Permalänk
Medlem

Min dator... Känns lite ojämnt :D

Uploaded with ImageShack.us

Har AMD Phenom II X2 555 BE @ 3.72 GHZ och nån random 320 gb Seagate disc... Känns som att jag inte får ut det jag vill från grafkkortet med så låga scores i allt annat :S

Har ett Sapphire HD6870 @ 985/1150

Om jag köper en bättre processor kommer mitt grafikkort fungera bättre då eller borde jag bara satsa på en bättre hårdisk om min processor är bra som den är

Permalänk
Medlem

I princip alla hårddiskar på 7200 rpm (3,5") ligger på 5,9 och du får ingen bättre spelprestanda av att byta HDD. Vill du ha bättre betyg är det SSD som gäller, blir ca 7,2-7,7 typ.
Då det inte är något värstingkort får du nog inte ut mer av grafikkortet genom att byta processor men då du har en 2 kärnig kommer du garanterat få bättre prestanda om du köper en ny. Kan rekommendera Intel i5 2500K.

MVH lp0l

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lp0l:

I princip alla hårddiskar på 7200 rpm (3,5") ligger på 5,9 och du får ingen bättre spelprestanda av att byta HDD. Vill du ha bättre betyg är det SSD som gäller, blir ca 7,2-7,7 typ.
Då det inte är något värstingkort får du nog inte ut mer av grafikkortet genom att byta processor men då du har en 2 kärnig kommer du garanterat få bättre prestanda om du köper en ny. Kan rekommendera Intel i5 2500K.

MVH lp0l

Kollat runt lite och personer med samma graffe som mig och über komponenter som i7 får ca 25000 i 3dmark06 medan jag får 17000 :\

Har faktiskt tänk köpa en i5:a men då måste jag köpa ett moderkort också så det blir 2.5k vilket jag nyss slösat på graffet och nya ram minnen

Permalänk

Det du har är ju en tvåkärning processor, det drar ner en hel del i cpu intensiva spel såsom Bad Company 2.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edasvangen:

Det du har är ju en tvåkärning processor, det drar ner en hel del i cpu intensiva spel såsom Bad Company 2.

Ser att du kör på samma ram minnen och nästan samma graffe (Xfx vs Sapphire) som mig men vissa spel stödjer inte 4 kärnor och i vissa spel presterar dual core bättre än quad core

Spelar mest: Mw2, WoW och DiRT2

Permalänk

Visst, till MW2 och WoW räcker en tvåkärnig processor, Dirt2 har jag aldrig spelat så kan ej kommentera där, men de flesta "stora" spelen som kom ut 2010 har stöd för upp till 4 kärnor, om inte mer, och de flesta spelen som släpps i framtiden kommer förmodligen ha stöd för åtminstone 4 kärnor, nu när sex kärniga processorer blir allt vanligare och flera processorer med ännu flera kärnor och HT kommer ut senare i år kommer vi garanterat se nya spel lanserade med stöd för flera kärnor(4+).

Så en fyrkärnig processor kanske inte ger dig någon större prestandaboost i nuläget, men om 6-12 månader, ja!

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem

med lite tur så kan du ju låsa upp fler kärnor i din processor. först måste du kolla om det går att göra med ditt moderkort.

Visa signatur

QX9650, GTX295+GTX285, Asus Rampage Formula, 2x VelociRaptor 150Gb Raid0, Corsair HX1000, CM Stacker ST01, Eizo HD2441W

Permalänk
Medlem
Skrivet av edasvangen:

Visst, till MW2 och WoW räcker en tvåkärnig processor, Dirt2 har jag aldrig spelat så kan ej kommentera där, men de flesta "stora" spelen som kom ut 2010 har stöd för upp till 4 kärnor, om inte mer, och de flesta spelen som släpps i framtiden kommer förmodligen ha stöd för åtminstone 4 kärnor, nu när sex kärniga processorer blir allt vanligare och flera processorer med ännu flera kärnor och HT kommer ut senare i år kommer vi garanterat se nya spel lanserade med stöd för flera kärnor(4+).

Så en fyrkärnig processor kanske inte ger dig någon större prestandaboost i nuläget, men om 6-12 månader, ja!

Aa tänkte vänta lite med att köpa bättre processor Ska se vilka priser de nya AMD kommer ligga på ! Tack

Skrivet av golflars:

med lite tur så kan du ju låsa upp fler kärnor i din processor. först måste du kolla om det går att göra med ditt moderkort.

Har försökt.... Tyvärr fick jag ett exemplar som det inte går på

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hur f*n då? får också 5,9 precis som alla andra

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Windows Experience Index kan vara det sämsta verktyget för att avgöra en dators prestanda. Enligt dina poäng skulle ditt HD6870 vara snabbare än mitt GTX 570. Inte särskilt pålitligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Windows Experience Index kan vara det sämsta verktyget för att avgöra en dators prestanda. Enligt dina poäng skulle ditt HD6870 vara snabbare än mitt GTX 570. Inte särskilt pålitligt.

Nä jag vet.. Får du 7.7 eller? För GTX 570 ska vara 15% Bättre än 6870

Permalänk
Medlem

Vet inte hur Windows index fungerar, men gissar på att det slumpar fram en siffra mellan 1 och 7,9 som är max, bara för att det skall se bra ut. Min 6år gamla laptop får nästan samma siffror som min spelburk.

Bättre du jämnför siffror i Vantage och PCmark istället, blir lättare att hitta obalanser där.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandrop:

Nä jag vet.. Får du 7.7 eller? För GTX 570 ska vara 15% Bättre än 6870

Jag får 7.1
Du borde som sagt inte bry dig om detta poängsystem alls. Som ctrl säger så använd 3D Mark eller PC Mark om du ska jämföra mot andra system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Jag får 7.1
Du borde som sagt inte bry dig om detta poängsystem alls. Som ctrl säger så använd 3D Mark eller PC Mark om du ska jämföra mot andra system.

Jag får 17000 I 3dmark06 för hela systemet då medan jag sett reviews där de får 25000... Fast där har de i7 och grejer

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandrop:

Jag får 17000 I 3dmark06 för hela systemet då medan jag sett reviews där de får 25000... Fast där har de i7 och grejer

Ja, det är ju från de flerkärniga CPU:erna alla poäng kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Jag håller med. Min HD4870 från 2008 får 7.5 poäng både i Gaming och Graphics...

Alltså signifikant bättre än GTX 570 enligt windows... *Facepalm*