iPads Appar kan bli riktigt dyra.

Permalänk
Hjälpsam

iPads Appar kan bli riktigt dyra.

Läste om en familj som köpt Smurf Village till sina barn för någon tia, problemet var att man i spelet fick betala för grejer med riktiga pengar, slutnotan blev 50 000kr!
Att det är dålig still att lura barn på det viset tror ja de flesta håller med om.

Saxat från Aftonbladets artikel.

Så stänger du av köp i appar
I Ipad och Iphone kan man stoppa att köp görs i appar. Såhär gör du:
1. Välj "Inställningar/Settings"
2. Välj ”Allmänt/General”
3. Välj ”Begränsningar/Restrictions”
4. Välj ”Aktivera begränsningar” högst upp och skapa en kod
5. Välj ”Köp inuti program/In-App purchases” och ställ in AV/OFF
6. Gå ur ”Inställningar”. Klart!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Finn fem fel.
1. iPad till barnen.
2. Smurf Village.
3. Köpa i spel.
4. Aftonbladet.
5. Användaravtal, frånvaro.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Finn fem fel.
1. iPad till barnen.
2. Smurf Village.
3. Köpa i spel.
4. Aftonbladet.
5. Användaravtal, frånvaro.

"fem fel." <<<< Där

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Finn fem fel.
1. iPad till barnen. <-här
2. Smurf Village. <-här
3. Köpa i spel. <-här
4. Aftonbladet. <-här
5. Användaravtal, frånvaro. <-här

Vad vinner jag?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Vad vinner jag?

Gratis appar för dina barn ??

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Undrar om det där är förenligt med svensk lag, barn får inte ingå avtal och köpa saker på det sättet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

antagligen är det väl mamman som har beställt det med sitt konto och sedan inte haft koll på ungarna...

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Troligtvis är det så, mammans iTunes-konto. Men hade faktiskt ingen aning om att det pågick sådana scams inuti apparna. Bra tips om hur man kan stänga av det! Skall göra med en gång!

Skrivet av JoeBlack:

antagligen är det väl mamman som har beställt det med sitt konto och sedan inte haft koll på ungarna...

Visa signatur

Säljer gymutrustning och träningsredskap på Gymkompaniet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Undrar om det där är förenligt med svensk lag, barn får inte ingå avtal och köpa saker på det sättet.

Man måste ju vara 18 för att skapa ett Apple-ID, så nog är det mammans konto allt. Tycker att man får ta reda på sånt här innan man låter sina barn leka med något som man har kopplat ett bankkort/kreditkort till.

Permalänk
Medlem

Varje "skottkärra" med smurfbär eller vad fasen de hette kostar 750 kronor. Det är ju sinnessjukt!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Jag råkade faktiskt ut för precis det här, dock blygsamma 350 kr för en "wheelbarrel of smurfberries".

Jag kände inte ens till att det fanns "in-app purchase". Jag kan ju känna att det är lite märkligt att Apple kräver lösenord för att handla i appstore, men inte inne i spelet. Och detta i ett gratisspel som definitivt riktar sig till barn...
Hur som helst, det går att stänga av precis som Ratatosk beskriver det. Jag kan dock tycka att det borde vara avstängt per default iom. att det är en ganska "farlig" funktion.

Mina ungar spelar på iPaden väldigt ofta, och det här är den enda appen som varit något problem.

Jag fick hur som haver tillbaka pengarna, jag verkar vara långt ifrån den enda som drabbats av det spelet.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Arginj:

Varje "skottkärra" med smurfbär eller vad fasen de hette kostar 750 kronor. Det är ju sinnessjukt!

Ja det känns ju som att det är gjort för att nån ska köpa av misstag, ingen skulle ju köpa bär med flit för 750 spänn till varken sig själv eller sina barn.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Man kan inte lägga allt ansvar på företaget hela tiden!

Som konsument så får man väll fan se till vad man köper/sysslar med! Som sagt så är det enkelt att stänga av in app köp.

Att det är ett dåligt koncept kan jag ta, men ansvaret ligger fortfarande på kunden.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Visst kan man tycka att det är en smula oetiskt av företaget, men hur kan man som förälder ge en produkt som är kopplad till ett kreditkort till barn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMO KOTOR:

Visst kan man tycka att det är en smula oetiskt av företaget, men hur kan man som förälder ge en produkt som är kopplad till ett kreditkort till barn?

Som sagt, att stänga av in-app purchases är något som är gömt ganska långt inne i menysystemet. Funktionen är också per default aktiverad.

Själva app-store är per default låst till att man måste ange lösenord - vilket är helt som det ska. Går att stänga av om man vill att det ska vara öppet.

Förstår du nu det ologiska?

Det var ju inte förrän jag fick fakturan som jag ens visste att det hade hänt. Det är ju inte så att barn förstår att när man klickar på den glada smurfen så kostar det farsan 350 kr.

Dock är ju helt uppenbart Apple medvetna om problemet eftersom de tog bort köpet utan att tjafsa och informerade om hur man stänger av funktionen.

Det är ju inte riktigt vettigt att ett spel som är gratis (och riktat till barn) innehåller funktioner som gör att de köper fantasibär för riktiga pengar. Det är ju inte så att de höll igen på priserna heller. Hade de varit smarta så hade köpen kostat kanske 7 kr styck, de hade nog lurat till sig mer pengar på så sätt. 350 spänn märks ju rätt tydligt på fakturan...

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk

Jag läste det där, inte i Aftonbladet dock. Tydligen hade mamman satt en "spärr" så man skulle behöva logga in på konton var 15 minut för att göra köp, dvs att efter 15 minuter var kontot inte inloggat.

Vet inte hur det gick till men hon lär inte vara glad på sina ungar! Fast hon lär ha råd om hon köper 2st ipads som present till sina ungar att leka med för en resa till Göteborg

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Kul att folk ropar konsumentansvar när appen uppenbarligen är utformad för det som har hänt - att man/ens barn ovetande ska köpa, utan några som helst varningar eller restriktioner. Tvivlar starkt på att ni läser EULAn för varje app och produkt ni köper.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tofupunk:

Kul att folk ropar konsumentansvar när appen uppenbarligen är utformad för det som har hänt - att man/ens barn ovetande ska köpa, utan några som helst varningar eller restriktioner. Tvivlar starkt på att ni läser EULAn för varje app och produkt ni köper.

Det är ju trots allt det företagen vill göra, sälja sin produkt. Sedan kan vi diskutera huruvida det är etiskt/moraliskt att köra med "tjuvknep"(förutsatt att de är inom lagens riktmärken).

/rant on
Det flesta är (som du nämner)för bekväma att ta sig tid och läsa EULA, det är något gemene man inte gör(jag tillhör den kategorin) men är det något jag har ledsnat på så är det snyfthistorier i Aftonblaskan/TV a la SMS-lån (får samma vibbar här). Att konsumenter inte läser på om sina skyldigheter utan oftast skriker sig hesa om sina rättigheter när det skiter sig är vardagsmat. /rant off

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem

Om jag inte har helt fel så måste man numera sedan iOS 4.3.1 skriva in sitt lösenord även inne i appar för köp, fastän det var mindre än 15 minuter sedan det var inskrivet senast.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritjof92:

Vet inte hur det gick till men hon lär inte vara glad på sina ungar! Fast hon lär ha råd om hon köper 2st ipads som present till sina ungar att leka med för en resa till Göteborg

Det där argumentet har alltid irriterat mig "har man råd med x har man väl råd med y".
Varför skulle hon ha råd med smurfbär för 50 000:- bara för att hon råd med två ipads för 8-10 000:-?
Jantelagen i sitt essé...

Skrivet av SmOOthy:

Man kan inte lägga allt ansvar på företaget hela tiden!

Som konsument så får man väll fan se till vad man köper/sysslar med! Som sagt så är det enkelt att stänga av in app köp.

Att det är ett dåligt koncept kan jag ta, men ansvaret ligger fortfarande på kunden.

Det finns någonting som heter ocker, vilket är olagligt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ocker
Jag skulle definitivt kalla smurfbär för 750 spänn gömda i en gratis-app för barn ocker.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

hörde henne på radion när jag åkte hem från jobbet förra veckan.
Så sa hon att hon hade aktiver att man måste logga in efter 15 min med lösen och grejer.
Men appen/företaget hade lagrat hennes lösenord osv, så när ungarna spelade dök det inte upp heller frågan om lösen eller dyligt.
så dom hade spelat på som vanligt.

Och hon köpte det i tron att det kostar bara 7kr, och sen om man vill ha extra grejer måste man bekräfta saker och ting vilket i sin tur aldrig varit.
så hade dom krävt lösen vid varje köp så hade det aldrig gått igenom.

Juristen som blev intervjuad under samma program höjde ögonbrynen riktigt mycket då det brister redan hos företaget som lagrat hennes lösen.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tofupunk:

Kul att folk ropar konsumentansvar när appen uppenbarligen är utformad för det som har hänt - att man/ens barn ovetande ska köpa, utan några som helst varningar eller restriktioner.

Kul att folk tar det som påstås i snyftartiklar för givet.

Här är en bild på appen i Apple Store: http://i.imgur.com/XBCfi.png
Här är en bild på bärbutiken: http://i.imgur.com/swuwe.png

Den som lyckas undgå dessa varningar är antingen blind eller inte ägnad åt att ansvara för sina egna pengar.

Detta är ett klassiskt fall av föräldrar som aldrig någonsin kan inse att de själva eller deras barn har gjort fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saya:

Kul att folk tar det som påstås i snyftartiklar för givet.

Här är en bild på appen i Apple Store: http://i.imgur.com/XBCfi.png
Här är en bild på bärbutiken: http://i.imgur.com/swuwe.png

Den som lyckas undgå dessa varningar är antingen blind eller inte ägnad åt att ansvara för sina egna pengar.

Detta är ett klassiskt fall av föräldrar som aldrig någonsin kan inse att de själva eller deras barn har gjort fel.

Vi pratar om två yngre barn här...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Vi pratar om två yngre barn här...

Ja, men morsan borde väl kunna läsa tycker man ändå?
En varning på App Store och en varning inne i appen kan man ju inte missa.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tofupunk:

Och vems fel är det om man INTE läser? oj .. det va apples fel..eller?

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Dåligt av företaget? ja väldigt men jag tycker fortfarande det är helt och hållet upp till konsumenten! Det är ju inte direkt bedrägeri vi pratar om.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

Dåligt av företaget? ja väldigt men jag tycker fortfarande det är helt och hållet upp till konsumenten! Det är ju inte direkt bedrägeri vi pratar om.

Hur sjutton kan det INTE vara bedrägeri!

Det är givet att företaget vill blåsa sina kunder. Inte en vettig människa skulle skaffa detta om de insåg konsekvenserna. Att apple låter en sådan här app slinka igenom(dem som ska ha så bra kvalite på sina appar) tycker jag är skandal!

De som tycker att de får skylla sig själva bör ju tänka till lite innan ni postar hjärndöda poster.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Skrivet av nicklas1988:

Hur sjutton kan det INTE vara bedrägeri!

Det är givet att företaget vill blåsa sina kunder. Inte en vettig människa skulle skaffa detta om de insåg konsekvenserna. Att apple låter en sådan här app slinka igenom(dem som ska ha så bra kvalite på sina appar) tycker jag är skandal!

De som tycker att de får skylla sig själva bör ju tänka till lite innan ni postar hjärndöda poster.

Och de som bara skriker saker utan att tänka igenom...

OT: Det är inget bedrägeri då de varnar kunden för att det kommer att kosta att köpa saker i "affären" och att man måste stänga av någonting för att kunna lämna den till barn och känna sig säker.

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Kasta inte sten i glashus. Det finns ett flertal varningar som gör det övertydligt att man kan köpa saker i appen och att det kostar pengar. I Apple Store, i appens butik, i ett meddelande när man startar appen för första gången och när man försöker att genomföra ett köp. Folk som ignorerar allt detta FÅR skylla sig själva. Det egna ansvaret verkar vara totalt frånvarande i Sverige.

Permalänk
Skrivet av Saya:

Kasta inte sten i glashus. Det finns ett flertal varningar som gör det övertydligt att man kan köpa saker i appen och att det kostar pengar. I Apple Store, i appens butik, i ett meddelande när man startar appen för första gången och när man försöker att genomföra ett köp. Folk som ignorerar allt detta FÅR skylla sig själva. Det egna ansvaret verkar vara totalt frånvarande i Sverige.

Ja men jag skiter väl i några varningar? Visst de måste kanske ha dem där, och ja de flesta kanske borde se dem. Men du inser väl att hela tanken med spelet är att blåsa folk? Blåsa folk = de försöker lura folk.

Att säga att människor får skylla sig själv när de UPPENBARLIGEN blivit lurade tycker jag är ganska ologiskt?

Vem tänker att de kommer få en nota på 50 000 kr när de köper ett spel till sina barn?

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.