Billigare homemade kylplatta till laptop möjligt?

Permalänk
Medlem

Billigare homemade kylplatta till laptop möjligt?

Tja flickvännens dator dör av sig själv då å då pga den blir för varm och hon funderar på köpa en kylplatta, jag har 120mm/80mm fläktar här hemma som bara ligger, kan man inte ändra molex/4pin skitet till usb bara? bör väl vara lätt? :S
sen hur bra kommer fläktarna att fungera någon som vet? :S

och vad blir bäst, nog blir kylplatta bäst fast ändå billigare med att modda egen fläkt och bara sätta fast under datorn?

vad tror ni? kylplattorna har oftast 3x80mm fläktar så? och de drivs med EN usb ingång? bör väl 1 fungera isf. sen ha någon av er gjort detta förut och kan säga hur de fungerat?

edit: Annars har ni alternativ på billiga kylare??
hittat denna fast med dyr frakt:
http://www.teknikproffset.se/LAPTOP/Tillbehoer/Kylplattor/Not...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

Ett litet problem är att usb kör på 5 volt.

Permalänk
Medlem

Beror lite på fäktarna, men du kand riva de flesta 80mm på 5v. De snurrar bara lite långsammare.

Visa signatur

Laptop: Macbook Pro 13" 2011: i7 2.7 GHz | 8 GB 1333 MHz DDR3 | 128 GB SSD
Telefon: Samsung Galaxy SII
Platta: Samsung Galaxy Tab 10.1 32 GB Wi-Fi

Permalänk

Pröva först med att göra rent datorn och dess fläktar, dvs öppna upp den.

Antar att det är en bärbar, och sådana kan vara väldigt duktiga på att suga upp damm, nästan som dammsugare.

Permalänk
Medlem

jag öppnade datorn och dammsög den blev lite tystare men tror den kommer dö ändå om några dagar....
No.1 hmm ska försöka ska ge skite ett försök så de ska gå dra dessa 3pin två sladdar till usb?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Den här varianten funka riktigt bra för mig.

först köper du en sådan:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60150176

använde en dremel för att få ut hål så jag fick plats med fläktarna. Använde 2st 90 (funkar med större om man vill, jag hade just 2 90 hemma)
sen kopplade jag ihop fläktarna med usb-sladdar och in i usb-uttaget.

Totalt: 40kr (om man har dremel o fläktar hemma)

gjorde grymt stor skillnad för mig, har nog den kvar någonstans om de skulle vara intressant