Permalänk
Medlem

Helgens fail - Monster på/i datorn

Sitter och lanar som bäst på lördags kvällen då det hemska händer, välter min kompis monster rätt över min dator.
Panik! Ett lian li chassie, öppet i toppen, och monstern bara stänker. Kastar mig fort som attan på strömknappen och dödar datorn, förhoppningsvis bara för stunden tänker jag.
Kopplar ur och flyttar datorn, har bildats en pöl av drickan på golvet där datorn tidigare stod.
Känner mig väldigt desperat, har inte råd med någon ny dator om det skulle vara kört.
Hela Dvd brännaren badar i monster och det är monster på både grafikkort och moderkort.
Som tur är det mindre än jag väntat mig innan jag öppnat den. Får improvisera om jag inte ska få sitta bredvid resten av lanet eller få en dator full med torkad monster (tro mig, det går inte bort).
Toapapper nästa! Torkar och torkar i säkert en halvtimme innan jag är hyfsat nöjd. Försöker sätta tillbaka fronten och ovansidan men inser att jag lär diska dom först då fläktfiltren och startknappen är helt igenklibbade så kör utan dem tillsvidare.
Kopplar in datorn igen, nevös som tusan. Vet att det vore mycket bättre att vänta och låta den torka ur..
Klickar på den lilla start mojängen, och jafan. Datorn drar igång! Allt fungerar, med undantag ljud och mickutgång i fronten (dock så fungerar dom nu).

Så det var lite bakgrundsfakta till mitt förhållandevis lilla problem jag har nu. Nämligen när jag växlar från att bara visa min datorskärm till att utvidga till platt teven eller tillbaka så blir skärmen svart och musen låser sig i ca 20 sek, sen växlar det. Tidigare gick det direkt, någon som har någon aning om vad detta kan bero på?

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gottson:

Sitter och lanar som bäst på lördags kvällen då det hemska händer, välter min kompis moster rätt över min dator.
Panik! Ett lian li chassie, öppet i toppen, och mostern bara stänker.

Lät lite lustigt med en kompis moster på ett lan... som dessutom bara vräker sig över andras datorer och skvätter saker hit å dit. MEN det visade ju sig att det var MONSTER (alltså drycken) det handlade om och inte någons moster

Angående ditt problem så vet jag desvärre inte

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gottson:

Sitter och lanar som bäst på lördags kvällen då det hemska händer, välter min kompis moster rätt över min dator.
Panik! Ett lian li chassie, öppet i toppen, och mostern bara stänker. Kastar mig fort som attan på strömknappen och dödar datorn, förhoppningsvis bara för stunden tänker jag.
Kopplar ur och flyttar datorn, har bildats en pöl av drickan på golvet där datorn tidigare stod.
Känner mig väldigt desperat, har inte råd med någon ny dator om det skulle vara kört.
Hela Dvd brännaren badar i monster och det är monster på både grafikkort och moderkort.
Som tur är det mindre än jag väntat mig innan jag öppnat den. Får improvisera om jag inte ska få sitta bredvid resten av lanet eller få en dator full med torkad monster (tro mig, det går inte bort).
Toapapper nästa! Torkar och torkar i säkert en halvtimme innan jag är hyfsat nöjd. Försöker sätta tillbaka fronten och ovansidan men inser att jag lär diska dom först då fläktfiltren och startknappen är helt igenklibbade så kör utan dem tillsvidare.
Kopplar in datorn igen, nevös som tusan. Vet att det vore mycket bättre att vänta och låta den torka ur..
Klickar på den lilla start mojängen, och jafan. Datorn drar igång! Allt fungerar, med undantag ljud och mickutgång i fronten (dock så fungerar dom nu).

Så det var lite bakgrundsfakta till mitt förhållandevis lilla problem jag har nu. Nämligen när jag växlar från att bara visa min datorskärm till att utvidga till platt teven eller tillbaka så blir skärmen svart och musen låser sig i ca 20 sek, sen växlar det. Tidigare gick det direkt, någon som har någon aning om vad detta kan bero på?

Tur att du var kvick! Det smartaste man kan göra när man fått någon form utav fukt i datorn, är att döda den direkt och sedan vänta till man är 100% säker på att all fukt har försvunnit. Den avdunstningsprocessen kan man skynda på med en hårtork eller så.

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem

Hänger inte alls med i den här texten.
Välte du din mosters kompis eller din kompis monster? över datorn? Skämt åsido, det rätta att göra i det här läget tror jag vore att montera bort dom värst drabbade delarna och låta dom lufttorka.
Btw, roligaste trådstarten jag nånsin sett cred för det

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av EldRaven:

Lät lite lustigt med en kompis moster på ett lan... som dessutom bara vräker sig över andras datorer och skvätter saker hit å dit. MEN det visade ju sig att det var MONSTER (alltså drycken) det handlade om och inte någons moster

Angående ditt problem så vet jag desvärre inte

höll på att dö av skratt när jag läste det
edit: tvinga kompisen att köpa en ny

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Gick ju relativt bra det där Du hade tur du!
Tyvärr så vet jag inte om någon lösning på ditt problem, men det beror väl på monstern

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Grymt skrivet!

Permalänk
Medlem

Lol var tvungen att googla för att ta reda på vad monster var för någon dricka...
Först läste jag moster men det fick inte det hela att verka sammanhängande alls.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Rekordmedlem

Är mostern snygg kan jag ta hand om henne, är hon ett monster kan du behålla henne, har du bilder ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Haha sorry om det vart lite otydligt med monster drycken. Det är alltså en energidryck, inte någons moster Om det hade varit det vet jag inte om min stackars dator hade startat efteråt..

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Medlem

När jag jobbade som sanerare tvättade vi kretskorten under rinnande vatten med vanligt diskmedel och mjuk diskborste. Sen torkade vi dem över natten i ett torkskåp, för att dagen efter spraya över en "electronic coating" dvs en spray som bildar ett tunt tunt lager skyddande hinna av plast över elektroniken. Sådan spray finns på alla kretskort redan från fabrik i stort sett.

Plocka isär datorn, ta bort så mycket du kan med hjälp av elektronikspray (finns på Biltema, Clas Ohlson m.fl) och rengör noggrant.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Mm, ska gå igenom den ordentligt i helgen

Visa signatur