Spotify begränsar gratiskonton

Permalänk
Medlem
Skrivet av LillOgi:

Tråkigt! Hur ska jag nu klara mig, fattig student som man är så är 100 kr mycket i månaden

Dra in på spriten,sluta röka tex.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet var det s.k. gratiskontot reklamfinansierat så vet inte vad allt prat om snålhet kommer in i bilden. Blir lite som att säga att det är snålt att se på TV4s filmer, istället för att betala för filmkanaler. Lyssnar man varje dag några timmar är det ju ingen summa direkt, men man får ändå ta det i relation till annat och andra. Alla sitter inte i samma sits.

Spotify hade en god affärsidé som jag kände de tryckte mycket på i början, lyssna på musik med reklamavbrott. Sedan blev det en betaltjänst i stort, det är deras företag så de gör som de önskar. Jag saknar nog för mycket musik för att känna det ska vara värt pengarna, måste komplettera listorna mina spellistor med egen musik. Det sker lite för ofta att bra musik jag lyssnar på "försvinner". Jag vet inte om deras begränsning kommer direkt påverka mig, bortsett från de tillfällen jag hittar en låt jag vill höra om och om igen. Det kan jag nog leva med, eller så fixar jag låten och har den på datorn istället.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 32GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung SSD 870 QVO 1TB | Windows 11 | Citera för svar

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur alla kan vara så nöjda över det här..
Det är inte direkt så att man vart någon parasit med Free innan, jag har nog hört flertalet timmar av reklam.
Att inte behöva lägga ut pengar själv men ändå ge artisterna någon form av betalning var just en av anledningarna till att jag mottog Spotify free, nu får det bli annat.

Dessutom känner jag mig inte speciellt sugen på att betala Spotifychefernas lyxbilar, är ni verkligen så naiva att ni tror att allting går till just eran favorit artist? Nej, stöd era artister på riktigt istället genom att gå på deras konserter osv.

Permalänk
Medlem

De va kul så länge de varade,, då får man väll återgå till sin alternativa musikkälla.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Och där kom den.
På vilket sätt är det dåligt?
Och vad är det för diverse program du menar ger gratis musik? Säg inte att du är en av dem som inte belönar musiker för deras hårda slit. Om så är fallet, dålig stil LoTex094

Säg valfri webbläsare och youtube. Gratis, lagligt och större utbud samt videos också

OnT:
Ska de börja ta betalt får de allt börja med att erbjuda mer, inte mindre. Tidigare hade jag premium men allt eftersom mina favoritlåtar/band försvann så tappade också jag intresset för att sponsra dem. Gör om och gör rätt, erbjud mer musik/band och inte mindre, då kommer kunderna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Dra in på spriten,sluta röka tex.

Haha! Ja röker gör jag inte men spriten, den går inte att dra in! Det är en av sakerna som gör att man klara av skolan

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem

Jo helt klart bäst vore om dom skippar max 5 lyssningar per låt på gratis

och lägger in student och ungdoms priser på betalnings alternativen.

Visa signatur

Merkill
Ryzen 3700x,Intel ssd520 120gig,Samsung ssd830 256gig,Intel 660p 2tb,corsair 2x16gig3200mhz,Asus 570 TUF,XFX 6800 XT,Corsair 550D,Corsair AX750,Benq G2420HDBL,DELL 2412M.

Permalänk
Medlem

bara till alla som inte har premium så säger jag
DET ÄR INTE VÄRT PENGARNA!
kvaliteten är inte bättre och det är mycket musik som fattas....
Det bästa med spotify är att det är sammankopplat med FB och andra social networks.

Skivor fungerar fin

Permalänk
Medlem

Gnällspikar som inte vill betala. Även om man lever på studiebidraget på 1050kr så är det inte mycket... Vad köper man istället när man är i den åldern? Skippa läsken som varar i några timmar och lägg 50kr på öändliga timmar musik istället.

Ännu en bonus. Om spotifty omsätter mer pengar så kommer fler ski(t)bolag att lägga till sin musik på Spotify då det går att tjäna pengar där.

Permalänk
Medlem

Använder knappt spotify, för mycket reklam och ljudkvaliten suger, och betala 99 i månaden för lite musik skulle inte tro det, hutlöst

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Bara att fixa playlists på YouTube igen da?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Avlid, har haft gratis spotify sen den kom igång från början, när fan nu det var. Tänker fan inte betala, räcker det inte med att ALLA som har en mobil köper premium? Dåligt.

Om inte reklamfinansieringen lönar sig, hur ska de kunna ha kvar den? För att du vill lyssna på gratis musik? Låter rimligt, de ska skämmas för att de inte vill betala när du vill lyssna.

Så om jag har förståt detta rätt:

Du har alltså betalat 0 kr för att få lyssna på i stort sett vilken musik du vill i flera år, och det har gjort dig upprörd? Vad vet jag, den hypnotiska reklamen kanske fick dig att kasta bort alla dina pengar på skräp, men om inte.. vad har du förlorat?

Permalänk
Medlem

Tycker aldrig att premium/unlimited har varit värt det när musiken inte spelas upp i bästa kvalite samt att många av de banden jag lyssnar på finns inte på spotify.

Visst andra som nöjer sig med sämre kvalite och om man har alla band på spotify kanske det är värt det. Men tycker att för 50 kr i månaden ska man få högsta kvalite.

Men alla är vi olika! Kvalite är vad jag letar efter när jag lyssnar på musik.

Permalänk
Medlem

Herregud vad folk är ovetande vad som gäller? Vadå 99kr i månaden? Det är 49kr och inget annat.

Premium (för att även kunna ha i mobila enheter som telefoner/iPod etc.) har ALLTID kostar 99kr så det är inget oförändrat där över huvud taget.

Så ta och släpp 99kr i månaden nu.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiPERnx:

bara till alla som inte har premium så säger jag
DET ÄR INTE VÄRT PENGARNA!
kvaliteten är inte bättre och det är mycket musik som fattas....
Det bästa med spotify är att det är sammankopplat med FB och andra social networks.

Skivor fungerar fin

Kvaliten är väldigt märkbart bättre men skulle kunna vara ännu bättre .
Kanske dags att du köper nya högtalare eller headset eller en hörselkontroll.

Kör skälv gratis men skall byta nu i månadsskiftet varje gång jag har haft fest har någon loggat in sitt premium här hos mig och alla på dom festerna hörde skillnad även när vi varit packade klart fyligare musik med mer djup i .

Visa signatur

Merkill
Ryzen 3700x,Intel ssd520 120gig,Samsung ssd830 256gig,Intel 660p 2tb,corsair 2x16gig3200mhz,Asus 570 TUF,XFX 6800 XT,Corsair 550D,Corsair AX750,Benq G2420HDBL,DELL 2412M.

Permalänk
Medlem

Det är ju bra! Mer pengar till artisterna. Långt ifrån lika dyrt som om man skulle köpa alla låtar, och dessutom enklare. Däremot kommer det säkert gnällas mycket från Whitetrash fjortisar som inte har pengar till premium. Men det är ju bra för alla. Då kanske de spenderar mer tid på att få en utbildning än att sitta framför datorn och lyssna på musik

Permalänk

Kostar premium verkligen 100:- /månad? shit va dyrt. trode det kostade nånstans 29-39:-/mån.
Tycker det är "okej" men är inte med på punkten att man bara kan spela varje låt 5 gånger. Det låter riktigt muppigt. Varför bara inte ha begränsningen med visst antal speltimmar/månad istället? Fattar inte den begränsningen. För mig är den inte logisk.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Att säga att ljudkvaliten på spotify suger är ju inget annat än okunnskap.
Premium erbjuder 320 kbps. MEN det gäller de låtar som har stödjer det, vilket inte alla gör. Vissa låtar låter skit helt enkelt för att de är dåligt inspelade också.

Är man uppe i 320 kbps med en välgjord låt så är det inte många som hör skillnad mellan den och flac vill jag lova.

Om man jämför spotify med vilken annan tjänst som helst så märker man ganska snabbt att spotify är överlägsen både kvalitet och designmessigt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av LillOgi:

Tråkigt! Hur ska jag nu klara mig, fattig student som man är så är 100 kr mycket i månaden

Tänker du så varje gång du köper öl/pizza/inträde på krog/ost?

Det finns många saker som är värda att lägga pengarna på. Spotify är en av dem.

(Är student jag med)

Permalänk

Som tur har man Premium från Telia, men för er som vill ha ngt gratis och bra, kör med grooveshark ist för spotify!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKulspruta:

Kostar premium verkligen 100:- /månad? shit va dyrt. trode det kostade nånstans 29-39:-/mån.
Tycker det är "okej" men är inte med på punkten att man bara kan spela varje låt 5 gånger. Det låter riktigt muppigt. Varför bara inte ha begränsningen med visst antal speltimmar/månad istället? Fattar inte den begränsningen. För mig är den inte logisk.

Begränsningen införs just på grund av att det är en begränsning. Det är meningen att man ska lida av det, annars ger det ingen effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marckusk:

"Efter 1 maj 2011 kommer alla användare registrerade före eller på 1 november 2010 få sina konton begränsade till att spela upp varje låt maximalt fem gånger. Den totala lyssningstiden begränsas dessutom till tio timmar per månad."

Gäller det även Spotify Free konton? Alltså det man fick via invite för ett bra tag sen. Med det får du lyssna obegränsat men med reklam

jepp läser man blogginlägget står det spotify open/free. Dumt av skribenten att inte uppmärksamma detta och bara skrev att de gällde open. Blev glad ett tag men nu lite ledsen.

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Entusiast

Jag lär sitta kvar med mitt gratiskonto ändå. Vill inte betala när det saknas så mycket musik som jag vill lyssna på. Det är dock otroligt smidigt om man letar ny musik.
Hade fler skivbolag slutat vara bakåtsträvande lipsillar och lagt ut sin musik på spotify hade jag gärna betalat för det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Så, byta konto till nytt var 6:e mån bara sen kör man på som vanligt???

Ni som tror att pengarna man betalar går till artisterna eller går till musiken är dock grovt felinformerade. 95%+ går till Skivbolagen och rättighetsinnehavarna....

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluff3n:

Som tur har man Premium från Telia, men för er som vill ha ngt gratis och bra, kör med grooveshark ist för spotify!

synd bara att grooveshark inte alls har lika många låtar som spotify :/

Visa signatur

Core 2 Quad Q9300 2.55Ghz | Zalman 9500A | Asus P5Q-SE PLUS | 5GB DDR2 800mhz | XFX 5770 1GB | 230GB WD & 320GB WD |
iPhone 4 16GB

Permalänk
Medlem

Seriöst, jag kan faktiskt inte förstå hur man kan tycka att 49:- eller 99:- är dyrt för en tjänst som har ett så passt stort utbud av musik (allt finns inte men tillräckligt mycket för att motivera prislappen).
Tycker det är förbannat billigt egentligen, vad får man annars för en 50-lapp eller 100-lapp? Inte mycket.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Att säga att ljudkvaliten på spotify suger är ju inget annat än okunnskap.
Premium erbjuder 320 kbps. MEN det gäller de låtar som har stödjer det, vilket inte alla gör. Vissa låtar låter skit helt enkelt för att de är dåligt inspelade också.

Är man uppe i 320 kbps med en välgjord låt så är det inte många som hör skillnad mellan den och flac vill jag lova.

Om man jämför spotify med vilken annan tjänst som helst så märker man ganska snabbt att spotify är överlägsen både kvalitet och designmessigt.

Det som är kul är att om man har en sån utrustning att man hör en sån m a r k a n t skillnad mellan flac/320 så bör man inte beklaga sig över sådana fjuttiga omkostnader som 100/månaden eller 10 skivköp/månaden.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Haha vissa människor.
Jag undrar hur min farsa klarade sig på 70-talet när man var tvungen att köpa alla skivor som student. Hur fan hade de råd?! Klagade de lika mycket som vår/min generation gör över saker som är GRATIS. Älskar när folk klagar på saker som är gratis eller saker som revolutionerar sättet att se på saker. Ni som känner er träffade eller bara vill skratta:
http://www.youtube.com/watch?v=8r1CZTLk-Gk

Kör premium själv för att det är vad jag behöver. Alla andra som inte vill ge 49/99kr, slipp då Ert val, men sluta klaga eller tillgå med något vettigt till världen.

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem

Använder folk spotify fortfarande O_o

Visa signatur

Chassi. Fractal Define R4 | Mobo. ASUS CrossHair Formula IV | CPU. FX-8350 @ 4.2! | Ram. Corsair 16GB LP | PSU. Corsair AX 850W | Kylare. Noctua NH-U12P-SE2 | HDD. Samsung 1tb | GPU. MSI GTX 760 | SSD. Corsair Force GT 120GB |

Permalänk

Allt handlar ju om prioriteringar. Hoppar man bara två öl på krogen i månaden så...Spotify Premium är ju trots allt fruktansvärt prisvärt.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.