SSD eller 2x500gb WD black i raid 0 för speed

Permalänk
Medlem

Ska det inte göra, se bara till att INTE använda marvell's SATA-kontakter utan intel's om du har marvell på ditt kort.

Permalänk

hur ser jag om det är marvell ?
det är ett asus P6T deluxe V2 LGA 1366 jag har

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Avstängd

En SSD är ju ~80ggr snabbare (access tiden) medans läshastigheten är ~5ggr så snabb

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Legopappa:

så en 120gb intel 320 ssd + min 1TB black WD and i´m good to go
har dock lga 1366 moderkort spelar det nån roll?

Kolla om du har sata portar av den nya sorten, i så fall vör du kanske ta en Vertex 3 för dom ska vara äckligt snabba, annars bör du nästan ta och skaffa ett kontrollerkort för nya sata samt en Vertex 3. Storlek får du ta efter behov. Jag har OS, 3 spel (LoL, C2 och NFS HP) samt småprogram och har 60GB kvar. men annars ja.

Permalänk
Skrivet av Åsa-Nisse:

Ska det inte göra, se bara till att INTE använda marvell's SATA-kontakter utan intel's om du har marvell på ditt kort.

vad är det för fel på marvels? (jag har inaktiverat dem manuellt för att snabba upp uppstarten av datorn)

Permalänk
Medlem

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1366/P6T_Deluxe...

Southbridge
6 xSATA 3 Gb/s ports
Intel Matrix Storage Technology Support RAID Support RAID
Marvell 88SE6111
1 xUltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices
1 xExternal SATA (SATA On-the-Go)

Du har bara intelsata så det är lugnt. Sätt SSD på den/de första portarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigBengtsson:

vad är det för fel på marvels? (jag har inaktiverat dem manuellt för att snabba upp uppstarten av datorn)

Deras 6 GB/s är i princip slöare än Intel's 3 GB/s portar.

Permalänk

puuh ssd eller inte ssd eller inte varför ska de vara så dyra vertex 3 finns inte att få tag i nån svensk nätbutik man kan lita på, vad jag sett

INtels 120gb SSD+ min WD 1TB black vad ger det mot det jag har idag:
1tb Black med os, 2x 1tb green WD
ocz vertex 2 är de så mycket sämre än 3?

om jag säger så här:
jag har oftast mer än 5 spel intallerat på hårddisken samt en massa musik
men med en 12-180gb SSD får man ju prioritera spel hade börjat om med DAO hade även wow,en massa steam spel intallerat samt en del andram men ja 120gb är ju nästan gränsen sen blir ssd onödigt dyr.
men om man kör en 60gbssd + 2xd300VC iraid0 vad för prestanda kan man förvänta sig mot 2x120ssd i raid0?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

vad kna jag förövänta mig för prestanda av en 240gb ssd disk + min1TB black?
eller är 120gb ssd det bästa sinngel som i raid0?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Skrivet av Legopappa:

puuh ssd eller inte ssd eller inte varför ska de vara så dyra vertex 3 finns inte att få tag i nån svensk nätbutik man kan lita på, vad jag sett

INtels 120gb SSD+ min WD 1TB black vad ger det mot det jag har idag:
1tb Black med os, 2x 1tb green WD
ocz vertex 2 är de så mycket sämre än 3?

Kör isf på antingen Intel 320 eller 510 series alt Vertex 2. Men jag rekommenderar Intel för jag tycker dem verkar stabilare och det var därför jag köpte min 320 serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigBengtsson:

Jag köpte mig en SSD när jag köpte ny dator, den är på 120GB och används till OS och program. Kör en 1,5TB Green som lagringsdisk. huruvida bra det är med spel på en SSD beror lite på, kör man mycket singelplayer eller MMORPG spel där man inte behöver vänta på andra så är det en fröjd, men på t.ex. LoL, HoN, C2 etc. där man väntar in alla spelare innan spelet börjar så tar det ju fortfarande lika lång tid. Men oj vilken skillnad SSD är, jag ångrar inte mitt köp en enda sekund

men herre gud va har du för iq?? på onlinespel är det ju internet hastigheten som bestämmer hur lång tid de tar för spelare att connecta inte va dom har för hårddisk. dom kan ha en hårddiak från framtiden som e 100000x snabbare än ssd fast om dom sitter på ett 254 kbps internet så kmr dom komma online sist ändå

Permalänk
Skrivet av jonte234:

men herre gud va har du för iq?? på onlinespel är det ju internet hastigheten som bestämmer hur lång tid de tar för spelare att connecta inte va dom har för hårddisk. dom kan ha en hårddiak från framtiden som e 100000x snabbare än ssd fast om dom sitter på ett 254 kbps internet så kmr dom komma online sist ändå

Jag tror du missuppfattade mig lite, men jag lovar dig att sen jag skaffade SSD laddar jag spel mycket snabbare än med vanlig HDD och internethastigheten har inte ändrats (10/10 fiber). Detta är verkliga observationer och jag tror att TS förstod vad jag menade, men nu om du har åsikter på det så behöver du inte anklaga mig för att ha låg IQ eller liknande, sånt är bara onödigt och skapar dålig stämning.

Permalänk
Skrivet av BigBengtsson:

Jag tror du missuppfattade mig lite, men jag lovar dig att sen jag skaffade SSD laddar jag spel mycket snabbare än med vanlig HDD och internethastigheten har inte ändrats (10/10 fiber). Detta är verkliga observationer och jag tror att TS förstod vad jag menade, men nu om du har åsikter på det så behöver du inte anklaga mig för att ha låg IQ eller liknande, sånt är bara onödigt och skapar dålig stämning.

jag förstå jag har 100/10 uppkoppling
så kanske är en 120gb SSD ändå värt pengarna man får väl spela ett spel i taget om inte annat
knakse bara kanske blir det 2x80ssd intel 320 serien=160gb i RAID0

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Skrivet av Legopappa:

jag förstå jag har 100/10 uppkoppling
så kanske är en 120gb SSD ändå värt pengarna man får väl spela ett spel i taget om inte annat

Okej ja då bör du märka skillnad även vid onlinespel
Köp en SSD, värt varenda krona!

Permalänk
Skrivet av BigBengtsson:

Okej ja då bör du märka skillnad även vid onlinespel
Köp en SSD, värt varenda krona!

hur långt räcker en 120gb SSD om man ska ha WIN7 UE,Office,Nero,Drivare,Spel?
sen är det väl en till sak hur monterar man en/två SSD disk?
80x2raid0 eller en 120gb SSD intel?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Skrivet av Legopappa:

hur långt räcker en 120gb SSD om man ska ha WIN7 UE,Office,Nero,Drivare,Spel?
sen är det väl en till sak hur monterar man en/två SSD disk?
80x2raid0 eller en 120gb SSD intel?

Efter OS, Office, Nero och drivrutiner så är det MAX 30-35GB upptaget skulle jag gissa, sen tar ju varje spel mellan 5 och 15GB men vanligast är nog 7-10GB. Sen om du är ute efter storlek så kör på 120 eller 160GB + lagringsdisk (vilket du hade en va?) så blir det toppen

ang. montering så medföljer en adapter så du kan montera SSDn i en vanlog HDD bur om fästen inte redan finns i vaggorna (FD Define, Corsairs chassin m.m)

Permalänk

oki då har jag en del att fundera på
en mindre SSD + 2x500GB
eller en 120/160GB SSD för WIndows program spel+ 1TB black för lagring
ja ja man har en del att fundera på

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör 80Gb ssd och två WD Black 640Gb för lagring, dock ej i raid då det inte behövs.

Skulle jag köpt idag hade det blivit en intel SSD på 160Gb och en WD Black med så få platters som möjligt men ändå med den lagringskapaciteten jag anser mig behöva.
Om jag inte minns fel har mina 640Gb två platters vardera och än idag upplever jag dem som blixtsnabba när jag till exempel packar upp .rar eller vilken användning som helst faktiskt.
160Gb på SSD verkar vara sweetspoten nu, mest SSD-Gb/kr.

120Gb kostar 13,25kr per gigabyte http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=844282
160Gb kostar 13,95kr per gigabyte http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=844283

Jag tycker det kan vara värt det med det extra utrymmet. 160Gb som systemdisk kommer du långt på. Ryms en massa spel på den platsen.

Och angående laddtider, jag köpte SSD ganska tidigt och väldigt länge var man först inne på servrarna med god marginal. Nu märks det att fler kör SSD, man är några stycken som ploppar in ungefär samtidigt och efter ett tag kommer bakåtsträvarna intrillande en efter en...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

ok 160gb ssd + min 1tb BLACK=super speed?
det vore nåt det

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

hej ny dag igen, jag tittade på INtels 510 serie 120gb SSD har "bättre" read/write än deras 160gb 320 serie 120gb SSD så vilken serie är snabbare

mvh

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

jag vet ju att SSD is the shit men att det från 120gb till 180gb Corsair f120/f180 där den ena kostar 1850/3695 såna oerhörda prisskillnader.
Visst om det skilde en hundring eller så men nästan 2000:- är rätt mycke.
jag vet att raida 7200/10K varvs diskar är olönt jämfört med SSD men om man ponerar att jag raidar 2st VC/WD black så får jag ju en oerhörd skillnad mot 3 st icke raidade 1tb diskar varav 2 är 5400varvs diskar

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Hedersmedlem

Lugna dig lite med dubbelpostandet och andvända funktionen redigera istället.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Jag skulle skippat raid för tillfället om jag var du. Köp en intel 510 120gb eller 160gb tillsammans med annan disk som du kan ha filmer, musik och spel som du inte spelar så ofta på. Du kommer uppleva att datorn går mycket snabbare och laddtiden till alla spel som är installerade på SSD disken kommer vara kortare.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Lugna dig lite med dubbelpostandet och andvända funktionen redigera istället.

förlåt ska skärpa mig

jepp blir en 120/160SSD disk för wow,DAO,NFSHP mm mm

en annan fråga som jag tänkt på är:
är det snabbare med 2x60/2x80gb SSD än en 120/160GB disk
dvs raid0 på de mindre diskarna?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Undvik raid. Visst, du får högre sekventiell överföringshastigheter men förlorar TRIM, men det är viktigare för prestandan att TRIM fungerar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Jag kör själv med en 60GB SSD och tycker det funkar bra med Windows och program/spel på.
Pillar man lite så kan man få ner Windows till under 20Gb och då är det en del plats kvar till annat.
Personligen så spelar jag inte så många spel samtidigt så jag klarar mig med det utrymmet.

Ang tider in i onlinespel, typ som CoD, så spelar det inte så stor roll med SSD eller en snabb hårddisk. Jag brukar vara bland de första in på servrarna även med COD/BC2 på WD Black eller Spinpoint F3.
Man lär ju vänta på alla andra hursom, Med HDD får jag vänta en 10sec på de andra, med SSD får jag vänta 15-20sec.

Tycker själv att en SSD är det bästa köp man kan göra för att snabba upp en inte allt för omodern dator.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk

tycker 60gb låter i minsta laget med tanke på operativ,program och 3-4 spel

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Hedersmedlem

120 eller 160 är väl ganska lagom om man vill ha OS och "några" spel på disken.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

ja det tycker jag med, och Intel verkar ha minst anmälda RMA eller felfrekvens vilket jag läste om här på swec.
180/200/300 verkar vara en aning för dyra så 160 verkar vara den jag tror jag ska gå på

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Intel X25-G2 80GB. Min bror köpte en OCZ Vertex 2 120GB. Min fungerar klockrent. Min brors dog efter några veckor och fick returneras. Kanske inte ska dra några slutsatser från 1 fall, men Intels verkar vara stabila grejor

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800