Permalänk
Medlem

2 eller 4 stickor

Har för mig att jag snappade upp för ett tag sedan här på forumet att man vill ha så få stickor som möjligt, att det blir bättre prestanda med 2x4 än 4x2. Några tankar kring detta?

Permalänk

2x4 då kan du uppgradera senare

Permalänk
Medlem

2x4 är oftast bäst, men det är väl inte till datorn i sign? den tror jag inte stödjer 4Gb stickor

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklas12287:

2x4 då kan du uppgradera senare

Jo, jag vet, men kommer med 99% säkerhet aldrig behöva mer än 8 GB. Hur är det sett ur prestanda aspekten?

Permalänk
Medlem

vetefan om det är nån prestandaskillnad mellan 2 och 4 stickor , däremot får minneskontrollern arbeta extra med fler stickor , så helst ska man ha så få som möjligt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

2x4 är oftast bäst, men det är väl inte till datorn i sign? den tror jag inte stödjer 4Gb stickor

Nej, fy fan! Den ska ut... Till den nya datorn

Åter igen, hur är det sett ur prestanda aspekten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

vetefan om det är nån prestandaskillnad mellan 2 och 4 stickor , däremot får minneskontrollern arbeta extra med fler stickor , så helst ska man ha så få som möjligt.

Då blev det väl nyss en prestandaskillnad?

Permalänk
Medlem

Har hört att 2 stickor är bättre i 4.
Kan dock inte uppge källa då jag är för lat.

Men kan med 99% säkerhet säga att 4 stickor inte är bättre än 2.

Mvh

Visa signatur

- Köp bitcoins ⓑⓑⓑ

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Då blev det väl nyss en prestandaskillnad?

det vet jag inte, samma prestanda , bara det att den ena metoden är jobbigare än den andra.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Okeand:

Har hört att 2 stickor är bättre i 4.
Kan dock inte uppge källa då jag är för lat.

Men kan med 99% säkerhet säga att 4 stickor inte är bättre än 2.

Mvh

Skrivet av Devildoll:

det vet jag inte, samma prestanda , bara det att den ena metoden är jobbigare än den andra.

Hur tänker du nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Hur tänker du nu?

att 2x4 GB får 800 poäng i ett prestandatest
likaså får 4x2 GB 800 poäng i prestandatestet.

däremot blir minneskontrollern 10 grader varmare när man kör 4x2 konfigurationen.

samma prestanda , men jobbigare för kontrollern.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

att 2x4 GB får 800 poäng i ett prestandatest
likaså får 4x2 GB 800 poäng i prestandatestet.

däremot blir minneskontrollern 10 grader varmare när man kör 4x2 konfigurationen.

samma prestanda , men jobbigare för kontrollern.

Så 2x4 blir överlägsen vinnare. Hela 5 spänn billigare också

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Så 2x4 blir överlägsen vinnare. Hela 5 spänn billigare också

jo självklart ska man satsa på så få stickor som möjligt (minst lika många som man har kanaler givetvis) , om det till och med är billigare så är det en bonus.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Det borde ju bli bättre luftflöde runt minnena om man kör med 2 st istället för 4. Plus att det går att uppgradera.. Jag hade kört på 2 st om jag inte hade några minnen från början.

Mvh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

vetefan om det är nån prestandaskillnad mellan 2 och 4 stickor , däremot får minneskontrollern arbeta extra med fler stickor , så helst ska man ha så få som möjligt.

ja men självklart, sydn att jag inte tänka på det när jag köpa mina 4 2gb stickor...

aja, det är ju INTE hela världen i och försig... har ju korten nu så e bar att köra å va glad Dx

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk

Rent allmänt så brukar det inte vara någon märkbar skillnad rent prestandamässigt oklockat. Men två stickor har andra fördelar som att det som sagt blir mindre jobb för minneskontrollern vilket ger lite lägre temp och underlättar överklockning. Dessutom kan det bli lite strul om man inte höjer minnesspänningen om man kör fyra moduler (inte jättevanligt, men händer då och då med vissa moderkort). Sedan finns det ju som sagt plats för uppgradering av minnet (om man nu tror att man kommer att använda mer än 8GB minne på befintlig plattform).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

2x4 definitivt om du ska köra Sandy Bridge, den minneskontrollern kräver våldsamt med spänning för att orka driva 4 stickor i höga hastigheter... mer spänning än vad som är hälsosamt

Permalänk
Avstängd

Hur gör man för att behöva 8GB ram?
Jag spelar enbart LoL, och datorn använder 1,5GB av ramminnet som mest, när spelet är igång.
Men okej, finns säkert något spel som använder 500MB eller mer i ram, än League of Legends så~
4GB kanske behövs till vissa spel,, men 8GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Hur gör man för att behöva 8GB ram?
Jag spelar enbart LoL, och datorn använder 1,5GB av ramminnet som mest, när spelet är igång.
Men okej, finns säkert något spel som använder 500MB eller mer i ram, än League of Legends så~
4GB kanske behövs till vissa spel,, men 8GB?

Kan inte låta bli... (:

Permalänk
Avstängd

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=604394 köpte 2 st av dom här. Nu sitter jag och väntar på att de ska komma hem Skynda dig och beställ du med, så billigt. ENDAST 11ST KVAR

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

Har du 4 stycken stickor kan dubbelt så mycket gå fel kan man väl också säga, det måste ju vara större risk att ett är sönder om man köper 4 än om man köper 2. Även om risken att något är sönder är liten ändå.

Visa signatur

Intel Q6600 g0 @ 3.2Ghz/ MSI P35 NEO2-FR/ Sparkle GTX 460 1gb/ 2x2048 Corsair XMS2 6400 / Scythe Ninja PLUS Rev. B/ Antec Sonata III

Permalänk
Avstängd
Skrivet av borgona:

Kan inte låta bli... (:

Låta bli med vad? T.T

Permalänk
Medlem
Skrivet av redskins:

Har du 4 stycken stickor kan dubbelt så mycket gå fel kan man väl också säga, det måste ju vara större risk att ett är sönder om man köper 4 än om man köper 2. Även om risken att något är sönder är liten ändå.

Tror att jag är med dig

Skrivet av r3mpuh:

Låta bli med vad? T.T

Att inte välja 8 GB haha T.T?