Datorn startar inte, så som att den inte får ström.

Permalänk

Datorn startar inte, så som att den inte får ström.

Hej.

Jag har ett litet problem, min dator startar inte, fläktarna går inte igång, ingen lampa lyser inget händer.
Jag vet att det inte är Nätaggets fel eftersom jag har tagit ut den och satt den inuti en annan dator.
Jag har också köpt en ny proccesor till den men det fixade inte problemet.
Allt som jag inte testat är moderkortet, och jag vill inte satsa på det tills jag vet att jag är 100% säker.

Datorn är ett par år gammal,men jag har nästan bytt ut varenda del förutom moderkortet och nätagget.

Hjälp Skulle Uppskattas Stort!

Permalänk
Medlem

Är inte helt säker men om båda nätaggen har samma watt så kanske det inte funkar att testa med båda om datorn behöver mer?

Permalänk
Medlem

Börja med att koppla ut allt förutom nätagg, moderkort, processor och minne. Startar den inte då så pröva ta bort minnena oxå

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3,2 Ghz | Corsair H50 | Asus P7P55D | 8800GTS 640MB | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair TX 650W | Corsair Obsidian 700D | Samsung Spinpoint F3 1TB | Samsung 400GB | Samsung 250GB |

Permalänk

Watten på Nätagget ligger på 230W

Har redan testat att koppla ut allting men inte exakt allt så som hårddisken och CD-ROM och olika fläktar osv.

Permalänk
Medlem

Kom på en sak, om ingenting går igång i datorn så kan det kanske vara sladdarna som är från knappen in i modekortet som lossnat? Alltså på F_panelen som brukar sitta längst ner till höger på mkortet

Permalänk
Skrivet av almgrenn:

Kom på en sak, om ingenting går igång i datorn så kan det kanske vara sladdarna som är från knappen in i modekortet som lossnat? Alltså på F_panelen som brukar sitta längst ner till höger på mkortet

Förstod inte exakt vilka sladdar du mena.

Permalänk
Avstängd

Agget har nog mer än 230W, du kanske menar 230V och ja det har det nog...

Du får gärna ge oss lite INFO om agget, Watt, Ampere osv på det!

Permalänk
Medlem

almgrenn menar sladdarna från lådan/chassit.

Det mesta kan blockera så datorn inte startar. Flera upptäckte att det var kringutrustning tangentbord, mus, hårddiskar, kablar mm som dessutom är totalt onödiga och ska bort så länge datorn inte startar.

Väldigt dumt att test att misstänkt nätagg i en fungerande dator. Flera har förstört 2 datorer efter varandra för ett trasiga agg av dåliga märken kan driva men dator med bild under ett par veckor medan de förstör de andra delarna i datorn.

Du får bara låna ett fungerande nätagg och testa i den trasiga datorn.
Berätta märke, modell och ålder på nätagget för vissa är ökända för att vara dåliga.

Permalänk

Jag testade det misstänkta Nätagget på en av våra datorer som ändå ska skrotas, och jag har testat min kompis nätagg, dock var det ett gammalt nätagg och det pep ett konstigt tinitus ljud när vi trak på strömknappen med den gamla nätagget.

Mitt nuvarande nätagg.
FSP GROUP INC.
Fsp300-60THA (1PF)
Står på 230V.
Den är 3-2 år gammal.

Jag ville bara också påpeka att moderkortet ser helt OK ut, den har inga sprängda batterier runt Cpu'n Osv, och borde fungera som den ska.

Permalänk
Medlem

Den ser ut såhär http://www.3dnews.ru/documents/11776/f-panel.jpg och sladdar som går från knappen som du sätter på datorn med ska in i dem i rätt ordning men kolla så att dem sitter åt med, hur dem ska sitta kan du kolla här http://img150.imageshack.us/img150/5659/0045l.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukenpauken:

Watten på Nätagget ligger på 230W

Har redan testat att koppla ut allting men inte exakt allt så som hårddisken och CD-ROM och olika fläktar osv.

Men då testar du igen och kopplar ur allting förutom nätagg, moderkort och cpu. startar de inte då så är det 3 grejer du har att välja mellan

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3,2 Ghz | Corsair H50 | Asus P7P55D | 8800GTS 640MB | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair TX 650W | Corsair Obsidian 700D | Samsung Spinpoint F3 1TB | Samsung 400GB | Samsung 250GB |

Permalänk
Medlem

Alex1984:
Minnen också så blir det 4 delar.

Permalänk

Jag tvivlar på att det är något med kablar som är fel, men jag ska kolla VÄLDIGT noga.
Kan hårddisken vara ett problem? För isåfall kan jag byta ut den ganska enkelt, ska pröva och se.
Föresten, glömde att nämna att jag satt och surfa och daton stängdes av sig själv och ville inte starta igen, så jag tvivlar på att det har något med kablar att göra.

EDIT: Jag prövade att ta ut allting utom dom fyra, och det funka inte, och det var inget fel med kablarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Alex1984:
Minnen också så blir det 4 delar.

Jo men den startar ju utan minne och piper en lång signal om minnet inte är där. Gör den det är de ju bara att stoppa dit minnet och testa sig fram till vad det kan vara.

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3,2 Ghz | Corsair H50 | Asus P7P55D | 8800GTS 640MB | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair TX 650W | Corsair Obsidian 700D | Samsung Spinpoint F3 1TB | Samsung 400GB | Samsung 250GB |

Permalänk
Medlem

Alex1984:
Har faktiskt aldrig testa utan minne. Han kan förstås testa både med och utan.

Verka vara skillnad på äldre moderkort där många kunde starta utan minnen och nyare generationer där minnen måste sitta på vissa platser för att starta eller få bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukenpauken:

Jag tvivlar på att det är något med kablar som är fel, men jag ska kolla VÄLDIGT noga.
Kan hårddisken vara ett problem? För isåfall kan jag byta ut den ganska enkelt, ska pröva och se.
Föresten, glömde att nämna att jag satt och surfa och daton stängdes av sig själv och ville inte starta igen, så jag tvivlar på att det har något med kablar att göra.

EDIT: Jag prövade att ta ut allting utom dom fyra, och det funka inte, och det var inget fel med kablarna.

Helt klart så är något trasigt då den bara stängdes av och inte längre vill starta. Om du har andra delar du kan testa med temporärt så rekommenderas det. Det är bara att plocka isär till grunden och börja felsöka, som Alex 1984 påpekade.

Permalänk

har prövat med två olika delar på nästan varenda del förutom hårddisk och moderkort. Jag måste gissa på att det är moderkortet?

Permalänk
Medlem

Varför snackar du fortfarande om onödiga delar som hårddisken?
När Alex1984 snackade om att ta bort allt utom 3 delar och jag 4 så menade vi verkligen det.

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Onödiga saker som tangentbord, mus, Hårddisk, DVD och ALLA SATA/IDE kablarna skulle du ha rivit ut för länge sen. Den enda fläkten som ska vara kvar är den som sitter på processorn kylaren.

Varför?
Därför att det finns massor med trådar i forumet där chassi fläktar mm har blockerat så att datorn fryser, verka helt död eller andra start problem.

Chassit kvar eller bort?
Helt upp till dig. Testa åtminstone att ta bort kablarna som går från USB kontakterna i chassit till moderkortet innan du ger upp.

Nollställa bios kan man alltid göra. Helkonstiga fel har löst sig då. Finns flera sätt. Glöm inte att dra ut ström kabeln så att det blir ordentligt gjort.

Permalänk

Jag har redan sagt att jag har tagit bort exakt ALLT utom chassit och dom fyra delarna. Det funkade inte.

Permalänk

Skruvar du fast moderkortet direkt till chassit, utan att skruva i distanser? Det kan få din dator att inte starta, precis samma problem hände med mig.. Datorn startade inte, och ingen grön lampa på moderkortet lös...

Visa signatur

Asus P8P67 PRO / Intel i5 2500K / Nvidia Gigabyte GTX 670 Windforce 3X 2GB 2-Way SLI / Corsair Vengence 8GB 1600MHz Black / Corsair TX 750W / Fractal Design R4 Black