Flytta filer mellan hårddiskar

Permalänk
Medlem

Flytta filer mellan hårddiskar

Ska det det ta närmare 10min för att flytta 1GB från en enhet till en annan? Dem sitter på samma IDE kabel.

Fenster

Permalänk
Medlem

Det beror ju på vad du har för hårddiskar och moderkort/processor, skriv gärna lite mer information om du vill ha mera hjälp.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att bara en enhet kan skicka/ta emot data på en IDE kabel?

Så när den ena har skickat lite till RAM minnet så får den vänta tills den andra tagit emot det.

Sen så kan det bero på om det är ATA33 diskar eller ATA100.
Plus ifall dom är väldigt Fragmenterade så kan det oxå ta tid så läs/skriv huvudet måste hoppa fram o tillbaka över disken.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Det borde gå fortare tycker jag. Jag kopierade 7.5 GB till samma disk och det tog ca 25min. Det är ganska mycket högre hastighet än vad du fick. Borde egentligen gå långsammare att kopiera till samma disk än mellan diskar...men jag vet inte, bara teori. Måste kolla när jag kommer hem hur lång tid det tar att kopiera 1GB mellan två diskar på samma kanal

Permalänk
Medlem

Intern kopiering på en hårddisk är snabbare än mellan två.

tror det rör sig om 400-500Mbit/s om det är internt på en hd

medans mellan två diskar så begränsas det ju av ATA hastigheten.

EDIT: Enligt dustin så har IBM's 120GXP, 592 Mbits/sek Intern Överföringshastighet

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Har 2st, IBM GXP120 80GB och de sitter som pri-master och pri-slave på samma ide-kabel. Kopierade ca, 22GB från den ena till den andra och det tog 7 minuter om jag inte såg alldeles fel på klockan.

Observera att det går lite snabbare att kopiera mellan hårddiskar i WinXP än i Win2k. Om du kör ex, Win98 eller WinMe får du räkna med mycket längre tider.

Permalänk

det var snabbt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Intern kopiering på en hårddisk är snabbare än mellan två.

tror det rör sig om 400-500Mbit/s om det är internt på en hd

medans mellan två diskar så begränsas det ju av ATA hastigheten.

EDIT: Enligt dustin så har IBM's 120GXP, 592 Mbits/sek Intern Överföringshastighet

Det är inte snabbare att kopiera på en hårddisk! Huvudet måste ju flyttas fram och tillbaka mellan "läs- och skrivstället" hela tiden. Har man två fysiska diskar i en dator går det mycket snabbare att kopiera filer från disk A till B än att kopiera filer från disk A till något annat ställe på disk A.

De där siffrorna du nämner är ju bara teoretisk maxhastighet i cachet eller nåt, när man läser från en disk kommer man sällan över 40-50 MB/s i bästa fall. Kolla med HDTach t.ex. IDE-interfacet är med andra ord sällan en begränsning.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |