Noob: Hjälp mig bygga gamingdator för ~13000kr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av inc3ption:

Står att den är väldigt stor, men hur vet man om den är FÖR stor?

EDIT;
Får man vad man betalar för eller hade en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=494649 funkat i stort sett lika bra?

Sant det är för stor för vengance minnenas heatspreader. Annars ska det inte vara några problem. Har den själv.

Vet fasktiskt inget om coolermaster kylaren. Men desto större fläkt ju saktare kan den snurra = tystare dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inc3ption:

EDIT;
Får man vad man betalar för eller hade en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=494649 funkat i stort sett lika bra?

den duger om du inte ska överklocka så mycket

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/374034/2011-04-17 blev tvungen att byta chassi för att klara värmen från ett 6990

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

ATI 6990 kommer inte direkt vara supertyst så du vet. http://www.youtube.com/watch?v=nKWbwjiR7h8&feature=player_det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av inc3ption:

Tack! Bestämt mig för ett i7 Räcker det med en enklare CPU-fläkt eller borde jag köra vattenkylning?

Har dessutom börjat fundera på ett NZXT H2 Midi Tower Svart istället. Ser snyggare ut och recensionen var bra. Tankar om detta byte? Glöm inte bort att jag uppdaterar Mainposten allt eftersom jag byter delar!

Tack för all hjälp

Vad gäller chassina så är define r3 uppskattat av många och recensionen av nzxt h2 får man väl lita på så jag tror du blir nöjd med båda Om du har bra luftgenomströmning/plats i datorn kan du köra på luft eftersom att bra luftkylning tar sin plats och dumpar värmen i datorn men om du vill komma åt bättre i datorn så kan du köpa vatten... Det har inte med att vatten kyler bättre att göra utan för bekvämligheten med att flytta radiatorn dit man vill ha den.

Skrivet av inc3ption:

EDIT;

Jag köpte precis denna kylaren och du får vad du betalar för (man får tänka på att man får med 2 fläktar som går på en del också). Den är bland de bästa om man ska överklocka och den är tyst. Dock så är den gigantisk och jag fick nätt och jämnt in den i mitt antec 902 och dessutom var det en skruv i moderkortet som jag inte kunde skruva i så det fick gå utan Jag tycker nästan att du ska kolla runt lite på andra kylare som inte tar så stor plats. Gå in på forum --> kylning och överklockning av processorer och kolla runt där på trådar som redan finns så ska du nog hitta något som faller dig i smaken
Edit: Såg precis att du kör på höga minnen så du får dubbelkolla alla kylare så att minnena inte slår i kylaren och t.ex där kan vattenkylning vara bra för den är inte i vägen för minnena överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazig:

Vad gäller chassina så är define r3 uppskattat av många och recensionen av nzxt h2 får man väl lita på så jag tror du blir nöjd med båda Om du har bra luftgenomströmning/plats i datorn kan du köra på luft eftersom att bra luftkylning tar sin plats och dumpar värmen i datorn men om du vill komma åt bättre i datorn så kan du köpa vatten... Det har inte med att vatten kyler bättre att göra utan för bekvämligheten med att flytta radiatorn dit man vill ha den.

Jag köpte precis denna kylaren och du får vad du betalar för (man får tänka på att man får med 2 fläktar som går på en del också). Den är bland de bästa om man ska överklocka och den är tyst. Dock så är den gigantisk och jag fick nätt och jämnt in den i mitt antec 902 och dessutom var det en skruv i moderkortet som jag inte kunde skruva i så det fick gå utan Jag tycker nästan att du ska kolla runt lite på andra kylare som inte tar så stor plats. Gå in på forum --> kylning och överklockning av processorer och kolla runt där på trådar som redan finns så ska du nog hitta något som faller dig i smaken
Edit: Såg precis att du kör på höga minnen så du får dubbelkolla alla kylare så att minnena inte slår i kylaren och t.ex där kan vattenkylning vara bra för den är inte i vägen för minnena överhuvudtaget.

Det är inga problem att få in Noctua NH-D14 i Obsidian 650D, som är bättre än r3. Men ifall man tycker D14 är overkill så har Noctua mindre kylare som är riktigt bra också.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Yours Truly -[B] The God Of Destruction[/B]

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser riktigt bra ut.

Fast det saknas en hdd.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på ett XFX Core Edition 850W agg istället.
Kollat efter ett billigare mobo eftersom att det känns lite dyrt.
Slängt bluray-läsarn åt helvete o bytt till dvd.
Alternativt bytt till en i7.
Någon samsung/WD disk efter behov.