Helgsnack: "Behövs antivirusprogram?"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bonzichrille:

Har kört utan virusskydd i åtta år nu utan några som helst problem. På jobbet har vi tyvärr virusskydd på alla datorer. Vidrigt, som att ha ett virus i sigsjälvt som segar ner datorn något fruktansvärt.

Det jag finner rikigt vidrigt är att virusskydden rpporter olika saker; typ, vi har stoppat ett hacker försök på port si och så. Uppenbara lögner, men det har helt klart funkat på alla mina kollegor. Alla är dödligt övertygade om at virusskydd är A och O.

Troll? Du vet väl att alla virusprogram (som jag har testat i alla fall) i dagsläget inte segar ner datorn något märkbart? Har testat med AVG Free och Norton och båda fungerar utan några prestandaförluster.
Å andra sidan har jag för nuvarande inget virusprogram på min speldator, och på macbooken behövs det inte alls. Jag laddar inte ner massa skit från TPB osv så jag känner att det inte behövs. Har kört utan virusprogram i snart ett år.. Inga problem.

Permalänk
Medlem

Köpte min första egna PC 1999 och fram till 2004 körde jag Windows 98/2000/XP utan antivirus och utan att någonsin få in ett virus (scannade med onlinescanner då och då). Anledningen till att jag klarade mig var att jag alltid satt bakom en router och körde brandväggen ZoneAlarm samt använde mig av det sunda förnuft som kommer av några års datoranvändande.

Gifte mig 2004 och plötsligt var det inte bara jag vid datorn. Kompletterade med AVG Antivirus och kör numera Microsoft Security Essentials. Vore det bara jag skulle jag troligen köra vidare som ovan men när man är flera (lillkillen vill också sitta vid datorn ibland...) om datorn känns någon form av antivirus som en nödvändighet.

Har använt DOS/Windows-baserade PC-datorer sedan -91 och det enda virus jag fått in på en maskin jag brukat var ett gammalt bootsektorvirus som kom med disketterna till en (troligen illegal) kopia av Doom... Glömde scanna disketten innan jag installerade spelet. Upptäckte det dock och tog bort det innan disketterna återlämnades till killen som lånat ut dem...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Avast all out, enkelt bra program som inte drar ner prestanda, kört det nu 5 år, fina grejjer.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3nl0l:

Japp, körde utan antivirusprogram, nu har jag lyckats plocka på mig ett rootkit och ett antal virus...

reinstall efter 2 dagar, usch

Det jag inte förstår är hur du kan "plocka på dig" både rootkit och "ett antal" virus på 2 dagar.. För mig är det helt oförståeligt.

Har alltid kört NOD32 under XP-tiden, men sedan Windows 7 har jag kört utan. Inga som helst problem.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Nej jag vet, var mest för att poängtera att det går utan magi eller att användaren gör nåt.

Jag skrev väl klart och tydligt i mitt inlägg att man kan utnyttja säkerhetshål? Jag sa också att dom ofta är fixade väldigt fort, och hur du än vänder på det så är det fortfarande så att det är du som använder programmet i fråga - några stora säkerhetshål i, som jag kallade "dagens operativsystem" händer ju inte. När det är sådana saker så är det ofta småsaker som också är, som jag skrev, svåra att utnyttja - med det menar jag att det ofta krävs väldigt speciella förhållanden, och i många fall hjälper inte ditt antivirusprogram ändå.

Det jag irriterar mig mest på är väl alla som skriver att dom installerar antivirusprogram innan man kopplar in nätverkskabeln och att man annars blir fylld av malware av olika slag.. helt löjligt.

Antivirusprogram är enligt mig något som är extremt missförstått bland datoranvändare, en väldigt stor del har ingen koll på vad dom betalar för utan har bara hört att det är ett måste. Att många antivirusprogram sitter och visar hur många tusentals fantasiattacker som blockerats hjälper ju inte heller direkt.

Permalänk

Till min Windows 7-burk kör jag inget antivirus. Har inte gjort det sedan 2007. Det enda virus jag råkat ut för någonsin är MS Blaster. En vettig webbläsare i kombination med att man inte öppnar skumma arkivfiler och/eller länkar räcker. Körde Firefox tidigare, nu rullar Chrome. Google hindrar en dessutom från att komma in på sidor där virus rapporterats.

Till min Mac. I'm on a Mac. Det vore lite som att cykla med säkerhetsbälte.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

kört avg avast microsoft security essentials och nu kör jag iobit security 360 tillsammans med zonealarm och kör på firefox med adblocker (surfar mest runt även fast man har ca 70 spel att leka runt på)
btw min kusins processor blev överhettad idag (am2 singlecore på 2.4 ghz) det blev en ordentlig smäll som pajade plastfästet för cpu kylaren = nytt moderkort + ny propp antagligen går säkert att fixa men varför inte upgradera samtidigt då han sitter på en singlecore och kör 6 program samtidigt

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av spot_1337:

Kanske är bra för nybörjare men det känns ganska meningslöst då de mer seriösa virusen oftast är krypterade och inte kan hittas av antivirusprogrammen. Det bästa sättet att skydda sig är common sense enligt mig, har inte fått ett virus på 3 år nu utan antivirusprogram

Hur vet du att du inte har fått ett virus på 3 år?

Permalänk
Medlem

Kör Security Essentials. Stänger dock av brandväggen. Routern skyddar väl tillräckligt. Eller?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Skrivet av Goose7:

Jag skrev väl klart och tydligt i mitt inlägg att man kan utnyttja säkerhetshål? Jag sa också att dom ofta är fixade väldigt fort, och hur du än vänder på det så är det fortfarande så att det är du som använder programmet i fråga - några stora säkerhetshål i, som jag kallade "dagens operativsystem" händer ju inte. När det är sådana saker så är det ofta småsaker som också är, som jag skrev, svåra att utnyttja - med det menar jag att det ofta krävs väldigt speciella förhållanden, och i många fall hjälper inte ditt antivirusprogram ändå.

Det jag irriterar mig mest på är väl alla som skriver att dom installerar antivirusprogram innan man kopplar in nätverkskabeln och att man annars blir fylld av malware av olika slag.. helt löjligt.

Antivirusprogram är enligt mig något som är extremt missförstått bland datoranvändare, en väldigt stor del har ingen koll på vad dom betalar för utan har bara hört att det är ett måste. Att många antivirusprogram sitter och visar hur många tusentals fantasiattacker som blockerats hjälper ju inte heller direkt.

Håller med fullständigt, de allra flesta hot mot din dator skyddar du dig mot genom att hålla operativsystemet uppdaterat.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.493112-antivirus-chanslost...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Söker genom burken med ojämna mellanrum, men har endast hittat ett virus på 11 år, och då var det ett par polare som suttit vid min burk i ett par dagar. Som någon sade - antivirusprogram skyddar inte mot dumhet. Den dag jag hittar något är den dagen jag överväger att använda det på heltid.

Jo precis, de flesta datorer jag sett med "virus" (oftast trojaner, riktiga virus ser man inte så ofta numera) har också fullt fungerande antivirusprogram och den har inte varnat och hittar inget ens om man kör full scan. Ett stort problem tror jag är att folk tror de är helt säkra bara för att dom kör Norton eller Telia Säker Smurf så de klickar på allt och tror de är osårbara, sen sitter dom där med 5 rootkits och diverse botnets och får brev från Telia för att de skickar för mycket spam.

Själv kör jag utan antivirus men scannar med diverse program då och då och senast jag fick virus var det FORM på en diskett nån gång '92. Kör olika program varje gång, om program x missar nått kanske program y tar det. Och man brukar inte få köra 30-dagars trial igen på samma program utan att ha installerat om OS :).

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Kör för det mesta utan antivirus men just nu är det nod32 som gäller. Kör Hijackthis varje vecka för att kolla virus, inte speciellt ofta det händer dock. Beror helt på hur du använder datorn om du får virus eller inte. Kommer ihåg när jag rensa min mor och fars dator för några år sen när man hittade över 50 extra processer som alla var listade som elaka.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Kör Microsoft Security Essentials, som fungerar kalas. Ganska onödigt att inte köra me Anti virus när det finns gratisprogram idag som är så resurssnåla o tysta att man inte märker att dom är där.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk

Jag kör själv ESET NOD 32 4.2.40 Fullversion men då jag hjälper vänner och familj som inte är så datorintresserade och inte har så kraftfulla datorer brukar jag nu för tiden installera Panda Cloud Antivirus. Gratis och väldigt simpel och effektivt skydd som är otroligt resurssnålt. Jag gillar inte Pandas vanliga Antivirus paket men deras cloud applikation har visat sig vara rätt så bra.

Permalänk

avast free.. bara att gå in på sidan och skriva sin mail när en ny nyckel behövs

noga med vilka sidor jag är inne på..
använder FF.
explorer= (virus) enligt mig.

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Medlem

2006 var senast jag fick in en trojan i datorn. Då körde jag med Norton. Som vanligt kunde inte Norton plocka bort den och det blev en ominstallation. Sedan dess har mina datorer varit rena och jag har testat Kaspersky, Avira, Nod32 och Microsofts egna.

Av de testade antivirusprogrammen sabbade Kaspersky mitt operativsystem fyra gånger under två år med diverse feluppdateringar. Tack Kaspersky. Nod32 lyckades dessutom med bravaden att radera en systemfil om jag inte minns helt fel.

Nuförtiden skiter jag helt i antivirus. Dessa har trots allt pajat mer för mig än vad skadlig kod gjort.

Min lösning på problemet är istället begränsad användare och FF med NoScript. Ännu har ingen sida jag besökt lyckats installera skadlig kod på min dator, och då klickar jag ändå på alla länkar. Visst har man kommit till sidor där det står att man har 1000 virus på sin dator och behöver virusscanna, men sådant ser jag igenom lätt. Speciellt eftersom javascripten är blockerad via NoScript.

Diverse uppdateringar som behövs göras tittar jag dagligen på cert.se. En gång i månaden scannar jag datorn med Microsofts egna Defender som ändå ingår i Windows 7, men som har realtidssökningen inaktiverad. På fem år har inget kommit innanför brandväggen på den här datorn. Visst är det möjligt att en ny mask letar sig igenom via ett hål, men den risken tar jag då det utav egna erfarenheter är större risk att ett AV fuckar min dator än en virusskapare gör det.

Permalänk
Medlem

Riktigt rolig läsning i tråden får jag säga, en del verkar vara väldigt säkra på att man inte klarar sig utan ett antivirus på en windowsdator.

En liten fråga: om man nu har haft ett uppdaterat antivirusprogram i flera år och aldrig fått en varning (förutom när man är medveten att det antagligen är något fel på exempelvis en fil), betyder det inte att man lik väl skulle klarat sig utan ett antivirus i det fallet?

Menar inte att det är klokt att inte ha ett antivirus, speciellt då även pålitliga sidor kan bli hackade mm men kan med rent samvete säga att jag skulle klarat mig lika bra utan ett antivirus de senaste fem åren.

Edit: Men trots detta skulle jag inte rekommendera någon att vara utan ett antivirus just pga risken, använder därför exempelvis MSE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paijter:

2006 var senast jag fick in en trojan i datorn. Då körde jag med Norton. Som vanligt kunde inte Norton plocka bort den och det blev en ominstallation. Sedan dess har mina datorer varit rena och jag har testat Kaspersky, Avira, Nod32 och Microsofts egna.

texttextext..

Får jag fråga hur du vet det?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte äns att det är en diskussion om detta, det är självklart att man ska ha ett aktivt och updaterat antivirus på sin dator. De som säger annat kan vara fara för andra och de som gör annat får skylla sig själva.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypno:

Gissningsvis har han vid olika tillfällen installerat ett antivirus och scannat. Det var iaf så jag gjorde när jag körde utan antivirus.

Edit: menar inte att man ska uppmuntra folk till att vara utan antivirus, då exempelvis MSE knappt märks ens på en netbook, men att använda dåliga argument för att få folk att använda antivirus är antagligen bara kontraproduktivt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga: "Better safe than sorry"

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypno:

Läs min 15:e mening. Visst kan man spåna i att den ultimata trojanen överlistar alla antivirus som finns 20 år framåt i tiden och att det finns fler typer utav FBI:s Magic Lantern som våldför sig på antivirusskaparna, men då känns hela den här diskussionen ändå meningslös. Ska man då överhuvudtaget koppla upp sig mot internet?

Om frågan istället är ställd för att du undrar hur jag kan veta att det just rörde sig om en trojan och inget annat beror det på att Norton flaggade för Zlob Trojan. Jag minns t.o.m. namnet trots alla år.
Jag hade förövrigt mig själv att skylla då jag var ute på djupt vatten med IE. Med FF och NoScript hade det aldrig hänt. Allt för en liten CD-key.

Jag ska tillägga att jag en gång körde med Spy Sweeper. Ett program jag tyckte var trevligt. Tills en julaftonsnatt då jag och bror min felsökte datorn för att komma fram till vad det var som segade ned all nedladdning till förbannelse. Efter tre timmars felsökning genom att stänga av varje process för sig kom vi fram till att det rörde sig om just Spy Sweeper. Ut åkte den.

Permalänk
Medlem

Började köra virus skydd med Windows 7 kanske, NOD32 Antivirus 4 64-Bit, tar väl under en minut att installera, och hittar automatiskt virus rätt ofta när jag laddar ner diverse torrents, så är nöjd med det.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Började köra virus skydd med Windows 7 kanske, NOD32 Antivirus 4 64-Bit, tar väl under en minut att installera, och hittar automatiskt virus rätt ofta när jag laddar ner diverse torrents, så är nöjd med det.

Kanske dags att du börjar använda sandlåda om du så ofta tankar skadlig kod.
http://filehippo.com/download_sandboxie/

Permalänk
Inaktiv

Microsoft Security Essentials + router som skyddar

Permalänk

Virusskydd är ett självklart val, Och jag förstår inte varför man inte skulle använda ett.

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | MSI 1080 | Asus WS Z170 | Corsair 32 GB | FD DS

Intel Xeon E5 2680 v2 | Supermicro X9SRL-F | 64GB ECC | ~40TB + ~4TB cache | Intel X550 T2 | LSI 9305-24i | FD XL2

Permalänk
Medlem

gillar att 15 pers inte vet om dom använder antivirus eller inte, men som många sagt tycker jag detta är konstigt ämne att ha en diskussion om Bör man alltid bära hjälm eftersom det alltid kan falla något uppifrån?

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Motiveringen "jag surfar inte på skumma sidor" är ganska löjlig. Hur mycker skit går inte igenom t.ex. messenger och mailen...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Motiveringen "jag surfar inte på skumma sidor" är ganska löjlig. Hur mycker skit går inte igenom t.ex. messenger och mailen...

Räcker med att man går ut på TV4:s sida för att få skadlig kod via reklamen. Så var det iaf för 1-2 år sedan. Men den kanske ingår i kategorin skumma sidor.

Permalänk
Medlem

Enligt mig är ett virusskydd ett måste, på alla plan. Själv så har jag Kaspersky Internet Security 2011 som funkar kanon och har faktiskt räddat mig ett antal gånger. Vissa tillfällen har det varit trojanhästar som har varit lätt att tagit bort med hjälp av Kaspersky. Jag har även drabbats två gånger av nätverks intrång då jag hade problem med server och hade alla portar öppnade för tillfället, lite obehagligt. Men Kaspersky upptäckte det lätt och blockerade IP:n som det kom i från ( man kan välja hur länge det ska blockeras ) och du kan även se vilken port han tog sig igenom.

Du får som sagt även veta vilken ip det var som försöka komma in, den offentliga ip:n. Så med denna sida: http://ip2geolocation.com/ kan du lätt se vart intrånget kom ifrån, i mitt fall var det från Spanien och Australien.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz