Förslag på tyst nätagg ca 5-600 W

Permalänk
Medlem

Förslag på tyst nätagg ca 5-600 W

Har hängt här ett tag och försökt läsa på lite inför ett kommande datorbygge. I sommar ska jag bygga en ny, kraftfull, PC som ska vara tyst. Användningen blir främst Adobe Lightroom, PSE samt Premiere Elements (+ vanligt standardsurfande osv). Om det spelas blir det högst sporadiskt och spelprestanda är underordnat alla andra kriterier.

Datorn kommer ha en 2600K, 8GB ram, SSD-disk + två lagringsdiskar och ett grafikkort som ännu inte bestämts men det lutar åt ett GTX460 eller HD6850/6870.

Problemet är nätaggregatet. Det ska vara modulärt och tyst och gärna en vettig prisklass. Plus i kanten om det kan köpas via Alina Systems då det är trevligt att handla lokalt här i Uppsala. Har inget behov av att överdimensionera kapaciteten. Runt 500W bör räcka, som jag förstått det, även om processorn klockas lite.

Just nu lutar jag mest åt ett Seasonic X-560 560W. Det ligger dock, i mitt tycke, lite högt i pris samt att det inte finns hos Alina.

Av det Alina säljer lutar det just nu mot ett Cooler Master Silent Pro M 700W. Detta rekommenderas av Silentpcreview. Dock får jag betala för kapacitet som jag inte kommer vara i närheten av att nyttja och en del här på forumet verkar tveksamma inför kvaliteten hos Cooler Master.

Vilka råd kan ni ge mig?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=708954 är helt passiv. Ingen fläkt.

Annars är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=708956 bra om du vill ha fläkt.

Permalänk

Jag skulle nog rekomendera Cooler Master Silentpro 500w, har ett själv och det är väligt tyst.
http://www.inet.se/artikel/6909605/cooler-master-silent-pro-m...

Visa signatur

Processor: Core I5. Antec Küler 620 PnP 2x Gentle typhoon 1850 Rpm. RAM: 8Gb Vengance. GPU:CF 6950 twin frozr@ 950/1400. Mobo: P8P87 Pro. Nätagg: Ax 850. OS: W7 ultimate 64bit. Allt detta i ett Define R3 med 4 120mm fläktar. Vertex2 120gb ssd, 3 Tb lagring på HDD´s
Apple iPhone 32gb
MacBook Pro I5

Permalänk
Medlem
Skrivet av -Blommen-:

Jag skulle nog rekomendera Cooler Master Silentpro 500w, har ett själv och det är väligt tyst.
http://www.inet.se/artikel/6909605/cooler-master-silent-pro-m...

Seasonic aggen jag länkade är tystare och har mycket högre kvalité på komponenterna. De är dessutom 80+ Guld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Seasonic aggen jag länkade är tystare och har mycket högre kvalité på komponenterna. De är dessutom 80+ Guld.

Tack för tipset om det fläktlösa Seasonic, det andra du tipsade om var ju det jag redan funderade på.

Blommens tips om Cooler Master Silentpro 500w, är inte dumt det heller - det är ju avsevärt billigare än alternativen från Seasonic. Någon som kan uttala sig om den allmänna kvaliteten på aggen från Cooler Master? Dvs inte i jämförelse med Seasonic, förväntar mig att deras agg är ett strå vassare med tanke på prisskillnaden.

Vad är "most bang för the buck" när det gäller tysta, modulära nätagg på 5-600W?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Jag har lillebrorsan till detta (600W) http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=RS800-80GAD3-EU
Tyst som en mus i min R3. Alina får säkert hem den på ett par dar om det behövs.
Priset vet jag inte men det är ett bra och tyst agg.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

FSP Aurum 600W 80+GOLD... bra tyst nätagg till bra pris... men inte modulärt.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;11062184']Tack för tipset om det fläktlösa Seasonic, det andra du tipsade om var ju det jag redan funderade på.

Ja det var den du redan funderade på, jag menade bara att den var bättre än cooler master nätagget du länkade också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;11062184']Tack för tipset om det fläktlösa Seasonic, det andra du tipsade om var ju det jag redan funderade på.

Blommens tips om Cooler Master Silentpro 500w, är inte dumt det heller - det är ju avsevärt billigare än alternativen från Seasonic. Någon som kan uttala sig om den allmänna kvaliteten på aggen från Cooler Master? Dvs inte i jämförelse med Seasonic, förväntar mig att deras agg är ett strå vassare med tanke på prisskillnaden.

Vad är "most bang för the buck" när det gäller tysta, modulära nätagg på 5-600W?

Coolermaster håller betydligt lägre kvalitet jämfört med Seasonic. De snålar där de inte tror det märks men i slutänden lönar det sig inte att snåla på kondensatorer. För övrigt kan man lika gärna välja ett mediokert nätagg från Nexus så som Value 430 om det bara ska vara tyst, de har de långsammaste fläktarna som finns i nätagg.

Vill du ha en bra kompromiss så köp ett XFX nätagg och byt fläkten, du går miste om garantin men du vinner ett nätagg som både håller mycket hög kvalitet och är tyst för en rimlig peng.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Jag kör ett Cooler Master Silent Pro 500W i min liknande dator.

Permalänk
Medlem

Har ett Cooler Master Silent Pro 850W och helt tyst är det inte. Har köpt Det fläktlösa Seasonic men inte kopplat det ännu då jag väntar andra komponenter.

Permalänk
Medlem

Antec TruePower New 550/650W är nog ganska tysta uppåt en drygt 300W.. Dessa är Seasonic agg i botten, 80plus Brons.

.. Jag tycker inte du ska snåla, lägg några hundralappar till och skaffa det dära X-560!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Köp Seasonic X-560, du kommer inte ångra dig att du la någon hundralapp till för ett modern nätagg.

Permalänk

Den här borde funka ifall du modifierar den lite för att stödja ditt moderkort.
Perfekt för den där 5w burken. Garenterat ljudlös.
http://www.legoelektronik.se/index.php/sol/solceller/solcell-...

Visa signatur

Denon AVR-1801 | Dali Blue 5005 | Turtle Beach Audio Advantage Micro II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lisianthus:

Den här borde funka ifall du modifierar den lite för att stödja ditt moderkort.
Perfekt för den där 5w burken. Garenterat ljudlös.
http://www.legoelektronik.se/index.php/sol/solceller/solcell-...

Följer du med plattan också så har man garanterat solljus 24/7/365 också och därmed avbrottsfria 5W!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Köp Seasonic X-560, du kommer inte ångra dig att du la någon hundralapp till för ett modern nätagg.

Har bestämt mig för ett Seasonic X-560, sista avgörandet kom från Alina som erbjöd sig att ta hem ett till mig och dessutom gav mig ett vettigt pris på det.

Lisianthus: Kanske kan man seriekoppla en hel hög av dem..? I väntan på att du utprovar en sådan lösning håller jag mig till Seasonic...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;11065210']Har bestämt mig för ett Seasonic X-560, sista avgörandet kom från Alina som erbjöd sig att ta hem ett till mig och dessutom gav mig ett vettigt pris på det.

Lisianthus: Kanske kan man seriekoppla en hel hög av dem..? I väntan på att du utprovar en sådan lösning håller jag mig till Seasonic...

Jävlar vilken service Är det för att du är lokal och stammis eller har dom exceptionellt bra kundservice?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Jävlar vilken service Är det för att du är lokal och stammis eller har dom exceptionellt bra kundservice?

Jag är stammis där till viss del men långt ifrån så att jag är igenkänd via namnet. Skickade bara ett mail till dem och frågade om de kunde ta hem nätagget för att jag helst handlade lokalt. Visst kunde de tittat i sitt kundregister och hittat mitt namn där men det tvivlar jag på att de gjorde.
Tror de faktiskt har riktigt bra service och ligger nätaggen från Seasonic hos en distributör de har avtal med så är det ju faktiskt inte så svårt att ta hem ett.

Visa signatur