Permalänk
Medlem

Fläktraden var intressant.

Permalänk
Medlem

ja, varför öppna hela fönstret när man kan bygga en fet fläkt rad på 11 fläktar som ska monteras i en liten fönsterspringa och kopplas till ett nätagg? haha kul idé dock

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Skrivet av Hraf:

Jäkla rolig idé.

Gällande fläktstyrningen kan du ju alternativt köra på den enkla lösningen, skaffa en Kaze Master Pro. Då kan du ju splitta fläktarna så du kör 2st per kanal. Bara att bunta ihop dem beroende på vilken spänning de kan starta på.

Det skulle man kunna göra fast ska beställa en pwm dimmer som som LightBlizz tipsade mig om, den var lite billigare och styr alla fläktarna med en ratt

Permalänk
Skrivet av 8MZSSF8:

Fläktraden var intressant.

Fixat !

Skrivet av krutovs:

ja, varför öppna hela fönstret när man kan bygga en fet fläkt rad på 11 fläktar som ska monteras i en liten fönsterspringa och kopplas till ett nätagg? haha kul idé dock

Haha, precis ! Om man ändå har massa fläktar liggandes så kan man ju likaväl använda dom till något!

Permalänk

Härligt galleri

Permalänk
Medlem

Helt jävla underbart! älskar vardagslösningar på ack så allvarliga problem så som värmen. hur mkt låter kalaset?

Permalänk
Avstängd

Innovativt...

Om man verkligen vill slösa(eller spendera, beror på hur man ser det) så ska man ju göra likadant med ett antal Scythe GT

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Härligt galleri

Tackar tackar

Skrivet av hakke87:

Helt jävla underbart! älskar vardagslösningar på ack så allvarliga problem så som värmen. hur mkt låter kalaset?

Haha man får ta vad man har hemma Just nu har ja bara 6 fläktar inkopplade och de låter ju men inte överdriver mycket

Skrivet av SeF.Typh00n:

Innovativt...

Om man verkligen vill slösa(eller spendera, beror på hur man ser det) så ska man ju göra likadant med ett antal Scythe GT

Om man hade så mycket pengar över så skulle jag inte tvekat en sekund att att köpa de istället för skitfläktarna ja har nu

Permalänk
Medlem

Använd en potentiometer istället för en switch

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem

sen så vill vi ju veta lite temps

Permalänk
Skrivet av H.L:

Använd en potentiometer istället för en switch

Hittade tyvärr ingen hemma, det ska dock inhandlas på måndag tror jag

Skrivet av alexzpro:

sen så vill vi ju veta lite temps

Haha, de ska ja se om ja kan fixa

Permalänk
Medlem

Det här galleriet har verkligen inspirerat mig
Har redan 9st 120mm fläktar beställda.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Det här galleriet har verkligen inspirerat mig
Har redan 9st 120mm fläktar beställda.

Kul att jag har inspirerat dig till att bygga en likadan

Permalänk
Medlem

otroligt inspirerande

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem

Korrekt att om man bor på övervåningen egentligen skall låta luften sugas ut ur rummet tack vare stigkrafter.
Dock rekommenderar jag nog ändå att blå in luften. Detta för att tepmeraturen ut antagligen kommer vara lägre på kvällen när du skall sova än den är inne.
Sedan kommer husets ventilationssystem ta hand om resten.

Permalänk
Medlem

jävligt rolig idé faktiskt

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

Mycket kreativt och det glädjer mig att se att det tydligen fungerar

Visa signatur

O11-D XL || MSI Tomahawk B350 || Ryzen 1600X || 16Gb Corsair Vengance LED 2600MHz || 3080 H2O || Samsung 960EVO 256GB ||

Permalänk
Medlem

Hur många ampere drar den?
Vill helst veta både dc ström och ac ström till nätagget

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Xwerty:

Hur många ampere drar den?
Vill helst veta både dc ström och ac ström till nätagget

Vanliga fläktar brukar dra 250>300mA. Det är 12V på alla fläktar jag har sätt också.
AC ström till nätaggregatet? Ett nätaggregat gör om AC>DC. Du matar nätdelen med 230V om det var de du tänkte på?

Permalänk
Medlem

enda problemet är att det är varmare ute än inne på dagen så det kommer bara hjälpa på kvällen

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pringlare:

Detta låter väldigt lockade faktisk Men det är typ som en dimmer om jag har förstått det rätt?

Skrivet av LightBlizz:

Jepp! Precis. Man kan ändra spänningen utan några förluster

För att vara petnoga så brukar dimmrar var tyristor-styrda och inte PWM styrda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBlizz:

Vanliga fläktar brukar dra 250>300mA. Det är 12V på alla fläktar jag har sätt också.
AC ström till nätaggregatet? Ett nätaggregat gör om AC>DC. Du matar nätdelen med 230V om det var de du tänkte på?

altså intressant hur mycket ström nätdelen drar(ac ström inte volt, klart du matar den med 230 så länge du bor i sverige ) och hur mycket fläktarna drar (dc ström, får väl ta att räkna ut hur mycket fläktarna drar själv annars då ), sedan jämföra för att räkna ut hur energieffektiv lösnignen är

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

yep annars blir det PIC programmering för att skicka rätt pulser
Att använda virdbar transistor är nog inte så bra då en del övergår till värme.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Flogger:

Jo det har du alldeles rätt i. Men det är ju samma princip. Känns bara som att det krånglar till om man skulle börja babbla om det också

Skrivet av Xwerty:

altså intressant hur mycket ström nätdelen drar(ac ström inte volt, klart du matar den med 230 så länge du bor i sverige ) och hur mycket fläktarna drar (dc ström, får väl ta att räkna ut hur mycket fläktarna drar själv annars då ), sedan jämföra för att räkna ut hur energieffektiv lösnignen är

Nu blev det lite klarar för mig.
9st fläktar drar 27W (0.25A x 12V = 3W x 9(antal fläktar) = 27W) från nätaggregatet då. Lägg på 10-15W i förlust, beror på ju var det är för nätdel. Men cirkus 40-50W för 9st fläktar som han hade, om man mäter från vägguttaget vill säga. Du förvirra mig där en stund med AC ström och AC ström hit och dit, värt att nämna är att AC är primärsidan och DC är sekundärsidan (om vi snackar om en trafo). Samt att AC/DC skriv alltid med stora bokstäver.

Permalänk
Medlem

Har du inte en liten adapter istället för det feta nätagget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

enda problemet är att det är varmare ute än inne på dagen så det kommer bara hjälpa på kvällen

dock käns ju luft i rörelse kallare en vad det igentligen är
enda saken som käns brutalt onödigt med detta är ju att det redan finns bord/glovfläktar med samma endamål men med mer hästar i hagen

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem

Ja vad ska man säga ...
Varför inte öppna fönstret när värmen gör sig påmind ? :S

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tater:

Ja vad ska man säga ...
Varför inte öppna fönstret när värmen gör sig påmind ? :S

För att det inte är roligt...

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Hahahaa, fan va ballt!

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem

Det där skulle vara något för mig, eftersom jag bor i lägenhet med katt, så kan inte öppna fönstret. Bara ventilen på sidan =P Ska leta fläktar på blocket =D