Asus Eee Pad Transformer kombinerar surfplatta och netbook

Permalänk
Geeks
SweClockers

Fick precis höra från Asus att den har GPS, men att det av någon anledning inte finns med i specifikationerna. Uppdaterar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Hur smart som helst, tycker jag!

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Skulle lätt vilja köpa den.

Permalänk
Medlem

Det är frågan vart smärtgränsen går när man ska köpa denna hmm!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Briljant! En surfplatta skulle vara kul att ha men har inte nog med användningsområden för att motivera ett köp men här får man ju dator och surfplatta i ett, I like!

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Do want! Mycket intressant surfplatta.

Permalänk
Medlem

Menförih-vete! Jag som lyckats hålla mig från impulsköp sedan sensommaren. Den här kommer nog bryta sviten.... Så sjuuukt najs!

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Allderles lagom till skatteåterbäringen

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Keeper of Traditions

Det där svarade väl inte på frågan, men men, får väl läsa på mer när den väl släpps...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Framtills nu har jag inte sett någon användning för en surfplatta i mitt liv... och gör det fortfarande inte, men en sån här ska jag ha!!!!

Permalänk
Medlem

Vad finns det för lek-appar till Honeycomb nuförtiden? Ska det gå att motivera ett sånt här inköp för "chefen" måste ju hon också få ut lite av den.. Och framförallt, finns det stöd (om så genom någon 3:e parts app, spelar ingen roll) för att komma åt filer på det lokala hemnätverket (Windows 7 home group t.ex.). Extremt drygt att behöva ladda över filer genom USB-kontakt varje gång det kommer något nytt, och det är ju lite det som talar emot ett köp av Ipad 2 (äckliga Itunes, dvs).

Någon som har tips på schyssta e-boksläsare till Android förresten? Väldigt dåligt påläst på den fronten tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Flygfisk:

Vad finns det för lek-appar till Honeycomb nuförtiden? Ska det gå att motivera ett sånt här inköp för "chefen" måste ju hon också få ut lite av den.. Och framförallt, finns det stöd (om så genom någon 3:e parts app, spelar ingen roll) för att komma åt filer på det lokala hemnätverket (Windows 7 home group t.ex.). Extremt drygt att behöva ladda över filer genom USB-kontakt varje gång det kommer något nytt, och det är ju lite det som talar emot ett köp av Ipad 2 (äckliga Itunes, dvs).

Någon som har tips på schyssta e-boksläsare till Android förresten? Väldigt dåligt påläst på den fronten tyvärr.

Kobo och kindle ska vara bra

Permalänk
Medlem

Turligt nog har dom ju skrivit ut att det är just QWERTY i specifikationerna, då dom längre ner i artikeln endast skriver QWERT.

Kunde lika gärna ha varit QWERTZ som menades, och det hade varit rätt tråkigt

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

Vad är det som är så bra med den här jämfört med att använda ett Bluetooth-tangentbord på valfri annan padda?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av phrusher:

Vad är det som är så bra med den här jämfört med att använda ett Bluetooth-tangentbord på valfri annan padda?

Extra batteritid, touchpad och sd-card läsare och usb-portar (kanske finns på vissa bluetooth-tangentbord också?). Sen att det är snyggare än de flesta "vanliga" tangentbord är väl också en fördel

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Är grymt sugen på en sånhår.. behöver nåt i skolan och orkar inte sitta och läsa pdf-böcker vid min stationära, perfekt ju!

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem

3G modul: Valbart
borde väl vara std, samt vart sitter den? I tangentbordet eller i skärmen?
i skärmen vore logiskt, men man har ju blivit förvånad tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Fick precis höra från Asus att den har GPS, men att det av någon anledning inte finns med i specifikationerna. Uppdaterar.

Vad tror du att den kommer att kosta (jag vet att det är en svår fråga, men om du skulle gissa)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Vad tror du att den kommer att kosta (jag vet att det är en svår fråga, men om du skulle gissa)

Jag skulle gissa på en prissättning på om ryktena på ca 500-799$ stämmer blir något i stil med
4499-4990kr för den billigaste och 6990-7490kr för den dyrare varianten.

Permalänk

Har Android 3.0 något inbyggt remote-desktop, eller måste man köpa någon app för det? Skulle vara bra om man kunde koppla upp sig mot servern hemma om man behöver mer beräkningskraft och PC-applikationer som t.ex. Matlab.

På alla förhandsvisningar så verkar det som att det virtuella tangentbordet kommer upp även om man har det riktiga inkopplat. Lite fult att det virtuella också ska komma upp och täcka nästan hela skärmen för att man vill skriva in en ny webbadress, men jag antar att det inte går att stänga av?

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

3G modul: Valbart
borde väl vara std, samt vart sitter den? I tangentbordet eller i skärmen?
i skärmen vore logiskt, men man har ju blivit förvånad tidigare.

Alla andra plattor jag sett med valbart 3G har inneburit en extra kostnad på ca 100 dollar eller 1000 kr (för en modul som jag har för mig läst kostar under 10 dollar, för övrigt).

Är det så klarar jag mig ändå bättre med hotspot i telefonen och slipper på så sätt extra abonnemang för 3G-data. Det som skulle kunna vara jobbigt är om de gör som Apple och tar bort GPSen om du inte vill ha 3G, det är riktigt surt.

Den lär för övrigt sitta i skärmen, hade varit sjukt illa annars. Det är ju dessutom en platta i grund och botten.

Skrivet av thejaws:

Jag skulle gissa på en prissättning på om ryktena på ca 500-799$ stämmer blir något i stil med
4499-4990kr för den billigaste och 6990-7490kr för den dyrare varianten.

Enligt Swedroid säger gamla rykten att priset skulle ligga mellan 400-700 dollar. I kombination med riktigt billig dollar just nu kan de förhoppningsvis ge riktigt bra priser (kanske närmare faktor 8 än 10 om man konverterar USD till SEK).

Skrivet av zZGurraZz:

På alla förhandsvisningar så verkar det som att det virtuella tangentbordet kommer upp även om man har det riktiga inkopplat. Lite fult att det virtuella också ska komma upp och täcka nästan hela skärmen för att man vill skriva in en ny webbadress, men jag antar att det inte går att stänga av?

Såg också det, hoppas verkligen det går att fixa med någon inställning...

Permalänk
Medlem

Hoppas hoppas hoppas verkligen att det kommer Windows7 version, eller många bra android apps

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Antar att ni redan vet priset men jag har precis sett att den kostar ca 14900 NTD Vilket är ca 3500 SEK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Antar att ni redan vet priset men jag har precis sett att den kostar ca 14900 NTD Vilket är ca 3500 SEK.

Ja hoppas verkligen priset hamnar kring det, då köper jag en direkt

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Holic:

Ja hoppas verkligen priset hamnar kring det, då köper jag en direkt

Tjejen visade mig och på sidan tyckte ja det stod runt 14900 NTD men är inte 100%

NTD = New Taiwanese Dollar.
Kom ihåg att ASUS är beläget i Taiwan så där är det lite billigare hehe. Kanske blir nån femhundring eller två mer?

Permalänk
Medlem

Inget nytt där inte...
Jag har en gammal compaq tc1000 där kan jag med ta bort tangentbordet och även sätta den i en docka

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Tycker det är grymtm smart med att kombinera tangentbordet på detta sätt.
Ett problem jag känner av med ipaden hemma är att använda den stående t.ex titta på film.
Det finns ju fodral man kan köpa som löser det, men har inte sätt något fodral än där man inte behöver kompromissa utseende kontra funktionalitet.

Med Transformers lösning kan man lätt byta vinkel, man får med ett tangentbort att skriva med, extra uttag och dubblad batteritid. Samt fungerar det som fodral när man stänger plattan.

Hoppas bara att ihopkopplingen mellan paddan och tangentbordet är av kvalite. Skulle vara bedrövligt om den börjar glappa eller börjar sitta löst med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Tycker det är grymtm smart med att kombinera tangentbordet på detta sätt.
Ett problem jag känner av med ipaden hemma är att använda den stående t.ex titta på film.
Det finns ju fodral man kan köpa som löser det, men har inte sätt något fodral än där man inte behöver kompromissa utseende kontra funktionalitet.

Med Transformers lösning kan man lätt byta vinkel, man får med ett tangentbort att skriva med, extra uttag och dubblad batteritid. Samt fungerar det som fodral när man stänger plattan.

Hoppas bara att ihopkopplingen mellan paddan och tangentbordet är av kvalite. Skulle vara bedrövligt om den börjar glappa eller börjar sitta löst med tiden.

Håller med om att det är en klockren idé och att eventuell dålig kvalité skulle totalt ta bort den från "vill ha" listan. Jag har dock bara bra erfarenheter av ASUS så om inte några oväntade problem dyker upp så blir det ett köp för min del !

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut.. Blir att avakta med ipad2-inköp tills denna kommer ut.

Permalänk

Kommer man kunna att "stänga" denna dvs. ha den som en laptop med tangentbordet vilandes mot skärmen eller är det enbart att den står upp i 90grader med dockan på?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.