla och snabbt. Jag känner knappt var en viss knapp slutar när jag skriver på ett tangentbord med lågprofiltangenter.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111