Crytek tillbakavisar rykten om DirectX 11 för Crysis 2

Permalänk
Avstängd

Crytek...facepalm.

Permalänk
Medlem

För min del blev C2 bara en besvikelse.
Inte alls den grafiken man väntat sig, hittills tråkig story. (Vad är storyn öht?)
Spelade bara en liten stund, sedan avinstallerade jag det..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Vem vill spela fps på konsol egentligen?!?

Fler än på datorn tydligen

Permalänk
Medlem

Ni som klagar på att det inte är DX11, vet ni ens vad ni pratar om? Tror ni spel automatiskt blir snyggare för att det är DX11?
Faktum är att skillnaden på DX9 och 11 inte är speciellt stor.
Hade kanske förstått klagande om de valt att köra DX8, för skillnaden mellan DX8 och 9 är betydligt större!

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon98710:

Läste detta på gamereactor nyss. Vad ska man tro? Det är chefredaktören Petter som skriver detta i sin blogg.

Petter yrar, som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Typ inte?

Core i7 920 @ 4.0GHz
6GB DDR 1530MHz CL7
GTX580 Oklockat

Jag körde igenom spelet häromdan, med inställningarna nedan = 60fps konstant med V-Sync genom hela spelet (1920x1080)

http://img30.imageshack.us/img30/8606/crajsis2.jpg

Öhh va vad menar du? Vad spelar det för roll att du kan köra spelet på max? Om det implementerar DX11 funktioner så kan spelet bli asevärt mycket snyggare. Unigine "Heaven" använder DX11 tesselation är ju en av de nya vertygen som man kan använda i DX11. Man kan ju använda LODs i DX9 men om jag förstått det rätt så gör tesselation LODs i realtid så man sparar tid i utvecklingen. Sen har du alla godbitarna får DX10 också

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

För min del blev C2 bara en besvikelse.
Inte alls den grafiken man väntat sig, hittills tråkig story. (Vad är storyn öht?)
Spelade bara en liten stund, sedan avinstallerade jag det..

Håller med faktiskt om storydelen av spelet med den dåliga AI'n och de linjera banerna.

Dock så tycker jag att online delen är kul men det är som vanligt med allt, smaksak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sensuella Sven:

Petter yrar, som vanligt.

Haha antagligen. Men han påstår ju att han sett Crysis 2 med DirectX 11 stöd.. Har han drömt ihop det eller?:lol:

Permalänk
Medlem
Skrivet av opA:

Håller med.. blev inte imponerad överhuvudtaget av Crysis 2. Grafiken känns trist jämfört med Crysis 1 då man var helt överväldigad.. nu är det bara ett ryck på axlarna för C2.

Nu ser man mer emot BF3..

Haha det är ju klart, det var ju det snyggaste man någonsin har sett

Tycker Crysis 2 har väldigt imponerande effekter

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Maximum-console

Haha.

Permalänk
Medlem

Jaså, jag trodde faktiskt de va bekräftat att det kommer komma, inom 2 månader läste jag någonstans.

Nåja, till en början brydde ja mig rätt mkt om DX11, men efter 5h i kampanjläget bryr jag mig inte direkt, de är redan ruggigt snyggt. Framförallt väldigt optimerat, rullar oehört bra även i riktigt intensiva situationer (datorn i sign). Kör på Very High. DX11 känns hyffsat irrelevant när dom lagt ner så pass mkt energi på DX9-versionen, största fördelen me DX11 ska väl vara att utvecklarna inte behöver jobba lika mkt på grafiken för att få det snyggt? Tesselation förslagsvis som ska ge betydligt fler polygoner utan att man behöver sitta o rita utav bara fan ellr hur dom nu gör. Det ska främst underlätta utvecklandet iaf.

Sen kan jag däremot störa mig på att visst fanken har man sett reklam-banners o grejer för Crysis 2 där man gjort reklam för DX11. De e ju rätt skumt må ja säga om de nu inte ska ha API:t.

Tycker spelet är grymt, men synd de ska falla på mållinjen genom att lacka i storyn

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Gick in och tog ett par screenshots, omoddat spel, allt standard med högsta inställningar DX9.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon98710:

Haha antagligen. Men han påstår ju att han sett Crysis 2 med DirectX 11 stöd.. Har han drömt ihop det eller?:lol:

Antagligen. Han berättade inget om en eventuell DX11-version tidigare så jag tror att det bara är skitsnack från hans sida. Han verkar dessutom inte kunna särskilt mycket om PC-datorer i allmänhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Om man inte får ut något utav det så är det ingen mening med det. Minns hur många DX10 spel var identiska kopior av sina DX9 varianter.

Skrivet av Henkezd:

Ni som klagar på att det inte är DX11, vet ni ens vad ni pratar om? Tror ni spel automatiskt blir snyggare för att det är DX11? Faktum är att skillnaden på DX9 och 11 inte är speciellt stor.

DX11 är snabbare än DX9 med samma inställningar ifall man har en hyfsat modern PC. Därför skulle en enkel DX11-anpassning vinna i prestanda, så länge man inte adderar en massa effekter. Sen ger det också möjlighet till sådant, men det är en annan sak.

Crytek och EA har enbart tänkt på pengarna här, dvs satsa på konsoll och strunta i speciella anpassningar i PC-versionen. Tyvärr gör det antagligen att PC versionen säljer än sämre, vilket ger dem mer anledning i framtiden strunta i den plattformen.

Cevat Yeri demar Crysis 2 "At Crytek we are always pushing the boundaries of technology". Till och med Civilization V som är ett omgångsbaserat strategispel gör det mer på PC än Crytek.

Permalänk
Medlem

Mycket tråkigt. Fast EA har väll en och annan struptygel runt utvecklarna att säga sitt med så konsol först gäller väll fult ut. Synd att Cryteks rykte som prestandapressare raderas iochmed detta.

Köper Crysis 2 om ett år eller så när jag hittar det i en bargin bin till PC.

Permalänk
Medlem

Håller mig borta från EA spel nu för tiden, lärt mig av alla misstag att köpa skit som inte är färdiga vid release.

Förbokat Battlefield 3 dock, DICE's sista chans!

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Medlem

Se bara hur mycket mw2 sålde till konsoler så förstår ni varför de valde att inte satsa på pc.

Är det bara jag som tycker att allt känns lite platt på c2? Grafiken ju snygg men allt känns lite tvådimensionellt. Sen tycker jag också att de sabbade mycket av spelet med att kopiera cod så mycket. Kill-cam, likadan killstreak och lvlingssystemet är ju precis som cod. Antagligen för att cod sålde så bra på konsol...

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cliddo:

men.... vad håller Crytek på med? Ge oss DX11!!!!

Varför?

Skrivet av Rickard11:

En högst subjektiv åsikt, eller hur? Anser själv att det inte är jättesnyggt och har spelat spel med bättre grafik. De första Crysis spelen har imo bättre grafik.

Är förövrigt enligt mig ett skitspel som inte förtjänar att bli köpt överhuvudtaget.

Tekniskt sett så nej, CryEngine 3 > CryEngine 2.

Skitspel? Det är ett av dom bästa spelen jag spelat på länge.

Skrivet av acana79:

Vad jag har förstått så kommer inte Crysis 2 med DirectX 11 någonsin. Nvidia har dragit tillbaka påståenden om att så skulle fallet vara, M$ likaså. Det är en konsolprodukt, inget annat.
Men om Crytek vill bevisa motsatsen är jag ingen dålig förlorare.

"Det är en konsolprodukt", ja.. det är precis vad det är, de flesta visste redan det.

Frostbite 1.0 = Basen (Console)
Frostbite 1.5 = Uppdaterad för PC (Console/PC)

CryEngine 2 = Basen (PC)
CryEngine 3 = Uppdaterad för Konsoller (Console/PC)

Skrivet av Asheileon:

Att inte ha Dx11 i ett nytt spel i dagsläget är patetiskt även om det är crysis eller ej, skärpning crytek annars så kommer bara konsolspelare bry sig i fortsättningen.

Tycker ändå att spelet är snyggt som få, mycket irritation i menyerna online dock så jag hoppas på nån slags patch snart.

Nej, vad som är patetiskt är DX10/11.

Vad säger DX9 mig? Allt
Vad säger DX10 mig? Inget
Vad säger DX11 mig? Tessellation

Skrivet av SirMacke:

För min del blev C2 bara en besvikelse.
Inte alls den grafiken man väntat sig, hittills tråkig story. (Vad är storyn öht?)
Spelade bara en liten stund, sedan avinstallerade jag det..

Vad är storyn? Spela spelet så får du reda på det? Eller vill du att Storyn ska stå i manualen till spelet eller?

Spelet är episkt, ett av dom bästa jag spelat på länge som sagt.

Skrivet av Asheileon:

Håller med faktiskt om storydelen av spelet med den dåliga AI'n och de linjera banerna.

Dock så tycker jag att online delen är kul men det är som vanligt med allt, smaksak.

Linjära banorna? Säg mig ett modernt FPS spel som INTE är linjärt?

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

det kommer att bli epic fail med dx11 om nvidia är inblandade, dvs grovt optimerat för endast deras gpuer.

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad att ingen här nämner texturerna i Crysis 2. Jag kan konstatera att jag kan vara utan tesselation, compute shaders m.m. som finns i DX11 eftersom inget av detta fanns i Crysis 1 och det spelet var ju fruktansvärt snyggt. Men en stor skillnad i Crysis 2 mot det första spelet är ju att texturerna är fruktansvärt lågupplösta. Byggnader och liknande långt bort eller uppåt sidorna har ju ruskigt låg upplösning. Med enkla medel hade de kunnat skapa ett texture-pack som varit unikt för PC och på så viss tillfredställt PC-spelarnas behov av att få känna att deras system pressas ytterligare. För mig känns detta spel nu, med undantag för de genomtänkta kontrollerna för PC, som en REN konsolport. Jag ser verkligen ingen skillnad mot Gamer/High vs. Hardcore/Extrem inställningarna.

Jag tror faktiskt att Crytek har något ess i rockärmen att ta fram, men det är mest mitt hopp som talar, och inte fakta.

Visa signatur

Core i5-750@stock, Asus P55 Pro, Cooler Master Cosmos 1000, 4 GB DDR3 Corsair XMS3 1600 MHz CL8, HIS Radeon 6950 2GB, WD Caviar Black 32MB 640GB, Hitachi Green 2TB + Western Digital 2TB, Corsair TX750W, Samsung DVD RW-22X, 26" Fujitsu-Siemens Amilo SL3260W

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

Linjära banorna? Säg mig ett modernt FPS spel som INTE är linjärt?

Linjera banor och ett linjärt spel är olika saker, första crysis var ganska linjärt men hur man tog sig till varje mål var då inte det samma sak med BFBC spelen man vet vad man ska göra men hur man kommer dit är en egen sak men crysis 2 har i det flesta fallen bara en väg till varje "mål".

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Se bara hur mycket mw2 sålde till konsoler så förstår ni varför de valde att inte satsa på pc.

Ska man vara någorlunda jämn i sin jämförelse så måste man ju då jämföra med riktiga pc spel, kolla på battlefield 2, world of warcraft, starcraft 2, counterstrike osv. PC marknaden är riktigt stor och säljer mer än någonsin, skillnaden är att vi PC spelare kräver välgjorda spel och inte nöjer oss med att betala 550kr för ett i stort identiskt spel med lite nya vapen och kartor.

Ta Minecraft t.ex. Spelet finns bara på PC, men är något nytt och fräsht och säljer därefter.

Bottom line: Ger ni oss PC spelare vad vi vill ha och förtjänar så kommer ni sälja en herrans massa kopior av erat spel, fortsätter ni trycka ut samma skit år efter år så säger vi ifrån.
En till sak, släpp piratargumentet. Om vi vet att ni kommer släppa ett bra spel så köper vi det, när det dock handlar om dagens skräpdominerande spelmarknad tycker jag snarare att ni ska vara förvånade över att ni säljer en endaste kopia.

Permalänk
Medlem

texturerna är i vissa fall halva upplösningen av exakt samma textur i crysis / warhead , så nä, tror inte crytek tänkt särskilt mycket på pc spelarna ärligt talat.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Tycker Crysis 2 var en ren besvikelse, spelade en cirka en kvart, men fyfan usch.
Allting görs för konsoller och vi PC-gamers får bara skit.

Vart är världen på väg?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Jag hade iaf svin kul när jag matate igenom Singelplayer delen med grafiken på MAX med dator i sign och med 60 FPS i snitt på 1440x900 ( Max för min sketna LCD ) Och online är de riktigt jävla skojj att köra. Kul med något annat än COD.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Tur att spelet inte är så jäkla bra då.
Men visst hade varit trevligt med mer ögongodis!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Vad som är annu viktigare är att dom fixar connection problemen i multiplayer, annars kommer dom tappa massor av spelare, själv har jag redan installerat BC2 igen bara för att 9 av 10 försök att spela mp i crysis 2 failar, fast dom gånger man kommer in så har multi varit mycket bättre än multi i Crysis 1/1.5 .

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | 32GB DDR4 | Asus TUF RTX 3080ti OC

Permalänk
Medlem

Det märktes faktiskt att fullversionen var en konsolport även om det är spelbart. Synd bara att vi har en generation av spelare med oss nu som vant sig vid handikappade FPS:er. FPS på en konsoll är som att laga mat med boxningshandskar, det går men är aldrig värt det.

Alla som tjatar om DX11 tjatar lite för mycket dock. Det innebär inte kolossalt mycket i praktiken för spelet. Det som det innebär är att tekniken nu hela tiden kommer ligga flera år framför hårdvaran. Spelutveckling är väl inte samhällets viktigaste byggsten men nog har TV-burkarna fått utvecklingen att halka efter på gott och ont.

Jag är inte bakåtsträvande utan gillar utveckling, men jag saknar generationen då PC-spelen var bra på sin plattform och konsollspelen på sin plattform. Idag har vi halvmesyrer på alla plattformar som inte lever upp till sin potential. Kanske förändras detta när "Motion & 3D" hypen försvunnit. Vem vet.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

"Det är en konsolprodukt", ja.. det är precis vad det är, de flesta visste redan det.

Så med tanke på hur hårt du försvarar att Crysis 2 på PC är en konsollport utan anpassningar, tycker du alltså det är ok? Vill inte du se ett spel som varit mer optimerat för plattformen?

Det är helt ok att tycka C2 är episkt bra och snyggt som du gör, men det är inte heller fel att kritisera dess avsaknad av PC-anpassning. Enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Varför?

Tekniskt sett så nej, CryEngine 3 > CryEngine 2.

Skitspel? Det är ett av dom bästa spelen jag spelat på länge.

"Det är en konsolprodukt", ja.. det är precis vad det är, de flesta visste redan det.

Frostbite 1.0 = Basen (Console)
Frostbite 1.5 = Uppdaterad för PC (Console/PC)

CryEngine 2 = Basen (PC)
CryEngine 3 = Uppdaterad för Konsoller (Console/PC)

Nej, vad som är patetiskt är DX10/11.

Vad säger DX9 mig? Allt
Vad säger DX10 mig? Inget
Vad säger DX11 mig? Tessellation

Vad är storyn? Spela spelet så får du reda på det? Eller vill du att Storyn ska stå i manualen till spelet eller?

Spelet är episkt, ett av dom bästa jag spelat på länge som sagt.

Linjära banorna? Säg mig ett modernt FPS spel som INTE är linjärt?

Vad dx9, dx10 och dx 11 säger just dig förstår jag inte varför det är relevant.

Ett spel utan linjära banor är ju crysis 1 + crysis wh

CryEnignine 3 må vara effektivare än CryEngine 2 men inte snyggare. bara sök på youtube så hittar du mängder av folk som whinar. med god rätt.

Jag vill ha ett spel optimerat till mitt nuvarande grafikkort inte mitt förr-förr-förra (kan missat nåt förr-) Radeon HD 6xxx och Geforce 5xx + 4xx presterar mycket bättre i dx11 än i dx9 med exakt samma grafik.

Crysis 2 har ganska mycket sämre texturer än i alla fall WH (synns bäst på löv). Det är sämre fysik. Man luras av att alla integrerade klipp får den att verka bättre. BC2 är ju betydligt bättre fysik. Alien botarna är ju smartare än i 1:an så det är iallfall ett plus.

Storyn kan jag inte gnälla över förutom att Nano-suiten är lite löljigt sci-fi när den börjar prata med en.

"Prylen" för grafikinställningarna är tredjepart va? kan du länka

Svarade tyvär inte i ordning ber om ursäkt för det

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄