SATA-kablar: finns det nån sanning?

Permalänk
Medlem

SATA-kablar: finns det nån sanning?

Hej,

Jag tycker jag får olika besked jämt beroende på vem jag pratar med, kompisar, olika support och personal på datorbutiker online.

Vissa säger att en SATA-kabel alltid är en SATA-kabel och den som säger att en kabel skulle vara en SATA2-kabel eller SATA3-kabel vet inte vad den snackar om för det är portarna/kontrollerna det hänger på och inte kabeln.

Andra säger att att en SATA2-kabel klarar av snabbare överföringar än SATA-kablar när den kopplas till en SATA2-port, men inte orkar med hastigheten i en SATA 6Gb/s port.

Hur ligger det till egentligen? Finns det nån SANNING?

Permalänk
Medlem

Du kanske får lite svar om du ser på http://www.youtube.com/watch?v=TvZr8Pr3_vE

Visa signatur

AMD phenom x4 965 BE | Gigabyte GA-790XTA-UD4 |4GB A-DATA Gaming series | XFX Radeon HD 5850 Black edition | Cougar 700W modulärt agg |Cooler Master HAF 922 RED| HAF 922 RED

Permalänk
Medlem

Tack för länken , men killen i videon ger ju lika otydliga svar som alla andra.
Å ena sidan säger han att allt handlar om vilka portar man har på moderkortet (lots of cables but it's all down to the connectors), men samtidigt innan dess har han precis vad han säger är en SATA 6Gb/s kabel. Han refererar till SATA, SATA 2 och SATA3 kablar, och dessutom SATA 6Gb/s, säger att de kan ha olika kvalitet, men kopplar inte detta till hastighets specs på något sätt.
Jag är fortfarande förvirrad.

Permalänk

Alla SATA-kablar är jämlika. Men en del är mer jämlika än andra... http://www.sweclockers.com/nyhet/7510-sweclockers-lanserar-sw...

Skämt åsido, skillnaderna är såvitt jag vet enbart kosmetiska. Det som spelar nån roll är vilka prylar som kabeln är kopplad till. Exempel nedan...
SATA3-kontroller + "gammal" kabel + SATA3-SSD = SATA3-hastighet
SATA1-kontroller + "ny tjofräskabel" + SATA2-SSD = SATA1-hastighet
SATA3-kontroller + "ny tjofräskabel" + SATA1-disk = SATA1-hastighet

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl samma konfigurering av pinnar på kablarna? En elektrisk ledare är lika bra/dålig vad man än kallar den. Hastigheten sitter i kontrollern inte i kabeln.

Försöker komma på nån bra analogi med bilar och vägar, du kommer inte fram snabbare för att E4:an byter namn till Supersnabba Vägen utan isf för att den byggs om med mindre kurvor och fler filer kanske, det är fortfarande asfalt du åker på. Hoppas poängen kommer fram iaf

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shimonu:

Det är väl samma konfigurering av pinnar på kablarna? En elektrisk ledare är lika bra/dålig vad man än kallar den. Hastigheten sitter i kontrollern inte i kabeln.

Försöker komma på nån bra analogi med bilar och vägar, du kommer inte fram snabbare för att E4:an byter namn till Supersnabba Vägen utan isf för att den byggs om med mindre kurvor och fler filer kanske, det är fortfarande asfalt du åker på. Hoppas poängen kommer fram iaf

Fast riktigt så enkelt är det inte när det gäller högre kapaciteter. Se till exempel HDMI-kabel där du kan få problem med att äldre, billiga kablar inte klarar att leverera hastigheten för nya kablar. Ett annat lysande exempel är nätverkskabel. Det är ju bara koppar och kontaktdonen är samma men ändå vill jag ha Cat6 och inte Cat4 eller Cat5 till mitt Gbit-nätverk. Huruvida det är ett problem för SATA vet jag dock inte.
Din analogi med E4 stämmer inte heller riktigt eftesom du helt plötsligt ska köra dubbelt så många bilar på vägen. Det fungerar upp till en viss gräns men sen måste du bygga ut eller så blir det trafikkaos.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Har själv ingen SATA III (än) men detta svar fick man från Seagate ang. SATA I och II.

"There is no such thing as SATA rated at 150mb/s or rated at 300mb/s. It is
just SATA cable. Don't get confused by the marketing definitions.
Sincerely,

Alexander C.
Seagate Technical Support "

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk
Medlem

Från wikipedia ang. SATA 3.0 (SATA 6gbps):
"The new specification can use existing SATA cables and connectors, although some OEMs are expected to upgrade host connectors for the higher speeds.[14] Also, the new standard is backwards compatible with SATA 3 Gbit/s."

Det finns alltså inga speciella SATA3.0 kablar. Där har du din SANNING

Som en notis kan jag nämna alla SATA kablar dock inte är likvärdiga, jag hade stora problem med SATA kablarna som följde med mitt moderkort (se sig), hårddiskarna gick i PIO läge (antagligen pga datafel) och tappade då och då helt kontakten. Jag provade minst 3 ex på 3-4 olika diskar i 2 olika datorer med samma fel.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns kablar av olika kvalitet men de funkar ungefär lika bra på korta sträckor så det är inte nån jätteskillnad på 3 dm kabel

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns kablar med eller utan "shield", dvs. en skyddsfolie, dessa sägs vara mindre känsliga för störningar, vilket sägs kunna förekomma. Därtill är kontaktdonens kvalitet en riskfaktor.

CRC görs i mottagande ände och är förbindelsen sprattlig begärs omsändning vilket segar ner överföringen.

Jag brukar köra HD Tune prestandatest då å då för att se om diskarna går enligt spec..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast riktigt så enkelt är det inte när det gäller högre kapaciteter. Se till exempel HDMI-kabel där du kan få problem med att äldre, billiga kablar inte klarar att leverera hastigheten för nya kablar. Ett annat lysande exempel är nätverkskabel. Det är ju bara koppar och kontaktdonen är samma men ändå vill jag ha Cat6 och inte Cat4 eller Cat5 till mitt Gbit-nätverk. Huruvida det är ett problem för SATA vet jag dock inte.
Din analogi med E4 stämmer inte heller riktigt eftesom du helt plötsligt ska köra dubbelt så många bilar på vägen. Det fungerar upp till en viss gräns men sen måste du bygga ut eller så blir det trafikkaos.

så vitt jag har förstått så använder du 8 ledare i cat6 medans du bara använder 4 ledare i cat4 och cat5.

Permalänk
Medlem

SATA1: 1.5 Gbit/s
SATA2: 3 Gbit/s
SATA3: 6 Gbit/s

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mattoys:

så vitt jag har förstått så använder du 8 ledare i cat6 medans du bara använder 4 ledare i cat4 och cat5.

Fast alla fyra paren används i både cat5e och cat6 men det är fortfarande skillnad på hur mycket data du kan skyffla eftersom det är fler saker som spelar in. Att säga att det inte är någon skillnad för att det är samma kontakt och samma koppar är alltså inte sant.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast alla fyra paren används i både cat5e och cat6 men det är fortfarande skillnad på hur mycket data du kan skyffla eftersom det är fler saker som spelar in. Att säga att det inte är någon skillnad för att det är samma kontakt och samma koppar är alltså inte sant.

I'm inclined to agree. Det låter ganska rimligt att när mer prestanda pressas ur en kabel så är det mycket viktigare med bättre signal på kabeln. När saker går fortare blir marginalerna för fel mindre.

Men som vi kommit fram till är det ingen skillnad på SATA-kablar!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GaMeR2K5:

I normalfallet så spelar det ingen roll ifall kabeln är skärmad eller ej.

Dock har det större betydelse när det handlar om längre avstånd och kabeldragning tillsammans med flera kablar, speciellt elkablage.

Se på audiofilerna som diskuterar kablar... ujuj. ^^

Större nätverk kan ge problem också. Det blur ju lätt mycket kabel på lite yta när man har flera 19" routrar/switchar/hubar/ på varandra. Nu ska ju tvinningen motverka en del sånt också men en extra skärm kan vara bra. Dock kan skärmen leda till problem med krypströmmar och störningar också om den inte jordas rätt vilket inte alltid är helt lätt. Det där med att skydda kabel från störning är inte alltid helt lätt.

Se på audiofiler och i stort sett vilken diskussion som helst
De är ett lite eget släkte med sina svarvade och avmagnetiserade CD-skivor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24