Frågor och funderingar kring datoruppgradering

Permalänk
Medlem

Frågor och funderingar kring datoruppgradering

Har tänkt att uppgradera min gamla dator till en ny värsting, men då pengarna rullar in månadsvis tänkte jag ta det lite i taget.
Har några frågor till er kunniga där ute.
Tänkte börja med att köpa ett nytt chassi, moderkort och en processor.

Fråga 1: Sitter med gamla ddr2-minnen. Måste dessa bytas direkt då nya moderkortet kommer kräva ddr3, lr finns det bakåtkompabilitet på det.

fråga 2: Grafikkortet är ett GF 8800 gts 6xx mb, lite OC. Kan inte se att det inte skulle fungera så länge men bäst att jag frågar=)

fråga 3: Har ett 650w nätagg. Det borde väl klara en 2500k/2700k cpu och det andra tills jag köper nytt gpu/x2. Finns det något program man kan se hur mkt som används?

fråga 4 och sista: Finns det något annat som kan strulasom jag missat. Sata tex är väl bakåtkompatibelt om min kuskap inte sviker

All hjälp uppskattas

Visa signatur

Chassi: Corsair 500R CPU: 2500k CPU kylning: Corsair H60 GPU: 2 x SAPPHIRE HD 6950 2GB GDDR5 Moderkort: MSI Z68A-GD65 (G3) Ram: Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz SSD: Corsair Force GT 120 GB PSU: Corsair AX 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av lagerHLT:

Har tänkt att uppgradera min gamla dator till en ny värsting, men då pengarna rullar in månadsvis tänkte jag ta det lite i taget.
Har några frågor till er kunniga där ute.
Tänkte börja med att köpa ett nytt chassi, moderkort och en processor.

Fråga 1: Sitter med gamla ddr2-minnen. Måste dessa bytas direkt då nya moderkortet kommer kräva ddr3, lr finns det bakåtkompabilitet på det.

fråga 2: Grafikkortet är ett GF 8800 gts 6xx mb, lite OC. Kan inte se att det inte skulle fungera så länge men bäst att jag frågar=)

fråga 3: Har ett 650w nätagg. Det borde väl klara en 2500k/2700k cpu och det andra tills jag köper nytt gpu/x2. Finns det något program man kan se hur mkt som används?

fråga 4 och sista: Finns det något annat som kan strulasom jag missat. Sata tex är väl bakåtkompatibelt om min kuskap inte sviker

All hjälp uppskattas

1: ddr3 är inte bakåtkompatibelt
2: fungerar lär det ju görta ett tag till men det är inte så ,ycket att hänga i granen vad gäller prestanda längre (förstår inte riktigt frågan)
3:ett 6w0 agg borde klara det men agg försämmras över tid och om du haft datorn några år bör du investera i ett nytt.
4: lägg pengar på hög varje månad och köp allt sen för bästa möjliga pris/prestanda

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Jag antar att du kommer köpa ett moderkort för Sandy Bridge (1155), då du nämner 2500K i ditt inlägg.

1. Sandy Bridge stöder inte DDR2 - du måste uppgradera till DDR3.
2. Grafikkortet är kompatibelt med nyare komponenter.
3. Ett nätaggregat av kvalitet (tex Corsair) på 650W ska inte ha några problem att driva 2600K samt 8800GTS.
4. SATA är bakåtkompatibelt.

Permalänk
Medlem

På fråga 3. Läs igenom länken så kan du se vad du kan driva med ditt 650W agregat.. http://www.sweclockers.com/recension/13610-amd-radeon-hd-6990...
Skulle dock spara och lägga Moderkort/Minnen/CPU i ett och sen köra på med ett bättre grafikort Nvidia GTX 560Ti / GTX 570 eller AMD´s HD 6950/6970. Tycker du det är för mycket så är det GTX 460 vs HD 6850 som gäller..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

ok tack för svaren. Får nog bli så att jag sparar ihop och köper allt på en gång. Är så ivrig på att köpa så det är svårt bara:)

Visa signatur

Chassi: Corsair 500R CPU: 2500k CPU kylning: Corsair H60 GPU: 2 x SAPPHIRE HD 6950 2GB GDDR5 Moderkort: MSI Z68A-GD65 (G3) Ram: Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz SSD: Corsair Force GT 120 GB PSU: Corsair AX 850W Gold