Permalänk

Hackig uppspelning via HDMI

Hej!
Jag har min dator ihopkopplad till min TV via HDMI. Min dator har 1.3, min kabel har 1.3, och TVn har 1.4. Jag har ett AMD Radeon HD5770. Jag spelar upp MKV filer utan problem i datorn med VLC och GPU accelerering igång, på datorn är film mjuk och fin och det är inga problem. Men på TVn är det väldigt hackigt trots att Motionflow 100 hz är igång och utan det är det fruktansvärt hackigt. Datorskärmen och TVn har båda 1080p så bilden är speglad bara. Jag har testat massor av olika inställningar, mediaspelare, upplösningar och uppdateringsfrekvenser med det blir inte bra. Men någonstans läste jag om att man ska matcha uppdateringsfrekvensen med frameraten som filmen har för att slippa detta men hur? Jag kan bara välja mellan 60,50 och 24 hz i 1080p och inget blir bra. Har någon något förslag eller lösning på hur man får mjuk uppspelning är jag väldigt tacksam!

Permalänk
Medlem

Testa att inte klona utan bara köra tvn.
Testa att stänga av gpu-accelereringen.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Kan meddela att om man stänger av datorskärmen och bara kör TVn så funkar 24 hz via HDMI, vilket är väldigt nära filmers framerate (23.9 fps) och då blir filmer väldigt mjuka och helt utan hack, till och med utan tex Motionflow. Att stänga av GPU-accelereringen är däremot inte att rekommendera ifall du kollar på filmer i 1080p.

Permalänk
Medlem

Intressant det där med stänga av monitorn, tack för info:n!

Kör själv liknande med win7, monitor i 1680x1050 + tv 1920x1080 (extended desktop tror jag läget heter). Funkar generellt bra men har ibland i filmer ett minimalt hackande. Eftersom jag inte stört mig SÅ mycket på det har jag inte grävt så mycket i det. Själv kör jag XBMC i fullscreen på TV:n samtidigt som jag har min skärm på. Har alltid tänkt att småhackandet härrör från XBMC men så är kanske inte fallet då...

Men till saken. XBMC har faktiskt en setting du efterfrågar som heter "Adjust display refreshrate to match video" och även "Sync playback to display". Se screenshot under "Playback"-rubriken: http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Videos_Settings

Jag har micklat lite med detta men eftersom mitt upplevda hackande inte varit särskilt störande, eller störande nog, har jag inte gått till botten med det. Vet inte om dessa inställningar har någon effekt i "extended desktop-läge" i win7. Men möjligen har de det, XBMC gör lite som det vill av naturen i vissa lägen.

En trevlig grej med XBMC värd att nämnas är att jag inte behöver manuellt ändra ljud-output till TV:n när jag vill ha ljudet dit. Det kan jag ställa in i XBMC och den skickar det alltid till TV:n oavsett vilken "default sound output" som är vald i windows.

EDIT: Angående XBMC och ev. ditt problem så kan detta vara av intresse:
http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=101650

"Try these things:
Enable HDTV support for 1080p/24p in Catalyst Control Center.
Enable vsync in XBMC.
Switching to true fullscreen instead of fullscreen window in XBMC."