Krönika: Commodore 64 fyller 40 år

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Commodore 64 fyller 40 år

Commodore 64 firar 40 år. Har någon annan dator betytt så mycket för framtiden? Chefredaktören delar med sig av lite nostalgi och minnen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bugar för denna skrift! Tack från det djupaste! Många minnen har jag också haft, även om det snabbt blev både atari och pc för min del

Permalänk
Medlem

Commodore VIC-20 och Amiga med dess olika modeller har gjort minst lika mycket. Kanske mer.
Commodore VIC-20 för att den var före och Amiga för att den/dom var mer av allt.

Men ska jag se alla prylar i perspektivet krönikan är skriven i så är nog LO datorerna dom som betytt mest.
Och dom var PC.

Edit: Glömde tacka för en bra krönika och den fina nostalgitrippen 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Slängde min gamla Amiga 1200 på soptippen förra veckan. Ångrar mig lite nu när jag läser denna nostalgiska text, men men... livet har gått vidare för länge sedan.

Jag hade en Commodore 64 i gemensam vårdnad med en polare kan man säga. Efter sommaren ett år visade han stolt upp sin nya Amiga 500, som blev "vår" nya dator istället. Då kom vi på den smarta idén att fråga om vi fick ställa upp Commodore 64:an i ett av grupprummen i skolan där video/teve-racket stod när det inte användes. Det gick såklart bra, och den hösten spenderade vi nog inte en rast utomhus. Vi satt och spelade i grupprummet istället.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem

Grymt kul med C64-artiklar eller retro-datorartiklar i allmänhet.

Uppväxt mina första år med C64an som introducerade mig till programmering och spel.
Det är svårt att inte känna starka känslor varje gång jag ser en TAC2 eller 5.25" floppy-diskar.
Hade 2st bandstationer och 1st diskett-station till C64an. Ägde inte många köpesspel men väldigt många kopior

Väntar med spänning på C65-inspriationen https://mega65.org/ som eventuellt kommer till jul så jag kan få uppleva en realistisk C64 och C65-känsla. Monterade ihop en Monster Joystick för några månader sedan för att ha helt nya joysticks till min kommande 8-bit dator. Jag har redan tjuvstartat att lära mig 6502/6510 Assembler i C64 emulatorn VICE.

Men innan jag gått ut lågstadiet hade jag fått en 386a, till mellanstadiet en 486a och till högstadiet en Pentium 2 HemPC. Men C64an är alltid min första dator och kommer alltid vara den jag har starkast känslor för.

Jag ångrar ofta att jag kastat alla mina gamla grejer när jag flyttade utomlands.

@luiga
Oj så eftertraktade Amiga 1200or är.
De säljer rätt dyrt på tradera också.

fixat bildlänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av luiga:

Slängde min gamla Amiga 1200 på soptippen förra veckan. ...

/mode sweclockers.com +b luiga

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av luiga:

Slängde min gamla Amiga 1200 på soptippen förra veckan. Ångrar mig lite nu när jag läser denna nostalgiska text, men men... livet har gått vidare för länge sedan.

Slängde du en fullt fungerande A1200? Dumt isåfall. Det går att få en bra peng för en sån.

Permalänk
Medlem

Tack för personlig krönika!

Min står redo på min datorplats...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv

Det var härliga tider med C64'an!
Jag har faktiskt kvar en fungerande C128 med 1571 diskdrive samt 1701 monitor
Bootar upp ibland och kör lite Who dares wins.
(Har även en Amiga 500 med 1048S skärm)

Tack för en bra artikel!

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än att instämma till krönikan.
Mina starkaste minnen från C-64.

* Ladda ett spel kunde i vissa fall ta 40 minuter
* Syntax Error, efter 20 minuters laddning va INTE kul.
* Att alltid ha en liten skruvmejsel i kassettsläsaren för att justera tonhuvudet om spel inte ville ladda.
* Att privatkopiera sina kompisars spel med en kasettdubbeldäckare (vrida ner volym för att slippa det olidliga ljudet då kasettspelaren inte gjorde skillnad på musik eller data)
* Spel kunde vara notoriskt svåra, one-hit-kill va inte alls ovanligt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

C64:an har man löjligt många glada minnen av. Brorsan hade 2st, en av den första modellen (breadbox/breadbin) och senare även en C64C. Han var en del av demoscenen i drygt 15år. Själv rockade jag en Amiga 500 (med en hårddisk på 20MB) som jag köpte 1993.

Angav fel årtal.
Permalänk
Medlem
Skrivet av luiga:

Slängde min gamla Amiga 1200 på soptippen förra veckan

Där var min dag förstörd. Tack.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när kompisen fick sin 64 av sin föräldrar vi började mad att spela spel men efter någon vecka hade han hittat någon tidning med ett spel man kunde programera själv.
Satt och knappa kod några timmar för att sedan spela en liten vitgubbe på skidor som åkte slalom mellan vita prickar som var slalom portar, ingen lång bana men vi hade ju knappat allt själv för att sedan få det att funka sådant mins man länge.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

@luiga
Oj så eftertraktade Amiga 1200or är.
De säljer rätt dyrt på tradera också.

Skrivet av Dimman:

/mode sweclockers.com +b luiga

Skrivet av kaimor:

Slängde du en fullt fungerande A1200? Dumt isåfall. Det går att få en bra peng för en sån.

Skrivet av Pepsin:

Där var min dag förstörd. Tack.

Ha ha... jo jag vet. Den hade extra HDD och 68030 grafikkort med. Fungerade antagligen fortfarande utmärkt, men jag orkade bara inte starta upp den och kolla av allt, äger inget med SCART längre heller. Så blev för mycket bök med att lägga ut den på annons. Slängde halva förrådet, diverse radiostyrda bilar, båtar, helikoptrar med för den delen... ha ha!

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem

Tac.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av luiga:

Ha ha... jo jag vet. Den hade utökad HDD och extra grafikkort med. Fungerade antagligen fortfarande utmärkt, men jag orkade bara inte starta upp den och kolla av allt, äger inget med SCART längre heller. Så blev för mycket bök med att lägga ut den på annons. Slängde halva förrådet, diverse radiostyrda bilar, båtar, helikoptrar med för den delen... ha ha!

Är inte den här typen av triggande inlägg en anledning till att bannas så vet jag inte vad som krävs. Vad i helvete mannen? Lägg upp en tråd att du vill rensa så hämtar någon innan du ens packat in det i bilen?!

Detta är inte ett ’ha ha’ tillfälle!

Permalänk
Medlem
Skrivet av luiga:

Slängde min gamla Amiga 1200 på soptippen förra veckan. Ångrar mig lite nu när jag läser denna nostalgiska text, men men... livet har gått vidare för länge sedan.

Jag hade en Commodore 64 i gemensam vårdnad med en polare kan man säga. Efter sommaren ett år visade han stolt upp sin nya Amiga 500, som blev "vår" nya dator istället. Då kom vi på den smarta idén att fråga om vi fick ställa upp Commodore 64:an i ett av grupprummen i skolan där video/teve-racket stod när det inte användes. Det gick såklart bra, och den hösten spenderade vi nog inte en rast utomhus. Vi satt och spelade i grupprummet istället.

Är du dum eller ??? din amiga 1200 kunde ha varit värd minst 4500-5000kr på tradera där dom går för holy shit

jag har kvar än idag min första commodore Vic 20 2st och 2 st c64 en brödrost och den nyare c64 här slängs inget blir värda pengar med tiden.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Funderar på inkörsporten idag och hur man ens börjar.

Inte nog med att komplexiteten är så mycket högre där tooling är så mycket viktigare där man måste ha och förstå massa verktyg för att starta. Men framförallt är man ju online hela tiden nuförtiden med tusentals saker som kallar på ens uppmärksamhet.

Förr satt man där i sitt rum eller den gemensamma datorn i huset och var offline, man hade tid att utforska allt utan att bli distraherad av allt för många alternativ vare sig på datorn eller på TV. Visserligen när klockan slagit 18 och man kunde koppla upp sig på modemet försvann tiden snabbare men varje minut kostade också så man var ju lite mer fokuserat online då.

Jag tror inte att man kan ha datorer som hobby på samma sätt idag som vi kunde ha "förr". Datorn är mer ett verktyg idag och intresset hamnar snarare på vad man kan konsumera i datorn än att lära sig allt om datorn.
Så kanske är instegsporten programmering i skolan och kanske borde man se till att alla från tidig ålder måste lära sig hur en dator fungerar: att bygga enkla Arduino-projekt ungefär som syslöjd/träslöjd.

När man ska försöka anställa unga idag är det rätt komplicerat tycker jag att försöka förstå vilken "bas" de har.
Vad de har lärt sig och hur de har kommit dit. Och ofta har de enormt stora glapp i kunskap som man tidigare inte kunde ha för att det fanns inte så många vägar att gå. Vi går mot en märklig värld tycker jag där bristen på grundkunskap och allmänintresse för datorer kommer vara än mer bristvara trots att alla har datorer idag.

Permalänk
Medlem

C64 var vår första dator hemma. Den hängde med bra länge. Upplevdes så i alla fall. Grunden till det teknikintresse jag har. Fick mig att lära mig programmering och senare i livet blev jag ju civilingenjör inom datorteknik så… bra investering av föräldrarna 😊

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är inte den här typen av triggande inlägg en anledning till att bannas så vet jag inte vad som krävs. Vad i helvete mannen? Lägg upp en tråd att du vill rensa så hämtar någon innan du ens packat in det i bilen?!

Detta är inte ett ’ha ha’ tillfälle!

Ha ha... skratta åt eländet är väl det enda man kan göra. Att den ens sparades när vi flyttade till huset för 15 år sedan är ett smått underverk då jag hatar att låta saker samla damm. Den var dödsdömd för länge sedan.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem

Commodore vic20 var min första dator jag började som 7 åring och gjorde mitt första spel på det var ett rymdspel sedan började jag med demo´s och programmerade med min C64 på

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag har en lång historia med min Commodore 64, så hitta en kopp kaffe eller nån slags favoritdryck och gör dig redo, för min historia är lite speciell och nu är detta den perfekta tråden att dela av sig med lite historik.

Lite om mig: Jag är en tidigare Auktoriserat Commodore Tekniker (Autoriserad den gång via min mästare, men det var mig som reparerade alla Amigas och Commodore 64). Detta var på 80 talet så vi börjar där.

Sådan såg min första Commodore 64 ut.

Det hela började någonstans i starten av 1983. Jag var förälskad i arkadspel, när vi reste till syden tillsammans med familjen så var jag fascinerad av arkadspel, mina föräldrar fann mig alltid i nån arkadhåla nånstans i Spanien, Grekland, Holland eller hemma i Norge (jag bor i Sverige nu, men det är en annan femma). Jag hang ofta ut mer arkadspels teknikern och på 80 talet så litade man på barnen att de kunde klara sig själva så de visste var jag var om natten, inne på arkaden om natten, när ingen andra var där än jag och teknikern, jag fick spela fri-spel och titta elektronik, det var goda tider.

Sen kom Commodore 64, jag gick tillfälligt förbi en datorbutik och fick veta att man kan göra egna arkadspel med denna nya magiska vidunderdator. Jag blev såld på det direkt och plågade mina föräldrar direkt, min mormor köpte den åt mig och mina föräldrar absolut hatade spel, de tyckte det var likvärd med gambling och var inte så glada för att jag ville utveckla spel, varför kan du inte bli läkare, advokat, rörmockare som normala människor var deras fråga till mig.

Jag var tidigt ute med att få en C64, jag berättade det för mina skolkompisar att jag hade en sån hemma, en liten blond pojk som hade ZX81 kom till mig och sade SLUTA LJUGA - du har EJ en c64, den har NYSS presenterats i bladet Hobby Data.

Bilden på magasinet, den commodore 64 du ser avbildad var min första, ja precis den på bilden!

Jag köpte nämligen inte datorn från butiken, den var inte på lager - jag köpte den av Chefredaktören som utgav tidningen och utförde själv alla tester den gång. Priset var 5990,- och den släpps till 2990,- bara några månader sen, bummer!

Den lilla blonda pojken som senare skulle bli min vän - fick chock när jag nästa dag tog med mig manualen (den blåa) och visade honom att jag faktisk HAR den senaste nya prylen, han kom med mig hem och han var mycket duktig på att programmera, så han tog spel programmerat i Basic för Vic-20 och konverterade dessa till Commodore 64 för mig, jag var fascinerat.

Sen så fick jag testa HesMon 64 för Hobby Data, tyvärr var jag inte den stora skribenten den gång, men jag fick behålla HesMon64 av chefredaktören då han tyckte lite synd om mig då jag hade betalat för mycket för datorn:

Detta var en mycket primitiv Assembly / maskinkod programmerare - inget lyx som macroprogrammering eller med rader, bara att adressera direkt och koda.

$1000 LDA #$00 (lägger talet 0 till ackumulatorn)
$1002 STA $d020 (sparar ackumulatorn till adress D020 som är 53280 border färg, 0 = svart)
$1006 LDA $#00
$1008 STA $d021 (53281 som är skärm färg)
$100B RTS (Returnera till subrutin).

Det var ett enkelt exempel på hur man programmerade maskinkod på Commodore 64, det ger färgen svar om man så skriver
SYS 4096 för att köra programmet, eller RUN i assemblern.

Vi hade en datorklubb vart vi möttes 1 gång om veckan och där lekte jag med IRQ (Interrupter) och vid en felkodning (feltajming) kom jag att radera bort den vertikala bordern och således föddes världens första försök på att ta bord bordern på Commodore 64, jag tror iaf. jag var den första i världen till att göra detta, min kompis var häpnad, han var ju normalt experten, jag upptäckte detta vid en tillfällighet - men det skapade riktig kaos och röra i ankdammen, den gång hade vi inte internet så det spriddes inte så snabbt - det kom senare i "Demo Scene" miljöet, men det är en längre historie.

Nu börjar mitt arbete - dags att återvända till jobbet - hör från er om ni vill höra mera om historien, och hur jag blev service tekniker för Commodore Computers om ni vill?

Permalänk
Medlem

Jag ägde faktiskt aldrig någon C64:a men vi hade en på "långtidslån" från mammas jobb i mellanstadiet. Sedan köpte jag en Commodre 128 i sexan. Därefter blev det Amiga 500 i gymnasiet.

Permalänk
Medlem

Are you keeping up with the Commodore ?
Because the Commodore is keeping up with you

Reklam

.
En längre version av låten

Permalänk
Medlem

Inte c64 men jag byggde faktiskt en 32x32 - copper palette - 50fps rotozoomer för A500 i helgen.

En riktig fröjd att programmera Amiga Assembler nuförtiden, med visual code och line debugging.

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag har farsans gamla C64 i min källare, inkl. flera spel i orgiinalförpackning. Sid Meier's Pirates bland annat.
Minns framförallt Barbarian, IK+, Giana Sisters och Bubble Bobble och de underbart vackra loading-screensen (korrekt uttryckt?) i flashande färger och former. Bara C64:ans ljud kräver ju en hyllningsroman för sig.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av luiga:

Ha ha... jo jag vet. Den hade extra HDD och 68030 grafikkort med. Fungerade antagligen fortfarande utmärkt, men jag orkade bara inte starta upp den och kolla av allt, äger inget med SCART längre heller. Så blev för mycket bök med att lägga ut den på annons. Slängde halva förrådet, diverse radiostyrda bilar, båtar, helikoptrar med för den delen... ha ha!

En Amiga 1200 i bra skick är värd runt 4000:- - 5000:- begagnad. En 68030-accelerator 2000:- - 4000:- beroende på modell.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av luiga:

Ha ha... skratta åt eländet är väl det enda man kan göra. Att den ens sparades när vi flyttade till huset för 15 år sedan är ett smått underverk då jag hatar att låta saker samla damm. Den var dödsdömd för länge sedan.

Onödigt bara… inte så att världen slutar snurra, men finns inte lika många längre och tråkigt att de går till spillo

Permalänk
Medlem

Men använde man inte LOAD "*",1 till diskettstation? Kan minnas fel är säker 30 år sedan jag använde en c64

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Load *.* Karate++ (om jag inte minns helt fel)

Sjukt mycket minnen från c64 tiden. Spel var toksvåra, vilket då va roligt. Idag så hålls man i handen i pricip alla spel. Kickstart - haha... 9 av 10 landning misslyckades. Jäklar va frustrerande det var, men man fortsatte ändå att spela.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3