Permalänk
Medlem

Rengörning av datorn

Vet ej om jag valde rätt kategori,
men jag undrar, behöver göra rent min dator rätt så ofta och att köpa tryckluft på burk som tar slut så fort, så undrar jag om någon vet, är de farligt att använda en kompressor? såfall ska de vara Oljefria?

Permalänk
Avstängd

Kompressor funkar, kör själv med en cykel/gummibåts pump

Permalänk

Jag kör också med kompressor och inget har gått sönder på alla datorer jag har blåst rent

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att se till att fläktarna är stilla när du blåser på dem. Dem kan haverera om dem snurrar för fort. Annars är det nog inga som helst problem

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyran26:

Tänk bara på att se till att fläktarna är stilla när du blåser på dem. Dem kan haverera om dem snurrar för fort. Annars är det nog inga som helst problem

fan va bra men de är väl bäst att köpa en en oljefri kompressor? annars kommer de väl olja på komponeterna

Permalänk
Medlem

Kompressor är rätta vägen att gå.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoxid:

fan va bra men de är väl bäst att köpa en en oljefri kompressor? annars kommer de väl olja på komponeterna

Det är inget jag har någon koll på tyvärr Tror dock inte någon sprutar olja direkt haha

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Damsug skiten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyran26:

Det är inget jag har någon koll på tyvärr Tror dock inte någon sprutar olja direkt haha

om det kommer olja är den väl trasig?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

om det kommer olja är den väl trasig?

De finns oljdriva Kompressorer och oljefria kompressorer,

Permalänk
Medlem

Han tänker nog på en vattenavskiljare, som tar bort kondensen. Man sätter den på trycksidan.. Jag brukar köra ett par gånger per år med kompressor, rakt på bara, men inte leka genom att tokvarva fläktarna. Det har funkat i många år

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoxid:

Oljefritt ska det vara. Olja leder värme sämre än vatten.

Permalänk
Avstängd

http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=1873&Grp=&n=10
Sådan köpte jag för några månader sen, har inte direkt plats med en stor kompressor i en liten lägenhet Denna imo var smidig och gör jobbet perfekt.

När man bodde hemma använde man "riktig" kompressor flera år för att städa datorerna med <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoxid:

De finns oljdriva Kompressorer och oljefria kompressorer,

Jag vet. men på oljedrivna ska det ju inte komma olja ur munstycket

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)