trasig gigabyte 6970 åter till inet- får ny Powercolor i stället? hur är Powercolor

Permalänk
Medlem

PowerColor gör bra kort. Kör alltid PowerColor och har aldrig blivit missnöjd!!

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jycklo:

Inet har gjort rätt sen så skiljer det inget på dem korten utom dekalen eftersom de är av referensmodell!
Powercolor är faktiskt ett bra märke dock inte så stora här och jag har haft kort från dem tidigare utan några som helst problem.

du tycker att dom gjort rätt
men varför väljer man då att köpa andra märken?
då kunde dom väll lika gärna ta bort fabrikatet och bara skriva att dom har HD6970 och då får man se vilket man får när man köper ett kort .
själv känns det som att jag vill att dom ska höra av sig och fråga vilken tillverkare jag vill ha om det nu är så att dom inte har samma modell längre
det kan ju vara så att man gärna hade lagt till mer pengar till ett dyrare kort om man fått frågan.
sen så kostade ju mitt kort mera än vad det jag fick gjorde .

jag tror nog att det jag hänger upp mig mest på är att dom inte hörde av sig och att det inte kom någon info i varken paketet eller per mail eller telefonen ... jag hade ju i felanmälan skrivit att dom gärna får höra av sig om det är något dom undrar över.
men inte ett smack om något .

man känner sig lite förd bakom ljuset på något vis även om nu det nya kortet är lika bra eller bättre

som jag sa tidigare så om jag lämnar in en volvo på lagning och när jag ska hämta den så får jag en annan likvärdig volvo !! vem skulle godta det ? efter en stunds prat och beskrivning om problemet så kanske man godtar den andra bilen men inte f*n gör man det bara rakt av .... jag tror inte du heller bara utan att fråga varför skulle ta bilen och åka hem

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av bryggarn:

du tycker att dom gjort rätt
men varför väljer man då att köpa andra märken?
då kunde dom väll lika gärna ta bort fabrikatet och bara skriva att dom har HD6970 och då får man se vilket man får när man köper ett kort .
själv känns det som att jag vill att dom ska höra av sig och fråga vilken tillverkare jag vill ha om det nu är så att dom inte har samma modell längre
det kan ju vara så att man gärna hade lagt till mer pengar till ett dyrare kort om man fått frågan.
sen så kostade ju mitt kort mera än vad det jag fick gjorde .

jag tror nog att det jag hänger upp mig mest på är att dom inte hörde av sig och att det inte kom någon info i varken paketet eller per mail eller telefonen ... jag hade ju i felanmälan skrivit att dom gärna får höra av sig om det är något dom undrar över.
men inte ett smack om något .

man känner sig lite förd bakom ljuset på något vis även om nu det nya kortet är lika bra eller bättre

som jag sa tidigare så om jag lämnar in en volvo på lagning och när jag ska hämta den så får jag en annan likvärdig volvo !! vem skulle godta det ? efter en stunds prat och beskrivning om problemet så kanske man godtar den andra bilen men inte f*n gör man det bara rakt av .... jag tror inte du heller bara utan att fråga varför skulle ta bilen och åka hem

Lämmnar du in en ny volvo och ska få en ny skulle jag inte vara så petig över om det sitter ett klistermärke någonstans som inte var där innan.

Gigabytes och powercolors kort är EXAKT likadana. Det enda som skiljer dem från varandra är klistermärket.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

Lämmnar du in en ny volvo och ska få en ny skulle jag inte vara så petig över om det sitter ett klistermärke någonstans som inte var där innan.

Gigabytes och powercolors kort är EXAKT likadana. Det enda som skiljer dem från varandra är klistermärket.

Och garantin skiljer sig mellan fabrikerna. Om hans kort går sönder om 1 år får han inget nytt kort, men om han hade haft kvar sitt Gigabyte så hade han fått ett nytt kort från Gigabyte eftersom dom har 2 års garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Och garantin skiljer sig mellan fabrikerna. Om hans kort går sönder om 1 år får han inget nytt kort, men om han hade haft kvar sitt Gigabyte så hade han fått ett nytt kort från Gigabyte eftersom dom har 2 års garanti.

Det är väl självklart att inet get honom samma garanti på det nya kortet som på det han lämnade in?

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle absolut ringa Inet och gnälla. Fult att de inte ringer och frågar först.

Ett annat problem är andrahandsvärdet. Om vi nu säger att du vill uppgradera om 6mdr och sälja av det gamla. 1# Powercolor är lite av en underdog och redan där kan du riskera tappa ett par hundra. 2# Du har inget vettigt kvitto. Står ju Gigabyte på kvittot och Powercolor på kortet. 3# Garantin är ju 2 år på Gigabyte och det blir säkert svårt att förklara för en evt. köpare att det även gäller ditt Powercolor. (OM nu Inet ger dig 2 års garanti på ditt powercolor)

Be om ett nytt Gigabyte eller få nån typ kompensation.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ditt förra kort var ju gammalt och begagnat, nu har du fått ett sprillans nytt, helt oanvänt. Utan att behöva betala något. Klockrent ju! Angående volvo referensen så var den ju bara riktigt korkad. Det är ett scenario som saknar verklighets grund, det där hade ALDRIG kunnat hända. Däremort ang ditt grafikkort så är det ingen omöjlighet för det kan vara så att ditt gamla kort inte finns att få tag i mer.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

Det är väl självklart att inet get honom samma garanti på det nya kortet som på det han lämnade in?

Man får ju hoppas att det är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Man får ju hoppas att det är så.

Det är ju inet vi pratar om

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

http://www.sweclockers.com/nyhet/13859-fransk-datorsajt-publi... gigabyte ligger ju inte så bra till i den tabellen.

är nog inte så stor skillnad mellan kort om du har referensdesign. men om du hade köpt windforce kylaren skulle JAG ringt inet och be dom skicka ett nytt. Inet har dessutom inte gigabyte 6970 referens design kvar! jan ha med det att göra

Powercolor är inte ens med kanske är väldigt dålig eller väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BonoBono:

Powercolor är inte ens med kanske är väldigt dålig eller väldigt bra.

den stastiken kommer ju från EN e-butik. kan vara så enkelt att dom inte har pc.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av furuliden:

När mitt Powercolor 4870X2 gick sönder efter 1år och 10 månader fick jag ett nytt XFX 5870 av Inet...så det är inte sant:)
http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/951316-powercolor...

http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/954662-trasigt-58...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Ner med Inet, bojkotta dom!

Nej skämt åsido, vet inte vad det var för mening med den här tråden egentligen om du ville bara få gnälla lite eller kanske bara har en röd vecka, vem vet!

Jag tror du är lika intelligent som dom flesta och då börjar man med att ta kontakt med företaget om något inte stämmer.

Permalänk
Skrivet av Sasser:

Nej skämt åsido, vet inte vad det var för mening med den här tråden egentligen om du ville bara få gnälla lite eller kanske bara har en röd vecka, vem vet!

Jag tror du är lika intelligent som dom flesta och då börjar man med att ta kontakt med företaget om något inte stämmer.

Äh...kände likadant när de ville ge mig ett XFX 5870 som ersättning för mitt Powercolor 4870X2...normalt.
Blev dock nöjd med mitt ersättningskort...det blir du nog också!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Avstängd

Köper man ett märke så vill man ha just det märket.
Ska affären byta ut det till ett annat ska dom fråga om kunde nförst vill ha det märket istället för det han i sin tur köpte först.

PUNKT! men som ni säger same card different sticker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

Ditt förra kort var ju gammalt och begagnat, nu har du fått ett sprillans nytt, helt oanvänt. Utan att behöva betala något. Klockrent ju! Angående volvo referensen så var den ju bara riktigt korkad. Det är ett scenario som saknar verklighets grund, det där hade ALDRIG kunnat hända. Däremort ang ditt grafikkort så är det ingen omöjlighet för det kan vara så att ditt gamla kort inte finns att få tag i mer.

kan ju hålla med dig om att det skulle kunna vara slut på vissa kort men tycker du verkligen att dom inte behöver höra av sig och undra vad jag skulle vilja ha i stället om nu ett visst kort gått ut ur sortimentet

och hur skulle det vara korkat att jämföra med volvo exemplet ... menar du att du bara skulle godta något utan att fråga sätta eller få en förklaring till varför dom gör som dom gör?
det anser jag nog mera korkat att bara ta det man får utan förklaring.

för jag anser ju att man ska få det man köpt och inget annat om man nu inte kommer överens om något annat
jag kanske skulle vilja ge pengar i mellan för att få ett annat kort men det har man ju ingen möjlighet till när dom aldrig frågar eller hör av sig om något

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasser:

jag ville mest höra hur powercolor var som tillverkare och sen så tyckte jag att det var mycket konstigt att jag inte fick med någon info om varför jag fick ett annat kort eller någon info alls

så då ville jag höra lite om jag har någon fog alls att ringa dit och gnälla
för jag tycker i alla fall att jag borde ha fått någon valmöjlighet om mitt kort inte är i lager

jag tror inte att du tror på själv att jag har varken mens eller ville gnälla ..... jag funderade mest på om det är ett lämpligt förfarande av inet att göra på detta vis
jag gillar inet så det har ju inte med det att göra

jag känner mig mest lite överkörd bara

en liten fråga till dig
har du läst hela tråden från start så borde du inse att det inte handlar om mens och gnäll utan osäkerhet om jag har rätten på min sida och om dom gjort fel
eftersom jag inte har fått någon beskrivning av varken fel eller det nya kortet ..

nu börjar sverige finland igen tjoo flöjt

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Tjena. Liknande hände mig. Mitt grafikkort (5870) skickades in på RMA för lite drygt 2 månader sen. Det var av referensmodell... Tillbaks får jag ett kort med eftermarknadskylare. Jag har haft det i över en månad nu - men är riktigt besviken på hur de hanterade fallet då jag verkligen behöver ett referenskort pga hur min kylning ser ut i dagsläget... Kan man ringa och kräva ett referenskort på en nu utgående modell?

Jag hade alltså ett https://www.inet.se/artikel/5408656/powercolor-radeon-hd5870-...
Fick ett http://www.ixbt.com/video3/images/cypress-6/powercolor-5870-s...

Är det verkligen såhär dom får göra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cider123:

Tjena. Liknande hände mig. Mitt grafikkort (5870) skickades in på RMA för lite drygt 2 månader sen. Det var av referensmodell... Tillbaks får jag ett kort med eftermarknadskylare. Jag har haft det i över en månad nu - men är riktigt besviken på hur de hanterade fallet då jag verkligen behöver ett referenskort pga hur min kylning ser ut i dagsläget... Kan man ringa och kräva ett referenskort på en nu utgående modell?

Mjo, du skulle ju nog ha ringt direkt. Du har ju haft det i en månad och på nåt sätt har du ju då godkänt kortet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av cider123:

Jag hade alltså ett https://www.inet.se/artikel/5408656/powercolor-radeon-hd5870-...
Fick ett http://www.ixbt.com/video3/images/cypress-6/powercolor-5870-s...

Är det verkligen såhär dom får göra?

Det du fick är ett bättre kort PCS+....också Powercolor...helt ok tycker jag om de skickar ett bättre kort...och i detta samma märke...lägg ned klagomålet...du har accepterat då du haft det i drygt en månad.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fidel Castro:

Det du fick är ett bättre kort PCS+....också Powercolor...helt ok tycker jag om de skickar ett bättre kort...och i detta samma märke...lägg ned klagomålet...du har accepterat då du haft det i drygt en månad.

Din definition av bättre kanske gäller när man har ett välkylt chassi - men med ett litet lian-li så är det rena helvetet. Men som jag självklart själv antog är det redan försent att skicka tillbaks. Tycker dock att det var svinigt av dom att sätta mig i sitsen. Får helt enkelt köpa ett nytt kort istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cider123:

Din definition av bättre kanske gäller när man har ett välkylt chassi - men med ett litet lian-li så är det rena helvetet. Men som jag självklart själv antog är det redan försent att skicka tillbaks. Tycker dock att det var svinigt av dom att sätta mig i sitsen. Får helt enkelt köpa ett nytt kort istället.

Svinigt av dem att ge dig ett nytt, bättre kort?
Jo, visst var det svinigt.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

När mitt Powercolor 4870X2 gick sönder efter 1år och 10 månader fick jag ett nytt XFX 5870 av Inet...så det är inte sant:)
http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/951316-powercolor...

http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/954662-trasigt-58...

Inte sant?
Vilka villkor garantin för ditt 4870X2 innehar har jag ingen aning om. Men jag råkar äga ett Powercolor 6950 och den har bara 1 års garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Inte sant?
Vilka villkor garantin för ditt 4870X2 innehar har jag ingen aning om. Men jag råkar äga ett Powercolor 6950 och den har bara 1 års garanti.

Nä du har 2år!! Svensk lag säger att man SKA ha två år
Finns ingen som kommer under det.
Och på mitt PC kort har jag detsamma.

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Skrivet av thomax:

Njaha, vad bra då. Kan du länka den lagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomax:

Vill inte göra dig besviken men garantiåtaganden är faktiskt frivilliga åtaganden.
Sen har vi dock 3 års reklamationsrätt som är lagstadgad.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av thomax:

Garanti finns det ingen som helst lag på, dock har du reklamationsrätt i tre år.

Den är däremot rätt hård, första sex månaderna är det upp till butik/distributör/tillverkare att bevisa att det är användaren som gjort fel (det är därför man brukar säga att man alltid har 6 månaders garanti) men efter de sex månaderna gått är det upp till dig att bevisa att det är ett fabrikationsfel om inte tillverkaren/butiken förlänger detta med en egen funktionsgaranti.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Läst igenom tråden från start, ville bara tillägga de här

Har du gigabyte som favorit och vill helst ha ett gigabyte för du haft minst problem med dem, men nyligen fått ett gigabyte som inte funkade, kanske du skulle ändra den punkten, å andra sidan har du ett powercolor och som du aldrig testat tidigare och om du e svinnöjd med de kortet, så kanske du får en ny favorit nu o köper powercolor i forts. istället för gigabyte eftersom powercolors funkade och inte gigabytes. men de är en småsak egentligen och byta ut ett grafikkort igen för bara en klisterlapp, annars är ju allting annars samma.

volvo referensen är lite dålig men köpa en volvo och få en bmw istället , om båda två skulle ha samma motor

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

http://www.sweclockers.com/nyhet/13859-fransk-datorsajt-publi... gigabyte ligger ju inte så bra till i den tabellen.

är nog inte så stor skillnad mellan kort om du har referensdesign. men om du hade köpt windforce kylaren skulle JAG ringt inet och be dom skicka ett nytt. Inet har dessutom inte gigabyte 6970 referens design kvar! jan ha med det att göra

en sån lista säger inget då det kan vara så att dom säljer dubbelt så många kort som dom andra så det blir mindre % av korten som gått sönder iallafall.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av The Mupp:

en sån lista säger inget då det kan vara så att dom säljer dubbelt så många kort som dom andra så det blir mindre % av korten som gått sönder iallafall.

Dags för en lektion i grundläggande statistik kanske?

Visa signatur