Vad är skillnaden på olika nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på olika nätaggregat?

Hej, är inte interesserad av nytt nätagg. Men, en rent allmän fråga, vad är skillnaden på tex Corsair HX, Corsair Ax och Corsair CX, förutom priset? Både AX och HX säger 80+ vilket jag inte vet vad det betyder. Så alltså vad är skillnaden på dessa tre? http://www.inet.se/artikel/6909557/corsair-ax-750w-80-gold , http://www.inet.se/artikel/6900190/corsair-hx-750w-80- , http://www.inet.se/artikel/6909578/corsair-cx-600w ( hittade inte 750 watt på CX på Inet, kanske inte ens finns.)

Tack! Mvh

Permalänk
Medlem

AX har 80+ GOLD vilket ger en högre verkningsgrad än vanlig 80+. "Överbliven" ström blir värme vilket resulterar i högre värme i burken (till ex tv apparater har väldigt dålig verkningsgrad).
http://en.wikipedia.org/wiki/80_PLUS

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem

Det är en del skillnader.

AX serie: Semi-passiv fläkt (startar vid ca 30% belastning), 100% modulärt, tillverkas utav Seasonic, 80+ Gold = 88-92% effektivitet på 230v nätet, Japanska kvalitets komponenter.
Garanti: 7år.

HX serien: Aktiv fläkt, Semi-modulärt, tillverkas utav CWT (Channel well tech), 80+ Silver = 85-88% effektivitet, Japanska kvalitets komponenter.
Garanti: 7år

CX serien: Aktiv fläkt, Icke modulärt, tillverkas utav CWT, Ingen 80+ märkning så förmodligen 75-80% effektivitet, Kinesiska (inte så högkvalitativa) komponenter. Garanti: 2år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fesen:

AX serie: Semi-passiv fläkt (startar vid ca 30% belastning), 100% modulärt, tillverkas utav Seasonic, 80+ Gold = 88-92% effektivitet på 230v nätet, Japanska kvalitets komponenter.

HX serien: Aktiv fläkt, Semi-modulärt, tillverkas utav CWT (Channel well tech), 80+ Silver = 85-88% effektivitet, Japanska kvalitets komponenter.

CX serien: Aktiv fläkt, Icke modulärt, tillverkas utav CWT, Ingen 80+ märkning så förmodligen 75-80% effektivitet, Kinesiska (inte så högkvalitativa) komponenter. Garanti: 2år.

Men Corsair HX 750W/850W ligger på dryga 90% effektivitet så det är inte långt ifrån gold.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=433882

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Men Corsair HX 750W/850W ligger på dryga 90% effektivitet så det är inte långt ifrån gold.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=433882

Helt klart ett 80+ Silver+ men det fattas ändå lite för att det ska bli Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

hx serien tillverkas nu mera av sesonic. rätt säker på det men inte hundra
sesonic är riktig kvalitet. cwt är okej men sesonic är betydligt bättre!

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

hx serien tillverkas nu mera av sesonic. rätt säker på det men inte hundra
sesonic är riktig kvalitet. cwt är okej men sesonic är betydligt bättre!

Du gjorde mig osäker för ett ögonblick där delvis rätt, HX650 är baserad på en äldre Seasonic plattform och är 80+ Bronz men HX750/850 är CWT och är 80+ Silver.

Permalänk
Medlem

Fesen har du någon aning om vad det sitter för kondningar i coolermaster realpower m700? lyckas inte hitta något förutom att det är 105c och en 85c

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Fesen har du någon aning om vad det sitter för kondningar i coolermaster realpower m700? lyckas inte hitta något förutom att det är 105c och en 85c

Utan att sitta på fakta så är det nog blandning mellan 105c japanska och 85c taiwan vilket är standard när dom vänder på varje öret för att göra profit. Den nätdelen har väll ganska många år på nacken också?

Går man på Elfa å köper en Rubycon kondring löst så går den på 100kr kanske, polarn köpte 85c Sanyo till sin Samsung tv vars nätdel pangat och dom kostade 15kr st

EDIT: "The Real Power M700 is based on a fairly simple design but it is built well. There is one single transformer which is backed up by a commercial grade (85C) capacitor made by Elite (Chinsan Electronics). All of the secondary capacitors are made by Ltec (Lanna Thai) and all are industrial grade, rated for operation at 105C."

Permalänk
Medlem

Okey tack då vet jag:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Tack, hjälpte mycket! Nu kan man nätagg lite bättre. En fråga till, vilket företag gör de bästa nätaggregaten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebra3:

Tack, hjälpte mycket! Nu kan man nätagg lite bättre. En fråga till, vilket företag gör de bästa nätaggregaten?

Sett med ett historiskt perspektiv så är det Seasonic. Andra tillverkare dyker upp ibland och sen försvinner dom.. för att ibland dyka upp igen som tillverkare av kvalitetsagg.
Super Flower håller på å röra om i grytan just nu.. får se hur länge dom stannar?
Enermax har vatt med länge, dom är också generellt sett en av dom bättre.. Men vi vet inte vad som händer nu med nya "Lepa" som är Enermax i grunden.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebra3:

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1... där ställs samma fråga!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fesen:

EDIT: "The Real Power M700 is based on a fairly simple design but it is built well. There is one single transformer which is backed up by a commercial grade (85C) capacitor made by Elite (Chinsan Electronics). All of the secondary capacitors are made by Ltec (Lanna Thai) and all are industrial grade, rated for operation at 105C."

Hmm, kunde svurit på att Ltec var totalsugiga Luminous Technology. Har ett par gamla Asus med sådana som är på väg att dö.

Får väl googla igen och underröja varje tvivel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hoppas Xfx tar och släpper ett modulärt kring 400w så blir det ett köp för mig:P

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hmm, kunde svurit på att Ltec var totalsugiga Luminous Technology. Har ett par gamla Asus med sådana som är på väg att dö.

Får väl googla igen och underröja varje tvivel.

Jag har inte så stor koll men Hardwareheaven bör väll vara rätt pålitlig? Måste det vara bra bara för att det är 105c komponenter?

Skrivet av pompa_kumla:

Hoppas Xfx tar och släpper ett modulärt kring 400w så blir det ett köp för mig:P

Kommer nog inte hända eftersom dom baserar sina nätdelar på seasonics sortiment och dom har 500watt som lägst med modulära kablar om man bortser från X-4xx serien som är passiv och snordyr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fesen:

Jag har inte så stor koll men Hardwareheaven bör väll vara rätt pålitlig? Måste det vara bra bara för att det är 105c komponenter?

Fick infon härifrån, han brukar veta vad han talar om: http://www.badcaps.net/forum/showpost.php?p=87134&postcount=1...

Märkningar säger mycket lite om märket är dåligt. Finns massor med usla kondensatorer märkta 105C. Läs gärna mer i den tråden jag länkade ett inlägg från. "Industrial" mm betyder ingenting egentligen, vem som helst kan kalla sin produkt det. Ungefär som gamla fina "de Luxe". Volvo 244DL... Hmm, De Luxe! Dålig jämförelse, jag vet. Volvon höll väldigt bra till skillnad från skräpet vi diskuterar nu. But you get the point.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Kommer nog inte hända eftersom dom baserar sina nätdelar på seasonics sortiment och dom har 500watt som lägst med modulära kablar om man bortser från X-4xx serien som är passiv och snordyr.

Får hoppas du har fel:P Jag ångrar att jag inte la till 150kr till så hade jag fått ett hx 520 istället för vx 450 för 3 års sen men men:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte för att snurra till det men det finns TX serie med
Vilket jag själv köpte vid det tillfället 650tx 650w 80+ bronze.
Icke modulärt (=pain in the ass på ett r2 chassi, tjocka kablar och hårda)
Dock väldigt bra kvalite.