Mitt nätaggregat exploderade :(

Permalänk

Mitt nätaggregat exploderade :(

Det var en Söndagskväll. Klockan var 19:20 då min dator plötsligt slocknade, försökte reboota men misslyckades flera gånger. Efter att det har pågått i ungefär 15 sekunder så kommer ett blå gnista från mitt nätagg följt av en hög smäll och hela övervåningen slocknar.

Vad kan detta bero på? Jag har överklockat min processor lite milt men inget annat.
Kan några av mina andra komponenter ha skadats eller tror ni att säkringen i Nätagget räddade dem?
Mitt nätagg är av modellen "Chieftec Super Series 650W"
Finns det något jag kan göra för att undvika detta i framtiden?

Tack på förhand!

Ulltråd

Permalänk
Medlem

Det enda du kan göra för att skydda dig är att ha ett nätagg med bra kvalitet (corsair bland annat) samt att inte överbelasta det.

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Hedersmedlem

Undvik nätaggregat med billiga komponenter. Inte ens Corsair gör allt bra längre, deras CX-serie är riktig lågbudget.

Chieftech Super Series är inte ens bra som nytt och ripplar (oren ström) utanför ATX-specifikationerna när sweclockers testade. Som många andra budgetagg använder de billiga kondensatorer som inte håller så länge. Det var en sådan som exploderade. Försök alltid välja 105C Japan-tillverkade kondensatorer. Sådana finns i alla bättre agg från t ex XFX eller Corsair (EJ CX eller GS-serien).

Säg prisklass så kan du få råd på modell.

Tyvärr kan din dator ha skadats av det som hände, bl a därför som man aldrig ska köpa budgetagg. Det kan kosta mer än det smakar.

Edit: En säkring räddar inga datorkomponenter eftersom den är alldeles för långsam för det. Säkringen sitter där främst för att förhindra brand.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

*Super Series av Chieftec agg är så dåligt att den har omdömet UNDVIK här på Sweclockers.

*Hur det gick för de andra delarna vet du först när du låna/köpt ett nätagg och testat. Stor risk att de gick sönder med tanke på den dålig kvalite på den serien.

*Köp ett bättre märke, modell nästa gång och stirra dig INTE blind på antal watt så slipper du det här i framtiden.

Permalänk
Medlem

Chieftecs nätdelar har inget vidare i kvalite.. Det ser man också i att dom bara vågar ge 2 års garanti på sitt skit.

Köp endast nätdelar av bra kvalite märke (t.ex Corsair, Fractal Design). Och minst 5 års garanti om du planerar att överklocka med nätdelen..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

xfx alla dagar i veckan vill du ha mer lyx ax serien från corsair!

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

He, samma skit här, hade ett nätagg modell 500w á 200:- från NetOnNet i HTPC:n, hade ju tänkt byta när som helst .. men månaderna gick och tja, i fredags dog det. Tog även med sig moderkort och router det var kopplat i (hur det sistnämnda gick till fattar jag verkligen inte, men död är den).

Nu blir det Fusion

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

500w för 200kr:P Vad var det för budget märke? Kommer ihåg att dem sålde ett axp 1000w för under 500kr bara det säger ju vilken dynga det är. Det är väldigt svårt att få så pass bra kvalitets för 500kr tack och lov finns ju xfx som är som corsair på den gamla goda tiden:) Jag har lyckats fått kvalitets nätagg för drygt 300kr precis som multiman:)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Jag tänkte skaffa ett nytt nätagg för cirkus 1000 kr. Jag har kollat på Corsair TX V2 850W och Corsair PowerSupply 850W TX. Vilket rekommenderar ni?

Hur stor är risken att några andra komponenter pajade? Jag har kollat runt lite om problemet och i de flesta fall så var det bara nätagget som rök och deras fall var mycket värre än mitt.

Permalänk

Jag tycker att du bör låna ett agg och prova först så slipper du sitta med ett agg för 1000kr som du inte har några komponenter till...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Woolthread:

Jag tänkte skaffa ett nytt nätagg för cirkus 1000 kr. Jag har kollat på Corsair TX V2 850W och Corsair PowerSupply 850W TX. Vilket rekommenderar ni?

Hur stor är risken att några andra komponenter pajade? Jag har kollat runt lite om problemet och i de flesta fall så var det bara nätagget som rök och deras fall var mycket värre än mitt.

Tipps är denna listan vilket ger ett hum om vad man kan förvänta sig av olika nätaggregat, vilka som har tillverkat den och länkar dill dv recensioner. Bra PSU resusrs som man blivit tippsad om här på swec;
http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page447.htm

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Woolthread:

V2 är bättre anser jag. Edit: Men XFX Core edition är precis samma och billigare.

"Mycket värre"? Vad hände där då, brann huset ner? Ditt fall är väl så illa det blir innan lågorna förtär rummet, men det är iofs bra att vara positiv.
Sprängda kondensatorer innebär oftast ett helt okontrollerat förlopp med stor risk för överspänningar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av swinto538:

Jag tycker att du bör låna ett agg och prova först så slipper du sitta med ett agg för 1000kr som du inte har några komponenter till...

I vilket fall som helst så kommer jag behöva ett nytt nätagg

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

V2 är bättre anser jag. Edit: Men XFX Core edition är precis samma och billigare.

"Mycket värre"? Vad hände där då, brann huset ner? Ditt fall är väl så illa det blir innan lågorna förtär rummet, men det är iofs bra att vara positiv.
Sprängda kondensatorer innebär oftast ett helt okontrollerat förlopp med stor risk för överspänningar.

Nej men saker som att det kom flera "explosioner" på följd och att hela huset slocknade. I mitt fall så var det en smäll och bara övervåningen När du säger att sprängda kondensatorer har orsakats av ett okontrollerat förlopp så finns risken att något annat har skadats? Om jag nu skaffar ett annat nätagg finns det en chans att den också får sig en ordentlig kyss och att det också går sönder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woolthread:

Nej men saker som att det kom flera "explosioner" på följd och att hela huset slocknade. I mitt fall så var det en smäll och bara övervåningen När du säger att sprängda kondensatorer har orsakats av ett okontrollerat förlopp så finns risken att något annat har skadats? Om jag nu skaffar ett annat nätagg finns det en chans att den också får sig en ordentlig kyss och att det också går sönder?

Ett nätagg kan förstöra andra komponenter när det stryker med sådär dramatiskt som detta gjorde.
Ska dock till mycket om övriga komponenter ska kunna ta med sig ett nätagg i fallet

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Hedersmedlem

Skaffar du bara ett kvalitetsnätagg så kommer det stänger ner sig självt om datorn är allvarligt skadad, utan att det själv går sönder. Alltså kan du testa utan risk.

Visa signatur

Permalänk

Men ge mig lite schyssta förslag på nätagg runt tusenlappen! Jag måste fixa beställningen imorgon!

Permalänk
Hedersmedlem

Alla Corsair-agg utom Gaming- och CX-serierna är utmärkta val. Likaså Fractal Designs agg. Det är bara att välja och vraka beroende på hur hög effekt du behöver och om du behöver modulärt eller inte. Glöm inte fri frakt om du tänkt handla från Inet.

Permalänk
Hedersmedlem

Även Antec HCG är bra val, iaf de gjorda av Seasonic, dvs 400-620W. I princip samma som Corsair TX V2 och XFX. Fractal Newton är också bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag slänger in NZXT Hale90 80+ Gold 550W också ii mixen av förslag..
Tyärr bara är det inte modulärt.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lacrits:

Jag slänger in NZXT Hale90 80+ Gold 550W också ii mixen av förslag..
Tyärr bara är det inte modulärt.

Givetvis! Stirrade mig blind på vad Inet hade.

Visa signatur

Permalänk

Pojkar, pojkar... Jag tror jag ska beställa Corsair TX V2 850W! Om någon har några starka invändningar så får ni hojta till innan Tisdag 12/04/2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woolthread:

Pojkar, pojkar... Jag tror jag ska beställa Corsair TX V2 850W! Om någon har några starka invändningar så får ni hojta till innan Tisdag 11/04/2011

Nej det är inga problem, lycka till och hoppas din dator kan återuppstå med renare ström i sina "ådror"!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woolthread:

Ta något år corsairs HX eller AX-serie så kan du känna dig säker. TX-serien är 80+brons och hx/ax serierna är 80+silver/guld och modulära.

Hehe såg senaste inlägget nu. Beställde du igår? Jag måste verkligen börja läsa tråden innan jag kommenterar, annars blir det fler efterblivna kommentarer

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

När man hör sånt här känns det bra att man själv sitter med ett Corsair HX-agg. Dom kan väl iofs gå dom också men risken är mindre.

Har själv råkat ut för ett OEM-agg som sköt en blixt ur sig och dog, den datorn klarade sig bra. Hoppas din gjorde det med!

Permalänk

Samma sak hände med mitt ~5 år gamla antec 450w nätagg (som följde med mitt antec sonata chassi). Det small till och datorn slocknade samtidigt som det kom en svart rökpuff från nätagget.
Chansade och köpte ett nytt nätagg från komplett när de hade halva priset på Silver Power 750w för en tid sedan och jag hade tur, alla komponenter hade klarat sig

Så det är inte helt kört. Fast för mig gick aldrig nån propp i lägenheten, utan det va bara datorn som dog.

Du får göra som jag... ställ in dig på en ny dator och köp ett bra, lite dyrare nätagg. Har du tur fungerar din gamla dator, annars får du ta nätagget du köp och sätta i ditt nya bygge.

Permalänk

Tjenare grabbar! Det nya agget är monterat och allt funkar finfint! Jag ska köra lite diagnoser men det verkar som att allt är intakt! Jag vill tacka alla er som kom med en konstruktiv och positiv inställning.

Tack alla!

Permalänk
Skrivet av Lind3mann:

Samma sak hände med mitt ~5 år gamla antec 450w nätagg (som följde med mitt antec sonata chassi). Det small till och datorn slocknade samtidigt som det kom en svart rökpuff från nätagget.
Chansade och köpte ett nytt nätagg från komplett när de hade halva priset på Silver Power 750w för en tid sedan och jag hade tur, alla komponenter hade klarat sig

Så det är inte helt kört. Fast för mig gick aldrig nån propp i lägenheten, utan det va bara datorn som dog.

Du får göra som jag... ställ in dig på en ny dator och köp ett bra, lite dyrare nätagg. Har du tur fungerar din gamla dator, annars får du ta nätagget du köp och sätta i ditt nya bygge.

Då kan man väl säga att jag hade tur då

Permalänk
Skrivet av Woolthread:

Det var en Söndagskväll. Klockan var 19:20 då min dator plötsligt slocknade, försökte reboota men misslyckades flera gånger. Efter att det har pågått i ungefär 15 sekunder så kommer ett blå gnista från mitt nätagg följt av en hög smäll och hela övervåningen slocknar.

Vad kan detta bero på? Jag har överklockat min processor lite milt men inget annat.
Kan några av mina andra komponenter ha skadats eller tror ni att säkringen i Nätagget räddade dem?
Mitt nätagg är av modellen "Chieftec Super Series 650W"
Finns det något jag kan göra för att undvika detta i framtiden?

Tack på förhand!

Ulltråd

Skicka ett PM med din adress så får vi lösa ett riktigt nätagg åt dig

Mvh
Johan

Permalänk
Skrivet av Antec SE:

Skicka ett PM med din adress så får vi lösa ett riktigt nätagg åt dig

Mvh
Johan

Generöst.

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /