Permalänk
Medlem

dator 15 papp! (helst mindre)

hej sweclockers!

jag ska köpa en ny dator. Som många andra i detta forum skall ser jag. Och jag är inte jättehaj på datorer precis. Men jag är inte heller dum

Jag har plockat lite på Inet och kom fram till detta:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/409421/edettabra

Chassit; är det någon som har ett sådant? Är det snyggt IRL? är det bra? Har hört att det läspper in mycket damm. Men det är väl bara dammsuga med jämna mellanrum.

alternativt detta; http://www.inet.se/artikel/6900369/antec-twelve-hundred-v3

Grafikortet; GTX 580 Nvidias förra värsting. Så det är jag väldigt säker på att det kommer att följa med i några år! Däremot har jag läst på andra trådar att 6950 crossfire är bättre fast samma pris? Är det värt det? Har också läst någonstans att det blir stadigare med endast ett grafikkort, eller är det bara snack?

Processorn; blev en i5 2500K då jag har läst någonstans att den presterar bäst i spel? jag skall inte klocka, eftersom att jag vet knappt vad är.

Nätagget; är det bra? I recensionerna så tycker jag personligen att det verkar väldigt bra!

Tax!

Permalänk

Det chassit har dammfilter så det borde inte komma in ngt damm överhuvudtaget, om det är snyggt elr inte? det är ju en smaksak:p det ser lite mera "monsteraktigt" ut, men vill du ha ngt mera stilrent så är det där nog det sämsta chassit du kan köpa. allt verkar passa och du har gjort ett riktigt bra datorpaket anser jag.

Permalänk
Medlem

Okej! Nej jag vill inte ha något stilrent ^^ Jag vill ha så det matchar i mitt rum Eller, när mitt rum är klart dvs.

Permalänk

hehe=) jag har iaf ett haf 932 (liknande design) och jag är nöjd med hur det ser ut.

Permalänk

Mer för pengarna

Hej.

Vill du ha mer för pengarna tycker jag att du tar denna uppsättningen. http://www.inet.se/kundvagn/visa/410411/2011-05-02
Val av chassit är ju ditt men det föreslagna chassit i paketet är ett väldigt genomtänkt chassi. Speciellt med luftflödet vilket t.ex. grafikkortet/en kräver. Detta ger dig också möjligheten att sätta in ytterliggare ett 6970 senare. SSD:n är en av de bästa att få tag i.

Jadu kolla närmare får du se.

Post Scriptum: Ska du ha ett antec så ta den vanliga twelve hundred och inte V3 versionen. Jag har själv antec och den e super, förutom att du bör byta fläktar då standard fläktarna tycker en del låter som ett jetplan (vilket de gör om man manuellt väljer att ställa upp varje enskild fläkt på high).

Missade länken
Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shaggy94:

hehe=) jag har iaf ett haf 932 (liknande design) och jag är nöjd med hur det ser ut.

Okej, är det stort chassi? får två st 6950 plats i det? Och hur mycket på ett ungefär väger din burk?

Skrivet av Halfheart:

Hej.

Vill du ha mer för pengarna tycker jag att du tar denna uppsättningen. http://www.inet.se/kundvagn/visa/410411/2011-05-02
Val av chassit är ju ditt men det föreslagna chassit i paketet är ett väldigt genomtänkt chassi. Speciellt med luftflödet vilket t.ex. grafikkortet/en kräver. Detta ger dig också möjligheten att sätta in ytterliggare ett 6970 senare. SSD:n är en av de bästa att få tag i.

Jadu kolla närmare får du se.

Post Scriptum: Ska du ha ett antec så ta den vanliga twelve hundred och inte V3 versionen. Jag har själv antec och den e super, förutom att du bör byta fläktar då standard fläktarna tycker en del låter som ett jetplan (vilket de gör om man manuellt väljer att ställa upp varje enskild fläkt på high).

Vilket paket?

Edit; aah okej. Du hann inte lägga in det

Permalänk

Länk

Länken finns där nu. Orkar du inte leta kommer den här igen: http://www.inet.se/kundvagn/visa/410411/2011-05-02

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/403671/2011-04-30
Väldigt bra prestanda för pengarna.

EDIT: VIll du kan du lägga till 100kr och ta nh-d14 i stället för u12p.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

är det bara jag eller står det 2 x 2gig = 8gig på ram minnena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MidiMax:

är det bara jag eller står det 2 x 2gig = 8gig på ram minnena?

^^
Jag tog de för att de är på 1.5v och passar under noctuakylare. Inet la till dem idag.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

^^
Jag tog de för att de är på 1.5v och passar under noctuakylare. Inet la till dem idag.

Hehe jo de är säkert bra minnen, ville bara uppmärksamma "felskrivningen" från Inets sida och att paketet hamnar runt 600kr över budget om man räknar in OS, CD/DVD läsare och montering, men om TS kan montera själv så verkar det vara ett prisvärt paket.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/410534/2011-05-02 6970 i cf, vertex 3, i5 och asrock moderkort

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk

Respons

Skrivet av _NsMs_:

1. Skulle tagit ASRock kortet eller något ASUS kort istället för detta dyra kort. Du får förmodligen aldrig användning för alla USB 2 portar eller SATA 2 eftersom att man kör SATA 3 nu.

2. Varför köpa ett GTX 590 som kostar massivt mycket, ger extremt mycket värme och sedan sätta det i ett "litet" chassi med hyfsat lite fläktplatser. Köp ett eller två 6970 lightning istället. Mycket mer för pengarna.

3. Ingen SSD med alls. Skall man köpa dator idag i denna prisklassen skall det vara SSD med!!! Ingen tvekan om saken.

4. Står ingen info om de Ripjaws som du la till. Är det 1600Mhz? Ja det står 2x2GB. :S

5. Ingen montering eller OS i ditt paket heller?

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halfheart:

1. Skulle tagit ASRock kortet eller något ASUS kort istället för detta dyra kort. Du får förmodligen aldrig användning för alla USB 2 portar eller SATA 2 eftersom att man kör SATA 3 nu.

2. Varför köpa ett GTX 590 som kostar massivt mycket, ger extremt mycket värme och sedan sätta det i ett "litet" chassi med hyfsat lite fläktplatser. Köp ett eller två 6970 lightning istället. Mycket mer för pengarna.

3. Ingen SSD med alls. Skall man köpa dator idag i denna prisklassen skall det vara SSD med!!! Ingen tvekan om saken.

4. Står ingen info om de Ripjaws som du la till. Är det 1600Mhz? Ja det står 2x2GB. :S

5. Ingen montering eller OS i ditt paket heller?

1. Det låg lite under budgeten (jag räknade inte med os eller montering) och det skiljer mycket mer än fler sata-portar mellan det kortet och något annat. Men du har rätt det behövs verkligen inte

2. Jag tog ett 590 för att jag tyckte att han ska ha bättre grafikkort än ETT 6970 i en dator för 15k. Sen kan man ju byta till två 6970 eller 570 som ger ungefär lika mycket prestanda mot ungefär samma pris om man nu vill det. Att kortet blir vart gör inget som helst om kortet klarar höga temeraturer. Jag äger själv det chassit med de fläktarna som är i min länk och luftflöder är extremt bra. Tänk på att en 200mm-fläkt är 200x200mm vilket är större än två 120mm som är 240x120.

3. Tar man ett lite billigare moderkort kan man nog klämma in en ssd i det paketet.

4. Kolla på g.skills hemsida. De går i 1600mhz och 1.55v och får plats under noctuakylare.

5. Paketet hamnade lite under budget och med ett lite billigare moderkort så får det nog plats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

1. Det låg lite under budgeten (jag räknade inte med os eller montering) och det skiljer mycket mer än fler sata-portar mellan det kortet och något annat. Men du har rätt det behövs verkligen inte

2. Jag tog ett 590 för att jag tyckte att han ska ha bättre grafikkort än ETT 6970 i en dator för 15k. Sen kan man ju byta till två 6970 eller 570 som ger ungefär lika mycket prestanda mot ungefär samma pris om man nu vill det. Att kortet blir vart gör inget som helst om kortet klarar höga temeraturer. Jag äger själv det chassit med de fläktarna som är i min länk och luftflöder är extremt bra. Tänk på att en 200mm-fläkt är 200x200mm vilket är större än två 120mm som är 240x120.

3. Tar man ett lite billigare moderkort kan man nog klämma in en ssd i det paketet.

4. Kolla på g.skills hemsida. De går i 1600mhz och 1.55v och får plats under noctuakylare.

5. Paketet hamnade lite under budget och med ett lite billigare moderkort så får det nog plats.

Om jag väljer detta moderkort då? https://www.inet.se/artikel/1902012/asrock-p67-extreme-6-rev-...
Det står att det inte har något trådlöst nätverkskort. Betyder det då att jag inte kan ha trådlöst till den? Även om jag har en såndär USB till nätverket?

Permalänk

Respons

Skrivet av _NsMs_:

Bara för att ett kort klarar av att vara varmt innebär det inte att det bör vara varmt.
Om minnena gör det så varför inte ta dem. Hade prioriterat SSD innan uppgradering till 590 då det inte är mycket som kräver mer än 6970 lightning. 6970 presterar nästan likvärdigt med 580 och oc 6970 kan nog tom. vara bättre i en del avseenden till billigare pris. Annars så varför inte, det är som sagt inget fel på chassit! Jag hade dock personligen valt det större med mer fläkt platser för kylning av systemet med ytterligare ett 6970 i framtiden.

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halfheart:

Bara för att ett kort klarar av att vara varmt innebär det inte att det bör vara varmt.
Om minnena gör det så varför inte ta dem. Hade prioriterat SSD innan uppgradering till 590 då det inte är mycket som kräver mer än 6970 lightning. 6970 presterar nästan likvärdigt med 580 och oc 6970 kan nog tom. vara bättre i en del avseenden till billigare pris. Annars så varför inte, det är som sagt inget fel på chassit! Jag hade dock personligen valt det större med mer fläkt platser för kylning av systemet med ytterligare ett 6970 i framtiden.

Tro mig det chassit med 200mm top och 140mm i sidan kyler vad som helst

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AvatarD:

Om jag väljer detta moderkort då? https://www.inet.se/artikel/1902012/asrock-p67-extreme-6-rev-...
Det står att det inte har något trådlöst nätverkskort. Betyder det då att jag inte kan ha trådlöst till den? Även om jag har en såndär USB till nätverket?

Nej du kan ha trådlöst med den det är bara inte inbyggt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/383924/2011-04-21

Denna kanske, fick en fråga åt en kompis att plocka ihop ett system för max 14k

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk

Respons

Jag har själv GTX 580. Hade jag varit du hade jag köpt 6970 direkt utan att tveka!

Visa signatur

5900 + 3080