fibernät i nya lägenheten, hjälp med val av leverantör

Permalänk
Medlem

fibernät i nya lägenheten, hjälp med val av leverantör

Hej! Jag har precis flyttat in i en lägenhet med fibernät indragit i södra Stockholm. Det finns 6 leverantörer att välja mellan med ungefär samma prissättning på deras 100/10 tjänst.

Dessa är:
Telia (dyrast)
T3
AllTele
Tyfon
Bredband 2
Bahnhof (haft i förra lägenheten, bra support även fast bredbandet i stora delar låg nere och krånglade mycket under en månad hösten 2010)

Alla tjänsterna ligger från ca 275 kr till Telias tjänst som är dyrast på 369 kr (50/8 - 100/10)

jag har googlat runt någon timme och letat efter både ris och ros hos dom olika företagen, och det verkar vara en ganska blandad kompott av åsikter men de gäller främst faktiskt krångliga avtal och kass support.

Därför vänder jag mig nu till er medlemmar på Sweclockers som är aningen mer "hardcore" och antagligen väldigt väl insatta inom området. Vilken operatör bör tex vara snabbast när det väl kommer till kritan? Jag tankar en hel del media samt spelar mycket spel över nätet så operatörer med bra ping och peering och allt va det nu heter, rekommenderas gärna.
Skriv om ni har någon åsikt, eller erfarenhet av dessa leverantörer och deras tjänster.

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Bredband 2 har mina föräldrar och det har fungerat bra (dock är det adsl). Supporten är väl lite halvseg men förhoppningsvis ska man inte behöva ringa supporten. Vad jag vet har de bra policy gällande censurering och integritet för privatpersoner.

Permalänk
Rekordmedlem

Allt beror på var du bor, näten är ofta rätt likvärdiga fram till sista stumpen så det är svårt att säga nått om tekniska prestanda utan att vara på samma ställe, du kan däremot få ettintryck av kundtjänster o dyl.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

ok då förstår jag angående läget på bostaden, är bosatt i fagersjö några minuter från farsta iallafall. Men är det så att det är telia som har byggt nätet och dom andra leverantörerna då, använder deras nät (och antagligen betalar för det) för då borde väl telias tjänst egentligen vara den som presterar bäst?

Permalänk

Har själv Telia 10/10 och är supernöjd, dock valde vi dem för att ha tripleplay-tjänsterna.
Rent prestandamässigt så är det inte någon märkbar skillnad, visst du kanske får 2-3 ms bättre med Telia men fortfarande, det är samma teknik och det går genom samma utrustning.
Jag hade nog ringt runt till respektive kundtjänst och kollat av lite, vilken som känns bäst.
Men i slutändan hade det nog varit magkänslan som bestämt....

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Bahnhof och säger akta dig för B2.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Jag rekommenderar Bahnhof och säger akta dig för B2.

Samma här. Kan tillägga att Bahnhof kommer ha som standard att varje kund får VPN automatiskt för ökad anonymitet.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag vet bara att jag inte skulle ta telia. Sitter med telias fiberlan(för att det är det enda som finns i lägenheten) och deras kundtjänst verkar vara obefintlig för privatpersoner. Verkligen inte något man väntar sig av ett företag i den storleken.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

Är det någon bindningstid?
När jag valde så tog jag bredband2 pga att de var billigast med tanken om att de strular så byter jag bara.
De har dock fungerat bra så jag kör på med dem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Banhof. Nästan aldrig problem, bra support, värnar stort om personlig integritet. En av de företag som kämpade emot IPRED mest.

Vet inte om de har blivit tvungna att ändra nu, men för något år sedan så sparade de inte IP-nummer alls då detta stred mot PUL eller liknande enligt Bahnhof, så om polisen frågade efter IP-nummer och hänvisade till IPRED, så hade inte Bahnhof dessa sparade Inte hört att detta skulle ha ändrats, dock har jag inte varit så noga med att kolla upp det heller.

Men som sagt, Bahnhof är bra för att de är stabila och för att de verkligen värnar om sina kunder

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Banhof, lovar det dom levererar! Hade också problem med internet ett tag, men då var det för att dom bytte all utrustning i det området jag var på! Dock så hade dom råkat kopplat in mig så min DNS fanns i princip 3-4 byggnader bort än där jag bodde!

Men ja, du ska ha Banhof, dom är väldigt kundinriktade!

Glöm BBB, det absolut värsta jag har varit med om.. bra support visst, men det är inte kompetent personal, då dom har ett GUI där dom fixar "allt"

Och Banhof har inte någon bidningstid heller, bara 3 månaders uppsägningstid! Men det har ju allihopa

Permalänk

Sitter m allteles 100/100 samt iptele + vpn klockren leverantör inte långa kundstjänst köer, och när fan snackar med teknikern så kan han/hon verkligen sin sak plus mycket mer. Glömde jag säga att man får mängd rabatt med?

Edit sparar ingen info heller för ökad frihet

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag säga Bredband2. Har haft Bahnhof ett tag men bytte när deras problem med peeringen mot telia pågått för länge i mitt tycke. Att sedan Bredband2 levererade precis samma hastigheter till samma pris och utan minsta tillstymmelse till problem. Fungerar fortfarande klanderfritt.

Som sagt spelar stadsnätet större roll än operatören i många fall.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q