Intel i5 gaming dator för 7000-9000kr

Permalänk

Intel i5 gaming dator för 7000-9000kr

Hej!
Skulle vilja ha lite hjälp angående ett nybygge.
Paketet måste innehålla montering och OS i priset. Alla delar ska ingå!

Datorn är till för att spela lite varierande spel. Den skall kunna spela morgondagens spel på Minst! high och "upplevas" vara snabb. Jag kommer inte att överklocka något alls.

Än så länge har jag kommit fram till förslaget -> http://www.inet.se/kundvagn/visa/371411/2011-04-15

Budgeten är som sagt mellan sju till nio tusen kronor. Varje insparad krona är välkommet dock inte på alltför stor bekostnad av prestanda då användaren av datorn sällan byter dator och vill att den ska hålla ett bra tag.

Tack så mycket på förhand!

Med vänlig hälsning // Halfheart

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk
Medlem

om du vill spara in pengar, skippa den fula pimp fläkten och lägg lite mer på ett 650W agg.

http://www.inet.se/artikel/6900306/fractal-design-tesla-650w-...

Permalänk

HD6950 är lite mer prisvärt än GTX560.

Annars har ärligt talat svårt att hitta något att ändra på, utom möjligen chassit

Permalänk
Medlem

Som sagt, om ingen överklockning sker så skulle jag satsat på ett 6950 istället alternativt bytt upp chassit lite. Annars är det inga fel som jag kan se.

Permalänk
Inaktiv

Windows 7 uppgradering är bra om du skall uppgradera från win vista.

Köp rätt istället
http://www.inet.se/artikel/9122325/windows-7-home-premium-64-...

Köp 2500k för bövelsen. Du kan få 4.2Ghz genom 1 knapp tryck.

Köp msi moderkort istället. Finns OC genie finns för 1 knapp tryck för överklockning i bios.
http://www.inet.se/artikel/1901967/msi-p67a-c43-rev-b3

Permalänk

MX510

Skrivet av anon51600:

Köp rätt istället

Köp 2500k för bövelsen. Du kan få 4.2Ghz genom 1 knapp tryck.

Köp msi moderkort istället är OC genie finns för 1 knapp tryck för överklockning i bios.
http://www.inet.se/artikel/1901967/msi-p67a-c43-rev-b3

Tack för att ni tar er tid (riktat till alla som svarat på tråden)! Det uppskattas

Till MX510: vad är det för skillnad på OS:en? Har ingen vista att uppdatera ifrån.
Den som ska använda datorn vill inte hålla på med OC alls så fann inte att det var någon ide att köpa 2500K då.
Vad är det som du anser är bättre på MSI mobot? Har hört att en del upplevt att MSI krånglar lite mer.

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk

Respons

Skrivet av silaslenz:

Annars har ärligt talat svårt att hitta något att ändra på, utom möjligen chassit

6950 kostar på inet ung 2400 mot ung 1900 för 560. Vill ha bra/tyst kylning så inget standard kort.

Vilket chassi skulle du ha valt? Kan ju lägga till att datorn kommer att stå i en garderob där den får luft framifrån och kan göra sig av med varmluften bakåt.

Skrivet av p0k:

om du vill spara in pengar, skippa den fula pimp fläkten och lägg lite mer på ett 650W agg.

http://www.inet.se/artikel/6900306/fractal-design-tesla-650w-...

Vad vinner jag på att lägga till några kronor för det nätagget? Ser inte agget i vilket fall

Skrivet av Korvsson:

Som sagt, om ingen överklockning sker så skulle jag satsat på ett 6950 istället alternativt bytt upp chassit lite. Annars är det inga fel som jag kan se.

Nej ingen överklockning alls : ) Kollade på prestandaindexet för 6950vs560 och det skiljer ju marginellt enligt sweclockers 0.05 i skillnad dock 500kr i skillnad. Något annat som gör att det grafikkortet är bättre?

Kommer grafikkortet gå in i chassit? (Lite orolig har aldrig sett chassit i verkligheten)

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halfheart:

Tack för att ni tar er tid (riktat till alla som svarat på tråden)! Det uppskattas

Till MX510: vad är det för skillnad på OS:en? Har ingen vista att uppdatera ifrån.
Den som ska använda datorn vill inte hålla på med OC alls så fann inte att det var någon ide att köpa 2500K då.
Vad är det som du anser är bättre på MSI mobot? Har hört att en del upplevt att MSI krånglar lite mer.

MSI-mobot var nog bara för den enkla överklockningen. Men du har helt rätt, ska det inte överklockas så behövs det inte.

Annars är ju det här Gigabytekortet billigare och blåare än Asrock, som sedan gammalt har lite halvdant rykte om sig: http://www.inet.se/artikel/1902007/gigabyte-ga-ph67a-ud3-rev-... Observera att det Gigabytekortet inte kan utnyttja Intels inegrated graphics, alltså grafikkortet på prollen men har istället stöd för Crossfire för framtida eventuellt tillköp av ett extra grafikkort! Men då borde du köpa ett ATI-graffe istället.

Grafikkortet kommer gå in i chassit för det där chassit är stort! Har byggt en dator i det och plats finns det. Det är dock jäkligt skramligt så jag skulle nog försökt hitta ett lite mer finnesrikt och genomtänkt. Three hundred har många år på nacken nu.

Sen har du en uppgradering av Windows ifrån Vista till Win7. Därav länken till det "rätta" OS:et.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halfheart:

6950 kostar på inet ung 2400 mot ung 1900 för 560. Vill ha bra/tyst kylning så inget standard kort.

Vilket chassi skulle du ha valt? Kan ju lägga till att datorn kommer att stå i en garderob där den får luft framifrån och kan göra sig av med varmluften bakåt.

Vad vinner jag på att lägga till några kronor för det nätagget? Ser inte agget i vilket fall

Nej ingen överklockning alls : ) Kollade på prestandaindexet för 6950vs560 och det skiljer ju marginellt enligt sweclockers 0.05 i skillnad dock 500kr i skillnad. Något annat som gör att det grafikkortet är bättre?

Kommer grafikkortet gå in i chassit? (Lite orolig har aldrig sett chassit i verkligheten)

Det jag tänkte på var att ett 6950 är mer framtidssäkert med sina 2gb i minne. Jag har även hört skräckhistorier om just gigabytes 560 OC, men det är bara dom som har problem med korten som man ser kommentera. så skulle nog inte lägga det till hjärtat om vi säger så.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Halfheart:

Du skall endast ha uppgradering om du skall uppgradera från vista.

Vaddå "hålla på med". OC med msi och 2500k är lika enkelt som sätta på datorn.

Köp asus eller gigabyte för några hundra mer om du är rädd för eventuellt krångel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

MSI-mobot var nog bara för den enkla överklockningen.

Enknappsöverklockning finns väl på nästan alla P67-kort? Har det på mitt ASUS också. Gigabyte har inte UEFI BIOS så det skulle ju kunna vara en negativ sak med det, men om man aldrig så gå in i BIOS så spelar det väl ingen roll.

Skrivet av heatm:

Grafikkortet kommer gå in i chassit för det där chassit är stort! Har byggt en dator i det och plats finns det. Det är dock jäkligt skramligt så jag skulle nog försökt hitta ett lite mer finnesrikt och genomtänkt. Three hundred har många år på nacken nu.

Three hundred är inte alls skramligt, det är ett robust och bra chassi. Men så jättestort är det inte, det var med nöd och näppe man fick ner mitt GTX570 i det (hade ett Three Hundred innan), fanns bara några mm marginal, och är inte ATI-korten lite längre? FD Define R3 är betydligt rymligare på den punkten, men om datorn ska stå i en garderob så är det kanske inte vidare poäng med ljuddämpning, annars så skulle jag rekommendera det chassit då det är genomtänkt, enkelt att bygga i och prisvärt (bara några hundralappar dyrare än betydligt mer sparsmakade Three Hundred).

Skrivet av MX510.:

Vaddå "hålla på med". OC med msi och 2500k är lika enkelt som sätta på datorn.

Ja, det är enkelt, men ska man mest spela så är det ändå ingen poäng att överklocka då man inte kommer märka av det. Dessutom blir det mer värme, strömförbrukning och ljudvolym. Dessutom riskerar man ju alltid stabilitetsproblem eller att processorns livslängd minskar (något som förstås inte går att veta eller märka i dagsläget).

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

MSI-mobot var nog bara för den enkla överklockningen. Men du har helt rätt, ska det inte överklockas så behövs det inte.

Annars är ju det här Gigabytekortet billigare och blåare än Asrock, som sedan gammalt har lite halvdant rykte om sig: http://www.inet.se/artikel/1902007/gigabyte-ga-ph67a-ud3-rev-... Observera att det Gigabytekortet inte kan utnyttja Intels inegrated graphics, alltså grafikkortet på prollen men har istället stöd för Crossfire för framtida eventuellt tillköp av ett extra grafikkort! Men då borde du köpa ett ATI-graffe istället.

Sen har du en uppgradering av Windows ifrån Vista till Win7. Därav länken till det "rätta" OS:et.

han kan inte utnyttja cf pga av att den en pci-express porten är x4

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av upl8447:

han kan inte utnyttja cf pga av att den en pci-express porten är x4

Du snackar utan vetskap vad du säger.

Googla på 16x pcie 2.0 vs 4x.

Det skiljer ca 0.1% i prestanda. Och då är det med topp kort som 580 och 6990 kort.

Permalänk

RAM-minnet som du länkade körs i 1.65V och den som ska ha datorn kommer inte kunna gå in i BIOS och manuellt höja spänningen från 1.5 till 1.65 så då kommer de ändå att köras i 1333MHz. Eller?
Läste någonstans att SB inte fungerar lika bra i längden med 1.65V som 1.5 vilka t.ex. vengence minnena jobbar i även på 1600MHz.

Den HDD som jag hade valt har ju SATA 3 = 6Gbits överföring och den du länkade hade 3Gbits överföring, gör det inte någon skillnad? Utnyttjas inte det ökade gränssnittet?

Paketet såg ganska bra ut även prismässigt men du hade inte lagt till något OS och då är vi uppe i 10.000 vilket är alldeles för mycket.

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk

Respons

Skrivet av anon51600:

Du snackar utan vetskap vad du säger.

Googla på 16x pcie 2.0 vs 4x.

Det skiljer ca 0.1% i prestanda. Och då är det med topp kort som 580 och 6990 kort.

Det är som MX501 säger med PCI-express portarna. Men just hoppet ner från 8 till 4 ger faktsikt en större förlust än vad du skrev nu, det är hoppet från 16 till 8 som ingen märker skillnad på innan man kommer till riktigt höga upplösningar med som du skrev kort som t.ex. 6990. Det är vad jag förstått i alla fall från recensioner.

I vilket fall som helst är inte CF intressant eftersom att användaren inte kommer att byta upp sig till CF.

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk
Skrivet av Dackis:

Enknappsöverklockning finns väl på nästan alla P67-kort? Har det på mitt ASUS också. Gigabyte har inte UEFI BIOS så det skulle ju kunna vara en negativ sak med det, men om man aldrig så gå in i BIOS så spelar det väl ingen roll.

Three hundred är inte alls skramligt, det är ett robust och bra chassi. Men så jättestort är det inte, det var med nöd och näppe man fick ner mitt GTX570 i det (hade ett Three Hundred innan), fanns bara några mm marginal, och är inte ATI-korten lite längre? FD Define R3 är betydligt rymligare på den punkten, men om datorn ska stå i en garderob så är det kanske inte vidare poäng med ljuddämpning, annars så skulle jag rekommendera det chassit då det är genomtänkt, enkelt att bygga i och prisvärt (bara några hundralappar dyrare än betydligt mer sparsmakade Three Hundred).

Ja, det är enkelt, men ska man mest spela så är det ändå ingen poäng att överklocka då man inte kommer märka av det. Dessutom blir det mer värme, strömförbrukning och ljudvolym. Dessutom riskerar man ju alltid stabilitetsproblem eller att processorns livslängd minskar (något som förstås inte går att veta eller märka i dagsläget).

Har ett ASROCK idag och även det har som ni kallar det enknappsöverklockning. Detta är dock inte intressant alls eftersom att användaren ALDRIG kommer vara inne i BIOS.

Jag har också fått uppfattningen att ATI-korten är längre? Någon som vet exakt?
GTX 570 är väl större är GTX 560? När jag räkna på det lite (uppskattat från bilderna) skulle jag få cirka 3-7cm över mellan grafikkortet och HDD-bayen.
Ljuddämpning är nog inte så aktuellt eftersom som du skrev att den kommer stå i en garderob. Tänkte också på R3 modellen men det blir som sagt några hundralappar dyrare, och jag har svårt att motivera bytet.

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk

Respons

Skrivet av anon51600:

Köp rätt istället

Så det är alltså detta OS:et som jag skall ha? Den andra var uppgradering för de med befintligt OS?
Är inte superhaj på mjukvara

Då ser alltså paketet ut såhär i dagsläget om det inte finns något att anmärka på utöver byte av mobo för OC och CF som jag säger det igen Aldrig kommer att användas. Har jag rätt OS osv osv nu?

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Jag minns det som enormt men det var något år sedan jag skruvade i det och har mest hållit på med mATX-byggen efter det. Så du har nog rätt eftersom det inte går att ta bort några HD-expansionsplatser i chassit pga dess stenålderdesign. Sen minns jag det som att man skruvade i HD'n direkt i plåten och med en smattrig Seagate lät det som om det bodde en tusenfoting med hästskor inne i chassit.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Skrivet av silaslenz:

Nej, 6950 har samma prestanda som GTX 560 och GTX 560 kostar 300kr mindre

Permalänk
Skrivet av heatm:

Sen minns jag det som att man skruvade i HD'n direkt i plåten och med en smattrig Seagate lät det som om det bodde en tusenfoting med hästskor inne i chassit.

Haha bästa liknelsen på länge. Guldstjärna på den!

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk
Skrivet av Yoshifavorite-94:

Nej, 6950 har samma prestanda som GTX 560 och GTX 560 kostar 300kr mindre

Glömde bort att han inte ville hålla på med överklockning och upplåsning till 6970. Låser man upp den blir den väl helt klart mer prisvärd?

Permalänk
Inaktiv

Dumt också att köpa ett dyrt P67 moderkort för 1000kr när du inte skall överklocka. Du kan ju ta ett moderkort för 750kr istället:
http://www.inet.se/artikel/1901978/msi-h67ma-e35-rev-b3