Permalänk
Medlem

Accelero S1 Rev2 i FT02B?

Tjenare grabbar!

Såhär är det, jag köpte ett FT02B på Kompletts rea för ett tag sedan, och är nu intresserad av att tysta ner hela burken ytterligare.

Har läst om en del som haft problem med olika grafikkortskylare i just FT02-chassina pga. den roterade moderkortsplaceringen, är det någon som kan berätta hur det funkar med en Accelero S1 Rev2?

/ Deean

Visa signatur

Laptop: HP zBook Studio G5 (i7 8850H, 32gb, Quadro P1000)
eGPU: Razer Core X Chroma, Asus RTX 2080 Super Dual OC
Router: Fujitsu Futro S920, 2x4gb DDR3, 60gb mSata, OPNSense
Serverkluster: 4xLenovo M710Q (G4400T/16gb/120gb SSD), Proxmox VE

Permalänk
Medlem

Jag har läst lite trådar på bland annat SPCR med väldigt varierande resultat med S1 i FT02, men det beror nog oxå en del på vad man tänkt kyla.

Kolla fråga ett på silverstones hemsida här:
http://www.silverstonetek.com/qa/qa_contents.php?pno=FT02&are...

Värmekällan (basen) ska helst vara så långt ner som möjligt... Och ev påverkas även heatpipes i vertikal riktning mer än de i horisontell.
Just S1 är faktiskt ganska symmetrisk och basen ligger bara snäppet ovanför mitten av kylaren och dessutom jobbar ju heatpipes ganska mycket i horisontell riktning när den är monterad i en FT02.
(bild på S1 uppifrån: http://www.madshrimps.be/vbulletin/f22/accelero-s1-supports-g... )
De två övre heatpipesen borde alltså funka klockrent, men de två undre tar ev lite stryk.

... så ifall du inte ska pressa S1:an till gränsen av sin förmåga så borde det funka ok. Tex ett 6850 borde vara ett hyfsat safe bet (åtminstone med en riktigt lågvarvig fläkt på den) och även 6870 finns med i kompatibilitetslistan:
http://www.arctic.ac/en/p/detail?sArticle=24.%3f
Tex GTX460 och uppåt finns dock inte med. (vet ej om det beror på att den inte passar eller om de anser den för varm)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag kör den kylarn, vet inte vilken rev, men det fungerar bra.

http://img34.imageshack.us/f/4870v.jpg/

Permalänk

lönar sej att söka, skulle precis skapa en ny tråd...

Jag är i färd att välja delar till ett bygge och det chassi jag är mest intresserad av fn är Silverstone fortress FT02B

På deras hemsida så påpekar de att en del heatpipes inte trivs med att bli monterade i vilken riktning som helst.
"To achieve best performance in either heat pipe technology, they need to be placed horizontally or have the heat source side located below the other end of the heat pipe."

Det grafikkort jag lutar åt är MSI GeForce GTX 580 TWIN FROZR II 1536MB. Jag är inte kompetent nog att lista ut hur det påverkas i ett Fortress...

tacksam för all input!

Permalänk
Medlem

Av vad jag sett så funkar Accelero S1 bäst med negativt luftflöde, därmed sämre kandidat i Ft02 men med fläkt på är den ju ok.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Det borde gälla ungefär samma som jag nämner med acceleron här ovan.
De heatpipes som ligger "under" själva GPU:n (med grafikkortet monterat i FT02) kommer prestera snäppet sämre än normalt.

Dvs tre av fem heatpipes är lite vinklade åt fel håll och kan ev prestera lite sämre, men åtminstone två av dem ligger ju ganska nära center och bör inte ta så mycket stryk kan man hoppas. Överlag klarar sig nog ändå denna kylartyp hyfsat om jag får gissa. En kylare som tex T-Rad2 tror jag åker på mer stryk.

Sen finns det olika typer av heatpipes som påverkas olika mycket av "fel" montering, men tyvärr vet jag inte vilken sort denna kylare har.

...

Diskussion finns även i den stora FT02 tråden här:
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/9...
(första inlägget har en del intressanta länkar)

Visa signatur

Permalänk

oki, tack för länk tilll 'stora tråden'. Undrar ändå om det finns nåt grafikkort som är optimalt för Fortress 2, för tyst gaming. Alla starka har väl heatpipes antar jag, så man vill hitta ett med bra geometri på pipesen

Permalänk
Medlem

I korthet är om man ska överdriva lite i princip ingen kylare riktigt optimal för FT02: när man monterat ett grafikkort i en FT02 så hamnar per automatik GPU:n ganska "högt upp" och så gott som alla GPU-kylare bygger sen mer neråt än uppåt. Men ju horisontellare pipesen går och ju högre upp pipesen sitter, desto bättre bör den klara sig.

I det där testet som finns länkat så klarade sig standardkylarna bäst... Dvs de som trycker ut luften, och rimligen har ett fåtal heatpipes ganska tätt inpå GPU:n... Fast å andra sidan så låter de normalt skit.

Dock tror jag vi överdriver problemet en del. Finns folk i tex Hardforumtråden som utan bekymmer använder kylare som hade problem i det där testet. (Jag är tex småsugen på en Thermalright Shaman till mitt redan inköpta 6950, trots att det rent designmässigt inte borde vara en av de bättre valen för FT02)

Jag tror den där kylaren du kollar på kommer funka helt OK i en FT02... (men kan inte garantera nått förstås)

Visa signatur

Permalänk

Har två stycken monterade på mina HD4870 i ett antec 300, hoppas det säger dig något om storleken.

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk

hittade denna faktoid:
"It depends on the heatpipes. Good heatpipes with wicking inside are not affected at all. Cheapskate heatpipes that depend on gravity and grooves to pull the fluid back to the heat source are very badly affected.
We get this question all the time over at the case club."

Så hur fasiken vet man vad som finns INUTI heatpipesen på en viss kylare...