Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

För runt 1400-1500kr så är AKG K271 MKII en riktigt riktigt bra lur. Dock inte discolur så bassheads lär väl kanske bli besvikna. Men till all annan "normal" musik, som jag kallar det, så är dom riktigt grymma.

föredrar ljudkvalitet fram för bass

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

föredrar ljudkvalitet fram för bass

Då kanske K271 MKII passar. Vissa säger att det är en "tråkig och alldeles för neutral lur" men enligt mig är dom klockrena. Inget som saknas, inget som sticker ut. Spelar musiken helt enkelt

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Då kanske K271 MKII passar. Vissa säger att det är en "tråkig och alldeles för neutral lur" men enligt mig är dom klockrena. Inget som saknas, inget som sticker ut. Spelar musiken helt enkelt

skulle det här bli en bra? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=268924 + http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=92624 och sen använda mitt ds kort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Vet inte hur den där stärkaren driver K271 MKII, men skulle tro det duger bra. Kolla på Head-Fi.org

Cyberphoto verkar vara ett okej ställe att handla på. Jag köpte mina från Thomann (lite dyrare och längre frakt) men en kompis beställde från Cyberphoto och det var ett par lurar i paketet och ingen tegelsten. Till ett bra pris också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

har fått tag på pengar så nu ska jag även beställa hörlurar har mellan 1000 och 1500kr att lägga på hörlurar.
har kollat på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=800452, http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/horlurar/denon_... och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=277546

Skulle satsa på head-fi.org's begagnatmarknad.

Mycket mycket mer för pengarna. Att köpa hörlurar i Sverige är oftast mycket dyrare än det bör vara.

Headbox borde klara AKG:arna utan problem.

Marshall lurarna är ju rätt snygga - men brister på mycket. Inget bra köp.
D1100 är bra lurar - vilka du föredrar är personligt, provlyssna. Ljud är väldigt personligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Vet inte hur den där stärkaren driver K271 MKII, men skulle tro det duger bra. Kolla på Head-Fi.org

Cyberphoto verkar vara ett okej ställe att handla på. Jag köpte mina från Thomann (lite dyrare och längre frakt) men en kompis beställde från Cyberphoto och det var ett par lurar i paketet och ingen tegelsten. Till ett bra pris också.

hade planerat att beställa från thoman då jag vet att det är en seriös butik. har kompisar som beställer mycket där ifrån.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har tänkt att prova dem här efter skolan imorgon http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=981121&artno=145504 någon som skulle kunna vara snäll och leta upp fler på samma hemsida? tack på förhand.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasha:

Skulle satsa på head-fi.org's begagnatmarknad.

Mycket mycket mer för pengarna. Att köpa hörlurar i Sverige är oftast mycket dyrare än det bör vara.

Headbox borde klara AKG:arna utan problem.

Marshall lurarna är ju rätt snygga - men brister på mycket. Inget bra köp.
D1100 är bra lurar - vilka du föredrar är personligt, provlyssna. Ljud är väldigt personligt.

vill helst inte köpa begagnat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

har tänkt att prova dem här efter skolan imorgon http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=981121&artno=145504 någon som skulle kunna vara snäll och leta upp fler på samma hemsida? tack på förhand.

http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=709775&artno=193691
http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=1006521&artno=233201
http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=986682&artno=200282

Men jag tyckte det var rätt så högt pris där, borde finnas billigare någon annan stans. Men prova är alltid bra.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=709775&artno=193691
http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=1006521&artno=233201
http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=986682&artno=200282

Men jag tyckte det var rätt så högt pris där, borde finnas billigare någon annan stans. Men prova är alltid bra.

i helvete eller att jag köper där tänkte bara testa och säga att jag "återkommer" och köpa någon stans i stockholm:) eller beställa
tack för tipset.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

i helvete eller att jag köper där tänkte bara testa och säga att jag "återkommer" och köpa någon stans i stockholm:) eller beställa
tack för tipset.

Lurarna jag länkade är lurar jag sett nämnas i diverse trådar. Om dom är bra eller ej låter jag vara osagt. Bara slutna lurar som jag länkade där också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

1,5 för HD555? Vad i.. Rör inte för det priset.
555 var prisvärda för 800 men nu när priset har höjts är de inte det längre.

Philips SHP-8900 är ett par bra billigare lurar. Med en av de bästa kablar (ur ett trasselmässigt perspektiv) som jag haft glädjen att röra.

Skrivet av upl8447:

vill helst inte köpa begagnat.

Mycket mer värt det - du kan också hitta oanvända till bra priser.
Det är ett mycket större utbud, och mycket bättre priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Lurarna jag länkade är lurar jag sett nämnas i diverse trådar. Om dom är bra eller ej låter jag vara osagt. Bara slutna lurar som jag länkade där också.

M50 är riktigt fina lurar. Väldigt bra.
SR840 likaså.
Grado's är ju bra, men jag skulle inte köpa det i Sverige. Och de är väldigt färgade.

Jag skulle köra på M50 personligen, men som sagt, provlyssna.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

ang. hörlursförstärkare kan jag varmt rekomendera http://www.referenceaudio.se/stereo/da-omvandlare/nuforce-uda... (finns i massa olika färger inklusive svart så stirra dig inte blind på att den är röd på just den bilden)
bästa köpet jag gjort på länge, jag kollade runt rätt mycket och den har fått väldigt bra kritik, förutom en tidig batch som hade problem med missljud men det ska vara löst för länge sen

+1 för akg-lurar för övrigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har haft STX och jämfört direkt med udac, STX vinner på knockout. Säger kanske inte så mycket om alternativen i tråden. Att tänka på är att det går att byta dacar på STX, även om jag anser att man får bränna bra mycket pengar på resten av anläggningen innan originalen blir en flaskhals.

Hörlurar upp till lusentappen är det D1100 som gäller, men man köper dem för halva priset om det står Creative på dem. Finns hur mycket som helst om dem på head-fi och de får bra betyg genomgående. Har själv dem och har jämfört dem med bland annat HD595 och där är mitt val lätt Creative.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=214635

Finns bilder bland annat här på swec där lurarna öppnas, både Aurvana och D1100, innehållet är identiskt. Det är Foster som tillverkar dem i båda fallen.

Vill du tvunget bränna pengar kan du kika på Ultrasone och deras HFI780. Den har fått mycket bra kritik på head-fi och är topprankad.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=368184

Båda lurarna kommer att ge dig en utmärkt upplevelse ihop med ett STX, jag var riktigt nöjd med mina prylar.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Hej jag brukar inte skriva här, men jag läste den här tråden kände jag att jag var tvungen.

Känns konstigt att ingen har nämnt Superlux Hd668B, ett par utmärkta lurar för ett mycket bra pris. Kostar cirka 300kr med frakt tror jag. Finns här på http://www.thomann.de/se/superlux_hd668_b.htm

Jag har ett par av dessa och har testat de litegranna mot beyerdynamic dt990pro, och de där philips lurararna som 8900(?) som nämnts i tråden. Efter den jämförelsen så kan jag säga att Superlux lurarna är inte är mer än ett kap.

Visst de låter kanske inte lika bra som Beyerlurarar, men med tanke på priset är de riktigt vassa. beyer lurarans främsta poäng över superlux är en miladare diskant som inte är lika aggressiv som superlux, men framför alllt beyer djupare bas och så klart skönare komfort med sina sammetskuddar. Men basen på superlux riktigt bra den med tycker jag, visst inte avgrunds djup eller någon pang på rödbetan lur. Men basen fungerar och är fullt tillräcklig för mig.

Jag skulle vilja säga att ljudsignaturen på 668B och DT990-pro är väldigt snartlika varandra, men där beyer känns som en hemma hifilur man sitter och myser med och superlux är liter mer pang på och bara leverar spelvänligt ljud rakt igenom.

Båda lurarnas främsta styrka är detaljerna som man hör. De är två lurar som verkligen låter dig hör "allt" som finns på inspelningen.

På detta är faktiskt superlux snäppet än vassare beyer och mejlsar ut mer detaljer. Men det beror på troligen lurens inriktining som en studio lur och inte "hemmalur". Båda lurarna är väldigt bra på detta och kan plocka tillräckligt med detaljer för att man ska höra hur hårt komprimerad en mp3:a är eller hur illa en dålig studioinspelning låter.

Alla lurarna har varit kopplade mot en och samma TEAC förstärkare, Hörlursuttgången på denna är en av de bättre enligt mig och leverarar mer än många separata . Källan jag körde med var ett inbyggt realtek HD någonting från min laptop.

Men det jag försöker säga är att jag kan varmt rekommendera superlux HD668B för sitt välljud och pris speciellt när 990pro inte känns så jätteprisvärda längre....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelo:

Hej jag brukar inte skriva här, men jag läste den här tråden kände jag att jag var tvungen.

Känns konstigt att ingen har nämnt Superlux Hd668B, ett par utmärkta lurar för ett mycket bra pris. Kostar cirka 300kr med frakt tror jag. Finns här på http://www.thomann.de/se/superlux_hd668_b.htm

Jag har ett par av dessa och har testat de litegranna mot beyerdynamic dt990pro, och de där philips lurararna som 8900(?) som nämnts i tråden. Efter den jämförelsen så kan jag säga att Superlux lurarna är inte är mer än ett kap.

Visst de låter kanske inte lika bra som Beyerlurarar, men med tanke på priset är de riktigt vassa. beyer lurarans främsta poäng över superlux är en miladare diskant som inte är lika aggressiv som superlux, men framför alllt beyer djupare bas och så klart skönare komfort med sina sammetskuddar. Men basen på superlux riktigt bra den med tycker jag, visst inte avgrunds djup eller någon pang på rödbetan lur. Men basen fungerar och är fullt tillräcklig för mig.

Jag skulle vilja säga att ljudsignaturen på 668B och DT990-pro är väldigt snartlika varandra, men där beyer känns som en hemma hifilur man sitter och myser med och superlux är liter mer pang på och bara leverar spelvänligt ljud rakt igenom.

Båda lurarnas främsta styrka är detaljerna som man hör. De är två lurar som verkligen låter dig hör "allt" som finns på inspelningen.

På detta är faktiskt superlux snäppet än vassare beyer och mejlsar ut mer detaljer. Men det beror på troligen lurens inriktining som en studio lur och inte "hemmalur". Båda lurarna är väldigt bra på detta och kan plocka tillräckligt med detaljer för att man ska höra hur hårt komprimerad en mp3:a är eller hur illa en dålig studioinspelning låter.

Alla lurarna har varit kopplade mot en och samma TEAC förstärkare, Hörlursuttgången på denna är en av de bättre enligt mig och leverarar mer än många separata . Källan jag körde med var ett inbyggt realtek HD någonting från min laptop.

Men det jag försöker säga är att jag kan varmt rekommendera superlux HD668B för sitt välljud och pris speciellt när 990pro inte känns så jätteprisvärda längre....

Troll? Tror TS har mer pengar än 300kr att lägga, och för 300kr får man ingen studiolur. Och det roliga är att du använda ett integrerat Realtek som ljudkort och en hörlursförstärkare från någon random stereoförstärkare.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Varför skulle jag vara ett troll, har du testat lurarna och vaddå random stereoförstärkare? Jag har lyssnat på exempelvis project headbox och tycker personligen min förstärkares inbyggda förstärkare är bättre. Vad vill du ha sagt med detta?

Ingen har sagt något om att man får en studiolur för 300kr, jag säger bara att man får mycket välljud för pengar från dessa lurar, det är allt. Jag står för att det är par bra lurar för det är det.

Visst det finns bättre ljudkort, tycker det dock irrelevant då båda lurarna körde på samma "plattform" det var mer ett test för min del mellan lurarna och ingenting annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Troll? Tror TS har mer pengar än 300kr att lägga, och för 300kr får man ingen studiolur. Och det roliga är att du använda ett integrerat Realtek som ljudkort och en hörlursförstärkare från någon random stereoförstärkare.

Han har dock helt rätt. Superlux lurarna är EXTREMT prisvärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Om man lägger till en 0 så har du ungefär min budget. Annledningen till att du kunde jämföra dom hörlurarna att ditt realtektek ljudkort begränsar bägge hörlurarna. På mina nuvarande lurar hör jag ingen skillnad mot min lille brorsas koss lurar om jag pluggar in. Dem i mobilen. Men vilken jävla skillnad det är när jag gemför dem i min dator!
menar inte att det var ett dåligt förslag. Men jag blir lite tveksam. Dock så tycker alla om olika lurar. Min lille brorsa tycker att hans koss lurrar låtter bättre än mina! Dock är han ton döv;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Om man lägger till en 0 så har du ungefär min budget. Annledningen till att du kunde jämföra dom hörlurarna att ditt realtektek ljudkort begränsar bägge hörlurarna. På mina nuvarande lurar hör jag ingen skillnad mot min lille brorsas koss lurar om jag pluggar in. Dem i mobilen. Men vilken jävla skillnad det är när jag gemför dem i min dator!
menar inte att det var ett dåligt förslag. Men jag blir lite tveksam. Dock så tycker alla om olika lurar. Min lille brorsa tycker att hans koss lurrar låtter bättre än mina! Dock är han ton döv;)

Jag håller med dig helt om att realtek inte är ett bra ljudkort. Men jag tycker att det är tillräckligt bra av den enkla anledningen av de får helt och ok värden när det har varit testat mot exempelvis Right Mark Analyser som tycker att det är bra kort.

Sedan borde det rimligtvis låta lika dåligt för båda lurarna, och dåligt låter defentivt inte, men utrymme för förbättring finns det ju alltid när man sysslar med sådant här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelo:

Jag håller med dig helt om att realtek inte är ett bra ljudkort. Men jag tycker att det är tillräckligt bra av den enkla anledningen av de får helt och ok värden när det har varit testat mot exempelvis Right Mark Analyser som tycker att det är bra kort.

Sedan borde det rimligtvis låta lika dåligt för båda lurarna, och dåligt låter defentivt inte, men utrymme för förbättring finns det ju alltid när man sysslar med sådant här.

Ja. Det låter ju inte dåligt från ett realtek kort (oftast) dock så kan man ju inte på stå att det låtter bra!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag klassar realtek som kort som är tillräckligt bra, eller ok om man så vill. Jag är dock mer "mätmänniska" och mäter någonting ok eller bra, då är det liksom ok.

Har inte lyssnat på något utav asus ljudkort som sägs vara riktigt och det hade varit kul att testa ett sådant! kan tänka mig att skillnaden bör vara ganska stor mot realtek.

Permalänk
Medlem

Realtek är framförallt dåligt på att driva lurar direkt, känsliga lurar kan låta tokdåligt direkt från ett Realtek. Men nu hade han ju en förstärkare imellan, så den risken borde undanröjts. Visst låter ett Asus-kort fortfarande mer än hörbart bättre även via en förstärkare, men skillnaden minskar i alla fall markant. Sen vet vi fortfarande inte hur det är ställt med hörlursuttaget på den där Teacen, det är säkert troligt att det kan låta bra men frågan är hur det matchar mot olika lurar. Ofta är det hörlursutgångens förmåga att driva luren man lssynar på mer än själva luren.

Oavsett det, för 300Kr kan man inte gå fel, och Superlux samt Samson-varianterna har fått bra betyg på nätet för hög renhet i ljudet men det klagas regelbundet på alltför hissad diskant och lite vek bas.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Borde inte rimligtvis dt990 pro vara lättare att driva för förstärkaren, då har en högre impendans. Det troligaste är ju förstärkare har en längre impedans än den luren, eller tänker jag fel nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelo:

Borde inte rimligtvis dt990 pro vara lättare att driva för förstärkaren, då har en högre impendans. Det troligaste är ju förstärkare har en längre impedans än den luren, eller tänker jag fel nu?

Det beror på vilken version det är, DT-990 finns med flera olika impedanser. Fördelen med låg impedans på en lur är att ljudnivån blir högre på en viss förstärkare med låg impedans(tex en Ipod) men samtidigt kan en förstärkare som har hög impedans tvingas avge så mycket effekt för samma nivå(den lastas ner) att den distar. Impedansmatchningen kan också fungera som en passiv tonkontroll och förändra de klangliga egenskaperna.

Nackdelen med hög impedans på luren är att den blir trögdriven, en Ipod orkar inte driva den, men risken är mindre för klanglig påverkan av hörlursuttaget. High-end lurar har oftast högre impedans, för en rakare tonkurva.

Ett hörlursuttag i en förstärkare som är korrekt konstruerad dvs kopplad till slutsteget i förstärkaren och bara nivåmiskad med dämpmotstånd bör inte ha några problem att driva några lurar(utom elektrostare eller Yamahas gamla ortho-acoustic lurar som var halv-elektrostater), men en del förstärkare har satt en billig OP som hörlursförstärkare och är därmed inte över sig bättre än bärbara enheter. Teacen har dock troligen dämpmotstånd från slutsteget, om det är en separat förstärkare, Teac-förstärkarna gjordes av Rotel så de är hyfsat konstruerade. Den bör klara att driva båda lurarna utan problem. Är det en Teac minianläggning eller kompakt-stereo är det inte lika säkert.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk

Själv ska jag nog köpa mig en sånhär: http://www.wooaudio.com/products/wa6.html
Skall användas till mina Ultrasone Edition 8.
Eller har ni andra förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Köp en sån, så att du kan recenscera den här sen

Den såg faktiskt nästan optimal ut konstruktionsmässigt, hoppas att den låter lika bra som den ser ut att vara gjord.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Tänk på frakt, moms och tull...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000