Permalänk
Avstängd

Vad har jag rätt till?

Hej,
Jag har köpt ett par hörlurar från webhallen tilll 1900kr och har redan lämnat in dem och fått ett nytt par på grund av brus, inga frågor eller problem där.
Nu har det nya paret börjat brusa igen, har jag rätt till att få ett nytt par utan att jag betalar något, eller hur ligger det till?
Köptes i vintras, och jag har kvitto.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Är det fel på dem så har du rätt att få dem åtgärdade på garantin.

Permalänk

"börjat brusa" med båda hörlurarna, kan det vara så att du helt enkelt drar upp volymen en aning för högt?

Skämt åsido, det ska då gå på garantin även fast det är ersättnings lurar, eller?

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Som jag gör varenda gång mina lurar pajar (ungefär varje halvår) byter de på garanti helt utan problem, så gör det du med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av edasvangen:

"börjat brusa" med båda hörlurarna, kan det vara så att du helt enkelt drar upp volymen en aning för högt?

Skämt åsido, det ska då gå på garantin även fast det är ersättnings lurar, eller?

EU-telefoner och Mp3 spelar har väl en spärr som t.ex USA inte har?
Jag har inte tagit bort den spärren, men jo, jag lyssnar alltid på högsta volym på min iPhone.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

EU-telefoner och Mp3 spelar har väl en spärr som t.ex USA inte har?
Jag har inte tagit bort den spärren, men jo, jag lyssnar alltid på högsta volym på min iPhone.

Då borde du köpa ett par bra in-ear lurar istället. Då kommer du uppleva väldigt bra ljud, samt att du inte spräcker dina hörlurar.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Då borde du köpa ett par bra in-ear lurar istället. Då kommer du uppleva väldigt bra ljud, samt att du inte spräcker dina hörlurar.

jag upplever alla in-ear hörlurar som burkiga. dock ej testat in-ear hörlurar för över 1000kr

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oobum:

Dock är en play/pause volume upp/ner knapp på sladden ett måste.
Nästa gång dem brusar kan jag väl begära pengarna tillbaks?

Isåfall, kan du länka ett par bra som uppfyller kraven?
2000 max.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Jag skulle vilja se ett par hörlurar för 1900 som blir sprängda av en iphone.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Jag skulle vilja se ett par hörlurar för 1900 som blir sprängda av en iphone.

Inte jag som har köpt dem ska jag säga, vet att dem är överprisade osv.
Men det är ett par Beats By Dr.Dre Tour Controltalk, och jag vet inte om dem har blivit sprängda..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Men det är ett par Beats By Dr.Dre Tour Controltalk, och jag vet inte om dem har blivit sprängda..

Testa med några olika ljudkällor bara, är problemet kvar då så reklamera.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av GaMeR2K5:

Vad är det för skräp? Som inte håller mer än ett halvår?

Dum fråga kanske jag vet... det finns ju lurar som knappt håller över en dag.

Koss Sparkplugs tror jag dessa heter, ska väl ändå nämnas att jag inte är sådär superjätterädda om dem hehe.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Testa med några olika ljudkällor bara, är problemet kvar då så reklamera.

Har fått ett nytt par, och dem testade med 5 olika iPhones inne i affären.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Nu är det tredje paret som har börjat brusa, och nu börjar jag allvarligt talat bli ganska trött på att åka in till stan för att byta ut skiten.
Kan man inte kräva pengarna tillbaks efter ett visst antal inlämningarna, eller något i alla fall?

Dock är det bara ibland dem brusar.

Visa signatur

Permalänk
Antielefant
Skrivet av BareHipster:

Nu är det tredje paret som har börjat brusa, och nu börjar jag allvarligt talat bli ganska trött på att åka in till stan för att byta ut skiten.
Kan man inte kräva pengarna tillbaks efter ett visst antal inlämningarna, eller något i alla fall?

Dock är det bara ibland dem brusar.

När butik/tillverkare har åtgärdat samma felorsak tre gånger utan att lyckas har du rätt att häva köpet, ja.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Det stämmer inte. Det står ingenstans i lagen att man som konsument har rätt att häva köpet efter 3 reparationsförsök. Det verkar dock vara praxis i branschen.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Antielefant
Skrivet av 2000+:

Det stämmer inte. Det står ingenstans i lagen att man som konsument har rätt att häva köpet efter 3 reparationsförsök. Det verkar dock vara praxis i branschen.

Det står inte i lagen, nej, men du glömmer att prejudikat oftast är lika med lag, eller i alla fall ger en direkt riktlinje om hur lagen ska tolkas.

ARN's prejudikat i frågan är att 3 försök att reparera samma fel är rimligt och att företaget sedan bör tillåta återköp, och alla seriösa företag handlar enligt ARN's riktlinjer. Dock gäller detta inte om det är tre olika fel, exempelvis att din mobil lämnas in första gången för att högtalaren inte fungerar, andra för att micken slutat funka och tredje för att USB-kontakten inte fungerar. Där är praxis fem försök.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av 2000+:

Fast du har inte ens rätt att häva köpet. Du har rätt att reklamera produkten. Häva köpet innebär att du har rätt att få tillbaka köpesumman. En reklamation innebär att du får motsvarande produkt och om produkten inte finns så har du eventuellt rätt att få ut varuvärdet, men oftast en annan produkt med samma värde, eller att man lägger till pengar för en dyrare produkt.

Fast som sagt, det här kan variera mellan olika tillverkare, mobiltelfontillverkare som huawei har tex inte ens någon rutin för reklamation... i varje fall inte för telefoner som säljs i sverige.

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk
Medlem

jävlar vilka kassa lurar :S kör du på hårt med dom eller är det sådant skräp ??? mina steelseries har väl varit med ett par tusen timmars spel utan nåt och det är ju budget prylar ^^

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av brajonk:

jävlar vilka kassa lurar :S kör du på hårt med dom eller är det sådant skräp ??? mina steelseries har väl varit med ett par tusen timmars spel utan nåt och det är ju budget prylar ^^

Jag spelar så högt det går på min iphone, och tar hand om dem.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Blev nekad byte, och pengarna tillbaks idag.
Ska skriva en mejl till deras chef nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är något lurt på gång här...

Skrivet av BareHipster:

Blev nekad byte, och pengarna tillbaks idag.
Ska skriva en mejl till deras chef nu.

Jag utgår från att dina hörlurar är passiva och alltså oförmögna att själva generera brus. Så man kan undra hur det är ställt med själva ljudkällan, eller om du har något i närheten som ger överhörningar genom sladden.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag utgår från att dina hörlurar är passiva och alltså oförmögna att själva generera brus. Så man kan undra hur det är ställt med själva ljudkällan, eller om du har något i närheten som ger överhörningar genom sladden.

Hörlurarna behöver vara i en källa för att dem ska vara "på", ja.
Så jag antar att dem är passiva.

Har testat med 3 olika iPhones, och bruset har kommit på olika ställen runt om i skåne, och inte bara hemma vid min dator t.ex.

Med mindre det är min kropp som gör något, så tvivlar jag på att jag är anledningen till det.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Fick ett mejl från chefen i affären, och de går med på att jag får pengarna tillbaks / jag får häva köpet.
Skitbra!
Tack för hjälpen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Det är för att ljudkvalitén i de hörlurarna är skit, rent ut sagt. Skaffade ett par (studiovarianten) då mina gamla la av, och så här i efterhand skulle jag inte ge en tusenlapp för dem. Köpte ett par Sennheiser HD 598. De är öppna, vilket du kanske inte vill ha, och i sådana fall, köp ett par ATH M50.

Permalänk
Medlem

1900:- för ett par Dr.Dre är pinsamt dumt, förlåt. Ta en titt på Audio-Technica ATH-CK10 eller ett par Sennheiser IE8. Kan annars rekommendera ett par Audio-Technica ATH-ESW9 eller Sennheiser HD25-1 II, eller som Efta ovan nämner ATH-M50.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Avstängd
Skrivet av arganis:

1900:- för ett par Dr.Dre är pinsamt dumt, förlåt. Ta en titt på Audio-Technica ATH-CK10 eller ett par Sennheiser IE8. Kan annars rekommendera ett par Audio-Technica ATH-ESW9 eller Sennheiser HD25-1 II, eller som Efta ovan nämner ATH-M50.

Som sagt, inte jag som köpte.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rasande Joel:

Fast du har inte ens rätt att häva köpet. Du har rätt att reklamera produkten. Häva köpet innebär att du har rätt att få tillbaka köpesumman. En reklamation innebär att du får motsvarande produkt och om produkten inte finns så har du eventuellt rätt att få ut varuvärdet, men oftast en annan produkt med samma värde, eller att man lägger till pengar för en dyrare produkt.

Fast som sagt, det här kan variera mellan olika tillverkare, mobiltelfontillverkare som huawei har tex inte ens någon rutin för reklamation... i varje fall inte för telefoner som säljs i sverige.

Det har man visst. I ett reklamationsärende kan man välja att kräva flera olika påföljder. Antingen reparation, prisavdrag, omleverans eller att köpet hävs. Sen har man utöver det rätt till ersättning för utlägg samt skadestånd för diverse följdfel. Allt detta ryms i ett reklamationsärende. Det är dessutom så att enligt lagen har jag som köpare rätt att välja påföljd. Det är alltså jag som väljer om varan ska repareras eller bytas ut eller om jag nöjer mig med ett prisavdrag. Säljaren får bara neka om det är så att någon av påföljderna medför oskäliga kostnader. Om man vill häva köpet har dock säljaren rätt att först försöka åtgärda felet innan köpet hävs om säljaren vill.

Dessa regler varierar inte ett piss mellan olika tillverkare då det är svensk lag och den gäller mellan köpare och säljare. Tillverkaren har inget med saken att göra för skickar du ditt reklamationsärende till Huawei så gör du fel. Du blandar ihop det med garanti tror jag som är ett frivilligt avtal med lite blandade villkor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24