Permalänk
Medlem

allvarliga problem med dator?

-ANDRA GÅNGEN JAG SKRIVER DENNA TRÅD FRÅN BÖRJAN DÅ CHROME INTE VERKAR FUNGERA KORREKT-

har en massa problem med datorn nu, börjar bli ENORMT frustrerande. igår natt fungerade datorn bra. satte den i viloläge och nu på morgonen verkar den knappt fungera överhuvudtaget. När jag startade den såg jag direkt att något var skumt. Datorn var igång utan att att jag avaktiverat viloläget och jag var tvungen att logga in som användare i windows för att komma in. Ingen big deal iofs eftersom datorn med jämna mellanrum drar ner updates och rebootar sig själv. Men väl inne såg det riktigt skumt ut. Taskbaren (eller vad i helvete man kallar verktygsraden nere i windows brevid start-knappen) hade bytt färg till en ful grå istället för den vanliga genomskinliga, även samma med chrome webbläsaren. Alltså verkade datorn ha bytt till ett simpelt tema (typ windows aero eller vad den kallas. )

Bytte till mitt vanliga tema med inget ändrades, det såg fortfarande förjävligt ut. Rebootade, samma sak. Nu börjar man bli orolig. Fick upp en textruta 'åtgärda problem i windows(...)' men när jag klickar där står det endast

"DET GICK INTE ATT STARTA TJÄNSTEN WINDOWS SECURITY CENTER"

Tjänsten wsc är avstängd.'

Vad i helvete. Har antivirusprogram. Norton 360 legit. Håller på och scannar nu men det kommer antagligen att ta hela dagen, då den inte är snabb och jag har över 3TB data. Men jag är försiktig med vilka sidor jag besöker samt tankar inte torrents etc. Hur kan detta ha uppstått automatiskt? Är det virus vi talar om?

Svar uppskattas!

Permalänk
Medlem

Måste dra till jobbet men lämnar viruscan på ... postar update senare

Permalänk
Medlem

hemma nu, Norton 360 har sökt igenom datorns 4 hdd's, på 4h 40 min.

Totalt 1.690.000 filer söktes igenom. 19.000 hoppades över (?)

0 upptäckta risker.

Vad kan vara felet?

Permalänk
Medlem

Knepigt, men börja med dom basic saker man bör göra när man har skumma fel
först gör ett minnestest använd http://www.memtest.org/ bränn på CD och boota med denna, eller USB minne går också bra. hittar du inget fel här gör en systemåterställning till förslagsvis datorns status igår när den fungera normalt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Knepigt, men börja med dom basic saker man bör göra när man har skumma fel
först gör ett minnestest använd http://www.memtest.org/ bränn på CD och boota med denna, eller USB minne går också bra. hittar du inget fel här gör en systemåterställning till förslagsvis datorns status igår när den fungera normalt

ska testas!

hade för övrigt en norton anställd remote-styra och söka igenom min dator med diverse norton program i ca 2h. Hittade ingenting, däremot såg vi att flertalet program/applikationer i windows tjänster /services.msc/ var inaktiverade, dessa inkluderade windows update. Hur länge det har varit så kan jag ej veta, han hittade inga virus eller warez som sagt,och han misstänkte att någon 3'e parts program krockat med windows. aktiverade update iaf och ska nu installera de senaste.

Permalänk
Medlem

inga problem hittades med memtest.
När jag försöker starta windows security center från services.msc får jag error 1068.
Sökt runt lite efter fix men inget verkar fungera.