Helgsnack: "Behövs antivirusprogram?"

Permalänk
Medlem

Kör på Microsoft security essentials. Märker aldrig av det förutom när det en gång i veckan påminner om att det var ett tag sedan jag körde en antivirus-skan (går att stänga av). Märker det aldrig då jag kör "Snabbsökning" nästan varje dag (tar ca 10 min), och "Fullständig sökning" ca en gång per vecka (tar dryga timmen). Den har aldrig hittat något, men det beror också på att jag är försiktig med vad jag besöker för sidor+vad jag laddar ner.
Det första jag gör när jag köpt en ny dator/formaterat:

1. Öppnar IE. Går till mozilla.org och installerar Firefox.
2. Öppnar FF. Går till microsoft.com och installerar Microsoft security essentials.
3. Installerar lite andra livsnödvändiga program, såsom Skype, steam osv.

För några år sen fick jag en Eee PC 1001. Den kom med en gratis 60-dagars testperiod av Norton 2008 (?), så jag testade att installera det. Hårdvaran i datorn var lite klen redan innan, och datorn blev helt oanvändbar efter installationen. Processorn belastades till 50% i idle, gick upp i topp med en flik i webläsaren uppe. Inte nog med det, under den ända dagen jag körde det kom det upp 5 meddelanden om virus/trojaner/uppdateringar osv. Avinstallerade det, och körde utan ett tag. Nått år senare fick jag virus (så klart) och installerade MSE istället. Processorbelstaningen låg på under 10% i idle, och det gick att ha flera flikar uppe samtidigt utan problem.
Så här i efterhand inser jag att jag kom undan relativt smärtfritt. Norton (i alla fall de några år gamla versionerna) kan vara riktigt jobbiga...

På gamla datorn följde det med en tre-års-licens av Norman. Den ända gången jag fick virus plockade Norman bort det åt mig helt smärtfritt.

Av de tre antivirus-program som jag testat så skulle jag säga att MSE är bäst. Det vinner över Norman pga att MSE är gratis, Norman kostar 500 spänn per år (3 datorer).

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag har haft tur men jag har aldrig haft något virusprogram och aldrig haft något problem med mina datorer.
Det beror nog på vad man gör på internet,plockar hem program från konstiga sidor mm då får man nog skylla sej själv.
Aldrig att jag skulle betala 500 och uppåt för ett virusprogram,och skulle datorn uppföra sej konstigt så formaterar jag bara om den. så det så.

Permalänk

Bovarna är alltid smartare, först gör dom karriär som kriminella sen när dom blir omkörda av yngre smartare får dom jobb att sköta säkerheten på olika företag. Kör avast själv och klarat mig ganska bra.

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk
Medlem

Avast free, Ad-aware och brandväggen på. Både skärp och hängslen med andra ord, feels good man..

Permalänk
Medlem

Det som övertygat mig mest om nödvändigheten av att ha antivirus är detta:
En sida som jag ofta besöker blev hackad och ändrades för att sprida virus till de som besökte den. Det var ingen skum sida, men ändå gick den från att ena dagen vara säker till att nästa sprida virus.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dlq84:

Har man ett riktigt operativsystem så behövs inga antivirus.

Du menar, har man ett obskyrt operativsystem behövs inget antivirusprogram.
Security by obscurity fungerar hyfsat och det är det Appleanvändare har levt på i alla år.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av petherf:

Jag vet inte om jag har haft tur men jag har aldrig haft något virusprogram och aldrig haft något problem med mina datorer.
Det beror nog på vad man gör på internet,plockar hem program från konstiga sidor mm då får man nog skylla sej själv.
Aldrig att jag skulle betala 500 och uppåt för ett virusprogram,och skulle datorn uppföra sej konstigt så formaterar jag bara om den. så det så.

Jag tycker det där låter väldigt ogenomtänkt. 99% av datoranvändarna tror att virus = datorn kraschar och betéer sig skumt. Tänk på att det finns rootkit, keyloggers m.m som samlar in ALL data du kan tänka dig (banklösenord, email info, Dina spel cd-keys, RUBBET).

Dessutom till ovanstående, om du nu inte har ett antivirus program så har du inte en chans att upptäcka att detta händer. Precis just nu så kan din dator vara hackad, loggad eller liknande.

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem

Det roliga är att de virusen som anti-virusprogrammen klarar av att ta bort, klarar de oftast att ta bort i efterhand! så exempelvis om man nu skulle råka ut för något kan man ladda hem ett och låta den scanna av datorn. De enda gångerna jag fått problem har varit när jag faktiskt haft antivirus program installerat och programmet inte klarat av viruset så jag fått ta bort det manuellt och påvägen någonstans skadat själva windows så jag fått problem efteråt med exempelvis omstarter av explorer.exe osv. Sitter på en dator nu som jag försöker hålla struktur på, inte ladda hem massa skräp mm. Har kört utan antivirusprogram rätt länge utan att råka ut för något. Nu har jag iofs installerat AVG free edition. Men känns inte som det egentligen gör någon större nytta än att emellanåt varna för trojaner för något som egentligen är en fungerande crack. Det som förvånar mig över hur korkad windowsvärlden faktiskt är, i det avseende att jag inte hittat något program som känner av vilka funktioner i windows som är skadade och sedan kan reparera dessa utan att behöva göra en reparationsinstallation och alla problem det kan innebära! Operativsystemen har blivit på tok för komplexa och programmerarna allt för lata!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Du menar, har man ett obskyrt operativsystem behövs inget antivirusprogram.
Security by obscurity fungerar hyfsat och det är det Appleanvändare har levt på i alla år.

Och nu verkar det som de får betala för det: http://www.idg.se/2.1085/1.387059/mac-smittas-enklare-av-skad...

Permalänk

Jag kör Nod32 som antivirus program. Det enda som jag tycker man borde stödja genom att köpa.
Det körs i bakgrunden utan att dra knappt någonting på prestandan eller ge dig oönskade popups om du vill köra en scan eller förbjuda en misstänkt hemsida, det gör den automatiskt och utan att du märker det.

Permalänk
Skrivet av lastninja:

Man behöver "REALTIME" antivirus medans man fortfarande lär sej hur virus kommer in i datorn.

Själv har ja inte hafft realtime Antivirus på 7 år... Det slöar ner datorn ALLDELES för mycket och ger ändå inget fullgott skydd.
~1 av 10 virus tar sej ändå igenom och stänger av antivirusprogrammet.

Ja skyddar mej istället på följande sätt:

* använder sunt förnuft
* ja stänger av bakgrundsprocesser/services o nätverkskomponenter som inte behövs. datorn blir både snabbare o säkrare.
* ja använder den säkraste webbläsaren google chrome (och den hyffsat säkra opera). IE och Firefox använder ja i undantagsfall och bara till 99.9999% säkra sajter.
* ja använder ett PASSIVT o väluppdaterat antivirus program. Malwarebytes heter det, och det är gratis. Det hittar bra mycket fler virus/maskar/trojaner än norton. Fördelen med ett passivt antivirus är att datorn inte belastas i huvetaget medans det inte körs... ja kör en fullständig virusscan en gång i månaden. Samt scannar ja nya nerladdningar och mountade .iso-filer.
* OM ja mot förmodan får in ett virus på datorn för att nån polare lekt med den för mycket så är det ominstallation av windows som gäller. Pallar inte med trojan.downloaders och rootkits. Det blir för mycket arbete med att manuellt ta bort alla dessa, och problemet är att inga antivirus program kan hitta alla.
* självklart har ja aktiverat alla funktioner för avancerad windows använding. att exempelvis inte kunna se en fils filändelse kan göra att man "råkar" öppna en "JPEG" bild som i själva verket är en "EXE".

Om man har den sortens sunt förnuft så är man ännu säkrare utan ett antivirus program än med ett antivirus program

Håller med och kör samma grej. Inte haft virus på flera år men med Malwarebytes brukar jag köra en genomsökning med nån gång ibland när jag känner mig paranoid. Men annars så har jag ganska så stor koll på vad som körs. Och skulle den få för sig att bli smittad så installerar jag om datorn, eller rensar. Har aldrig något viktigt på min dator.

Men för alla som inte är experter skulle jag inte rekommendera annat än att ha ett antivirusprogram. Och även att ha malwarebytes installerat och se till att uppdatera det då och då. För när man blir infekterad kan det ibland bli krångligare att installera program speciellt om de är blacklistade i viruset/trojanen/fejk AV:et. Men en start i Felsäkert läge och en scan med malwarebytes brukar få tag i det som inte antivirusprogrammet har fått tag i. Samt om man bara har 3g uppkoppling är det viktigt att hålla malwarebytes uppdaterat då du inte kan få ingång internet i felsäkert. Detta är vanligtvís det absolut jobbigaste när man rensar virus hemma hos kunder. Då Malwarebytes alltid behöver uppdateras när det är installerat från exen och det kan vara klurigt att hitta en offline uppdatering. Databasen som följer med är oftast flera månader gammal.

Permalänk
Medlem

No brainer

Använder messt antivirus pga diverse incidenter på det glada 90talet där jag missat att jag vatt infekterad å brännt nån skiva åt någon å smitta halva bekantskapskretsen med en trojan ....känns som att ett gratis aktivt AV är ett billigt pris å betala för å oavsiktligt smitta datorer som står hos folk jag bryr mig om .... det är aningen pinsamt när sånt händer.

Sen till er som sitter utan å yrar om att ni aldrig har märkt något etc ....det BEHÖVER INTE märkas det är inte alltid det syns i netstat/taskmanagern ....de som kodar virusen/trojanerna/malwaren är inte dumma i huvudet, tvärt om de vet hur man döljer ett virus för OSet.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Varför skulle man inte ha anti virus? Vad skulle anledningen vara att skippa det? Man behöver ju inte ens betala för det då exempelvis AVG och Avast är helt gratis.

Det är ju bara att tanka och installera, sen är det ingen man behöver bekymra sig om längre. Förstår inte problemet.

Permalänk
Medlem

Använder endast AVG, behövs inget mer, aldrig haft virus

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk

Nu när Microsoft Security Essentials finns så ser jag ingen anledning att inte ha det installerat. Det är gratis och tar knappt någon prestanda från datorn. Lite synd att Microsoft inte får skicka med det som en inbyggd funktion i Windows, tror att majoriteten av användarna skulle tjänat på det.

Permalänk
Medlem

Så fort man har datorn på något sätt uppkopplad till internet så är det motiverat att ha ett antivirusprogram.

Permalänk

Om man använder windows så "behöver" man ett, min favorit är avast. Men om jag inte spelar så kör jag för det mesta Linux, och där är antivirus helt onödigt.

Permalänk
Medlem

Finns många gratisalternativ som duger gott, jag gillar Microsoft Security Essentials.

Permalänk
Medlem

Enda gången jag känt mig motiverad att ha ett aktivt antivirusprogram var på en filserver där fler än jag hade access att lägga in filer. Men där såg jag det mer som en tjänst för användare, servern skulle inte bli infekterad så länge den inte exekverade filerna, vilket inte var någon risk.

För mig som slutanvändare använder jag inte AV.

De gånger jag har haft antivirusprogram har rena filer flaggats med tveksamma signaturer. Undersöker man vad filerna gör (monitor för filändringar, register och disassemblering), ser man att antivirusprogrammen har fel.

De gånger datorn har smittats har antivirusprogram sällan kunnat rensa filer för mig, har resulterat i att man har fått ta bort filerna manuellt.

De gånger genom åren som datorn har infekterats har jag alltid varit medveten om det och fått göra grovjobbet själv. Har för säkerhets skull installerat AV några gånger och bara testat, alltid varit tomt.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

Hemskt va folk är naiva alltså, "jag har inte fått datorn infekterad på 5 år" osv. Kör man Windows så har alla garanterat fått in något om man kör helt oskyddade. Att tro att Windows-brandväggen skulle stoppa malware är ju bara bisarrt, jo visst den hindrar saker från att kommunicera möjligtvis. Som andra sagt innan så fokuserar alla nya AV på att förhindra att malware tar sig in överhuvudtaget. Det räcker med att datorn står uppkopplad mot internet så slinker det in saker. Ni som påstår att ni märker när ni fått "virus", hur vet ni det? Hur hittar ni ett rootkit eller kanske ett boot-sector-virus?

Att bra surfvanor skulle vara någon säker lösning är ju bara skitsnack, gå in på t.ex. Aftonbladet. Hur många annonser finns inte där? Rätt många och de är bara länkade från annonsservrar, och det är inte helt ovanligt att just annonser sprider skräp.

Ska man tvunget köra utan AV så finns det bara ett alternativ som jag kommer på, Applocker. Det stoppar inget från att ta sig in men det kan samtidigt inte göra nån skada.

Till alla naiva: varför tror ni att det finns såna enorma botnets?

Permalänk
Medlem

Om du har W7 och är updaterad har du både defender och security essentials. Defender är skit och kan stängas ner direkt, men security essentials är ett mycket bra gratis alternativ och bättre än at använda skitgratisversioner av betalprogram. Så svaret på frågan ni fick om det räcker at vara updaterad är givetvis ja, men har man råd är det mycket bättre at säkra sig med en betalversion av en större aktör.

Permalänk
Medlem

"Aldrig haft, händer aldrig mig"
Vet en som körde W2003 server å efter 3 mån så tänkte jag å en kompis vara snäll å installera antivirus på den för den hade lite felaktigt beteende mönster.
1: Fick inte ens installera "file checksum fail"
2: Efter mycke bök lyckades vi manuell installera prog varefter vi gjorde en manuell uppdatering.
3: Efter scan så hade den identifierat över 5k virus.
4: Vart ominstall av OS då den var så skadad å infekterad.
Lärdom: Ingen går säker oavsett hur långt man försöker sätta upp nätverk.

Skrivet av Gipsyboy:

Om du har W7 och är updaterad har du både defender och security essentials. Defender är skit och kan stängas ner direkt, men security essentials är ett mycket bra gratis alternativ och bättre än at använda skitgratisversioner av betalprogram. Så svaret på frågan ni fick om det räcker at vara updaterad är givetvis ja, men har man råd är det mycket bättre at säkra sig med en betalversion av en större aktör.

Nja till en grund kan Security Essentials duga, men hade de inte varit för 3´part antivirus prog så hade jag garanterat varit floodad av virus i dags läge, men sen är man inte direkt rädd/försiktig när man surfar.
Kan med egen erfarenhet säga att ryska å tyska sidor i allmänhet innehåller mer skit än övriga nätet.
Ca 1 fil (trojan som oftast) i månad försöker leta sig ner till hdd, men som tur är bromsar antivirus programmet det.

Är du bara inne på "kända" sidor å inte tar imot filer från vem som helst duger det med ett uppdaterat W7 med SE på.
Men skulle inte rekommendera det till folk som använder sin dator + e-tjänster.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Det är alltid bra att ha! , De senaste åren har ja alltid haft antivirus. inte i min ungdom då hade jag aldrig antivirus och det gick bra .. mycket beror ju på vars man är och surfar och vad man laddar ner dåtidens antivirus typ norton slöade ner hela datorn och därför tyckte jag inte det var värt ..men det är ju 10-15år sedan nu... haft norton nu i ca halvår och har aldrig haft ett virus bara sådana här tracking coockies (Det hittas sådana VARJE DAG)

De ja testat och tycker är bra är Norton,Kapersky,nod32 och det sista tycker ja nog om bäst... blir att köpa det då detta norton går ut.. enda anledningen att ja ahr norton är att farsan köpte en version som går att ha på 3 datorer så det är ju "gratis"

Är tracking Coocies något att vara orolig över ?

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Medlem

Har inte använt antivirus det senaste 2 åren, bortsett från då och då bara för att kolla om det kommit in något.
Men min personliga dator har inte varit infekterad de senaste 6-7 åren kanske.
Vill ha de där 3-4 sekunderna kortare uppstart av datorn, så därför har jag inget
Surfar typ bara på Sweclockers och FZ.

Jag kör inga exe filer eller något sådant om det inte är pålitliga källor.

Men nu har dom ju börjat med MSE genom windows update, så den har väl blivit installerad i bara farten..

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus TUF Z690 Plus - CPU: Core i7 12600k - Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Man kan inte alltid bli säker på att sidan inte innehåller skadligt kod... Även när det gäller kända sidor

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ÖverKlockaN:

Använder endast AVG, behövs inget mer, aldrig haft virus

Håller med AVG funkar utmärkt för mig och är bra om man måste snabb kolla en fil.

Permalänk
Medlem

Det bästa antiviruset är "Common sense". Det drar ingen prestanda och slöar inte uppstarten av datorn alls! Behöver aldrig uppdateras, är helt gratis och är fullt portabelt!

Permalänk
Medlem

Lite som att säga: "Jag har kört motorcykel i 10 år och aldrig behövt en hjälm då jag inte krockat, så det är onödigt med en hjälm."
Bara för att man inte råkat ut för virus/mask/trojan mm hittills gör ju en inte immun mot det i framtiden.

Jag har själv bara fått en varning för virus på 10+ år (attachment på ett mail) men så använder jag mitt huvud samt kör med brandvägg mm. Men jag har städat andras datorer från infektioner pga att dom stängt av antivirus och brandvägg.
Men jag skulle ändå aldrig köra utan antivirus, inte nu längre när dom tar ytterst små resurser.

Rekommenderar M$ egna som jag tycker fungerar mycket bra och är gratis. Samt Spybot Search and Destroy som även det är gratis.

Permalänk
Skrivet av Thex:

Hemskt va folk är naiva alltså, "jag har inte fått datorn infekterad på 5 år" osv. Kör man Windows så har alla garanterat fått in något om man kör helt oskyddade. Att tro att Windows-brandväggen skulle stoppa malware är ju bara bisarrt, jo visst den hindrar saker från att kommunicera möjligtvis. Som andra sagt innan så fokuserar alla nya AV på att förhindra att malware tar sig in överhuvudtaget. Det räcker med att datorn står uppkopplad mot internet så slinker det in saker. Ni som påstår att ni märker när ni fått "virus", hur vet ni det? Hur hittar ni ett rootkit eller kanske ett boot-sector-virus?

Att bra surfvanor skulle vara någon säker lösning är ju bara skitsnack, gå in på t.ex. Aftonbladet. Hur många annonser finns inte där? Rätt många och de är bara länkade från annonsservrar, och det är inte helt ovanligt att just annonser sprider skräp.

Ska man tvunget köra utan AV så finns det bara ett alternativ som jag kommer på, Applocker. Det stoppar inget från att ta sig in men det kan samtidigt inte göra nån skada.

Till alla naiva: varför tror ni att det finns såna enorma botnets?

Jag skulle tro att hos alla vanliga användare så finns det många som inte har antivirusprogram, och de som har tror att deras antivirus skyddar dem. Vart hos många som tycker deras datorer är långsamma och när jag snabbar upp de hittar jag ofta en massa skit, fast de har ett uppdaterat skydd. De är dem som är delar av botnätet samt de oskyddade som inte har någon expertis. klart alla kan bli infekterade men 99.9% av fallen märker man när man blir det om man har koll. det samt när man har koll så undviker man 99,9% av alla konstigheter om inte mer slår man ihop det så är oddsen ändå ganske okej om man räknar på folk med expertis. För så många tusentals experter finns det ändå inte i sverige. Går det för långt med botneten så får man hem ett brev från sin ISP och om man inte har märkt av det fast man märker hur datorn slöar ner sig av ett antivirus samt all annan skit så borde inte så mycket skada ha skett. I alla fall om man tänker på sig själv.

Har man någonting viktigt på datorn så kanske man skulle ha ett antivirus oavsett vad, speciellt om man är lite lat med backups. Sen så ökar man ju alltid risken om man sitter direkt uppkopplad eller om man har en server av något slag samt att man sitter på ett hemnätverk med folk som inte kan något, eller på något sätt kan få sin datorer infekterade.

Permalänk

Beror väl på vad du använder datorn till. Om du använder internet banken eller handlar på internet är det alltid trevligt med antivirus. Du kan klara dig utan precis som du egentligen inte behöver en räknare för att räkna fast mycket värre. Trött på alla dessa medelklassare som hela tiden klagar på Spotify för att det kostar och man kan få det gratis på internet. Gå tillbaks till den håla ni kom från!

Skrivet av bjonss13:

Det är inte så säkert längre med Mac os eller linux. skadlig kod är nästan värre på de systemen för de syns inte o sprider sig vidare till andra. Har en polare på Kaspersky som jobbar mycket med analyserar just skadlig kod till Mac o linux

Aldrig hört talas om en Linux med virus.

Skrivet av Kimpur:

Har inte använt antivirus det senaste 2 åren, bortsett från då och då bara för att kolla om det kommit in något.
Men min personliga dator har inte varit infekterad de senaste 6-7 åren kanske.
Vill ha de där 3-4 sekunderna kortare uppstart av datorn, så därför har jag inget
Surfar typ bara på Sweclockers och FZ.

Jag kör inga exe filer eller något sådant om det inte är pålitliga källor.

Interwebz haxx trolls 1, Kimpur 0. Du ska inte behöva begränsa dig för att det finns internet.