Vill skapa ett Wifi hotspot

Permalänk
Medlem

Vill skapa ett Wifi hotspot

Jag skulle vilja skapa ett wifi hotspot som utgår från stationära dator eftersom att vårat trådlösa internet inte riktigt räcker till mitt rum. Har aldrig hållit på med sånt här förut, är det möjligt och i så fall behöver jag väll något wifi kort eller?

Edit: Borde nog ha lagt tråden under nätverk istället för Windows.

Permalänk
Medlem

Lättaste är att sätta upp en adhoc, så du behöver ett usb trådlöst eller pci.

Eller en access-punkt som man kopplar in på nätverket.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

vad är det du behöver Wifi till? är det en stationär är det nog enklast att bara byta antenn på det trådlösa kortet.

annars har placering av router och annat stor betydelse. kör ni på 'bredbandsleverantörens' kan det ju vara idée att skaffa en egen router som du kopplar in närmare på det trådade nätverket, eller om så önskas sätta den som en repeater för det vanliga trådlösa, ska fungera på t.ex den d-link 655 som jag har.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

vet inte riktigt vad du är ute efter, prestandamässigt eller rent praktist men testa programmet "Connectify".
det funkar endast till Windows 7 och fungerar så att den delar ut datorns internet trådlöst till alla som kan ansluta (skyddat såklart med lösen.)
men då krävs ett trådlöst nätverkskort. kör det om jag vill koppla den bärbara till internet och kunna gå runt. istället för att sitta vid den stationära hela tiden.

//RsQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Lättaste är att sätta upp en adhoc, så du behöver ett usb trådlöst eller pci.

Ingen aning om vad en adhoc är.

Skrivet av resqual:

vet inte riktigt vad du är ute efter, prestandamässigt eller rent praktist men testa programmet "Connectify".
det funkar endast till Windows 7 och fungerar så att den delar ut datorns internet trådlöst till alla som kan ansluta (skyddat såklart med lösen.)
men då krävs ett trådlöst nätverkskort. kör det om jag vill koppla den bärbara till internet och
kunna gå runt. istället för att sitta vid den stationära hela tiden.

Det som du beskriver låter exakt som det jag är ute efter, kan du länka till något bra trådlöst
nätverkskort som inte är allt för dyrt?

---------------------------------

Jag var nog lite otydlig i min första post. Detta är min situation: bredbandet och routern i mitt hus sitter ganska långt ifrån mitt rum med tjocka väggar imellan så att jag endast får en
väldigt svag signal när jag ska använda trådlöst nätverk på min laptop/iPhone. Så det jag vill
göra är att skapa ett hotspot med hjälp av den starka internetanslutningen som jag har till den stationära datorn som befinner sig i mitt rum, så att jag har ett starkt trådlöst nätverk i den delen av huset.

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa en repeater, men tänk på att hastighet går ner och latens upp oavsett hur du gör när du skickar vidare radiolan .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.