De bästa och mest prisvärda skärmarna i dagsläget

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Fast nu är det så att Black crush var bara en inställning bort..

Så enkelt är det inte.

JonteYot är ensam om att reka F2380 och det finns en väldigt enkel anledning till det. Det är helt enkelt ingen särskilt bra skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ale2:

F2380M är i princip samma skärm som F2380. MX är en något senare version men har samma problem.

Skrivet av ale2:

Om det vore så, så är det ytterligare ett argument varför denna tråd inte håller tillräckligt hög nivå för att klistras.

Men herregud, det är väl bara att redigera din stolpe.

Sen som sagt, Digitalversus gör inga snabbtester, de har dock ett kasst upplägg, kolla product face-offs, där har du mer information om alla skärmar!

Skrivet av ale2:

Så enkelt är det inte.

JonteYot är ensam om att reka F2380 och det finns en väldigt enkel anledning till det. Det är helt enkelt ingen särskilt bra skärm.

Än en gång ensam? Den får 5/5 av DV. Kolla även deras heads-up mot Dell U2311H. Dellen har jag för mig vinner men inte stort. http://www.digitalversus.com/samsung-f2380m-vs-dell-u2311h-p9...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ale2:

Så enkelt är det inte.

http://reviews.cnet.com/lcd-monitors/samsung-syncmaster-f2380...
Kör expand på denna

http://www.trustedreviews.com/monitors/review/2011/01/12/Sams...

Alltså, tycker inte det är en jättebra skärm direkt. Men kass? Aldrig.

Skrivet av ale2:

Så enkelt är det inte.

Gamma var ju allt som behövdes, är inte det enkelt?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Men herregud, det är väl bara att redigera din stolpe.

Sen som sagt, Digitalversus gör inga snabbtester, de har dock ett kasst upplägg, kolla product face-offs, där har du mer information om alla skärmar!

Än en gång ensam? Den får 5/5 av DV. Kolla även deras heads-up mot Dell U2311H. Dellen har jag för mig vinner men inte stort. http://www.digitalversus.com/samsung-f2380m-vs-dell-u2311h-p9...

De säger ju att U 2311H är en bättre skärm och att enda anledningen att köpa F2380 är att den var billigare när de skrev recensionen men i Sverige är U2311H billigare så då finns det ingen anledningatt köpa F2380 längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ale2:

De säger ju att U 2311H är en bättre skärm och att enda anledningen att köpa F2380 är att den var billigare när de skrev recensionen men i Sverige är U2311H billigare så då finns det ingen anledningatt köpa F2380 längre.

De säger väl att det beror på användningsområde sist jag kollade.

Sist jag kollade skulle också F2380 ha bättre svärta än U2311, men det kan vara väldigt fel.

God natts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Sist jag kollade skulle också F2380 ha bättre svärta än U2311, men det kan vara väldigt fel.

"DELL FOR GAMERS, SAMSUNG FOR PRICE"
"even its spectacular contrast doesn't give the F2380M the edge over the U2311H. In fact, once its settings have been adjusted, the U2311H offers more accurate colours. We therefore think the Dell would be a better choice for anyone who's serious about photo editing with accuracy. "
http://www.digitalversus.com/samsung-f2380m-vs-dell-u2311h-p9...

Dell är bättre till spel och bättre till fotoarbete. I Sverige är Dellen dessutom billigare.

Nej, det finns ingen anledning att köpa Samsungen om man inte är en riktig Samsung-fanboy.

Permalänk
Skrivet av ale2:

För att Jonte[YoT] skriver vilka han tycker är mest prisvärda i nuläget och inte de som faktiskt är det.

Tro f*n att han gör det, hur skulle man kunna göra något annat än "tycka" om bildskärmar?

"...faktiskt är det." Dagens sämsta. Faktiskt.

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonkypete:

Tro f*n att han gör det, hur skulle man kunna göra något annat än "tycka" om bildskärmar?

"...faktiskt är det." Dagens sämsta. Faktiskt.

Problemet är att han inte är tillräckligt insatt vilket fadäsen med F2380 visar.

Permalänk
Skrivet av ale2:

För att Jonte[YoT] skriver vilka han tycker är mest prisvärda i nuläget och inte de som faktiskt är det.

T.e.x. skulle Ingen som har bred kunskap om skärmar rekommendera Samsung F2380 med alla de problem som finns med den skärmen.

Hej Kol,

F2380 släpptes för ungefär 1½ år sen. Black crush-problemet ska vara fixat för länge, länge sen. Det gick ju dessutom att åtgärda någorlunda även på de första skärmarna genom lite justeringar.
Det blir lite som Dell 2707? som hade problem med riktigt högt input-lag. I den/de första revisionen/rna. Som alla recensioner byggde på. Sen satt folk och ojade sig över hur dålig skärmen var och kunde inte förstå hur andra faktiskt kunde tycka om den.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Jag tror jag ska starta en egen tråd med de skärmar som faktiskt är mest prisvärda i nuläget.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

God natts.

Den har inte bättre svärta, den har otroligt mycket bättre svärta.
Så nog finns det allt anledningar att satsa på någon skärm med cPVA-panelen.

Skrivet av ale2:

Jag tror jag ska starta en egen tråd med de skärmar som faktiskt är mest prisvärda i nuläget.

Gör det, men skynda dig innan du blir avstängd. Risk att du sitter på fast IP eller hur kol?
Trodde nästan det var du som tjatade om Benqs MVA-skärmar tidigare i tråden, men så var ju inte fallet.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10755616']Den har inte bättre svärta, den har otroligt mycket bättre svärta.
Så nog finns det allt anledningar att satsa på någon skärm med cPVA-panelen.

Inte den C-PVA:n nej.

Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10755616']Gör det, men skynda dig innan du blir avstängd. Risk att du sitter på fast IP eller hur kol?
Trodde nästan det var du som tjatade om Benqs MVA-skärmar tidigare i tråden, men så var ju inte fallet.

Vad snackar du om? Vill du prata skärmar eller spela paranoid?

Permalänk

Intressant läsning och en bra guide!
+1

Permalänk
Medlem

Hej,
Behöver en skärm för max 2500kr. Bildredigering är ledordet tillsammans med färgåtergivning,färgbalans och färgdjup. Hur är det med u2311h och tinting? var det bara en barnsjukdom?
Min största allergi är en kall blå ton som är omöjlig att bli av med.

Tacksam för tips!

edit: Förövrigt en fin Guide! Är dock lite osäker på vad jag ska välja o ställer därför frågan till den som har möjlighet att svara.

Permalänk
Medlem

Uppdatering av priser (från)

LG 2220P = 2000:- (+100)
HP ZR24w = 3800:- (+200)
U2410 = 4900:- (+100)
U2711 = 7300:- (-200)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ale2:

Uppdatering av priser (från)

LG 2220P = 2000:- (+100)
HP ZR24w = 3800:- (+200)
U2410 = 4900:- (+100)
U2711 = 7300:- (-200)

Vilka jävlar som höjt ZR24w som jag tänkt köpa när som helst! Fyfan :@

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Vilka jävlar som höjt ZR24w som jag tänkt köpa när som helst! Fyfan :@

Nja, alltså, det vet jag inte om de gjort direkt.
~3800 har väl varit lägstapriset som funnits hos större, välkända affärer länge.
Det är bara att ge sig in på Prisjakt och kolla prishistoriken, jag sökte på t ex Dustin och de ska aldrig ha sålt den för mindre än 3700kr (eller kanske 3695 mer exakt). Det du kan göra om du verkligen vill spara är att köpa från Tyskland. Men det blir ju lite krångligt om det är något fel på den direkt när du får den.

De priser jag skrivit är för övrigt utan frakt och med små, mer okända butiker bortsorterade. Så det är lite ungefärligt, folk ska få en bra idé om vad skärmarna kostar men sen kan ju ingen veta vilka affärer de själva helst vill handla från. En del har ju fri frakt från affärer som Dustin och Inet m.fl. Komplett och Webhallen kan man hämta hos i butik osv.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10798567']Nja, alltså, det vet jag inte om de gjort direkt.
~3800 har väl varit lägstapriset som funnits hos större, välkända affärer länge.
Det är bara att ge sig in på Prisjakt och kolla prishistoriken, jag sökte på t ex Dustin och de ska aldrig ha sålt den för mindre än 3700kr (eller kanske 3695 mer exakt). Det du kan göra om du verkligen vill spara är att köpa från Tyskland. Men det blir ju lite krångligt om det är något fel på den direkt när du får den.

De priser jag skrivit är för övrigt utan frakt och med små, mer okända butiker bortsorterade. Så det är lite ungefärligt, folk ska få en bra idé om vad skärmarna kostar men sen kan ju ingen veta vilka affärer de själva helst vill handla från. En del har ju fri frakt från affärer som Dustin och Inet m.fl. Komplett och Webhallen kan man hämta hos i butik osv.

Jo, kostar fortfarande 3700 med studentrabatt. Ungefär vad kostar den i deutschland?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Jo, kostar fortfarande 3700 med studentrabatt. Ungefär vad kostar den i deutschland?

Innan listan med affärer och priser börjar, så har du en knapp som det står internationella priser på. Frakten drar givetvis upp priset med ett par hundra, till skillnad från t ex DustinHome med studentkonto.

En rejäl prissänkning på LGs 120-hertzskärm för övrigt!
Ner från 3000 lägstapris till 2500 hos flera stora affärer.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=628084

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Skulle vara väldigt intressant att höra vad herrarna i den här tråden har att säga om LGs IPS236V (alt. IPS231P. Antar att det är samma panel?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stais:

Skulle vara väldigt intressant att höra vad herrarna i den här tråden har att säga om LGs IPS236V (alt. IPS231P. Antar att det är samma panel?)

Eftersom recensionerna lyser med sin frånvaro kan man inte säga så mycket. Ser bra ut på pappret, men det gör de flesta skärmarna idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Eftersom recensionerna lyser med sin frånvaro kan man inte säga så mycket. Ser bra ut på pappret, men det gör de flesta skärmarna idag.

Jaså. Du tycker alltså att TN låter bra på pappret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ale2:

För vissa individer och områden ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stais:

För att svara på din fråga så är det garanterat samma panel i IPS236V och 231P som i U2311H.

Finns redan recensioner av lillkusinen IPS226V som förövrigt bildegenskapsmässigt är nästan identisk med U2211H.
http://www.digitalversus.com/lg-flatron-ips226v-p357_10200_35...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ale2:

"DELL FOR GAMERS, SAMSUNG FOR PRICE"
"even its spectacular contrast doesn't give the F2380M the edge over the U2311H. In fact, once its settings have been adjusted, the U2311H offers more accurate colours. We therefore think the Dell would be a better choice for anyone who's serious about photo editing with accuracy. "
http://www.digitalversus.com/samsung-f2380m-vs-dell-u2311h-p9...

Dell är bättre till spel och bättre till fotoarbete. I Sverige är Dellen dessutom billigare.

Nej, det finns ingen anledning att köpa Samsungen om man inte är en riktig Samsung-fanboy.

Finns det nån som diggar slamsung...........så många som dom lurat med sina kantbelysta skit skärmar .....
Ja alla slamsung med led har clouding(blöder ljus) mer el mindre!!!Mest problem har dock stora tvskärmar...

Permalänk
Medlem

Misco har kampanj på LG's w2000p-bf skärm http://www.speldator.nu/kampanj-pa-lg-w2220p-bf-spelskarm/

bör man slå till? Det är väl den bästa skärmen för det priset idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Skrivet av ale2:

Skrivet av Dreas89:

För vissa individer och områden ja.

Här måste jag säga att jag håller med Dreas89.

Jag har dom senaste 4 åren haft en 226BW ( 22" @ 1680x1050 @ 60Hz ) och tycker skärmen har uppfyllt alla mina krav sett till färgåtergivning/responstid/uppdateringsfrekvens/betraktningsvinklar samt upplösning.

I vilket fall så har jag nu besällt en ny skärm, en Asus VE278Q, har inte fått den än men med tanke på att den är ca 4 år nyare än min nuvarande skärm så känns det ändå som att den kommer att vara bättre trots att båda är TN-paneler. Den nya kommer även att ha LED istället för CCFL som bakgrundsbelysing.

Har sett många argumentera emot att köpa en skärm på 27" med 1080P upplösning men hur illa kan det egentligen vara?

På min nuvarande skärm har jag som sagt 1680x1050 vilket resulterar i 1764000 pixlar, på den nya är det 1920x1080 vilket resulterar i 2073600 pixlar.
Tar jag sedan pixlar/tum ( 1764000/22 = 80182 ) ( 2073600/27 = 76800 ) och sen det nya värdet genom det gamla ( 76800/80182 = 0.958 ) så ger det mig ca 4.2% sämre upplösning på den nya skärmen.
4.2% känns i min värld inte alls så farligt med tanke på att jag får en större skärm som nästan garanterat gör bättre ifrån sig i alla andra avseenden så om någon kan ge mig en inblick i varför en 27" med "bara" 1080P avrådes så starkt vill jag gärna veta.

Fotnot: Har förövrigt börjat övergå till att spela med 360 kontroller i så dom 4.2% sämre upplösning ser jag i själva verket som en förbättring ( Jag sitter alltså längre från skärmen ) . Inte heller äger jag en TV så alla filmer och serier jag kollar på har tidigare varit på 22" vilket nu kommer att bli på 27", känns som ett lyft.

OBS. Vissa siffror har blivit avrundade.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av xploz:

Misco har kampanj på LG's w2000p-bf skärm http://www.speldator.nu/kampanj-pa-lg-w2220p-bf-spelskarm/

bör man slå till? Det är väl den bästa skärmen för det priset idag?

Ja, absolut.
Det är en riktigt bra skärm. Har själv syskonet Dell 2209WA. Enda negativa är att den lider av mycket white glow, men någon plattskärm totalt fri från det fenomenet är å andra sidan svår att hitta.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Dustin nästintill skänker bort LG W2220P nu.

Här kan man se prisutvecklingen

Såg nu att Komplett fullkomligt hade slashat sönder priset på Eizo FS2331 för mer än en månad sen..
Komplett.se -1295:- 2011-03-07 2 195:
Beklagligt att ingen uppmärksammat detta

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10957575']Dustin nästintill skänker bort LG W2220P nu.

Här kan man se prisutvecklingen

http://www.prisjakt.nu/bilder/graph_price.php?p=485774

Såg nu att Komplett fullkomligt hade slashat sönder priset på Eizo FS2331 för mer än en månad sen..
Komplett.se -1295:- 2011-03-07 2 195:
Beklagligt att ingen uppmärksammat detta

Det där är inget annat än galet billigt.

Blir väldigt sugen på att köpa två och ha som tredje och fjärdeskärm.

Tanken är att när nya arbetsrummet är klart är 2st U2410 framför mig och sen nån mer skärm.. men två såna i pivotläge ute till höger och vänster vore ju inte tokigt

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||