Permalänk
Medlem

Problem med öppna portar Glocalnet

Har nu suttit i ett par dagar och försökt att öppna portar till uTorrent för att kunna "uppa" lättare. Min router är en D-Link DIR 655 och jag har följt instruktionerna på http://portforward.com/ dessvärre utan vidare resultat. Portarna är med andra ord inte öppna hur jag än gör. Både routern och uTorrent är inställda som de bör vara.

Fick då en idé om att det kunde bero på mitt modem (Thomson Speedtouch 516) eller rentav min internetleverantör Glocalnet och efter en del funderande verkar detta mest troligt.

I routerns inställningar ser jag nämligen att det under WAN står en ip adress, och under LAN står en annan. LAN ip'n är den jag ställt in själv och den jag skriver in i webbläsaren för att komma åt routerns inställningar. Den andra under WAN har jag ingen om. WAN ip'n är snarlik LAN ip'n (vet inte om detta hjälper för att förstå) hursomhelst är min "external IP" en helt annan.

Det finns dessvärre ingen guide för hur man öppnar portar i just detta modemet på Glocalnets hemsida, är det rentav så att det inte går?

Har försökt att connecta till modemets default gateway via webläsaren på samma sätt som man gör när man konfigurerar sin router, dessvärre har jag inte inloggningsuppgifterna till det och är rädd för att viktiga inställningar eller uppgifter försvinner om jag fabriksåterställer modemet via reset-knappen. (då jag inte har någon tidigare erfarenhet av detta).

Har någon erfarenhet från detta eller tror sig veta hur jag skall gå till väga?

Är tacksam för all hjälp som erbjuds!

Permalänk
Medlem

Jag skulle ringt dom och frågat efter inliggningsuppgifterna. Alternativt köpt ett nytt modem som bara är modem och inte router. Kostar inte många hundralappar

Permalänk
Hedersmedlem

Är din WAN-IP lika din LAN-IP verkar ditt modem agera router och inte bara bryggat (vilket det ska vara för att fungera ok med en router). Din WAN ska vara lika med external IP. Läs manualen till 516 och ställ om till bryggat. Efter det måste du har rätt ISP-inställningar i routern istället, eftersom den styr allt efter ändringen. Använder själv 516 för närvarande och mitt kom bryggat, men kan agera router. Det går alltså att ställa om. Minns inte exakt hur, men det går och förklaras antingen i manualen eller via lämplig googling.

När modemet är bryggat kommer dina portöppningar att fungera felfritt, såtillvida att dina regler är rätt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Skall ta och fabriksåterställa modemet för att sedan försöka ställa om det till bridge-mode. Som det verkar behöver man då inloggningsuppgifter från sin internetleverantör (ISP) då routern måste anslutas till modemet via PPPoE som kräver det? Sedan är det bara att tuta och köra som jag förstår det?

När det gäller fabriksåterställning av modemet och omställning till bridge-mode antar jag att detta lättast görs med hjälp av en kabel från modemet direkt in i datorn bara?

Uppdatering: Har nu fått allt att fungera som det ska! Det var "bara" att stänga av DHCP inställningen på modemet och ställa in att routern skulle ansluta till det via PPPoE!