Permalänk
Medlem

Dator stänger av sig efter cirka 1 min.

Hej.

Jag har ett problem med min dator. Det är så att den slår av sig efter cirka 1min. Allt detta hände efter att jag hade haft lös min processorfläkt för att rengöra den för att den var dammig.
Anledning till att jag tog lös den för att rengöra för att tidigare idag så låg min dator på cirka 70grader så då öppnade jag datorn för att se om fläkten var dammig som den var.
Min chansning är att det har blivit något fel på processorfläkten men kan det vara något annat t.ex att den inte får nog med ström?

Tack för alla svar!

Permalänk

Tog du loss hela kylaren? Datorer stänger av sig som en säkerhetsåtgärd om de är för varma så att de inte ska överhättas och gå sönder.
Om du tog av hela kylaren så måste du tvätta bort den gamla kylpastan och applicera ny.

Permalänk

Som Hjalmar skriver så måste du byta kylpastan om du lossar kylaren.
Har du kvar den gamla torkade pastan så blir det ingen kylning alls och datorn överhettas direkt.
Verkar vara det som är ditt problem.

Ta loss kylaren, gör rent med T-Röd eller liknande medel. Applicera ny kylpasta i form av ett riskorn mitt på processorn. Dit med kylaren igen.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

okej tack för svaret. Jag frågade precis en kompis och han sa att det var felet.

Permalänk
Medlem

Måste väll INTE alls byta kylpasta. Det är en bra ide att göra för det säker temp några grader men knappast ett krav. Vi snackar knappast om ett 10 år gammal dator med dålig stenhård pasta.

Snarare kylaren sitter dåligt. Det är jätte vanligt att folk lovar och svär i forumet att den sitter och att de kollat hundra gången innan de erkänner att den inte var helt intryckt eller något ben var lös när de känt efter med handen (vrida/vicka).

Det är omöjligt att se om den sitter så länge som moderkortet sitter kvar i chassit. Allra bäst är att ta ut moderkortet så att även kan se från sidan och undertill att benen gått igenom helt och sitter.

Permalänk
Medlem

Det funkade efter att jag hade satt ditt ny kylpasta.

Tack för alla svar