Intel 320 160GB vs OCZ Vertex 2 E Series 180GB

Permalänk
Medlem

Intel 320 160GB vs OCZ Vertex 2 E Series 180GB

Hej!

Börjar snart bli dags att stoppa in en SSD i burken i signaturen. Funderar på Intels nya 320 160GB, men tycker att OCZ Vertex 2 E Series 180GB också verkar intressant. Jag vet att det finns snabbare diskar, men jag är inte beredd att betala så mycket mer och jag känner att jag nog vill ha åtminstone runt 160GB.

OCZ är större och billigare per GB. På pappret verkar den också något snabbare.
Intels "verkliga" prestanda brukar dock, vad jag förstår, ligga närmare specifikationerna än konkurrenterna. Dessutom lägre felfrekvens. Eftersom disken är ny har den hittills tappat några tior i pris varje vecka och den trenden fortsätter förhoppningsvis tills jag köper...

Svårt! Någon som har några bra tankar och rekommendationer?

Permalänk
Medlem

De felfrekvensjämförelser som gjorts ska tydligen baserats på väldigt tidiga modeller (gällande samtliga tillverkare).
OCZ modeller från då var Indilinx-baserade (dvs innan de gick över till sandforce).

Många verkar ta denna väldigt gamla undersökning för sanning gällande nya enheter.

Edit: titta det kom en sweclockers artikel precis.
http://www.sweclockers.com/nyhet/13859-fransk-datorsajt-publi...
Tyvärr ser man inte modell för modell.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga Intel alla dagar i veckan.

Köpte själv nyss just en vertex 2 E 180Gb som dog efter bara någon vecka.
Skickade tillbaka och fick en ny, den har nu också dött vilket gjort att jag förmodligen aldrig kommer skaffa en OCZ disk igen.
Har nu bett butiken byta ut OCZ-disken mot en 160Gb intel 320 istället.

Antagligen har jag haft extrem otur men det känns oroväckande att så många OCZ-diskar går sönder.

/Martin

Visa signatur

WS: i7 920@3,8Ghz HT on | Corsair H50 | Gigabyte X58A UD7 | 6Gb Corsair dominator 1600MHz | VTX3D 5850 | Intel X25 G2 80Gb | WD green 1Tb | HX750 | Define R2 Black ||
Laptop: Acer TimelineX 3820TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders_w:

Edit: titta det kom en sweclockers artikel precis.
http://www.sweclockers.com/nyhet/13859-fransk-datorsajt-publi...
Tyvärr ser man inte modell för modell.

Citat:

A contrario Corsair et OCZ font moins bien que la fois passée. Si on regarde les choses de manière plus précise chez OCZ on observe un taux de panne de 3,6% sur la dernière gamme, les Vertex 2, un chiffre bien éloigné de celui obtenu par Intel.

Vilket tycks förslå at Vertex2 serien ligger på 3.6%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Vilket tycks förslå at Vertex2 serien ligger på 3.6%.

Jo, och två diskar som dör på raken är en bra bit mer än 3.6%, dvs "extrem otur"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Jo, och två diskar som dör på raken är en bra bit mer än 3.6%, dvs "extrem otur"

Vilket är just saken med statistik.

Användare 1 kan ha 5 stycken utan ett enda problem.
Användare 2 kan ha 5 stycken där 3 dör efter en månad.

Det finns alltid någon som har extremt otur, och extremt tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Vilket är just saken med statistik.

Användare 1 kan ha 5 stycken utan ett enda problem.
Användare 2 kan ha 5 stycken där 3 dör efter en månad.

Det finns alltid någon som har extremt otur, och extremt tur.

Just därför bör man undvika OCZ-diskar, man ska inte behöva förlita sig på tur när man väljer delar till sin dator. Man skall alltid sträva efter att bygga en så stabil dator som möjligt för att minimera risken för haveri, oförutsedda dataförluster och förlorad tid pga ominstallationer av operativsystem etc. är bland det onödigaste som finns. Datan går ju oftast att få tillbaka då man förhoppningsvis gör regelbunden backup men tid går inte att göra backup på tyvärr

Visa signatur

WS: i7 920@3,8Ghz HT on | Corsair H50 | Gigabyte X58A UD7 | 6Gb Corsair dominator 1600MHz | VTX3D 5850 | Intel X25 G2 80Gb | WD green 1Tb | HX750 | Define R2 Black ||
Laptop: Acer TimelineX 3820TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merta:

Just därför bör man undvika OCZ-diskar, man ska inte behöva förlita sig på tur när man väljer delar till sin dator. Man skall alltid sträva efter att bygga en så stabil dator som möjligt för att minimera risken för haveri, oförutsedda dataförluster och förlorad tid pga ominstallationer av operativsystem etc. är bland det onödigaste som finns. Datan går ju oftast att få tillbaka då man förhoppningsvis gör regelbunden backup men tid går inte att göra backup på tyvärr

Det där är att hårddra det väldigt långt, med tanke på att två falerade diskar antagligen ligger inom felmarginalen på så få inblandade exemplar så är det bara en fråga om otur och lika gärna kunna hända tex inteldiskar. Det är det som är problemet med statistik

Personligen ser jag det som att är man en som gillar att överklocka/tweaka mm för att få bästa möjliga prestanda köper man det som ger mest prestanda/krona, är man en som bara vill att datorn ska fungera så köper man det som troligen är stabilast.

Permalänk
Medlem

Tack för input! Lutar åt en Intel.

Edit:
Detta var ju iofs intressant.
http://www.sweclockers.com/nyhet/13876-crucial-lanserar-m4-ny...

Avvaktar nog lite till.