Speldator 15~16k Koll innan beställning i sommar.

Permalänk
Medlem

Speldator 15~16k Koll innan beställning i sommar.

Tja!
Jag har byggt ihop ett paket och undrar om någon har lite tips ang. Chassi, SLI/inte SLI, CPU-kylning.
(Uppdaterad länk med ändringar efter inlägg i forumet)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/478325/tobx_3

Chassit funderar jag att byta ut mot ett 650D men samtidigt så vill jag ha en relativt tyst burk, så det kanske blir något annat.

Vad säger ni om 560Ti SLI i detta system? Ska jag ta något annat kort än MSI isf?

CPU-kylningen funderar jag även att byta till H20 920 alt. H70, eller ska man vänta lite och se vad H100 & H90 har att erbjuda?

Jag är beredd att gå upp 1000-1500kr om det behövs.

Tack på förhand!

Länken till datorpaketet uppdaterat
Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem
Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!

Permalänk

1. Finns ingen anledning att köpa moderkort med z68 chipset om du ändå ska ha dedikerad grafik. Ta istället ett moderkort med p67 chipset.
2. Grafikkortet är bra, men hade nog köpt åtminstånde 570 eller 580 om du har den budgeten.
3. Chassit är också bra, finns recention här på sweclockers. Antingen den eller fractal design r3 tycker jag. Tysta och snygga.
4. Hade aldrig lagt 150kr på de där vibrationskittet, chassina idag har bra dämpning som de är...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

är det akut med datorn? Om du vill ha en liten mer frantidssäker dator så skulle jag nog vänta tills efter sommaren då både AMD och Intel ska ha släppt ut nya processorer. Vill du ha ett ännu mer framtidssäkertpaket så skulle jag nog ta ett GTX 580 och sen köpa ett till och köra SLI.
Men ska du köra 2 st GTX 560 Ti i SLI så skulle jag nog rekomendera ett lite kraftigare nätaggregat. Många slarvar med detta och belastar det för mycket.
Men vill du ha en bra dator nu så har jag ett paket: http://www.inet.se/kundvagn/visa/474452/2011-05-26
En 2500K räcker väl.
Jag vet att ett AX 1200W är ganska overkill. Men det räcker till ett till GTX 580, och vid eventuell uppgradering + utrymme för överklockning.
Och sen är aldrig en Blu-Ray helt fel

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

två stycken 6950 skulle ju kunna vara alternativ

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

är det akut med datorn? Om du vill ha en liten mer frantidssäker dator så skulle jag nog vänta tills efter sommaren då både AMD och Intel ska ha släppt ut nya processorer. Vill du ha ett ännu mer framtidssäkertpaket så skulle jag nog ta ett GTX 580 och sen köpa ett till och köra SLI.
Men ska du köra 2 st GTX 560 Ti i SLI så skulle jag nog rekomendera ett lite kraftigare nätaggregat. Många slarvar med detta och belastar det för mycket.
Men vill du ha en bra dator nu så har jag ett paket: http://www.inet.se/kundvagn/visa/474452/2011-05-26
En 2500K räcker väl.
Jag vet att ett AX 1200W är ganska overkill. Men det räcker till ett till GTX 580, och vid eventuell uppgradering + utrymme för överklockning.

om man gillar att grilla moderkort:p http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/975571-grafikkor...
skulle rekommendera om man vill köra sli/cf och överklocka;)
http://www.inet.se/artikel/1902013/asrock-p67-extreme-4-rev-b...
http://www.inet.se/artikel/1902012/asrock-p67-extreme-6-rev-b...
om du vill ha z68
http://www.inet.se/artikel/1902041/asrock-z68-extreme4

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, fast du kan nog byta grafikkortet till ett med windforcekylning då jag själv har ett 580 med referenskylare och för att slippa få grafikkortet gå över 75 C måste du ha väldigt hög hastighet på fläkten. Det låter väligt mycket. TobX verkade vara ljudkännslig också...

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Har hört att MSI är bra för överklockning. Military Class låter ju inte helt fel

Visa signatur

C>++

Permalänk
Skrivet av TobX:

Behöver du verkligen funktionerna som Z68 ger? Själv tycker jag de är överflödiga då man aldrig kommer använda funktionen mellan HDD och SDD eftersom det är mer riktat till de som inte kör med så stor SSD eller har lägre budget. Nu läses allt från SSD:en och hastigheten höjs därmed.

i5 presterar lika bra som i7 i spel, i vissa spel presterar till och med i5 bättre men det är marginellt. i7 lämpar sig mer för HD-redigering och rendering. Men det hela är upp till dig om du tycker det är värt de extra hundralapparna. Din plånbok, inte min.

Hade nog kört på en annan processorkylare, antingen H70 (inte tyst) eller NH-D14 om du vill ha en tyst och grym kylare så du kan klocka processorn. Onödigt att köpa till vibrationskitet som tidigare har nämnts och jag hade satsat på GTX 580 för framtida SLI tillsammans med ett AX850W. Kör själv på det.

Skrivet av AnnoyingIB:

Ivy Bridge kommer väl nästa år om jag inte minns fel? Sen 750W räcker absolut till ett överklockat system med GTX 560 Ti SLI. 850W räcker även det gott och väl till ett överklockat system med GTX 580 SLI. Det är först när man kör ett överklockat system med 3-way GTX 580 som man bör tänka på att skaffa ett 1200W.

Sen ett redan överklockat kort är enligt mig bara överskattat, bättre att överklocka det själv och spara pengar. Tycker trådskaparen ska satsa på MSI grafikkort om han vill ha ett tyst och mycket överklockningsvänligt grafikkort.

Skrivet av AnnoyingIB:

Har hört att MSI är bra för överklockning. Military Class låter ju inte helt fel

MSI-moderkort är nog det sista jag skulle köpt om jag vill överklocka. Hört att de inte ska vara så stabila vid överklockning.

Visa signatur

i5 2500K @4.5GHz + Noctua NH-D14 | Asus P67 PRO | 8GB Corsair 1600MHz Vengeance | MSI GeForce GTX 580 TWIN FROZR II | Intel SSD 320 120GB | 1TB WD Caviar Green | NZXT H2 Vit | Corsair AX 850W | LG 23" 120Hz | Nvidia 3D Vision | Audio-Technica ATH-M50 | Asus Xonar DS | Logitech G15 + MX518.
Citera eller skicka PM för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristensson:

Behöver du verkligen funktionerna som Z68 ger? Själv tycker jag de är överflödiga då man aldrig kommer använda funktionen mellan HDD och SDD eftersom det är mer riktat till de som inte kör med så stor SSD eller har lägre budget. Nu läses allt från SSD:en och hastigheten höjs därmed.

i5 presterar lika bra som i7 i spel, i vissa spel presterar till och med i5 bättre men det är marginellt. i7 lämpar sig mer för HD-redigering och rendering. Men det hela är upp till dig om du tycker det är värt de extra hundralapparna. Din plånbok, inte min.

Hade nog kört på en annan processorkylare, antingen H70 (inte tyst) eller NH-D14 om du vill ha en tyst och grym kylare så du kan klocka processorn. Onödigt att köpa till vibrationskitet som tidigare har nämnts och jag hade satsat på GTX 580 för framtida SLI tillsammans med ett AX850W. Kör själv på det.

Ivy Bridge kommer väl nästa år om jag inte minns fel? Sen 750W räcker absolut till ett överklockat system med GTX 560 Ti SLI. 850W räcker även det gott och väl till ett överklockat system med GTX 580 SLI. Det är först när man kör ett överklockat system med 3-way GTX 580 som man bör tänka på att skaffa ett 1200W.

Sen ett redan överklockat kort är enligt mig bara överskattat, bättre att överklocka det själv och spara pengar. Tycker trådskaparen ska satsa på MSI grafikkort om han vill ha ett tyst och mycket överklockningsvänligt grafikkort.

MSI-moderkort är nog det sista jag skulle köpt om jag vill överklocka. Hört att de inte ska vara så stabila vid överklockning.

Okej, jag kanske överdrev med 1200W, men jag skulle valt 950W i alla fall för att vara säker på att det räcker till överklockning också... Och jag hade nog fel med Ivy Bridge xP
Det jag har hört är att MSI och Gigabyte är bast på det... :\

Visa signatur

C>++

Permalänk
Skrivet av AnnoyingIB:

Okej, jag kanske överdrev med 1200W, men jag skulle valt 950W i alla fall för att vara säker på att det räcker till överklockning också... Och jag hade nog fel med Ivy Bridge xP
Det jag har hört är att MSI och Gigabyte är bast på det... :\

Hehe ja det var nog att ta i lite. Ett system med en överklockad Intel Core i7 975 och GTX 580 SLI drar ungefär 600W. Så det är ett utrymme på 250W att klocka grafikkorten på och en klockad i7 975 drar dessutom mer ström än en klockad i5 2500K eller i7 2600K.

Ja de lanseras nästa år. Finns nog delade meningar om vilken moderkortstillverkare som är bäst för klockning, smaken är som baken som man brukar säga.

Visa signatur

i5 2500K @4.5GHz + Noctua NH-D14 | Asus P67 PRO | 8GB Corsair 1600MHz Vengeance | MSI GeForce GTX 580 TWIN FROZR II | Intel SSD 320 120GB | 1TB WD Caviar Green | NZXT H2 Vit | Corsair AX 850W | LG 23" 120Hz | Nvidia 3D Vision | Audio-Technica ATH-M50 | Asus Xonar DS | Logitech G15 + MX518.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristensson:

Hehe ja det var nog att ta i lite. Ett system med en överklockad Intel Core i7 975 och GTX 580 SLI drar ungefär 600W. Så det är ett utrymme på 250W att klocka grafikkorten på och en klockad i7 975 drar dessutom mer ström än en klockad i5 2500K eller i7 2600K.

Ja de lanseras nästa år. Finns nog delade meningar om vilken moderkortstillverkare som är bäst för klockning, smaken är som baken som man brukar säga.

Bara 600W? O:
När jag har kollat på tester med GTX 580 så har jag sett att ett GTX 580 lär dra runt 430W vid belastning o.o
Eller har jag missuppfattat det fel? :/

Visa signatur

C>++

Permalänk
Visa signatur

[ ASUS M4A77TD PRO , AMD PHENOM2 X4 965 BE 125W , Scythe Ninja 2 revB , CORSAIR XMS3 4GB DDR3 1600MHz CL9 , Sparkle Geforce GTX460 1GB OC, Define R3 , Corsair VX550 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

1. Finns ingen anledning att köpa moderkort med z68 chipset om du ändå ska ha dedikerad grafik. Ta istället ett moderkort med p67 chipset.
2. Grafikkortet är bra, men hade nog köpt åtminstånde 570 eller 580 om du har den budgeten.
3. Chassit är också bra, finns recention här på sweclockers. Antingen den eller fractal design r3 tycker jag. Tysta och snygga.
4. Hade aldrig lagt 150kr på de där vibrationskittet, chassina idag har bra dämpning som de är...

1. Jag var nyfiken på att använda SRT, men efter vad Kristensson sa, så behöver det inte bli ett z68 längre. Blir ett P67.
2. Jag har nu övervägt att faktiskt slänga på 2st 570. 580 har jag inte råd med, och jag kommer inte att köpa ett till inom snar framtid (har tänkt så förut ) så jag tar allt på en gång med 2st 570.
3. Jag har hört att NZXT H2 typ kväver datorn pga. för små luft intag fram. Men det är ju så jefla snyggt Kan man bygga ett relativt tyst system i en 650D. Eller ska jag köra ett FD R3 ?
4. Vibb dämpningskitet borttaget

Tack för svar slobodan87

Skrivet av AnnoyingIB:

En 2500K räcker väl.

Jag har inte riktigt tid att vänta till 2012 Q1, då det är sagt att Intel ska släppa nya prollen, eftersom att jag vill ha burken i sommar. OCh som sagt var så kommer jag förmodligen inte att köpa ett till 580 eftersom att dom aldrig sjunker tillräckligt i pris för att man inte hellre då ska köpa "det nya feta" när man väl har råd. Så det får bli två 570 som sagt ovan. Processorn utbytt till 2500K, nätdel nu 850W.
Jag är skeptisk till ASRock mobo, finns det inga alternativ med extra molex kontakt som inte är ASRock? Eller behöver jag över huvudtaget det?

Tack för svar AnnoyingIB!

Skrivet av Kristensson:

Du har som sagt helt rätt ang. lagringen med Z68. Nu siktar jag på P67 istället. Jag slängde som sagt på ett 850W agg för att vara lite säkrare. Något tips ang. moderkortet? Jag har en förkärlek till ASUS då jag har hört att dom lär vara en dröm om man vill klocka prollen lite.
Jag är fortfarande kluven över CPU kylaren, NH-D14 var på tapeten först, sen började jag fundera över sluten vattenkylning... svårt träsk att ta sig igenom Men jag slänger upp Revision 2 av datorpaketet nedan. Så får vi se vad ni tycker om det.

Tack för svar Kristensson!

Som sagt så har jag byggt ihop nytt paket efter vad som sagts i tråden. Jag hör gärna vad folk har att säga om val av grafikkortstillverkare, chassi och som sagt moderkort för SLI. Tack för alla svar!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/477973/tobx_3

Datorpaket länken uppdaterad
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

En 2500K räcker väl.

Varför ska ha ha ett kraftigare nätagg till SLI 560ti? 750W räcker och blir över..

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristensson:

600w!? Skojar du? Lyckas du få en dator stabil med två 580 och ett 650w nätagg är det någonting som är väldigt fel. 850 minst för 580 sli.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle vilja påstå att, precis som tidigare sagts, om man ska köpa en dator först i sommar (säg om 3 månader) så gör man i att vänta tills dess. Nyare modeller, de gamla blir mer polerade, allting går framåt. Att bestämma idag att man ska köpa en speciell dator, är ganska dumt.

Med andra ord, vänta tills du ska beställa, gör tråd och fråga då.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte byggt en dator för 16k i ett H2, vill du ha tyst så känns Fractals R3 som det bättre valet. Billigare och bättre kvalitet. Men annars finns ju Corsair Obsidian 650D eller kanske Silverstone Raven RV02W EW (den vita).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryqer:

Varför ska ha ha ett kraftigare nätagg till SLI 560ti? 750W räcker och blir över..

För att enligt Sweclockers test så lär 2st 560 Ti dra ca 600W. Sen har man ju processor mm. vilket drar ström. Det blir inte så bra heller om grafikkorten får för lite ström...

Visa signatur

C>++

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

600w!? Skojar du? Lyckas du få en dator stabil med två 580 och ett 650w nätagg är det någonting som är väldigt fel. 850 minst för 580 sli.

GTX 580 har en TPD på 244W. Enligt tester drar GTX 580 SLI med en grovt överklockad i7 975 och ett helt system 676W. En grovt överklockad Sandy Bridge i7 2600K@4.9GHz drar lika mycket som en oklockad i7 975 gör så du får vissa ramar om hur mycket den överklockade i7 975@3.8GHz i testsystemet drar. Sen så får du tänka på att de mäter på primärsidan och inte sekundärsidan så man får räkna med en viss förlust vid omvandlingen AC/DC. Sweclockers nätaggregat ligger på runt 90% i omvandlingen AC/DC. Om man då kollar på testerna de gjort så får man multiplicera det angivna talet med 0.9 för att se vad komponenterna drar i testsystemet från nätaggregatet. Så ja det skulle mycket väl kunna fungera med ett 650W nätagg. Men att rekommendera att köra det har jag aldrig gjort, 750W är att rekommendera.

Skrivet av AnnoyingIB:

För att enligt Sweclockers test så lär 2st 560 Ti dra ca 600W. Sen har man ju processor mm. vilket drar ström. Det blir inte så bra heller om grafikkorten får för lite ström...

Ett single GTX 560 Ti drar 160W. 2 stycken 560 Ti drar inte 600W utan det är ett helt system med en överklockad i7 975 som drar 523W och då mäter de på primärsidan och inte sekundärsidan som jag tidigare nämnde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristensson:

GTX 580 har en TPD på 244W. Enligt tester drar GTX 580 SLI med en grovt överklockad i7 975 och ett helt system 676W. En grovt överklockad Sandy Bridge i7 2600K@4.9GHz drar lika mycket som en oklockad i7 975 gör så du får vissa ramar om hur mycket den överklockade i7 975@3.8GHz i testsystemet drar. Sen så får du tänka på att de mäter på primärsidan och inte sekundärsidan så man får räkna med en viss förlust vid omvandlingen AC/DC. Sweclockers nätaggregat ligger på runt 90% i omvandlingen AC/DC. Om man då kollar på testerna de gjort så får man multiplicera det angivna talet med 0.9 för att se vad komponenterna drar i testsystemet från nätaggregatet. Så ja det skulle mycket väl kunna fungera med ett 650W nätagg. Men att rekommendera att köra det har jag aldrig gjort, 750W är att rekommendera.

Ett single GTX 560 Ti drar 160W. 2 stycken 560 Ti drar inte 600W utan det är ett helt system med en överklockad i7 975 som drar 523W och då mäter de på primärsidan och inte sekundärsidan som jag tidigare nämnde.

Jaha, tack då fattar jag
Har alltid trott att det har bara varit grafikkortet :/

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Jag skulle vilja påstå att, precis som tidigare sagts, om man ska köpa en dator först i sommar (säg om 3 månader) så gör man i att vänta tills dess. Nyare modeller, de gamla blir mer polerade, allting går framåt. Att bestämma idag att man ska köpa en speciell dator, är ganska dumt.

Med andra ord, vänta tills du ska beställa, gör tråd och fråga då.

Jag kommer att köpa systemet om 1-2 månader och det jag är ute efter är feedback på grafikkortslösning cpu kylare och chassi. Jag vill bara veta att jag inte matchar ihop komponenter som veterligen kommer att krocka, eller "använd inte den tillverkaren till det".

Skrivet av Remorse:

Jag hade inte byggt en dator för 16k i ett H2, vill du ha tyst så känns Fractals R3 som det bättre valet. Billigare och bättre kvalitet. Men annars finns ju Corsair Obsidian 650D eller kanske Silverstone Raven RV02W EW (den vita).

Precis som jag sagt tidigare så har jag hört att H2 chassit kan kväba datorn så jag vill ha tips på bra chassin till detta systemet. Jag är ganska inne på R3 eller 650D.

Skrivet av AnnoyingIB:

Jag har valt att köra 570 SLI med 850w agg. Och det lär ju räcka till. Jag ska ändra länken högst upp i tråden så att den är uppdaterad med nya komponenterna på. Sitter dock på iPhone nu och orkar inte picka mig till döds på skärmen.

Tack för alla svar!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av TobX:

3. Jag har hört att NZXT H2 typ kväver datorn pga. för små luft intag fram. Men det är ju så jefla snyggt Kan man bygga ett relativt tyst system i en 650D. Eller ska jag köra ett FD R3 ?

Jag är skeptisk till ASRock mobo, finns det inga alternativ med extra molex kontakt som inte är ASRock? Eller behöver jag över huvudtaget det?

Något tips ang. moderkortet? Jag har en förkärlek till ASUS då jag har hört att dom lär vara en dröm om man vill klocka prollen lite.
Jag är fortfarande kluven över CPU kylaren, NH-D14 var på tapeten först, sen började jag fundera över sluten vattenkylning... svårt träsk att ta sig igenom

NZXT H2 kväver inte datorn, antar du tittat på mannen som är hög när han recenserar hehe? Hans recension är inte objektiv för fem öre utan han har bestämt sig från början att H2 suger rent ut sagt. NZXT H2 har en bra luftkylning precis som Sweclockers och andra säger. Skulle valt H2 över R3 alla dagar.

Du kommer inte behöva den extra molex kontakten om du kör med ett så pass starkt nätagg som 750W och 850W. ASRock moderkorten är så rysligt gräsliga så därför går de bort för mig. ASUS moderkort fungerar fint och säkert MSI och Gigabyte också. Smaken är som baken som man brukar säga. Kör på ASUS om du föredrar det, finns inga nackdelar med det.

En sluten vattenkylning kommer låta som ett flygplan när väl fläktarna är igång och jobbar men annars är det tyst. NH-D14 däremot kommer du aldrig störas utav och det kyler dessutom komponenter runt omkring och inte bara processorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Jag kommer att köpa systemet om 1-2 månader och det jag är ute efter är feedback på grafikkortslösning cpu kylare och chassi. Jag vill bara veta att jag inte matchar ihop komponenter som veterligen kommer att krocka, eller "använd inte den tillverkaren till det".

Precis som jag sagt tidigare så har jag hört att H2 chassit kan kväba datorn så jag vill ha tips på bra chassin till detta systemet. Jag är ganska inne på R3 eller 650D.

Jag har valt att köra 570 SLI med 850w agg. Och det lär ju räcka till. Jag ska ändra länken högst upp i tråden så att den är uppdaterad med nya komponenterna på. Sitter dock på iPhone nu och orkar inte picka mig till döds på skärmen.

Tack för alla svar!

Jag hade fel med 600W, det va hela systemet O:
850W blir perfekt

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristensson:

NZXT H2 kväver inte datorn, antar du tittat på mannen som är hög när han recenserar hehe? Hans recension är inte objektiv för fem öre utan han har bestämt sig från början att H2 suger rent ut sagt. NZXT H2 har en bra luftkylning precis som Sweclockers och andra säger. Skulle valt H2 över R3 alla dagar.

Du kommer inte behöva den extra molex kontakten om du kör med ett så pass starkt nätagg som 750W och 850W. ASRock moderkorten är så rysligt gräsliga så därför går de bort för mig. ASUS moderkort fungerar fint och säkert MSI och Gigabyte också. Smaken är som baken som man brukar säga. Kör på ASUS om du föredrar det, finns inga nackdelar med det.

En sluten vattenkylning kommer låta som ett flygplan när väl fläktarna är igång och jobbar men annars är det tyst. NH-D14 däremot kommer du aldrig störas utav och det kyler dessutom komponenter runt omkring och inte bara processorn.

Jo honom har jag sett, och jag hatar honom lite innerst inne. Han har ju bestämt sig för att H2 är ett bajschassi och att R3 är tillverkat av Gud själv. Men jag har däremot hört av en polare att hans dator blev varmare än den borde ha blivit pga. H2. Och när man hör folk säga sånna saker så blir man ju skeptisk i huvet...
Noctua kylaren kommer det nog att bli, jag har också hört från andra håll att vattenlösningarna drar upp dB-mätaren ordentligt. Tycker du att jag ska köra orginalfläktarna på den, eller ska jag trycka dit något nytt?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av TobX:

Jo honom har jag sett, men jag hatar lite innerst inne. Han har ju bestämt sig för att H2 är ett bajschassi och att R3 är tillverkat av Gud själv. Men jag har däremot hört av en polare att hans dator blev varmare än den borde ha blivit pga. H2. Och när man hör folk säga sånna saker så blir man ju skeptisk i huvet...
Noctua kylaren kommer det nog att bli, jag har också hört från andra håll att vattenlösningarna drar upp dB-mätaren ordentligt. Tycker du att jag ska köra orginalfläktarna på den, eller ska jag trycka dit något nytt?

Många kloka ord där.
Jo det kan nog stämma, kylningen är inte den bästa om man jämför med andra chassin som är öppnare och har fler fläktplatser helt klart. R3 har bra med kylning och är något billigare. Personligen gillar jag dock inte plåten den är byggd i, känns billig och tunn och sen luckan är jag rädd för att ta i sönder varje gång jag pillar på den hos min kompis.

Ja för när fläktarna drar igång för att kyla ner så hörs det och det väldigt mycket. Sen kan jag inte svara på om fläktarna går igång i idle men någon gång borde de också göra det. I så fint att ligga där och sova så startas det ett flygplan i rummet. Originalfläktarna är fina, det är Noctuas egna tysta fläktar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Tja!
Jag har byggt ihop ett paket och undrar om någon har lite tips ang. Chassi, SLI/inte SLI, CPU-kylning.
(Uppdaterad länk med ändringar efter inlägg i forumet)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/477973/tobx_3

Chassit funderar jag att byta ut mot ett 650D men samtidigt så vill jag ha en relativt tyst burk, så det kanske blir något annat.

Vad säger ni om 560Ti SLI i detta system? Ska jag ta något annat kort än MSI isf?

CPU-kylningen funderar jag även att byta till H20 920 alt. H70, eller ska man vänta lite och se vad H100 & H90 har att erbjuda?

Jag är beredd att gå upp 1000-1500kr om det behövs.

Tack på förhand!

Ett Corsair AX Nätagg är att rekommendera då HX är en gammal version medan AX är ny!

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

Ett Corsair AX Nätagg är att rekommendera då HX är en gammal version medan AX är ny!

Helt rätt, hade ett AX där från början och sen satt jag och pillade med något. Uppdaterat.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/478325/tobx_3

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristensson:

det är ju inte bara nätagget det hänger på. läs : http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/975593-grafikkort...

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯