Är min dator tillräcklig bra för nya spel?

Permalänk
Medlem

Är min dator tillräcklig bra för nya spel?

Tjena!

E ingen data nörd;/ så skulle behöva eran hjälp med några frågor.
Är min data bra nog för spel på högsta grafiken?
Om inte vad skulle jag kunna köpa och ändra?

Min Dators specc:

Processor: AMD Phenom(tm) II X4 925 Processor (4 CPUs), 2.8GHz

Minne: 4096MB RAM

DirectX-version: DirectX 11

Grafik-kort: ATI Radeon HD 5450, total minne: 2807 MB

Tack i förväg

Mvh
Jakob

Permalänk

Vissa väldigt gamla spel kan du säkert spela på högsta. Men nya spel blir nog körigt.

Om du skulle byta något så är det grafikkort för att få bättre prestanda i spel.
Tips på lämpligt grafikkort:
http://www.inet.se/artikel/5409043/xfx-radeon-hd6870-1gb

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Kmr jag kunna köra nya spel på högsta grafiken då?
Ex: Crysis 2 elr NFS Hot Pursuit?

Permalänk
Medlem

Du behöver grafikkort uppgradering.
Byt kylare på CPU, OC lite.

Du kan få bra prestanda ut av en http://www.inet.se/artikel/5409074/gigabyte-radeon-hd6850-oc-...

Det är den billigaste lösningen. Hur stor budget har du ?

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

vad har du för nätagg?

Permalänk

http://www.dustinhome.se/pd_5010548986.aspx köp det där! Det är ca 70 kr dyrare men presterar mycket bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av mine.craft:

http://www.dustinhome.se/pd_5010548986.aspx köp det där! Det är ca 70 kr dyrare men presterar mycket bättre

Satsa på detta kort så får du en rejäl uppgradering, samt som någon sa så kan du om du ids köpa en ny kylare till processorn och överklocka den om du orkar ge dej in på det.

Permalänk
Medlem

Jag e lite noob på allt det här:P

För det första hur kollar man vilken nätagg man har?
För det andra är det nödvändigt att byta kylare på CPU?

BTW har betalat 6 000 kr + chassit för den här datan? är det ett bra pris?

Permalänk
Medlem

Titta i burken, står på etiketten på nät agg.

OC är ingen rocket science, finns många guides / youtube videos, etc etc. Alla har börjad någonstans. Lite läsing / forståelse och balls of steel är alt du behöver

Verkar lite dyrt. Men jag har såld min q9400@3.2ghz, 4gb ram, HD5850, 750gb för 7000

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av Jakub_P:

Jag e lite noob på allt det här:P

För det första hur kollar man vilken nätagg man har?
För det andra är det nödvändigt att byta kylare på CPU?

BTW har betalat 6 000 kr + chassit för den här datan? är det ett bra pris?

1. Det heter dator och inte datan
2. Du får öppna chassit och kolla på en del där det kommer ut massor av sladdar på. borde stå t.ex 400W eller vilka siffror det nu står.
3. Har du köpt datorn på en stormarknad? Då är det ingen mening att byta cpu-kylare eftersom du förmodligen inte kan överklocka. Tror inte du behöver det ändå.
4. Köp det kort som mine.craft länkade till. Det var billigare än det jag länkade till!

6000 är okej om du fick datorn ihop monterad och med windows. Annars inte speciellt bra.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk

Priset har jag svårt att utala mig om .
Hur du kollar nätaggsstyrkan: 1. Ta bort luckan till chassit 2. Leta upp ditt nätagg (det brukar sitta bak i chassit antingen uppe eller nere). 3.Det brukar sitta en lapp på nätagget där det står en summa te.x 600 w

Hoppas att det hjälpte

Permalänk

Först och främst heter det dator. Säg inte data, data=information.

Vidare till hårdvaran, vet du hur man byter nätaggregat och grafikkort? Annars kan det bli lite körigt.
Du kan inte spela några nya spel på högsta grafiken (crysis 2, starcraft 2, bfbc2, etc) utan lite äldre spel kanske. Du har en okej processor etc men du måste ha ett rätt mycket bättre grafikkort för att du ska palla nya spel på högre inställningar. Vad har du för budget?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack, ska göra det snrt:)

Permalänk
Medlem

Min nätagg är på 500watt, är det bra?
Svar till PhenPhantom: Nop men har en kusin som kan nog hjälpa mig med det:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakub_P:

Min nätagg är på 500watt, är det bra?
Svar till PhenPhantom: Nop men har en kusin som kan nog hjälpa mig med det:)

Ja det räcker för ett 6870 som någon tidigare länkade i tråden.

Permalänk

Min åsikt är att inte uppgradera delar när man har en 1-2+ år gammal dator. Spara pengar över sommaren och lite längre kanske och smäll 6-7k på en helt ny istället, Man får fruktansvärt bra datorer för de priserna numera.

Men om du vill spela ett spel i nästa vecka så prova med nytt grafikkort och skulle inte det räcka blir det processor och mobo (Med minne och nätagg etc.etc.)

Lycka till!

Edit: PS. Även om du inte är datornörd så är det aldrig värt att köpa en dator på onoff eller liknande. Har du tagit dig tid att bli medlem här så skriv gärna om du ska köpa ny dator så finns det otaliga mängder med folk som är både kunniga och villig att hjälpa dig få mest "bang for the buck";)

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threenipples:

Min åsikt är att inte uppgradera delar när man har en 1-2+ år gammal dator. Spara pengar över sommaren och lite längre kanske och smäll 6-7k på en helt ny istället, Man får fruktansvärt bra datorer för de priserna numera.

Men om du vill spela ett spel i nästa vecka så prova med nytt grafikkort och skulle inte det räcka blir det processor och mobo (Med minne och nätagg etc.etc.)

Lycka till!

Edit: PS. Även om du inte är datornörd så är det aldrig värt att köpa en dator på onoff eller liknande. Har du tagit dig tid att bli medlem här så skriv gärna om du ska köpa ny dator så finns det otaliga mängder med folk som är både kunniga och villig att hjälpa dig få mest "bang for the buck";)

Datorn är inte ens ett år än, köpte den typ förra september. Så är det värt att uppgradera den med ett nytt Grafik-kort?

Permalänk
Medlem

Fasen va gött att folk börjar ge ut svenskalektioner på ett datorforum...

Att nätagget ligger på 500w säger ingenting. Utge gärna märke, och framför allt antal ampere på 12v-linan ifall det står på. Något annat som du bör söka efter är ifall det finns en 6 pin pci express över, som ser ut så här:

Finns inte det ska du leta efter ifall det finns två sånna här 4 pins molexkablar över:

Sedan kan folk ge rimliga tips. Vill du vara på den säkra sidan gäller det att fixa ett grafikkort som har en extremt liten effekt... men det behöver du endast göra ifall du inte får reda på antalet ampere på 12v-linan.

Lycka Till!

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Namnet på nätagget är
AXP model no: AXP-500P12P

Vet inte hur mkt Ampere det är:/

Edit: Så ska jag bara investera i ett nytt Grafik-kort elr behöver jag också ett nytt nättagg?

Permalänk

investera i ett nytt nätagg och om det i allra värsta fall inte skulle funka så kan du ju alltid köpa ett nytt då . Det brukar stå hur många ampere det kan ge på själva nätagget. Annars kan du ju alltid kolla vilken tillverkare och model det är på nätagget och googla på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakub_P:

Namnet på nätagget är
AXP model no: AXP-500P12P

Vet inte hur mkt Ampere det är:/

Edit: Så ska jag bara investera i ett nytt Grafik-kort elr behöver jag också ett nytt nättagg?

Tack så mycket!

Här står specen. 18 Ah på 12 volt linan, vilket ger 216W och den har en st 6 pin pci express kabel.
http://www.axpertec.com/Product-powersupply_simplepower_500W....

Vill du behålla nätagget skulle jag köra med ati 6850, men det blir på håret och processorn får absolut inte belastas samtidigt. 6970 drar för mycket och kräver dessutom 2 st pci express 6 pin. 40W skillnad i load. Men det absolut bästa, vore att köpa ett nytt nätaggregat. Men då sjunker prisvärdheten...

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |