Problem med öppna portar Glocalnet
Har nu suttit i ett par dagar och försökt att öppna portar till uTorrent för att kunna "uppa" lättare. Min router är en D-Link DIR 655 och jag har följt instruktionerna på http://portforward.com/ dessvärre utan vidare resultat. Portarna är med andra ord inte öppna hur jag än gör. Både routern och uTorrent är inställda som de bör vara.
Fick då en idé om att det kunde bero på mitt modem (Thomson Speedtouch 516) eller rentav min internetleverantör Glocalnet och efter en del funderande verkar detta mest troligt.
I routerns inställningar ser jag nämligen att det under WAN står en ip adress, och under LAN står en annan. LAN ip'n är den jag ställt in själv och den jag skriver in i webbläsaren för att komma åt routerns inställningar. Den andra under WAN har jag ingen om. WAN ip'n är snarlik LAN ip'n (vet inte om detta hjälper för att förstå) hursomhelst är min "external IP" en helt annan.
Det finns dessvärre ingen guide för hur man öppnar portar i just detta modemet på Glocalnets hemsida, är det rentav så att det inte går?
Har försökt att connecta till modemets default gateway via webläsaren på samma sätt som man gör när man konfigurerar sin router, dessvärre har jag inte inloggningsuppgifterna till det och är rädd för att viktiga inställningar eller uppgifter försvinner om jag fabriksåterställer modemet via reset-knappen. (då jag inte har någon tidigare erfarenhet av detta).
Har någon erfarenhet från detta eller tror sig veta hur jag skall gå till väga?
Är tacksam för all hjälp som erbjuds!