Asus Eee Pad Transformer (officiell tråd)

Permalänk
Skrivet av emahex:

Tycker en mobil med hotspot är mycket viktigare än en platta med 3g. Därav ser jag själv inte problemed med att den inte har 3g.
Skulle aldrig betala för 2 mobila internetabonemang och då känns ju telefonen helt klart viktigare eftersom den har man alltid med sig

Bra där, tänk om folk fattade

Förstår de som ev har tvillingkort men telefonen har man ju ALLTID med sig, bara att dra upp ett hot-spot så har du ju internet i paddan, vad fan är problemet?

Visa signatur

ASUS UL30VT 13.3"
5D MK II, 17-40 F/4 - 24-70 2,8 - 70-200 2,8 IS II

Gratis frakt Inet över 500:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS.Sverige:

Hej!

Standbytiden är för tillfället inte lika bra som på iPad2. Vi har internt fått ut ett par dagar från den i standby med lite sporadiskt användande.

Gällande batteritid vid faktiskt användning är den som vi anger i spec-listorna , dvs 8-9h, bekräftat av bl.a. en recesion nedan;
http://hothardware.com/Reviews/Asus-Eee-Pad-Transformer-Andro...

Ok, ja då ligger den ju på ungefär samma standby som övriga Androidplattor. Men vet ni på Asus varför det är på detta viset? Det borde ju vara något i Android som drar mer ström än iOS eftersom hårdvaran i övrigt är så lik. Om ni hade kunnat åtgärda det här problemet med Android så Transformern också fått en månad i standby som iPad2 så hade ni sålt bättre än alla andra Androidplattor... utan ansträngning.

Drifttiden är utmärkt, den har jag inget att anmärka på.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

32gb

Skrivet av ASUS.Sverige:

En global brist pga hög efterfrågan och att vi är en bit ned på prioritetsordningen, spec. i samband med våra ÅÄÖ och nordiska översättningar utöver det som Google redan gjort i Android 3.0.

Början av Juni ser ut att stämma än så länge för TF101-1B049A (Pad+Docka). Vi hoppas att det förblir så också.

Mvh
Asus Sverige

Betyder det att 32gb versionen utan docka kommer senare?
Undrar även om ni har nån aning om när en usb-adapter kan bli aktuell?

Tackar för alla svar i den här tråden.
Christian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ok, ja då ligger den ju på ungefär samma standby som övriga Androidplattor. Men vet ni på Asus varför det är på detta viset? Det borde ju vara något i Android som drar mer ström än iOS eftersom hårdvaran i övrigt är så lik. Om ni hade kunnat åtgärda det här problemet med Android så Transformern också fått en månad i standby som iPad2 så hade ni sålt bättre än alla andra Androidplattor... utan ansträngning.

Drifttiden är utmärkt, den har jag inget att anmärka på.

/hulle.

Eftersom Ipad2 har 10 timmars batteritid (Apple brukar dock snarare underdriva än överdriva) så tycker jag att 8-9 timmars lätt användning låter väldigt bra. Det är ju ingen hemlighet att iOS är bättre optimerat för hårdvaran än Android. Kommer du märka skillnad mellan 1-2% och 2-3% i batteriförbrukning över natten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razzay:

Eftersom Ipad2 har 10 timmars batteritid (Apple brukar dock snarare underdriva än överdriva) så tycker jag att 8-9 timmars lätt användning låter väldigt bra. Det är ju ingen hemlighet att iOS är bättre optimerat för hårdvaran än Android. Kommer du märka skillnad mellan 1-2% och 2-3% i batteriförbrukning över natten?

Ja alltså jag har inget att invända till driftstiden, men visst tusan är det en saftig skillnad på att kunna ha den i standby i 2-3 dagar eller en månad?

Min kompis som har en iPad 2 har haft den liggande i standby i två veckor när han var borta, det hade försvunnit 40 %.

Läser man på forum om folk som har Transformern (och detta gäller ju för alla androidplattor) så drar den 1-2 % i timmen i standby beroende på vad man har för inställningar. Det är inte så kul att tappa kanske 20 % över natten...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Moderator
Moderator

Passar på att ge Asus Sverige sektion beröm för mycket gott kundbemötande.

Jag är såpass nöjd med kvaliteten på min Asus EP-121 att jag nyfiket bevakar även Transformern för att eventuellt rekommendera den till ett par kamrater som studerar.

Torde vara en perfekt kompanjon för dem, väntar på lite praktiska tester kring hur skrivna dokument ser ut efter överföring från Polaris Office till microsoft office eller apples motsvarighet (uppsatser skickas till lärare e-vägen och konverteringar får inte förändra dokumentet). Även hur utskrifter ser ut direkt från Polaris.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Angående batteritiden så har jag haft min på sen i kl 6 i måndags och har använt den en hel del, wifi har varit påslaget större delen av tiden och nu har jag 43% kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ja alltså jag har inget att invända till driftstiden, men visst tusan är det en saftig skillnad på att kunna ha den i standby i 2-3 dagar eller en månad?

Min kompis som har en iPad 2 har haft den liggande i standby i två veckor när han var borta, det hade försvunnit 40 %.

Läser man på forum om folk som har Transformern (och detta gäller ju för alla androidplattor) så drar den 1-2 % i timmen i standby beroende på vad man har för inställningar. Det är inte så kul att tappa kanske 20 % över natten...

/hulle.

De erfarenheter jag har av original iPaden så drar den också 1-3% över natten, fast med 3G på hela tiden. Den behöver laddas var 5-6 dag ungefär med lätt daglig användning. Tror nog som sagt att Transformern inte kommer att vara bättre än en iPad men den kommer inte tappa 20% över natten i alla fall. 2-3% får du nog räkna med, det kommer vara din användning som påverkar när du måste ladda snarare än hur länge den legat i standby.

Jag är en sån person som måste ladda över natten. Det känns inte bra att gå hemifrån med el prylar på 50%, "man vet ju aldrig vad som kan hända." Hemma så är det alltid lätt att ladda, fast jag har hört att laddkablen till Transformern ska vara ganska kort tyvärr.

Permalänk
Medlem

Hmm.. är detta med standbytiden någonting som kommer fixas med uppdateringar?
Annars är enbart detta en dealbreaker ändå.
(hade börjat luta mot transformern igen efter att ha testat MyWi på min iphone4)

Denna är en transformer som stått mest i standby och tagits upp ur sömnen vid enstaka tillfällen

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk

Hej!

Vi vet inte riktigt hur iPad(2) fungerar när skärmen är avstängd - är det så att processer stängs av, WiFi kopplas ned - osv?

I Eee Pad Transformer kan du välja hur WiFi ska bete sig - t.ex. "alltid på" , "alltid på när den är ansluten" och "när skärmen släcks ned".

Vi tror att standby-tiden kommer gå upp med uppdateringar från Google - men detta är inget vi kan lova i dagsläget.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Passar på att ge Asus Sverige sektion beröm för mycket gott kundbemötande.

Jag är såpass nöjd med kvaliteten på min Asus EP-121 att jag nyfiket bevakar även Transformern för att eventuellt rekommendera den till ett par kamrater som studerar.

Torde vara en perfekt kompanjon för dem, väntar på lite praktiska tester kring hur skrivna dokument ser ut efter överföring från Polaris Office till microsoft office eller apples motsvarighet (uppsatser skickas till lärare e-vägen och konverteringar får inte förändra dokumentet). Även hur utskrifter ser ut direkt från Polaris.

Ja, jag funderar på samma sak. Försökt hitta hur det ser ut när dokumentet konverteras mellan de olika...
Dessutom vill jag veta hur tangentbordet är. Förekommer fördröjningar eller är det lika rappt som att skriva på en "vanlig" PC? Kanske Asus.Sverige kan besvara detta?

Skrivet av ASUS.Sverige:

Hej!

Vi vet inte riktigt hur iPad(2) fungerar när skärmen är avstängd - är det så att processer stängs av, WiFi kopplas ned - osv?

I Eee Pad Transformer kan du välja hur WiFi ska bete sig - t.ex. "alltid på" , "alltid på när den är ansluten" och "när skärmen släcks ned".

Vi tror att standby-tiden kommer gå upp med uppdateringar från Google - men detta är inget vi kan lova i dagsläget.

Mvh
Asus Sverige

Honeycomb är väl fortfarande i utvecklingsstadiet så något annat än bättre batteritid vore konstigt?!
Stort tack för ert engagemang här på forumet.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem

Vill också tacka Asus för engagemanget här. Faktiskt brutalt bra!

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem

Har svårt och bestämma mig om man ska ha 16 Gb versionen med TB eller 32 Gb utan!

Tangentbordet saknar ju svenska bokstäver så frågan är om man ska köra den och missa 16 Gb! Eller avvakta tills den kommer lös (Dock lär priset landa på ca 1000-1500)
Eller köpa en "universal" billig tangentbord med väska/fodral från ebay som denna t.ex
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=370505437733&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

Sen har man leveranstiden där 32 GB som kostar 4500 kommer 05/23
Och 16 Gb med TB kommer 1/6
(Enligt vad butikerna skrivit)

En vän köpte Acer Icone 1 dag och åkte hem med den då den sakna Sv språk! Och han med ska beställa en Transformer istället..
Fördelen med den var väll Alu skalet i baksidan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3kgt:

Har svårt och bestämma mig om man ska ha 16 Gb versionen med TB eller 32 Gb utan!

Tangentbordet saknar ju svenska bokstäver så frågan är om man ska köra den och missa 16 Gb! Eller avvakta tills den kommer lös (Dock lär priset landa på ca 1000-1500)
Eller köpa en "universal" billig tangentbord med väska/fodral från ebay som denna t.ex
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=370505437733&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

Sen har man leveranstiden där 32 GB som kostar 4500 kommer 05/23
Och 16 Gb med TB kommer 1/6
(Enligt vad butikerna skrivit)

En vän köpte Acer Icone 1 dag och åkte hem med den då den sakna Sv språk! Och han med ska beställa en Transformer istället..
Fördelen med den var väll Alu skalet i baksidan..

Inte säker på att jag förstår hur du menar, ska du köpa den utomlands? Då gör ju inte releasedatumen någon skillnad, den är ju redan ute. Och ska du vänta tills den kommer så har ju tangentbordet knappar för åäö. Läste lite om tangentbordet du länkade också, det verkar kopplas in via USB, något transformern inte har på tableten utan bara på dockan. Finns rykten om ett tillbehör som skapar en usbport till tableten senare, men jag har inte sett det bekräftat från asus ännu, och den lär dock dröja längre än du får vänta på tablet + tangentbordsdocka.

Visa signatur

//Habmala
Laptop: ArchLinux med Fluxbox
Netbook: ArchLinux med Fluxbox
Mobil: Nokia N900 med Powerkernel och cssu
Tablet: Väntar på Asus transformer med docka

Permalänk
Medlem

Nej ja menade att köpa den här!
Dem datumen var det som stod på Webhallen t.ex
Jaså. det visste jag faktiskt inte att den sakna usb på själva plattan!

Men vad jag ser ang Release datum så har alla butiker skrivit att den med TB kommer senare.. kolla på prisjakt och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cynic:

Hmm.. är detta med standbytiden någonting som kommer fixas med uppdateringar?
Annars är enbart detta en dealbreaker ändå.
(hade börjat luta mot transformern igen efter att ha testat MyWi på min iphone4)

Denna är en transformer som stått mest i standby och tagits upp ur sömnen vid enstaka tillfällen
http://forum.xda-developers.com/attachment.php?attachmentid=5...

Oj vad tråkiga siffror. Kan inte tänka mig att det där är standard precis annars hade nog flera klagat på batteritiden. Min HTC Desire tappar några % över natten ungefär med ett mycket mindre batteri. Om det där vore en bug så är det säkert åtgärdat i HC 3.1 för det där ser inte ut som normala siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3kgt:

Nej ja menade att köpa den här!
Dem datumen var det som stod på Webhallen t.ex
Jaså. det visste jag faktiskt inte att den sakna usb på själva plattan!

Men vad jag ser ang Release datum så har alla butiker skrivit att den med TB kommer senare.. kolla på prisjakt och se.

Ja, paketet med tangentbord brukar ligga ungefär en vecka senare i butikernas listor. Asus har tidigare i denna tråd sagt att de kommer lanseras ungefär samtidigt (med en eventuell fördröjning för tangentbordspaketet på ungefär en vecka) så det verkar rimligt. Med tangentbordsdockan från asus får du ju ett anpassat tangentbord med snabbknappar osv. till android som du kanske (antagligen) inte får hos ett tredjepartsalternativ. (utöver extra bateritid och usbportar + full sdkorts-port).

Så jag hade definitivt satsat på det medföljande tangentbordet om du tror att du kommer använda tangentbord mycket. Men kommer du inte nyttja ett fysiskt tangentbord, eller de övriga delarna av dockan, så är det ju helt klart värt att betala mindre för dubbla minnet . Själv tänker jag köra på 16G med tbg-docka, tänker att man kan ju utöka med minneskort sen om det behövs.

Visa signatur

//Habmala

Permalänk

Jag upptäckte på Swedroid forum att Honeycomb ständigt letar efter 3G-uppkoppling även om enheten inte har något modem. Min Iconia A500 höll i ca två dygn med sporadiskt användande (småbarnsförälder) och då gick hältfen av batteriet åt till att leta uppkoppling.

Tipset är att sätta plattan på flygplansläge och sedan slå på WiFi (och Blåtand) och köra vidare. Detta funkar på min platta, men jag har ännu inte hunnit utvärdera om det påverkar batteritiden.

Får se om det blir fixat till 3.1.

**
Bjorn

La till länk
Permalänk
Hedersmedlem

När det gäller standby-tiden så får man inte heller glömma att en Honeycomb platta ofta har en hel del mer igång än t ex en iPad. Min iPad2 drar knappt nånting över natten men då är den verkligen i sömnläge. Min Transformer drar kanske runt 10-15% över en natt (jag ska ta och mäta exakt för en test) men då har den kontinuerligt hämtat mail under hela natten + lite annat som jag har igång.

Det verkar inte som den går ner i någon djup sömn utan jag har t ex kunnat skicka program till den via market.android.com och de har varit installerade när jag slagit på skärmen. Det finns säkert optimeringar som kan göras där.

Samtidigt så borde ju ett program som Tasker lösa mkt genom att t ex automatiskt stänga ner Wifi under vissa tider av dygnet.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande problem med filmuppspelning? är väldigt intresserad av plattan. Men om filmuppspelningen inte funkar så bra överväger jag nog en annan.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

skaffa den billigare med 16 gb med tangentbord & köp ett sånt här
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=860455
så får man ju 48gb lagring

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Moderator
Moderator

Hoppas ni har tittat på nyheterna på framsidan idag. Transformern gjorde återbesök.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

...

Alina ändrade leveransdatum från 23 Maj till 16e JUNI!

Tack & Hej, det blir en iPad 2.
Jag kollar dock BARA film och surfar, då bör iPad duga..

Visa signatur

ASUS UL30VT 13.3"
5D MK II, 17-40 F/4 - 24-70 2,8 - 70-200 2,8 IS II

Gratis frakt Inet över 500:-

Permalänk
Skrivet av AndreasEriksson:

Alina ändrade leveransdatum från 23 Maj till 16e JUNI!

Tack & Hej, det blir en iPad 2.
Jag kollar dock BARA film och surfar, då bör iPad duga..

Utan flash.

Ha det så kul.

Permalänk
Skrivet av flIpz0R:

Är det fortfarande problem med filmuppspelning? är väldigt intresserad av plattan. Men om filmuppspelningen inte funkar så bra överväger jag nog en annan.

Filmuppspelning fungerar men det beror helt på i vilka specifika fall du syftar på?
Uppspelning av h264 i .MKV-container fungerar inte helt smärtfritt ännu - t.ex. 1080p/720p i high profile funkar inte - detta pga att Tegra 2 inte kan accelerera h264 i andra containerformat än just .mp4/.m4v i Android 3.0.

h264 1080p/720p i main profile fungerar fint så länge du använder .mp4-container som sagt. Youtube Flash fungerar det med.

I 3.1 förbättras videouppspelningen avsevärt men ännu har vi inte sett att High profile 1080p .mkv fungerar. Dock ser vi initiellt positiva resultat med 720p i just .mkv.

Vore kul ifall någon som redan har en Eee Pad kunde dela med sig av sina erfarenheter här.

Begränsningarna med videouppspelning delar vi med övriga plattor som använder sig av Nvidia Tegra 2.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem

En fråga om Transformer, har kanske förekommit tidigare i tråden, och då har jag tyvärr missat det;

Kommer den att kunna spela upp t.ex. Eurosport player eller material som min dator vill ta genom Media Player (ex. material via http://www.channel67.net )?

Permalänk
Medlem

Hej igen, kikade runt lite på forumet som länkats ovan, det verkar som att man faktiskt kan köra tangentbordet i den där väskan jag dissade förut. Genom att ta en usb-kabel med hon-kontakt i båda ändarna ska tydligen transformern kunna ta endel saker genom laddnings/dator-sladden.

Spännande, hade inte ens tänkt tanken förut. Hade fortfarande varit fint med en usb-port på själva tableten, men detta känns som en helt okej lösning istället för att behöva vänta på att det ska släppas tillbehör.

"-You can plug other devices into the cable using a female usb to female usb connector.
Certain devices (such as usb memory sticks, keyboards, etc.) can be used via this method."

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1033811

Känns mer och mer som att jag gjorde rätt i att beställa, väntar bara otåligt på release nu.

UPDATE: Verkar ha förhastat mig lite, läste vidare och endel saker funkar, andra inte. Verkar vara ganska mycket en chansning tills man testar (Vissa möss går, andra vägrar, endel usb-minnen funkar andra inte osv).

update
Visa signatur

//Habmala

Permalänk

Hej

Eee Pad stöder USB via 40-pinkontakten på undersidan - vi kommer ta fram en adapter just för detta ändamål.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS.Sverige:

Hej

Eee Pad stöder USB via 40-pinkontakten på undersidan - vi kommer ta fram en adapter just för detta ändamål.

Mvh
Asus Sverige

Tackar, ja det kanske är lika bra att plocka upp en adapter i alla fall, med tanke på hur osäker den andra lösningen verkade vara. Helt klart bra funktionalitet att ha.

Visa signatur

//Habmala

Permalänk
Medlem

Sleeve

Det vore riktigt nice om, Asus plockade in orginal sleeven för oss Svenskar.
http://www.slashgear.com/asus-eee-pad-transformer-sleeve-case-hands-on-04150100/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+slashgear+%28SlashGear%29

Skulle kännas bra med en sleeve som är optimerad för produkten. Känns trist att ha en 10" sleeve som det står HP eller ngt annat märke på :).