Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Säger inte att Mac är vanligen virusdrabbat skulle själv aldrig köpa antivirus på en Mac men det finns dock få!

The worm required the user to download, decompress and execute the file then enter their admin password to cause any damage.

Med det kravet är ett script som kör "sudo rm -r /" minst lika farligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

The worm required the user to download, decompress and execute the file then enter their admin password to cause any damage.

Med det kravet är ett script som kör "sudo rm -r /" minst lika farligt

Som med allt annat till andra OS. Felet sitter hos användaren, inte operativsystemet man kör.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Vad jag inte fattar i den här diskussionen om säkerhet är: Varför är det så mycket värre att bli smittad av ett PC-virus, än av en mac-trojan ?
Sedan så var ju den stora PC-virus tiden 90-talet. 2004 brukar räknas som året då man fick de sista stora virusutbrotten, jag har för mig att melissa och loveletter härjade då. De senaste åren så har de traditionella virus blivit allt mer ovanliga för vanliga användare och 2009 utgjorde de färre än 2% av alla säkerhetsincidenter. Så återigen, varför diskuterar folk överhuvudtaget ett icke-problem år 2011 ? Phishing och kapning av inloggningsobjekt är det stora problemet idag, det är bara Apples marknadsföringsavdelning som vill att vi skall fortsätta prata om ett historiskt säkerhetsproblem.
Om man skaffar en mac så har man i princip inga problem med virus för det finns (nästan) inga. Men man är utsatt för phishing och liknande.
Om man skaffar en PC så har man i princip inga problem med virus för idag fixar det inbyggda virusskyddet i Win7 den saken (om man inte manuellt stänger av det eller installerar en äldre version av windows). Men man är fortfarande utsatt för phishing och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Mjae, grejen med att köpa en Mac istället för att bygga en eget eller köpa en random OEM-maskin och slänga in Linux på den (som *nix-användare då) är att det är som med de gamla UNIX-arbetsstationerna (rent tekniskt sett så är en mac en UNIX-arbetsstation, mer så än en Linuxmaskin), du får ett färdigt system med hårdvara som fungerar utan skumma konflikter och ett operativsystem kodat av de som valt hårdvaran (istället för som oftast är fallet när du köper en färdig Wintel-box: De väljer ett chassi, petar in den hårdvara de kan få bäst vinstmarginal på, tar sin egenhändigt byggda OEM-Windows-image med all tredjepartsmjukvara och annat skräp de får betalt att paketera och slänger in en hög drivrutiner för just den modellen av dator (sen släpper de ett par-tre uppdateringar av alla drivrutiner eftersom de som skeppas med datorn är instabila)).

Så Apple är den enda tillverkaren som bryr sig om att välja kvalitetsdelar? Ja, det märks ju på kylpastaproblemet nu 2011, Seagatehårddiskarna som pajade 24/7, de felande grafikkretsarna, Nvidia-switchingen som fungerade värdelöst innan, problemet med gula skärmar, och ljudportar som slutar fungera sporadiskt.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk

Tycker det suger rätt hårt att IE9 inte går köra i XP

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollebacken:

Tycker det suger rätt hårt att IE9 inte går köra i XP

Det är nog dags att sluta köra XP.

Permalänk

Inte om man kör övervakningsprogram till vindkraftverk som inte är kompatibelt med Windows 7. Inte för att jag kör IE men jag tänker på de som vill köra XP. Bra av Microsoft att motarbeta sina egna operativ.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollebacken:

Inte om man kör övervakningsprogram till vindkraftverk som inte är kompatibelt med Windows 7. Inte för att jag kör IE men jag tänker på de som vill köra XP. Bra av Microsoft att motarbeta sina egna operativ.

Man måste offra något för att gå framåt. Oberoende plattform...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Man kan inte hålla på och stöda gammalt skräp hur länge som helst.

Permalänk
Skrivet av ollebacken:

Inte om man kör övervakningsprogram till vindkraftverk som inte är kompatibelt med Windows 7. Inte för att jag kör IE men jag tänker på de som vill köra XP. Bra av Microsoft att motarbeta sina egna operativ.

XP Mode i Windows 7.

Permalänk

XP är ett väldigt bra OP. Det krävs väldigt lite av datorn att ha igång. Men det är nästan den enda anledningen. Win7 kan leta upp drivrutiner på nätet åt en automatiskt och ofta hitta.

Men man måste tyvärt blicka framåt.

Permalänk

Ja, men jag har dessvärre svikit Windows nu och gått över till OSX. Tycker Windows 7 fungerar riktigt bra. Tycker dock att Windows 7 kräver lite väl mycket prestanda. Windows 7 blir rätt segt på skitdatorer, gamla datorer och netbooks.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Så Apple är den enda tillverkaren som bryr sig om att välja kvalitetsdelar? Ja, det märks ju på kylpastaproblemet nu 2011, Seagatehårddiskarna som pajade 24/7, de felande grafikkretsarna, Nvidia-switchingen som fungerade värdelöst innan, problemet med gula skärmar, och ljudportar som slutar fungera sporadiskt.

Du missade visst poängen i mitt inlägg.

Poängen var att du köper ett system där tillverkaren/designern (så vi slipper de vanliga "OMGZOZRSOR BYGGDA I KIIIINAAAA!!!1"-svaren) faktiskt gjort mer än bara valt hårdvara av någon annans design, slängt in någon annans mjukvara och slutligen slängt på sin egen logo på det hela.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

Eller så bygger man datorn själv

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Du missade visst poängen i mitt inlägg.

Poängen var att du köper ett system där tillverkaren/designern (så vi slipper de vanliga "OMGZOZRSOR BYGGDA I KIIIINAAAA!!!1"-svaren) faktiskt gjort mer än bara valt hårdvara av någon annans design

Det är just det som är fallet. Intelprocessorer, Seagatehårddiskar,

Skrivet av mludd:

slängt in någon annans mjukvara

Det är inte så att de flesta laptopföretag har 15+ års erfarenhet och operativet och vet exakt vad som gäller, nejnej.

Skrivet av mludd:

och slutligen slängt på sin egen logo på det hela.

Slängt sin egen logo? På sin egen produkt? BLASFEMI.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Rekordmedlem

Mac är media access control, det används på lager 2 i osi modellen, man har det för att adressera paket i nätverket utan att behöva ip nummer som kommer på nästa lager. http://en.wikipedia.org/wiki/Media_Access_Control

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mac är media access control, det används på lager 2 i osi modellen, man har det för att adressera paket i nätverket utan att behöva ip nummer som kommer på nästa lager. http://en.wikipedia.org/wiki/Media_Access_Control

Tänk på stora och små bokstäver nu du...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

[QUOTE="fratey;10903361Det är inte så att de flesta laptopföretag har 15+ års erfarenhet och operativet och vet exakt vad som gäller, nejnej.[/QUOTE"]

Om PC-tillverkarna skulle begripa sig på sånt här skulle dom väl inte trycka operativsystemet fullt med värdelös skräpmjukvara som ingen vill ha, meningslösa konfigurationsprogram för wifi när det finns ett inbyggt i OSet, 30-dagars antivirus, osv.

Microsoft har ju sitt "Signature"-program som i mångt och mycket härmar Apple.

Permalänk

Jag är inget Apple-fanboy men det måste finnas en förklaring till varför jag fått mindra problem i mitt datoranvändande sen jag bytte från Windows till OSX.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk

Usch, jag har alltid varit en PC-människa. MEN när jag fick prova min kompis Macbook så var det DREWL. Visst, det är dyrt. Men ack kvalitén och OS:et. Jag är själv ute efter ett äpple. Suget kommer och kommer. Om ni har en MBP från -10 att kränga iväg så hojta till

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Virus i sig existerar knapt nu för tiden. Tekniska 'virus' har jag inte sätt på åratal.

Tror faktiskt att det finns minst lika många som förr (de flesta generera från tidigare för att om man har tusen olika virus så är det lättare att antivirus missar det.)

har man brandvägg (som windows har som standard sen xp sp2) och inte är retarderad (klicka inte på länken till gratis pengar) eller laddar ner (skapligt med trojaner) så behöver man knappt antivirus.

Iom att apple plockar marknadsandelar från windows så har också mängden virus till OS x också ökat. När ett virus väl är framgångsrikt mot OS x brukar de infektera många fler än motsvarande för pc eftersom de flesta OSx är rätt lika medans windows + alla dessa antivirus tenderar att få mindre spridning men fler infektioner.

delen virus i % har minskat eftersom det produceras så mycket mer annan malware (stor del av dessa autogenereras från annan malware)

bara undvik att göra dumma saker så har varken OS x eller Windows 7 några större säkerhetsproblem.

btw inns virus till linux också men för att bli infekterad så måste man FUBAR:a rätt rejält

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Nuuuuuuke it

Skrivet av Pnorberg:

Gillar det här påståendet och är väldigt nyfiken, berätta för mig vad det är som är ostabilt i Windows och vad som är mer stabilt i Mac?

EDIT: Jag vill INTE ha en PC vs Mac tråd med detta utan jag är bara nyfiken på detta påstående.

Tror nog det är rätt mycket snack ändå. Jag har inga problem med mitt W7. Jovisst händer det saker, men det beror ju på att man har gjort något man inte bör göra. Typ clocka graffet tills drivrutinerna resetar eller något i den stilen. Känns som att många mac användare (bla en polare till mig) har någon slags uppfattning om att en windows burk skulle utan anledning bara slockna ibland och krångla för att den skulle vara "dåligt" gjord.

Apropå DELL, HP versus MAC så tror jag nog en DELL för 15000:- vs en (prismässigt) motsvarande MAC är rätt mäktig på alla sätt o vis.

Och en annan sak! Jag tror att gubbarna bakom Mac inte tillåter vilken variation av hårdvara som helst i ett os x system av den enkla anledningen att de vill ha monopol, dålig stil, bra för (deras) plånböcker

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Om PC-tillverkarna skulle begripa sig på sånt här skulle dom väl inte trycka operativsystemet fullt med värdelös skräpmjukvara som ingen vill ha, meningslösa konfigurationsprogram för wifi när det finns ett inbyggt i OSet, 30-dagars antivirus, osv.

Ja, för alla datorer är så, visst?
Bara på rak arm kommer jag på X220 som ett exempel på en dator utan en massa bloat.
Bör tilläggas är att Mac OS även kommer med vad jag anser är bloat - jag har varken intresse av iTunes eller Photo Booth.

Skrivet av Perc:

Microsoft har ju sitt "Signature"-program som i mångt och mycket härmar Apple.

Du menar att det är att härma att vilja erbjuda slutkunder datorer utan bloatware? Men visst, det har väl Apple copyright på, precis som allting annat.

Skrivet av ollebacken:

Jag är inget Apple-fanboy men det måste finnas en förklaring till varför jag fått mindra problem i mitt datoranvändande sen jag bytte från Windows till OSX.

Vilket Windows gick du ifrån?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av mludd:

Poängen var att du köper ett system där tillverkaren/designern faktiskt gjort mer än bara ... slängt in någon annans mjukvara och slutligen slängt på sin egen logo på det hela.

Är de Mac OS X (BSD) du snackar om nu eller? Nej men seriöst när jag först läste ditt inlägg snabbt trodde jag faktiskt du snackade om OS X. Inte för att det är något fel i att använda BSD, jag älskar BSD och kör det på mina servrar och hade Mac OS X inte varit byggt på BSD så hade jag antagligen inte använt det. Som en bonus råkar även just FreeBSD vara min favorit distro av BSD så då passar ju OS X extra bra för mig. Fast hade Adobe haft stöd för sin mjukvara i vanliga FreeBSD system så hade jag nog inte varit lika pro mac som idag (hade nog fortfarande gillat Mac men då hade ren FreeBSD med valfri fönsterhanterare varit ett seriösare alternativ för arbetsstationen).

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Skrivet av arneri:

Stämmer, men poängen är att en Mac fungerar när den skeppas, medan en windowsdator måste avlusas upp till 6 månader efter lansering.

Apple behöver bara testa sina datorer och sitt OS. Windowsdatorer måste testas med MS Windows och "flera tusen" andra HW kombinationer. Har aldrig haft en windowsdator som fungerat bra de första 6 månaderna.

Men bara på Windows XP! Buggen som tvingade en att ominstallera är borta. Min W7 har fungerat i 15 månader med endast en bluescreen/crash (p.g.a felaktigt ljudkort). Och nog är den nästan lika pigg och alert som på dag ett.

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Skrivet av DUNXIII:

Finns visst virus för OSX. Dock inte änns en bråkdel så många som windows utsätts för.

Att ens säga att "det finns virus till OS X" är att överdriva rejält. Att påstå att det finns virus till OS X är som att säga att det finns is i Sahara.

Skrivet av _NsMs_:

Det finns visst virus till osx bara inte lika många. Till spel är mac helt värdelöst så tänkte du spela får du tänka om :). OS X fungerar tyverr bara på apples datorer (lite dålig stil av apple där tycker jag!).

Apple har aldrig varit för att stå bakom en produkt som fungerar skräp. Det är också anledningen att Flash inte finns till iPhone - För att det är totalt värdelöst och får iPhone att verka dålig när det är Flash som är värdelöst.

Det är också anledningen att Flash och Java inte kommer ingå som standard i Mac OS längre, eftersom säkerhetshål i Java och Flash listas som säkerhetshål i OS X. Förmodligen anledningen till att du måste installera både Java och Flash separat i Windows - för att dom har så jävla många problem redan att dom inte pallar med att få deras säkerhetshål också.

Kort sagt, Mac OS finns bara till Macs därför att det funkar PERFEKT där och är världens bästa OS medan det hade funkat lika rackigt som Windows om det skulle köras på all tänkbar hårdvara.

EDIT: Eller okej, nu är jag orättvis. Mac OS är UNIX och kommer alltså aldrig fungera lika dåligt som Windows. Men det hade varit helt klart sämre om dom skulle ta hänsyn till all hårdvara. Det faktum att Mac OS är skrivet för en begränsad mängd hårdvara gör att dom kan optimera systemet mycket bättre för just dom uppsättningarna. Vilket är anledningen att man får ta och döda program typ en gång om dagen i Windows och en gång i månaden i Mac OS.

Skrivet av CyberZaikoo:

Under hela min livstid har jag alltid haft windows. Men har alltid lockats av vad apple har att erbjuda. jag har en mängd med frågor jag jättegärna skulle vilja ha svar på. (En del kommer att vara så ''noob''-aktiga som det bara går men det får ni stå ut med :l )

1. Är mac en dator eller ett operativ system.

2. Om det är ett operativsystem. Då funkar alla vanliga komponenter som man köper från t.ex. Inet? Det är inga ''mac'' speciallicerad hårdvara?

3. Kan man få ett lan nätverk mellan en som har windows och mac? (alltså kan jag spela ett spel i lan med någon som har windows om jag har mac.

3.5: Kan man komma in på samma hemsidor som windows om man har mac?

4. Går det att köra windows program via mac? Om det finns, vad heter det?
(vet inte om det är olagligt dock :S)

5. Är det mer krävande för datorn att ha mac istället för windows 7 prestanda messigt?

6. Hur säkert är det mellan mac och win 7 när det kommer till virus skydd? Och är mac stabilt?

7. Får man med några bra media program om man har Mac installerat?

Förväntar mig inte att få svara på alla frågor. Men om någon kan svara på de viktigta vore jag väldigt tacksam. Kanske kommer på fler frågor under tiden :).

MvH Tobbe

1. En Mac är en dator, Mac OS är operativsystemet som körs på en Mac som standard

2. Ja, allt funkar med MYCKET, MYCKET, MYCKET få undantag

3. Ja

3.5 Ja, självklart, eftersom du kör samma webbläsare.

4. Ja, med VMWare Fusion, Crossover eller genom att installera Windows på den. MEN, MEN, MEN, MEN, snäääääääälla bli inte ännu en av dom totalt handikappade pensionärsanvändarna som Windowsfolket utgör som säger NEJ DET HÄR ÄR JAG INTE VAN VID!! så fort något är annorlunda. Folk som går från Windows till Mac OS är som ens egen irriterande farfar.

"DET HÄR ÄR JU BARA EN JÄVLA PLASTSKIVA! DET FINNS INGEN FILM HÄR! VART ÄR BANDET???"
"Men alltså, det är en DVD..."
"NEJ DET HÄR KÄNNER JAG INTE IGEN, DET HÄR SKA JAG INTE HA, INTE, NEJ, ABSOLUT INTE"
//Windowsanvändaren på Mac i ett nötskal

5. Nej. Däremot kommer du tycka att all RAM tar slut direkt. Det är för att Mac OS och övriga *NIX-system hanterar minne annorlunda (bättre) än vad Windows gör. Folk får för sig att om dom har 8gb minne i datorn så är det BRA om dom har 7gb ledigt. Eftersom ramminnet är det snabbaste som sitter i datorn är det SJÄLVKLART bra ifall åtta av åtta gb alltid används. Varför skulle man INTE använda den snabbaste lagringen som finns?

6. Mellan Windows och Mac? Windows är ett jävla piss-OS så det kan få virus hur som helst. Du kan skicka virus till en Windowsdator GENOM en Mac om Macen inte har Antivirus. Detta är en svaghet i Windows eftersom det är osäkert. Din Mac kan inte få virus, om du inte är totalt handikappad och skriver in ditt lösenord i ett program du inte känner till för att ge viruset rättigheter. Installerar du inte skumma program från skumma hemsidor så kan du inte få virus på Mac OS*

7. Ja. Du får med iLife. Där ingår Garageband, ett musikinspelningsprogram som JJ (http://www.youtube.com/watch?v=7KCb0WSqZkY) har mixat ALLA sina skivor på (d.v.s. uppenbarligen bra nog för seriös användning), iPhoto för att hantera bilder och iMovie för att göra filmer med. Alla tre är BRA mycket bättre än vad Microsoft slänger med från början.

*I praktiken. Det är ungefär lika lätt att få virus på en Mac som i Linux. D.v.s. ungefär en miljard gånger svårare än i Windows. Och den stora skillnaden är, som sagt, att du MANUELLT måste köra viruset med ett lösenord. Gör inte det bara, så är det lugnt sen.

Permalänk
Skrivet av fratey:

Det är inte så att de flesta laptopföretag har 15+ års erfarenhet och operativet och vet exakt vad som gäller, nejnej.

Nej, tydligen inte. Att trycka in en kontrollpanel för wifi - som oftast funkar ljusår sämre än Windows egna - tyder ju på just precis detta. Samma sak när det gäller touchpads. Finns säkert maskiner som är byggda utan dessa killer-features, men inte är det många. Den förskräckande majoriteten av win-laptops har minst tre egenhändigt ihopknåpade program för styrning av div. saker som funkar bättre att styra via Windows. Vardera av dessa program åtföljs i princip *alltid* av ett 4x4 cm stort klistermärke - oftast fäst med tvåkomponentslim, tror jag - som förkunnar att "här har vi minsann kodat ihop en skithäftig grej som gör att du ska köpa just den här datorn istället för den andra".
Resultatet är allt som oftast att man antingen behöver sitta och ta bort program (vilket oftast lämnar klägg kvar i registret), eller köpa en oem-licens av windows, blåsa datorn och ta hem de tre-fyra drivrutiner som man faktiskt behöver.
Att bränna ut restore-skivor från den partition som brukar finnas för detta brukar ju bara innebära att man får med alla dessa dåligt kodade program som man från början ville bli av med.
Av nån anledning är detta extra märkbart på low-end och medium-maskiner. Dyra laptops brukar vara rätt rena (nåt trams brukar det förvisso alltid finnas) från såna här påfund, är åtminstone min upplevelse.

Min ASUS UL30VT är ett bra exempel allt ovanstående; Kostade strax under sextusen när jag köpte den. Den gick knappt att använda i default-konfig. Extremt mycket bloat (och klistermärken!) som gjorde att det enda som återstod var att just köpa ett windows, ta ner fyra drivrutiner från asus site och sen ominstallera hela klabbet. Efter detta blev det en rätt trevlig maskin (undantaget touchpaden, som är rätt sopig, tom för att vara en win-laptop) och hastigheten blev *märkbart* snabbare. Jag har tidigare upplevt liknande samma problem på laptops från HP, Acer, Dell, Compaq, Sony...

När jag köpte en plastbook till min fru började hon använda den - direkt - utan massa krånglande med drivisar, avinstallationer/ominstallationer etc. Installationsprogrammet frågar vad hon heter och bor och hur hon tänkt använda datorn och vilket nätverk hon vill använda. Efter detta ska det väntas typ 5-10 minuter, sen är allt klart och inga mystiska "turbo-extra-bloat" är installerade. Efter detta har jag inte gjort något mer på den datorn utom att installera iWork och Photoshop elements. Det var för två år sen. Den rullar på och uppdaterar sig själv då och då. Thats it.

Så - slänger man ut lite extra tid, tålamod och pengar för en lös Win-licens får man en rätt bra laptop från valfri tillverkare - möjligen behöver man ominstallera Win efter nåt år. Orkar man inte trassla med det är det värt att överväga en mac. Det är min upplevelse.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av fratey:

Vilket Windows gick du ifrån?

Främst XP och Vista. Jag vet att Windows 7 är betydligt bättre men det är fortfarande enligt mig alldeles för prestandakrävande i jämförelse med OSX. Enligt mig ska man kunna installera ett OS på datorer som tillverkats från 2005 och framåt, dessvärre så upplever jag att Windows 7 fungerar segt på äldre datorer.
Som jag skrev tidigare Windows 7 blir rätt segt på skitdatorer, gamla datorer och netbooks.

Det finns ju trots att folk som inte är som oss Sweclockare som uppdaterar sina system med jämna mellanrum:P

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av ollebacken:

Enligt mig ska man kunna installera ett OS på datorer som tillverkats från 2005 och framåt, dessvärre så upplever jag att Windows 7 fungerar segt på äldre datorer.

Kom in i matchen nu.
Löjligaste jag hört.

Här är några standarder efter 2005:
PCI Express (2010)
HDMI (2009)
Serial ATA (2009)

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatoGandalf:

Att ens säga att "det finns virus till OS X" är att överdriva rejält. Att påstå att det finns virus till OS X är som att säga att det finns is i Sahara.

Apple har aldrig varit för att stå bakom en produkt som fungerar skräp. Det är också anledningen att Flash inte finns till iPhone - För att det är totalt värdelöst och får iPhone att verka dålig när det är Flash som är värdelöst.

Det är också anledningen att Flash och Java inte kommer ingå som standard i Mac OS längre, eftersom säkerhetshål i Java och Flash listas som säkerhetshål i OS X. Förmodligen anledningen till att du måste installera både Java och Flash separat i Windows - för att dom har så jävla många problem redan att dom inte pallar med att få deras säkerhetshål också.

Kort sagt, Mac OS finns bara till Macs därför att det funkar PERFEKT där och är världens bästa OS medan det hade funkat lika rackigt som Windows om det skulle köras på all tänkbar hårdvara.

EDIT: Eller okej, nu är jag orättvis. Mac OS är UNIX och kommer alltså aldrig fungera lika dåligt som Windows. Men det hade varit helt klart sämre om dom skulle ta hänsyn till all hårdvara. Det faktum att Mac OS är skrivet för en begränsad mängd hårdvara gör att dom kan optimera systemet mycket bättre för just dom uppsättningarna. Vilket är anledningen att man får ta och döda program typ en gång om dagen i Windows och en gång i månaden i Mac OS.

1. En Mac är en dator, Mac OS är operativsystemet som körs på en Mac som standard

2. Ja, allt funkar med MYCKET, MYCKET, MYCKET få undantag

3. Ja

3.5 Ja, självklart, eftersom du kör samma webbläsare.

4. Ja, med VMWare Fusion, Crossover eller genom att installera Windows på den. MEN, MEN, MEN, MEN, snäääääääälla bli inte ännu en av dom totalt handikappade pensionärsanvändarna som Windowsfolket utgör som säger NEJ DET HÄR ÄR JAG INTE VAN VID!! så fort något är annorlunda. Folk som går från Windows till Mac OS är som ens egen irriterande farfar.

"DET HÄR ÄR JU BARA EN JÄVLA PLASTSKIVA! DET FINNS INGEN FILM HÄR! VART ÄR BANDET???"
"Men alltså, det är en DVD..."
"NEJ DET HÄR KÄNNER JAG INTE IGEN, DET HÄR SKA JAG INTE HA, INTE, NEJ, ABSOLUT INTE"
//Windowsanvändaren på Mac i ett nötskal

5. Nej. Däremot kommer du tycka att all RAM tar slut direkt. Det är för att Mac OS och övriga *NIX-system hanterar minne annorlunda (bättre) än vad Windows gör. Folk får för sig att om dom har 8gb minne i datorn så är det BRA om dom har 7gb ledigt. Eftersom ramminnet är det snabbaste som sitter i datorn är det SJÄLVKLART bra ifall åtta av åtta gb alltid används. Varför skulle man INTE använda den snabbaste lagringen som finns?

6. Mellan Windows och Mac? Windows är ett jävla piss-OS så det kan få virus hur som helst. Du kan skicka virus till en Windowsdator GENOM en Mac om Macen inte har Antivirus. Detta är en svaghet i Windows eftersom det är osäkert. Din Mac kan inte få virus, om du inte är totalt handikappad och skriver in ditt lösenord i ett program du inte känner till för att ge viruset rättigheter. Installerar du inte skumma program från skumma hemsidor så kan du inte få virus på Mac OS*

7. Ja. Du får med iLife. Där ingår Garageband, ett musikinspelningsprogram som JJ (http://www.youtube.com/watch?v=7KCb0WSqZkY) har mixat ALLA sina skivor på (d.v.s. uppenbarligen bra nog för seriös användning), iPhoto för att hantera bilder och iMovie för att göra filmer med. Alla tre är BRA mycket bättre än vad Microsoft slänger med från början.

*I praktiken. Det är ungefär lika lätt att få virus på en Mac som i Linux. D.v.s. ungefär en miljard gånger svårare än i Windows. Och den stora skillnaden är, som sagt, att du MANUELLT måste köra viruset med ett lösenord. Gör inte det bara, så är det lugnt sen.

Till trådskaparen: Lyssna på någon som har testat båda och inte en mactaliban som skriker åt dig att osx är världens bästa os som fungerar perfekt och aldrig kommer att fungera lika dåligt som skitoset windows.

Till mactalibanen: Hur många windowsdatorer har du i ditt hem? Att säga att windows är ett jävla piss os som kan få virus hur som helst är som att säga att det finns is i sahara. Samma sak att säga att man kan installera osx på en dator som man har byggt ihop med valfria delar från inet. Mac fungerar inte på all hårvara för att apple begränsar det så att folk ska köpa deras datorer för överpris stället för att bygga egna. Vill man ha mac på en annan dator en en apple så får man installera "hackintosh" vilket vi inte diskuterar i det här forumet. Att det inte går att installera mac på en egen dator men att det går att installera windows på vilken dator som helt betyder inte att aplles datorer är mycket bättre utan bara att apple har begränsat sitt os till sina egna datorer. Att man kan få virus till windowsdatorn "genom" macen beror på att .exe filer självklart inte påverkar macen som inte ens vet hur man öppnar dem. Skulle någon göra ett virus till mac skulle det inte göra något mot windowsdatorn heller. Och man installerar inte windows på en mac för att man är gammal och inte gillar förändring utan för att spel går bättre på windows.

Jag hoppas att det inte kommer fler såna här kommentarer i den här tråden utan att folk som kan sin sak och inte bara sin mac kan förklara skillnaderna mellan mac och windows. Att försöka starta ett mac vs windowskrig här i en tråd är en person bara vill ha hjälp med att välja tycker jag är väldigt omoget.
Och bara så att du vet så skriver jag det här på en macbook som fungerar jättebra att surfa, lyssna på musik och redigera film/bild med. Men om jag vill spela med den känns det som att minnet tar slut just för att den har 2gb internminne och 128mb vram. Den är helt enkelt bra på det den är gjord för att göra och det är vad det är som trådskaparen vill veta. Inte att mac är bäst och allt annat suger.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2