Permalänk
Medlem

Smartphone utan internet?

Hej

Jag har tänkt att köpa en ZTE Blade som kommer att bli min första smartphone.

Jag ringer och smsar för typ ingenting idag (<50kr/månad).

Jag undrar om man "måste" ha internet i telefonen för att bli nöjd eller, aa ni fattar. Jag har ju trådlöst hemma men hemma sitter jag ju vid datorn och inte telefonen.

Finns det något bra kontantkort där man får billig surf?

Jo jag vet att det är upp till mig om jag behöver internet eller inte och att många appar behöver internet men jag vill höra era synpunkter.

Jag kommer helt enkelt att ha mobilen till att leka med appar och sånt med.

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Medlem

suft är väldigt bra men inte ofta det är ett måste. det är smidigt att googla kolla mail, GPS etc. men helt frågan vilket behov du har av att göra dessa saker ist för på en dator.

Permalänk
Medlem

beror också på hur ofta du kan koppla upp till wifi...

har du wifi i skola/arbetsplats osv...
min skola är "helt sämst" tycker jag för vi får inte koppla upp något annat än datorn skolan gett oss :@

Skulle nog säga att du bör skaffa ett billigare surf avtal åtminstone, att kunna kolla saldo på kortet eller när bussen går är så himla skönt!
sen går det ju att göra väldigt mycket utan internet också om man är förberedd (tex synkade spotify listan innan man gick hemifrån)
Man kan ju ladda ett par webbsidor för att läsa igenom när man klivit på bussen osv.

Börja med för lite eller för billigt alt. operatörerna gör det ofta lätt att byta upp sig men svårt att byta tillbaka till det billigare!

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Vad jag vet har telia en max taxa på 9kr/dygn på deras kontantkort

Edit: https://www.tewss.telia.se/privat/produkter_tjanster/mobilt/s...

Permalänk
Medlem

Telia har årssurf för sina kontantkort, det kostar 499kr (engångsavgift) och du får 512MB surf varje månad i ett år. Jag har det, fungerar utmärkt, jag använder ca 50MB i månaden, det är guld värt de gånger man behöver det.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Jag använder surf i telefonen en del i skolan, ex snabbt googla något, döda tid på raster. Har du inte tillgång till WiFi på de platser du oftast använder telefonen så finns kanske risk att den blir "tråkig". Ex kan du inte ladda hem en app när du vill, ladda in kartor när du vill/vart du än är. Jag själv tycker dessa funktioner är användbara därav har jag "fri surf". Sen är det upp till var och en om de känner att de behöver det.

Köper du telefonen kontant så kan du testa utan surf först och se om du saknar det. Tror Telia har erbjudande där de säljer 5000 sms/månaden i ett år för 500 kr och "fri surf" i ett år för 500 kr(är inte 100% men ifall erbjudande finns så måste de inte köpas tillsammans). Dvs du kan köpa ett år SMS idag och lägga till surf senare om så önskas. Kan kanske vara intressant om du vill ha kontantkort i telefonen.

Permalänk
Medlem

Jag skulle alldrig klara mig utan internet på mobilen. Kolla när nästa buss går, döda tid, kolla youtube, googla liten snabbt, surfa som jag gör nu från min telefon:-) sen en av dom bästa funtionerna är att man kan använda telefonen som modem till datorn!
enligt mig är det som att köpa en ferrari med en. 50c mopedmotor.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

En fråga inom samma ämne, hur mycket "suft" behöver man, man man bara surfar på internet,använder gps, vs samma + youtube, några appar då etc

Permalänk
Medlem

Tycker du ska fråga dig själv om du verkligen är i behov av en smartphone. Jag personligen ser ingen användning för en smartphone om man bara ska smsa och ringa på den. Då finns det mycket bättre alternativ. Hela poängen enligt mig är att man ska vara uppkopplad, ha tillgång till mejl å allt annat man kan tänkas vilja vara uppdaterad om.

Permalänk
Skrivet av oskaaarn:

Hej

Jag har tänkt att köpa en ZTE Blade som kommer att bli min första smartphone.

Jag ringer och smsar för typ ingenting idag (<50kr/månad).

Jag undrar om man "måste" ha internet i telefonen för att bli nöjd eller, aa ni fattar. Jag har ju trådlöst hemma men hemma sitter jag ju vid datorn och inte telefonen.

Finns det något bra kontantkort där man får billig surf?

Jo jag vet att det är upp till mig om jag behöver internet eller inte och att många appar behöver internet men jag vill höra era synpunkter.

Jag kommer helt enkelt att ha mobilen till att leka med appar och sånt med.

Känns ju som att det vore vettigare att köpa en iPod om du bara vill leka med olika appar. Då får du dessutom fler appar att leka med. Men jag tror annars att du klarar dej utan surf med bara wifi. Det är inte så många appar som kräver internetanslutning, om man tar bort kalendrar, mail och liknande. Men då kan man ju fråga sig vad om det är vettigt att köpa en smartphone...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Jag "lånar" tråden lite och passar på att ställa en fråga inom samma område - Vilken hastighet rekommenderas till mobilsurf för att bli nöjd med vardagsanvändandet? Jag har nämligen min första smartphone på ingång och naturligtvis ska jag skaffa surf till den. Jag vet bara inte vilken hastighet man ska välja för att bli nöjd.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av wham:

Jag "lånar" tråden lite och passar på att ställa en fråga inom samma område - Vilken hastighet rekommenderas till mobilsurf för att bli nöjd med vardagsanvändandet? Jag har nämligen min första smartphone på ingång och naturligtvis ska jag skaffa surf till den. Jag vet bara inte vilken hastighet man ska välja för att bli nöjd.

Jag har 1 mbit och det duger tycker jag
Funkar att surfa med osv
Men om dy t.ex. ska dela internet med den (om möjlighet finns) till flera datorer kanske du måste ha mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

En fråga inom samma ämne, hur mycket "suft" behöver man, man man bara surfar på internet,använder gps, vs samma + youtube, några appar då etc

Jag brukar hamna runt 1 GB / 30 dagar, en del Spotify där också.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

Jag hamnar på runt 500-750 MB / månad. Surf, appar och lite youtube är det jag använder.

Permalänk
Medlem

jag kör min iphone med tele2 kompis surf.
1GB att surfa för varje månad, om två dagar har det gått en månad på mitt abonnemang och jag har surfat extremt mycket (facebook, instagram, app store, safari, youtube + diverse andra appar) med 3G när jag inte haft wi-fi och ligger just nu på 457MB.

betalar 89:-/månad för abonnemanget + det jag ringer för, vilket är runt 70-100:- då dom flesta jag har kontakt med har tele2.

känns rätt onödigt att ha en smartphone om du inte ska surfa via 3G... men vill du inte ha surf, kör på tele2 kompis för 49:-/månad.

Permalänk
Medlem

Det kanske är onödigt att jag köper en då. Tur att man har sweclockers så att jag inte gör några onödiga impulsköp.

Jag har en W995 nu som faktiskt är en ganska bra telefon bara det att den känns så tråkig.

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskaaarn:

Det kanske är onödigt att jag köper en då. Tur att man har sweclockers så att jag inte gör några onödiga impulsköp.

Jag har en W995 nu som faktiskt är en ganska bra telefon bara det att den känns så tråkig.

Det är ju även kul å byta ibland hehe. Har man pengarna så why not. Skadar inte att testa. Är ju lite vad man vill ha såklart.

Permalänk
Medlem

Det jag värderar högst med min smartphone är kalendern och adressboken som är i betydligt högre klass än en vanligt telefon. Att kontinuerligt kunna synca och surfa är ju så klart fördelaktigt, men om du har tillgång till wifi så funkar det ju. (brukar ju finnas på skola/arbetsplats) Men det beror ju lite på hur du använder telefonen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

Jag har 1 mbit och det duger tycker jag
Funkar att surfa med osv
Men om dy t.ex. ska dela internet med den (om möjlighet finns) till flera datorer kanske du måste ha mer

Jag tänkte bara surfa, kolla lite tidtabeller till bussar/tåg m.m. Räcker 1mbit till det tycker du/ni?

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av wham:

Jag tänkte bara surfa, kolla lite tidtabeller till bussar/tåg m.m. Räcker 1mbit till det tycker du/ni?

Jag tycker det iaf