Permalänk

Nytt datorljud ~ 2000 kr

Tänkte uppgradera ljudet till datorn för runt 2000 kr, har kollat runt lite och man får ju knappast nått Hifi för det priset.
Hur som helst har jag tittat in mig på Corsair SP2500 och Edifier S530D, de får båda väldigt bra kritik ligger på ett tillfredställande pris.

Skulle vilja höra vilken ni skulle valt, om någon har erfarenhet av systemen och sist men inte minst om man märker stor skillnad med ett separat ljudkort istället för det integrerade i moderkortet.

MVH QR

Visa signatur

| BitFenix Prodigy White | Asus P8Z77-I DELUXE | i5-2500K | Corsair Vengeance 2x4 Gb @ 1333 MHz | Asus GTX 580 | Intel 520 180GB | OCZ Vertex 2 60 Gb | Samsung Spinpoint F3 1 TB | Corsair TX750W | Philips 24' |

Permalänk
Medlem

Opi t-amp och dynavoice dynamite s-61 får du för det priset så det är mitt tips har det själv och är nöjd.

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem

Ett dedikerat ljudkort är såklart bättre än inbyggt i moderkortet,dock är mer lönsamt om man lägger lite ordenligt med stålar på ljudsystemet.
Jag skulle i alla fall tagit Corsair-högtalarna.

Permalänk
Medlem

http://www.blocket.se/alvsborg/Vintage_stereo_med_svenska_ret... med ett ljudkort
Så länge förstärkaren och gummikanterna på elementerna är i bra skick så... Verkar ju sitta minst ett rör i den också, som indikerar signalstyrka för radion. Har likadant i en gammal radio jag har från 50-talet och det är ett rör med ett så kallat magic-eye.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag sitter i samma sits som du, kör med ett Xonar D1 plus Logitech X-230. Jag tänkte faktiskt göra en tråd som frågade om samma två system
Jag har ingen plats på skrivbordet för stativare + förstärkare så det är uteslutet. Nån som lyssnat på Corsair/Edifiers? Eller två små studiomonitorer som typ M-Audio Studiophile AV40 MK2?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

Små plastiga datorhögtalare ger i princip aldrig "bra" ljud, utan satteliterna sköter bara positionering av ljudet medans baslådan måste hjälpa till med mellan och bas register...

För under 2000 kr får du en t-amp förstärkare (en vanlig förstärkare som är jävligt liten, har en själv och de driver golvhögtalare med sjukt bra ljud (man kan bara inte tro att den lilla lådan kan ge ett så kraftigt ljud, precis som en stor förstärkare) + ett par små riktiga högtalare på fynda.se

Gå in där och gå in på "kompletta ljudpaket, sedan stereo-paket"

Man får betydligt mycket bättre ljud för pengarna med ett sånt paket än ett par datorhögtalare..

Enda fördelen med ett par datorhögtalare är att satteliterna är mindre, men sen måste man ju ha en stor box på golvet med

Permalänk
Medlem

Aktiva 2.0 från t.ex. Thomann.de är väl att rekommendera. Inte passiva då du får det sämsta möjliga för 2 lax, hur troligt är det att sådana spottar ut välljud?

Permalänk
Medlem

Ta corsairs då den har fått otroligt bra kritik samt att du får vad du betalar för! det är corsair vi snackar om!
senare i framtiden kan du inveserta i ett ljudkort!

Permalänk

http://www.thomann.de/se/maudio_bx5a_deluxe.htm

Dom ska vara riktigt bra för pengarna har jag hört..

Men det är ju allra bäst om du provlyssnar på högtalarna innan du köper dom. Alla har olika åsikter om vad som låter bra och dåligt.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50