Silverstone släpper Raven RV03

Permalänk
Melding Plague

Silverstone släpper Raven RV03

Chassitillverkaren Silverstone släpper den tredje generationen av gaminglådan Raven.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm säkert jättebra låda men personligen föredrar jag det mer stilrena Fortress FT02

Dock väldigt bra kylning och denna har ju fler 5.25" platser också, så det är ju inget fel med det

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Inte direkt snyggt

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

vart skulle bakplåten sitta?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

vart skulle bakplåten sitta?

Samma som på Fortress Ft02, den är på toppen av lådan Ovanlig design men detta ger optimal kylning pga placeringen av minnen, cpu och grafikkort precis vid bottenintagen i lådan.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Samma som på Fortress Ft02, den är på toppen av lådan Ovanlig design men detta ger optimal kylning pga placeringen av minnen, cpu och grafikkort precis vid bottenintagen i lådan.

o-ortodoxt men verkar ju smart:)

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Samma som på Fortress Ft02, den är på toppen av lådan Ovanlig design men detta ger optimal kylning pga placeringen av minnen, cpu och grafikkort precis vid bottenintagen i lådan.

Blir det inte ett ända kråkbo av sladdar som sticker fram, eller?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

02 är MYCKET snyggare

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

gillade den gammla bättre

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Blir det inte ett ända kråkbo av sladdar som sticker fram, eller?

Nej då Iaf inte på Fortress FT02, den har liksom utskuret där uppe så man ser inte ens kablarna förutom att dom går ner bakom datorlådan som på vilken annan låda som helst. Faktiskt riktigt nice, lite omständigare att koppla in grejjorna men när det väl är på plats så är det ju inga problem.

Väldigt nöjd med Fortress serien, helt otroligt bra faktiskt.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kogster:

o-ortodoxt men verkar ju smart:)

Bättre kylning än den vanliga modellen.
Så jag skulle inte säga Oortodoxt utan snarare innovativt även om dom har hållt på med det i ett bra antal år nu.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag tycker att placeringen av nätaggregatet verkar skumt, kollar man på diverse videos så har dom en vinklad strömkabel, här får man två problem, ett: Kommer strömkabeln att slå i nätaggregatets on/off knapp? precis som det gjorde i ett fyrkantigt chassi som visades här på sweclockers nyligen. Två: hur ska man veta hur stor (längd) nätaggregat man kan ha? för mig som har t.ex. XFX 850W som är lite längre än dom genomsnittliga 850 watts-nätaggregaten, kommer den få plats?

samt en fråga, Vart går strömkabeln in i chassit?

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Sjukt ful

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk

Föredrar Silverstones TJ11 över det där.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant!

Nu saknas det bara en liten videorecenssion av våra vänner Emil & Jonas!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Bättre kylning än den vanliga modellen.
Så jag skulle inte säga Oortodoxt utan snarare innovativt även om dom har hållt på med det i ett bra antal år nu.

Det var bättre förr xD njä men kommer på sig själv ibland med att vara konservativ för saker som inte spelar roll.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Bara jag som tänkte " fy fan va ful" ?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Silverstone leker vidare med sina vilda idéer. Kul, men kanske inte alltid 100% genomtänkt!
... och designen är ju lite "sådär". Den kunde väl gjort något mer konstruktivt av taket tex? Borde det inte går att integrera ett tak med meningsfulla vinklade flänsar som leder bort ljud och luft snett bakåt? Nu är det rätt kompromissartat och inte vackert IMHO. Utseendet känns överlag inte som nån höjdare. Jag tyckte RV01 hade viss charm och där kändes iallafall lite av stealth-attributen lite mer konsekventa, men RV02 blev rätt trist tyckte jag, och RV03 känns kompromissful: de försöker liva upp den lite mot RV02, men lyckas inte riktigt.

Nätaggets placering känns gränsfall. Det är ju långt från ovanligt att de ger en del elektriska ljud från sig (i värsta fall riktigt störande coilwhine) så det lockar inte att ha det i framkant av lådan IMHO.

Hårddiskmontering och kylning skulle man behöva ser mer av i praktiken för att våga säga så mycket om. De har ju iallafall "förskjutit" ena 180mm fläkten så den sticker in lite under moderkortsplåten - skön lösning

Skrivet av mille666:

Jag tycker att placeringen av nätaggregatet verkar skumt, kollar man på diverse videos så har dom en vinklad strömkabel, här får man två problem, ett: Kommer strömkabeln att slå i nätaggregatets on/off knapp? precis som det gjorde i ett fyrkantigt chassi som visades här på sweclockers nyligen. Två: hur ska man veta hur stor (längd) nätaggregat man kan ha? för mig som har t.ex. XFX 850W som är lite längre än dom genomsnittliga 850 watts-nätaggregaten, kommer den få plats?

Mmm, man undrar ju om de kommit på en smartare lösning på vinklad kontakt den här gången?
När det gäller längd på nätagg, så lär de tydligt speca (ganska konservativt) hur långt det får vara... Så har de ju gjort för tex FT03 redan.

Skrivet av Asheileon:

Föredrar Silverstones TJ11 över det där.

Liiite annan prisklass och storlek. Lite som att säga "jag fördrar en Merca S-klass" när någon visar upp en Passat eller nått

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Liiite annan prisklass och storlek. Lite som att säga "jag fördrar en Merca S-klass" när någon visar upp en Passat eller nått

Medtanke på att det är samma tillverkare så känns den här lådan lite bisarr bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Medtanke på att det är samma tillverkare så känns den här lådan lite bisarr bara

Ja, för en femtusenkronorslåda på nära 65x65x25 cm är ju helt normalt i jämförelse

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Såg väl helt ok ut. Men jag kramar fortfarande om min RV01. Så det blir nog ingen uppgradering.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Jag skulle lätt kunna bygga ett system i denna då den är mindre än föregångarna.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Håller med flera andra att RV01 är snyggare än denna, även RV02. Men gillar Silverstones vridning av moderkortksplåten.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk

Blä, smaken som baken D:
Hoppas det kmr ett FT04 då kanske?
Eller miditower/fulltower version av FT03...

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Jag skulle lätt kunna bygga ett system i denna då den är mindre än föregångarna.

Jo, det glömde jag kommentera: Silverstone ska ha credd för att de börjar få ner storleken på lådorna med 90 graders moderkort! (djupet är ju en nackdel på RV02+FT02 tex)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Gillar Raven 02 som fan så detta var en besvikelse i mina ögon.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Även fast att jag aldrig byggt i ett Raven-chassi, eller ens sett ett i verkligheten, måste jag säga att jag tycker om den serien! Utseendet kan man väl diskutera, men det känns som om innandömet är riktigt väl genomtänkt. Eller har jag fel där?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är glad att dom fortsätter utvecklingen av Raven med moderkortet vänt 90-grader då det ger hopp inför ett framtida Fortress som följer samma spår.

Hade gärna sett ett framtida FT04 (?) i samma klassiska FT02-unibody av borstad aluminium, med eller utan plexiglasruta, som är högre så att även dom längsta fullängdsgrafikkorten får plats med god marginal trots att man monterar radiatorer ovanför 4st 180mm AP-fläktarna som kanske numer blivit lågvarviga och tystlåtna 200mm AP-fläktar? Sen skall där vara en 180mm lågvarvig toppfläkt.

Ordentligt och snygg/funktionell frontmonterad fläktstyrning, USB3 och E-sata. En SATA3 hot-swap-bay i ett av 5,25"-facken. Frontpanelen skall naturligtvis även den vara av borstad och ytbehandlad aluminium och det skall medfölja 5,25" -> 3,5" bayconverters i paketet till dom som vill konvertera ett eller två 5,25"-fack. Lite mer utrymme bakom moderkortsplåten för kabeldragning hade inte heller skadat samt något lösning så att själva moderkortsplåten går att dra ut för enkel montering av moderkort och andra komponenter.

*håller tummarna*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk

NEJ vilken ful
Den gamla vanliga rv02an är mycket snyggare