Kan man se om 6950kortet har dualbios/switch innan beställning?

Permalänk

Kan man se om 6950kortet har dualbios/switch innan beställning?

tex detta:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635061

XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5PCI-Express 2.1, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort, 800MHz

------------

Tänkte köpa ett sånt kort o flasha till 6970. Måste man ha switchen för dubbla bios då ?
Och hur ser man om kortet har detta innan beställning ?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

Kortet du länkade har dual-bios. Jag har själv ett sådant och det fungerade utmärkt att flasha till ett 6970. Alla kort utav referensmodell har switchen har jag för mig.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av SupahMario:

Kortet du länkade har dual-bios. Jag har själv ett sådant och det fungerade utmärkt att flasha till ett 6970. Alla kort utav referensmodell har switchen har jag för mig.

Kan verifiera att inte alla kort av referensdesign har den, vissa kort jag sett komma i ånger har bara hålet där switchen ska sitta, men ingen faktisk switch. Dock har jag bara sett två sådana, det senaste ett Sapphire.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Har också ett sånt kort du länkade fast inköpt på annat ställe och det har en switch, har själv flashat mitt och det har funkat kanon.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

ok, vilka bios använde ni då ?

länk ?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Skrivet av musse pigg:

ok, vilka bios använde ni då ?

länk ?

Jag låste endast upp shaders och överklockade manuellt men du kan även flasha in 6970 bios direkt.
Följde den här guiden: http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/987558-amd-radeon...

Permalänk
Medlem

Borde det inte gå att flasha kort utan dual bios också? Eller saknar dessa kort extra shaders helt? För om enda skillnaden är swichen borde det bara vara lite bökigare att flasha tillbaka ifall det inte fungerar.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk

jag undrar det också, man måste väl kunna flasha ett kort utan switchen, eller ?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Avstängd

Kanske Kort utan dual bios har skrivskyddat bios?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Åh vad jag får ångest...

Köpte mitt Gigabyte kort för 2800 :-

I vissa fall hatar jag prissänkningar!

OnT:
Kom ihåg att inte använda 6970 bios, utan använd ett moddat 6950. Eller kör med RBE + AtiWinFlash

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Gick efter dom här 2 sidorna själv sen använde jag Afterburner för att ställa upp klocken.
http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/159
http://www.techpowerup.com/downloads/1920/mirrors.php

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Kanske Kort utan dual bios har skrivskyddat bios?

Vore ju tråkigt, stoppar vanlig överklockning eller fläktstyrning med flashat bois också...

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Skrivet av LoTex94:

Åh vad jag får ångest...

Köpte mitt Gigabyte kort för 2800 :-

I vissa fall hatar jag prissänkningar!

OnT:
Kom ihåg att inte använda 6970 bios, utan använd ett moddat 6950. Eller kör med RBE + AtiWinFlash

Hmmm ? nu får du förklara, sweclockers guide så säger dom ladda ner 6970 bios, och du säger man inte ska göra det...

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Hmmm ? nu får du förklara, sweclockers guide så säger dom ladda ner 6970 bios, och du säger man inte ska göra det...

Ni får den grundliga

Anledningen till att ni INTE ska använda ett bios från ett 6970 (Notera, nu menar jag verkligen ett 6970) är att 6970 använder bättre minnen. Med ett 6970 bios på ett 6950 kort så KOMMER erat kort att förstöras inom någon/några veckor. Möjligen längre tid.
Glömde en sak, anledningen till att dina minnen pajjar när du använder 6970 bios är att den använder antingen lägre timings som dina helt enkelt inte klarar av, eller så är det spänningen som matar minnena (antagligen denna) eller så är det frekvensen. Inte helt 100 på vilken

Det som ni ska göra när ni vill ha alla (1536 har jag för mig det är, mot 6950 14>50) st är att först använda GPUZ för att spara bios (se till att ni är i läge 1), dvs switch MOT Crossfirekontakten. tyvärr är jag inte helt 100 på detta, men det står isf i guiden på swec vilken som är backup och vilken som är "lek-med-och-ha-kul" kontakten.

Efter detta så laddar ni ner RBE och klickar i "Full shader count". Ett tips, om ni har ref design är att även ändra fläktkurvan så att grafikkortet inte höjer hastighet förän vid ~70. Gjorde mitt graffe knäpptyst.

Ni SKA däremot inte ändra "OC-taket", dvs det att du inte kan klocka över 840 mhz engine. Det gör BIOSet i princip oanvändbart.
Aja, iaf efter att ni har skapat ett BIOS, så öppnar ni Winflash och laddar med BIOS ni skapat, startar om och violá
(Om det inte funkar, eller om ni stöter på problem senare, så lägg switchen i läge 2 (backup), sätt på datorn, spara bios, ändra switchen till läge 1, öppna winflash och flasha om

Edit*
Ändrat lite stavfel och andra ikke korrekta saker

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Kan verifiera att inte alla kort av referensdesign har den, vissa kort jag sett komma i ånger har bara hålet där switchen ska sitta, men ingen faktisk switch. Dock har jag bara sett två sådana, det senaste ett Sapphire.

Alltså.... Hur kan du VETA så mycket om exakt varenda liten dator del m.m?? jobbar du på komplett.se samtidigt som du jobbar för intel och microsoft m.m. Du verkar alltid ha ett svar på allt man ställer på något sätt.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Kevlarheart:

Alltså.... Hur kan du VETA så mycket om exakt varenda liten dator del m.m?? jobbar du på komplett.se samtidigt som du jobbar för intel och microsoft m.m. Du verkar alltid ha ett svar på allt man ställer på något sätt.

Nästan rätt, försök igen.

Sen är det inte sant som du säger, jag håller mig inom ett ganska snävt område jag kan väldigt bra.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Kevlarheart:

Alltså.... Hur kan du VETA så mycket om exakt varenda liten dator del m.m?? jobbar du på komplett.se samtidigt som du jobbar för intel och microsoft m.m. Du verkar alltid ha ett svar på allt man ställer på något sätt.

Han är kungen i djungeln;)