Permalänk
Medlem

fps problem i wow

Hej, Jag har lite problem med min data, När jag spelar Wow så ligger jag på ca 20fps på nästan lägsta grafiken, och tror det har varit mycket högre innan. Använder DX 11

Någon som vet vad det kan vara för fel och hur jag kan lösa det?

Operativsystem: Windows 7 Home premium 64-bit
Processor: Intel Core i7 950 3,07 GHz "Nu 3,33 GHz"
Processorkylare: CoolIT ECO A.L.C. CPU Kylare
Moderkort: ASUS Rampage III Extreme, Socket-1366
Minne: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL8
Grafikkort: Xfx Radeon HD 5870 1GB GDDR5
Hårddisk: Samsung SpinPoint F3 500GB + 4 gammla som jag inte vet vad det är för märke.
Nätaggregat: Deltaco 650w
Övrig kylning: 2x200mm, 1x140mm, 2x120mm
Övriga komponenter: ----
Temperaturer: Grafikkort 57 grader, Cpu 45 grader "20% load", 37 grader i chassit

Mvh. Oskar

Permalänk

Någon webläsare igång samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

Någon webläsare igång samtidigt?

Ja, firefox men det brukar jag ha uppe :l

Permalänk
Medlem

Skulle tro är det är något gammalt addon som är out of date som ligger och spökar. Testa ta bort ALLA addons. Jag hade bättre fps i wow på högre inställningar och sämre dator än vad du har. (slutade ett par måndader efter cata)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddz:

Skulle tro är det är något gammalt addon som är out of date som ligger och spökar. Testa ta bort ALLA addons. Jag hade bättre fps i wow på högre inställningar och sämre dator än vad du har. (slutade ett par måndader efter cata)

Okej, ska testa

Permalänk
Skrivet av Minimalm:

Ja, firefox men det brukar jag ha uppe :l

Om det är så att du har en Youtube flik öppen så kan det påverka. Då går grafikkortet i flash-läge vilket innebär lägre klockfrekvenser och sämre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddz:

Skulle tro är det är något gammalt addon som är out of date som ligger och spökar. Testa ta bort ALLA addons. Jag hade bättre fps i wow på högre inställningar och sämre dator än vad du har. (slutade ett par måndader efter cata)

Har tagit bort alla addons nu, blev ganska mycket skillnad runt 90 fps på låg grafik, ökade till max ligger nu på runt 30 :I tycker fortfarande jag borde ha högre

Permalänk
Medlem

det är dina addons, du måste byta ut ALLA som inte är uppdaterade till 4.1

Permalänk
Medlem

deleta cache, wtf och interface

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

Om det är så att du har en Youtube flik öppen så kan det påverka. Då går grafikkortet i flash-läge vilket innebär lägre klockfrekvenser och sämre prestanda.

Aha, okej ska kolla utan firefox uppe med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

deleta cache, wtf och interface

Har deletat alla addons ska ta bort cache o wtf o kolla

Permalänk

Har samma problem! ligger runt 12 fps med samtliga grafik-setups!(sämsta till bästa) xD kan ju se nedanför vad jag har för delar i burken, har dock tankat det från en annan så tror det ligger något i det..!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

jag har 70-180 fps på ultra med min setup och jag har uppdaterat drivers till nvidia beta och kör alltid med senaste addons

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

jag har 70-180 fps på ultra med min setup och jag har uppdaterat drivers till nvidia beta och kör alltid med senaste addons

Du har nvidia-kort, de presterar mycket bättre i WoW.

Till alla med låg fps, testa sänka skuggor.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Du har nvidia-kort, de presterar mycket bättre i WoW.

Till alla med låg fps, testa sänka skuggor.

Tror dock inte det hänger på hårdvaran här, tror mer på Addons, WTF, Interface och cache som sänker fps:en!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du har nvidia-kort, de presterar mycket bättre i WoW.

Till alla med låg fps, testa sänka skuggor.

Nej det vette fan om de gör. Jag har inga som helst problem med mitt 6870. Spelar på Ultra, stadiga 60 fps i alla raids hur mycket som än pågår. 60 eftersom jag har Vsync på.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Jag såg att du har en tråd också där du säger att ditt system är ostabilt. Där har någon påpekat din PSU som en eventuell anledning. Jag vill ta och göra detta igen. Efter att ha kollat upp vad det är för något, så kom jag fram till att det rör sig om en "Huntkey" PSU. Dessa rankas efter peak inte watt den kan tillgodose kontinuerligt. Det kan dock vara så att Deltaco tagit en Huntkey 700W PSU och märkt som 650. Iaf om man tittar på namnet PSU:n har hos Huntkey själva. Så det är min gissning att det är de som gör ditt system ostabilt. Du har ju rätt mycket saker i det. 5 HDD, överklockad CPU, osv.

http://www.citystormarknad.se/ItemInfo?itemId=322404370&itemN...

Så jag kan inte annat än rekommendera en annan nätdel, då jag inte kan påstå att jag är expert på något vis när det kommer till nätdelar. Men jag tror att denna hade funkat fint, eventuellt funkar även den något billigare 550W fint i ditt system, men det låter jag andra få säga mer om.

http://www.inet.se/artikel/6900364/xfx-core-edition-650w

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

tack alla för hjälpen ligger nu på 90-100 fps på ultra settings men sänkte shadows lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Nej det vette fan om de gör. Jag har inga som helst problem med mitt 6870. Spelar på Ultra, stadiga 60 fps i alla raids hur mycket som än pågår. 60 eftersom jag har Vsync på.

http://www.tomshardware.com/reviews/world-of-warcraft-catacly...

Saker kan ju naturligtvis ha ändrats i de senaste patcherna, men jag tvivlar.
Däremot inte sagt att Ati/AMD skulle vara värdelöst i WoW men Intel / Nvidia har ett försprång.

Spelet kan ju inte bli mer än spelbart, såklart att det blir 60fps oavsett plattform om man har tillräckligt högpresterande delar.
Just skuggor verkar vara en stor akilleshäl för Ati-kort av någon anledning.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

http://www.tomshardware.com/reviews/world-of-warcraft-catacly...

Saker kan ju naturligtvis ha ändrats i de senaste patcherna, men jag tvivlar.
Däremot inte sagt att Ati/AMD skulle vara värdelöst i WoW men Intel / Nvidia har ett försprång.

Spelet kan ju inte bli mer än spelbart, såklart att det blir 60fps oavsett plattform om man har tillräckligt högpresterande delar.
Just skuggor verkar vara en stor akilleshäl för Ati-kort av någon anledning.

Skuggorna brukade vara ett problem, när Blizzard först släppte dem. Då det var en kod som de tagit nästan direkt från Nvidia. Detta fixades dock senare, men ja det tog ett tag.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

kan man spela Wow med stadiga 60 fps med ultra på shadows ? tveksamt

Permalänk
Medlem

ATI kort presterar sämre i wow ja, jag har bättre FPS under raids än min polare som sitter med dubbla 6990 i CFoch AMD Phenom II X6 1100T 3.3GHz Black Edition som borde i teorin vara så förbannat mycket bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

ATI kort presterar sämre i wow ja, jag har bättre FPS under raids än min polare som sitter med dubbla 6990 i CFoch AMD Phenom II X6 1100T 3.3GHz Black Edition som borde i teorin vara så förbannat mycket bättre

Nvidia är bättre men din cpu är bättre för wow dessutom. Men att du skulle ha 70 min fps de tror jag knappast. Isåfall kör du inte på en high pop server. För jag dippar till 35 när de är som mest folk i trade district.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9