Permalänk
Medlem

Total körd dator?

Hallo.

Problemet med min gamla stationära burk är att den, sedan 2 dagar tillbaka, 'hänger sig', dvs låser sig totalt och svarar inte alls på några kommandon.

Altf4,ctrlaltdelete, etc inget fungerar utan jag måste döda strömmen.

Detta händer helt random, ibland när jag surfar i webbläsaren, ibland när jag ser film i vlc etc. Inga error meddelanden eller något. Har inte bytt någon hårdvara eller någon ändring alls i princip.

Har inga tyngre program uppe eller något när det händer, det tycks ske varje 1-2 timma typ. Oerhört störande, kan inte arbeta eller göra något alls.

Vista 32 bit, 4(3)GB RAM. Intel Core Quad 2 Cpu, 2.40ghz quad core. Nvidia GeForce 8600GT.

Permalänk
Skrivet av 8MZSSF8:

Hallo.

Problemet med min gamla stationära burk är att den, sedan 2 dagar tillbaka, 'hänger sig', dvs låser sig totalt och svarar inte alls på några kommandon.

Altf4,ctrlaltdelete, etc inget fungerar utan jag måste döda strömmen.

Detta händer helt random, ibland när jag surfar i webbläsaren, ibland när jag ser film i vlc etc. Inga error meddelanden eller något. Har inte bytt någon hårdvara eller någon ändring alls i princip.

Har inga tyngre program uppe eller något när det händer, det tycks ske varje 1-2 timma typ. Oerhört störande, kan inte arbeta eller göra något alls.

Vista 32 bit, 4(3)GB RAM. Intel Core Quad 2 Cpu, 2.40ghz quad core. Nvidia GeForce 8600GT.

Testat starta datorn i felsäkert läge och söka igenom den?

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Antielefant

Börja med en ominstallation av Windows. De allra flesta blåskärmsproblem som dyker upp efter ett bra tag är mjukvarurelaterade och åtgärdas genom en ny, fräsch, Windowsinstallation.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Damm, värmeproblem?
Någon av fläktarna som stannat?
Bara några förslag...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk

Hårddisken kanske håller på att ge upp, börja med att omformatera HDD n och om problem kvarstår testa med en annan hårddisk

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Damm, värmeproblem?
Någon av fläktarna som stannat?
Bara några förslag...

Inget damm alls i burken, har rensat nyligen. Temperaturerna är också bra.

Skrivet av Zcenicx:

Börja med en ominstallation av Windows. De allra flesta blåskärmsproblem som dyker upp efter ett bra tag är mjukvarurelaterade och åtgärdas genom en ny, fräsch, Windowsinstallation.

Alltså det är inte BSOD, utan bara vanligt frys. Det börjar med att datorn beter sig underligt, börjar sega i 10-15 sekunder, sedan totalt frys. Kan flytta runt muspekaren men thats it. Måste alltså döda strömmen för att starta upp den igen.