Telenor säljer gamla modem

Permalänk
Medlem

Telenor säljer gamla modem

Lite småförbannad på Telenor just nu, så jag tänkte skriva av mig lite.

Var inne på deras sida några dagar sedan och såg att dom erbjuder 6mbit mobilt bredband med kontantkort. Ringde till kundtjänst/säljare och frågade runt lite kring vilkor och blev försäkrad om att det var 6mbit/s som gällde. Fick reda på att det fanns en butik i min stad som sålde startpaketen så jag tänkte att det vore smidigare att springa och köpa istället för att behöva vänta med att få det utskickat.

Sagt och gjort sprang jag förbi där igår och hämtade ut mitt startpaket med modem och simkort, packade upp det hela och pluggade i datorn för att testa. Körde för skojs skull testet på speedtest.net och fick siffrorna 2.8/0.24mbit. Har naturligtvis inte väntat mig några mirakel hastighetsmässigt men jag blev ändå lite konfunderad över resultatet (bor mitt i en större stad, med full täckning osv), så jag slog upp manualen till modemet.

Där såg jag att modemet jag fått med (Huawei E1550) endast stödjer 3.6/0.38mbit, vilket gjorde mig lite irriterad. Jag hade ju läst både på deras sida och fått bekräftat av deras support att det är 6mbit som gäller. Gick förbi affären och frågade om det skett någon miss och om jag av misstag fått ett gammalt startpaket, men fick reda på att Telenor inte ens erbjuder 6mbit via kontantkort. Efter att ha bett säljaren gå in och läsa vad som skriver på hemsidan fick jag ett "jaha...aja, men det var inget jag kände till och inget vi har" och att dom inget kunde göra.

Gick då hem och ringde till supporten och frågade om dom kunde byta ut modemet mot det nyare men fick där ett blankt nej med motivationen att "Köpt är köpt" och att startpaketen dom nu skeppar är med det nya modemet men att deras butiker och återförsäljare säljer slut på gamla paket, i detta fall helt utan att nämna något för kunden.

Det är kanske en småsak och det handlar inte om mer än några hundralappar, det är mer en principsak. Speciellt eftersom det är omöjligt att veta från kartongen.

Permalänk
Avstängd

Vilka SVIN!:@

Det är i sak en "småsak" och det hade kunnat förbli så, när man säljer gamla paket med motiveringen (som redan får härvan att växa:S) att "köpt är köpt" (HÄR gör de fel, men vi kan vara snälla och säga att de har teoretiskt rätt(A)) men det blir en STOR sak när Telenor inte ens talar om att de modem de säljer har den gamla hastigheten utan att nämna något för kunden.

Nej detta är dålig stil. Hade jag varit du hade jag drivit saken av princip just för att de döljer att:
a) de äldre modemen bara har 3 Mbt/s hastigheten
b) kör med argumentet att "köpt är köpt".

Dessa saker får mig att se rött!:@:/

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Så grymt dåligt.
Ingen aning vad du kan göra. Via nätet gäller ju 14 dagars ångerrätt men vet inte vilka alternativ som kan finnas i butik.

Permalänk
Medlem

Kontakta konsumentombudsmannen i din kommun och rådfråga vad du ska göra.

Har själv Telenor och tycker de har varit toppenbra på alla sätt, så därför känns det extra surt att läsa hur de behandlat dig.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Vad är det för uråldrigt modem de rotat fram?
Mitt som jag skaffade för, tja, måste ju vara 4 år sen eller så klarar 7.2Mbit.
Men kontakta du konsumentombudsmannen, det borde ju vara falsk marknadsföring.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Eller så ringer du tillbaka igen och hoppas på att undvika att träffa på ytterligare ett rötägg. Värt ett försök i alla fall.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Skrivet av omghax:

Lite småförbannad på Telenor just nu, så jag tänkte skriva av mig lite.

Var inne på deras sida några dagar sedan och såg att dom erbjuder 6mbit mobilt bredband med kontantkort. Ringde till kundtjänst/säljare och frågade runt lite kring vilkor och blev försäkrad om att det var 6mbit/s som gällde. Fick reda på att det fanns en butik i min stad som sålde startpaketen så jag tänkte att det vore smidigare att springa och köpa istället för att behöva vänta med att få det utskickat.

Sagt och gjort sprang jag förbi där igår och hämtade ut mitt startpaket med modem och simkort, packade upp det hela och pluggade i datorn för att testa. Körde för skojs skull testet på speedtest.net och fick siffrorna 2.8/0.24mbit. Har naturligtvis inte väntat mig några mirakel hastighetsmässigt men jag blev ändå lite konfunderad över resultatet (bor mitt i en större stad, med full täckning osv), så jag slog upp manualen till modemet.

Där såg jag att modemet jag fått med (Huawei E1550) endast stödjer 3.6/0.38mbit, vilket gjorde mig lite irriterad. Jag hade ju läst både på deras sida och fått bekräftat av deras support att det är 6mbit som gäller. Gick förbi affären och frågade om det skett någon miss och om jag av misstag fått ett gammalt startpaket, men fick reda på att Telenor inte ens erbjuder 6mbit via kontantkort. Efter att ha bett säljaren gå in och läsa vad som skriver på hemsidan fick jag ett "jaha...aja, men det var inget jag kände till och inget vi har" och att dom inget kunde göra.

Gick då hem och ringde till supporten och frågade om dom kunde byta ut modemet mot det nyare men fick där ett blankt nej med motivationen att "Köpt är köpt" och att startpaketen dom nu skeppar är med det nya modemet men att deras butiker och återförsäljare säljer slut på gamla paket, i detta fall helt utan att nämna något för kunden.

Det är kanske en småsak och det handlar inte om mer än några hundralappar, det är mer en principsak. Speciellt eftersom det är omöjligt att veta från kartongen.

fick oxå ett sådan när jag beställde ett 6mbit.. blev med besviken när dem hade sakt det ena och man fickdet andra, orkade visserligen inte bry mig då jag hade en annan..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Hedersmedlem

Men vänta nu. Om du köper en produkt med förväntade specifikationer, i detta fall stöd för 6 Mbit/s, så kan de inte sälja dig något med sämre specifikationer och säga "köpt är köpt". Det är självklart grund för att häva köpet. Inte en chans att det är ok på någon nivå.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Usch telenor.
Enbart dåliga erfarenheter av dom på alla sätt och vis.

Permalänk
Medlem

They should pay .... ne men seriöst, är det dumma eller? "jaha ja, det är inget jag visste om" fyfan va dåligt, inkompetenta säljare?

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk

Ta de till ARN , hota med de och se om de bryr sig annars driver du igenom de för det är inte rätt någonstans.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Bara att kontakta dem och förklara situationen. Självklart ska du inte betala för något som är ett så uppenbart avtalsbrott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bebben:

Kontakta konsumentombudsmannen i din kommun och rådfråga vad du ska göra.

Har själv Telenor och tycker de har varit toppenbra på alla sätt, så därför känns det extra surt att läsa hur de behandlat dig.

Har precis som Bebben själv telenor. (Har telenor Fastpris på mobilen). Det förefaller vara så att om telenor inte behöver anstränga sig så funkar allt (d.v.s. det är jag som köper och laddar på kortet = telenor kan luta sig bakåt och dra in pengarna), men det verkar som att när det kommer till deras webbutik och motsvarande så funkar ingenting. Detta är min gissning efter att ha läst X antal telnor-trådar.

Skrivet av Kare:

They should pay .... ne men seriöst, är det dumma eller? "jaha ja, det är inget jag visste om" fyfan va dåligt, inkompetenta säljare?

Den andra sidan av myntet är att säljare kan allt när det handlar om att sälja sina abonnemang, men så fort det kommer till situationer som denna eller eljest andra liknande situationer, spelar säljarna ovetande och menar att "vi kan inget göra". Dock anser jag att det i princip alltid går att göra något bara man vill!

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Telesnor dina pengar verkar det som!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Hota om att du ska ringa "PLUS" om det här! Då får dom kanske arslet ur vagnen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icyton:

Hota om att du ska ringa "PLUS" om det här! Då får dom kanske arslet ur vagnen!

Tvivlar mycket starkt på att plus tar upp en sådan liten fjantsak, men jag kan ha fel. Tror dock att om det finns en kö över ärenden som folk vill ha med i plus så finns det nog många som går före.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580