Vilket är det bästa hörlurs-alternativet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BesteN:

Dessa då?
http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/horlurar/denon_...

Dom har ju rätt kraftfull bas om det nu var det du var ute efter.
Dom är även tillräckligt lättdrivna för att köras från tex en iphone och är slutna så du slipper få handväskor i skallen på bussen

Har deras gamla modell AH-D1001 och kan säga att ljudet är underbart,dock läcker dom in yttre ljud som in i bövelen fast de är slutna.

Permalänk
Medlem

Jasså, har själv bara testat dom "innomhus" så upplevde inte att det släppte in så mycket. Basen var lite för kraftfull i mitt tyckte, men sådant är ju som sagt en smaksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Vill bara tillägga lite om Grado lurarna...

Som en tidigare sade här i tråden så kan Grado lurarnas bas göra en besviken. Besviken i den bemärkelsen om man är van med den överdrivna bas som t.ex. Porta Pro och andra brukslurar erbjuder (AKG K518, Sony HM510 (enda jag har erfarenhet med) ). Basen i Grado lurarna (SR60i & SR80i) är väldigt naturlig och är alltså ingenting som står ut. Mitt musiklyssnade består av akustiskt, 60 & 70tals musik med instrument samt live spelningar från samma period så jag kan inte riktigt kommentera hur elektronisk (digital) musik låter i dem eftersom jag inte kan jämföra med någon värdig referens låt (lossless kvalite).

En till sak som jag glömde nämna är att Grado lurarna är väldigt "avslöjande". När jag lyssnar på live spelningar hör man om någon har omkull ett instrument i bakgrunden och i filmer finns det stor chans att höra utomstående ljud. En erfarenhet är när jag gluttade Wire In The Blood varav en scen tog plats i ett varuhus på kvällen. Scenen skulle målas upp som tyst och mystisk men i mina Grado lurar hörde jag rave musik i bakgrunden. Jag slog över till mina högtalare och i dem hördes ingen musik.

Jag vet inte om det är ett plus eller minus För mig är det väldigt roligt i alla fall. Sitter och lyssnar efter misstag när jag glor film ibland

Basen må vara tillräcklig för din musiksmak men till många andra så är den minst sagt bristfällig och istället för överdriven så är den underdimensionerad. Jag tycker helt enkelt att Grado lurarnas vassa diskant gör sig bäst till äldre instrumental musik såsom den du lyssnar på. Detta är dock inget som TS är intresserad av som jag förstod det.

Står fast vid att du bör prova AT ATH-M50 för att se om det är något för dig. Tror att det kommer passa bra.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur bra Audio Technica M-50 är för hiphop musik? Finns det bättre alternativ om man bara lyssnar på Hiphop? Hade tänkt dra till stan och köpa M-50. Citera!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av majje:

Basen må vara tillräcklig för din musiksmak men till många andra så är den minst sagt bristfällig och istället för överdriven så är den underdimensionerad. Jag tycker helt enkelt att Grado lurarnas vassa diskant gör sig bäst till äldre instrumental musik såsom den du lyssnar på. Detta är dock inget som TS är intresserad av som jag förstod det.

Står fast vid att du bör prova AT ATH-M50 för att se om det är något för dig. Tror att det kommer passa bra.

Vilket fruktansvärt uselt innlägg ! vad har du för referenser när det gäller musik? hur kan du tro att man vill ha dåligt ljud om man lyssnar på akustiska instrument? och om man lyssnar på ny akustisk musik är det då skillnad?
om du tycker om ett sound är en sak, att låta hifi = naturtroget är en helt objektiv sak. lär dig mera och skaffa referencer i verkligheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vilket fruktansvärt uselt innlägg ! vad har du för referenser när det gäller musik? hur kan du tro att man vill ha dåligt ljud om man lyssnar på akustiska instrument? och om man lyssnar på ny akustisk musik är det då skillnad?
om du tycker om ett sound är en sak, att låta hifi = naturtroget är en helt objektiv sak. lär dig mera och skaffa referencer i verkligheten.

Vet inte hur du läst mitt inlägg men jag har aldrig sagt att man vill ha dåligt ljud om man lyssnar på akustiska instrument. Antar att du syftar på följande bit av inlägget som är lite felformulerad då jag satt och skrev på mobilen.

"Jag tycker helt enkelt att Grado lurarnas vassa diskant gör sig bäst till äldre instrumental musik såsom den du lyssnar på"

Jag menar självklart inte att vass diskant passar sig till Instrumental musik utan det jag vill få sagt är att jag tycker att hörlurarna passar till klassisk musik (och rock för den delen) bättre än bastung elektronisk musik och dylikt. Jag tycker dock att Grado lurarna har bristfällig bas och för vass diskant vilket inte är bra egenskaper för någon musikgenre (även om det är sämre för vissa).

Angående mina referenser så har du ingen rätt att uttala dig i frågan. Jag har inte uttalat mig angående om något låter hifi eller inte utan endast beskrivit det negativa som jag upplevde i Grado lurarnas ljudbild. Detta jämfört med ljudet som det ska låta i verkligheten när man hör musiken live och hörlurar som är kända att vara neutrala.

Ja det är, i många fall, skillnad på inspelningarna på ny och gammal akustisk musik men Grado lurarna passar sig till all form av klassisk/akustisk musik. En felformulering som inte var speciellt relevant då han inte lyssnar på någon form av klassisk musik så din rekommendation är ju fortfarande miss visande.

Du kritiserar mitt inlägg men jag tänker inte gå in och göra detsamma med ditt. Vad har du själv för referenser ? Räcker inte mina erfarenheter så finns det mycket mer att läsa på head-fi.org

Visa signatur

Permalänk

Siberia är rätt trevliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agit:

Någon som vet hur bra Audio Technica M-50 är för hiphop musik? Finns det bättre alternativ om man bara lyssnar på Hiphop? Hade tänkt dra till stan och köpa M-50. Citera!

Hiphop låter helt ok med M50 men om du bara lyssnar på hiphop så skulle jag rekommendera någon mer bastung hörlur, tex Sony MDR-XB500/700, AKG K518 DJ/LE, Beyerdynamic DT770 Pro (har för mig att det var den versionen som var mer bastung), Denon AH-D1100.

Skrivet av majje:

Vet inte hur du läst mitt inlägg men jag har aldrig sagt att man vill ha dåligt ljud om man lyssnar på akustiska instrument. Antar att du syftar på följande bit av inlägget som är lite felformulerad då jag satt och skrev på mobilen.

"Jag tycker helt enkelt att Grado lurarnas vassa diskant gör sig bäst till äldre instrumental musik såsom den du lyssnar på"

Jag menar självklart inte att vass diskant passar sig till Instrumental musik utan det jag vill få sagt är att jag tycker att hörlurarna passar till klassisk musik (och rock för den delen) bättre än bastung elektronisk musik och dylikt. Jag tycker dock att Grado lurarna har bristfällig bas och för vass diskant vilket inte är bra egenskaper för någon musikgenre (även om det är sämre för vissa).

Angående mina referenser så har du ingen rätt att uttala dig i frågan. Jag har inte uttalat mig angående om något låter hifi eller inte utan endast beskrivit det negativa som jag upplevde i Grado lurarnas ljudbild. Detta jämfört med ljudet som det ska låta i verkligheten när man hör musiken live och hörlurar som är kända att vara neutrala.

Ja det är, i många fall, skillnad på inspelningarna på ny och gammal akustisk musik men Grado lurarna passar sig till all form av klassisk/akustisk musik. En felformulering som inte var speciellt relevant då han inte lyssnar på någon form av klassisk musik så din rekommendation är ju fortfarande miss visande.

Du kritiserar mitt inlägg men jag tänker inte gå in och göra detsamma med ditt. Vad har du själv för referenser ? Räcker inte mina erfarenheter så finns det mycket mer att läsa på head-fi.org

Jag vet inte hur mrqaffe har läst ditt förra inlägg men jag förstod exakt vad du menade och tyckte att din beskrivning stämnde väldigt bra.

Skrivet av Zeuxlarsson:

Siberia är rätt trevliga.

Siberia är en gaminglur och kommer inte ens i närheten av ljudkvaliten på hörlurnarna vi pratat om här.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 9070 XT | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung G60SD
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Haha butthurt much? Diggar mina HD555, men skulle aldrig rekommendera de till någon med krav på kraftig bas, antar att situationen är liknande gällande Grados lurar.

Permalänk
Medlem

Vilka av dessa två tror ni passar bäst till Rap?

Ultrasone DJ1-PRO
Audio Technica ATH-M50

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

Ultrasone DJ1-PRO
Audio Technica ATH-M50

Tror faktiskt båda skulle passa rätt så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Häger:

Behöver hjälp med att välja hörlurar, priset ska ligga mellan 1000-2000.

Hade tänkt använda dem när jag är ute och går (lyssnar från min sony ericsson, använder en 3.5 switch), när jag sitter vid min dator och lyssnar på musik eller spelar. Eftersom jag ska vara ute med dom så vill jag att de ska vara snygga, därför är hörlurar som tex akg 701, sennheiser och liknande hörlurar inte något alternativ för mig.

jag vill ha hörlurar som är mer åt skullcandy hållet (utseendemässigt) som tex

*Audio Technica ATH-M50 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=256102) som jag hört mycket gott om.

*Grado SR60i eller annan modell av Grado? har inte så bra koll, vet att de låter bra och är snygga;) (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=559493)

Öppen eller stängd hörlur spelar ingen roll.

Vet inte mycket om ljud så jag uppskattar all hjälp jag kan få från mina älskade sweclockers-kamrater!

Jag själv tycker att mina Sennheiser HD598 ser gudomliga ut, du kanske inte har sett just den modellen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Häger:

Behöver hjälp med att välja hörlurar, priset ska ligga mellan 1000-2000.

Hade tänkt använda dem när jag är ute och går (lyssnar från min sony ericsson, använder en 3.5 switch), när jag sitter vid min dator och lyssnar på musik eller spelar. Eftersom jag ska vara ute med dom så vill jag att de ska vara snygga, därför är hörlurar som tex akg 701, sennheiser och liknande hörlurar inte något alternativ för mig.

jag vill ha hörlurar som är mer åt skullcandy hållet (utseendemässigt) som tex

*Audio Technica ATH-M50 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=256102) som jag hört mycket gott om.

*Grado SR60i eller annan modell av Grado? har inte så bra koll, vet att de låter bra och är snygga;) (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=559493)

Vet inte mycket om ljud så jag uppskattar all hjälp jag kan få från mina älskade sweclockers-kamrater!

lyssnat på Dr.Dre och det är snygga hörlurar samt bra ljud för min smak. Kanske ta sig en titt och se om du hittar något.
http://beatsbydre.com/products/showproducts.aspx?startBanner=...

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem
Skrivet av larssa87:

lyssnat på Dr.Dre och det är snygga hörlurar samt bra ljud för min smak. Kanske ta sig en titt och se om du hittar något.
http://beatsbydre.com/products/showproducts.aspx?startBanner=...

Dr Dre lurar har jag för mig är lite överprisade förhållande till prestandan dvs man betalar för designen.

Permalänk
Medlem

Grabbar jag var på JAMs butik och en snubbe där sa att Audio Technica ATH M-50 var _RIKTIGT_ dåliga hörlurar om man lyssnar på hiphop och rap. Han verkade seriös då han sa att jag kunde gå tillbaka till butiken och säga vad jag tyckte om dom om jag testade dom i någon butik

Någon som kan säga att han har fel? Och sen en sak till är det sant att Denon D-1100 har likadant ljud som Creative Aurvana Live? Denon kostar 1300 medans Creative kostar 700.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Dr Dre lurar har jag för mig är lite överprisade förhållande till prestandan dvs man betalar för designen.

Enda jag kan säga då är att åka och lyssna själv. Istället för att köpa "grisen i säcken". =D

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem
Skrivet av agit:

Grabbar jag var på JAMs butik och en snubbe där sa att Audio Technica ATH M-50 var _RIKTIGT_ dåliga hörlurar om man lyssnar på hiphop och rap. Han verkade seriös då han sa att jag kunde gå tillbaka till butiken och säga vad jag tyckte om dom om jag testade dom i någon butik

Det låter konstigt tycker jag... M50 gräver hyfsat djupt och borde vara hyfsade till rap, dvs jag kan inte förstå varför de skulle vara direkt dåliga, jämfört med andra lurar. Dock är rap inte alls min grej, så svårt att säga säkert
Hade han några förslag på alternativ då?

Skrivet av agit:

Och sen en sak till är det sant att Denon D-1100 har likadant ljud som Creative Aurvana Live? Denon kostar 1300 medans Creative kostar 700.

Det är D1001 som är i princip identiska med aurvana live. D1100 verkar dock vara en omarbetad lur?

Se tex en tråd här:
http://www.head-fi.org/forum/thread/377731/denon-1001-s-vs-cr...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Här finns mycket intressant läsning om ATH-M50:

http://www.head-fi.org/products/audio-technica-ath-m50s-monit...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

Ultrasone DJ1-PRO
Audio Technica ATH-M50

Skrivet av oyegie:

Tror faktiskt båda skulle passa rätt så bra.

Det fick bli ett par Ultrasone DJ1-PRO. Om det är fler som är intresserade så kan jag nämna att jag köpte från Ebay (skickas från uk) för 1394 kr inkl frakt.

Här är säljaren!
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=23062852...

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk

jag skulle satsa på g35an den är riktigt nice

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av turboprocess:

jag skulle satsa på g35an den är riktigt nice

Du skämtar va????
Det är en USB-ansluten gamingheadset med ljudkvalite långt ifrån vad som är bra.

Permalänk

Bara nyfiken eftersom jag själv spanat på lite lurar i denna prisklass men vill ha lite mer designinriktade lurar, hur står sig dessa mot det andra som tagits upp i tråden?

http://shop.wesc.com/product/category-headphones/bassoon-whit...

(Till TS så finns dom även i en Röd&Svart variant på andra ställen en wesc's egna nätshop eftersom det är slut där)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptenlinkan:

Bara nyfiken eftersom jag själv spanat på lite lurar i denna prisklass men vill ha lite mer designinriktade lurar, hur står sig dessa mot det andra som tagits upp i tråden?

http://shop.wesc.com/product/category-headphones/bassoon-whit...

(Till TS så finns dom även i en Röd&Svart variant på andra ställen en wesc's egna nätshop eftersom det är slut där)

Du vet om Att WESC är överprisat.

Permalänk

Kan det bero på att det är just lite mer tanke på designen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptenlinkan:

Kan det bero på att det är just lite mer tanke på designen?

Snarare märket som är överprissatt.
Fler alternativ.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=559316
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=15725

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:
Skrivet av majje:

Skrivet av CazeW:
Skrivet av Roger W:

Fått många fina tips och sitter nu med 3 par vackra hörlurar som jag har sjukt svårt att välja mellan.

AKG K-540, Audio Technica ATHM50 och HFI-580. Valde bort Grado lurarna för jag var ute efter lite mer bas, för väl kalla mig för en bassjunkie då (därför känns M50 väldigt lovande)... De andra som nämnts i tråden har jag valt bort för jag tyckt de vart fula.

Har inte lyssnat på någon av dessa tre lurar men de är alla snygga och har fått bra recensioner, vilka tror ni blir bäst?

Hade tänkt skicka med en peng till en poolare som sticker till USA så han kan köpa dom där, någon som har erfarenhet av detta? är det enkelt att få tag på? funkar garantin? Någon speciell butik med många hörlurar?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Jag köpte själv mina ATH-M50 i USA för 600kr (Låg dollar <3) och allt har fungerat bra med det köpet. Alla dina tre alternativ är bra och om du har möjlighet att lyssna på dem så tycker jag att du skall göra det.

Av de tre nämnda så föredrar jag helt klart HFI-580 och ATH-M50 men jag har inte lyssnat på AKG K-540 med någon riktigt bra förstärkare så jag har svårt att utesluta dem. Förhoppningsvis har någon annan gjort det och kan uttala sig. Jag gjorde själv som dig innan jag köpte mina ATH-M50 och kom då fram till att de var de bästa hörlurarna för mig i prisklassen så det är dem jag rekommenderar (lyssnade på ett 20tal lurar i prisklassen innan jag köpte). Låter sjukt bra och basen är kanon för ett par lurar i den här prisklassen!

mvh

Mattias

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Häger:

Fått många fina tips och sitter nu med 3 par vackra hörlurar som jag har sjukt svårt att välja mellan.

AKG K-540, Audio Technica ATHM50 och HFI-580. Valde bort Grado lurarna för jag var ute efter lite mer bas, för väl kalla mig för en bassjunkie då (därför känns M50 väldigt lovande)... De andra som nämnts i tråden har jag valt bort för jag tyckt de vart fula.

Har inte lyssnat på någon av dessa tre lurar men de är alla snygga och har fått bra recensioner, vilka tror ni blir bäst?

Hade tänkt skicka med en peng till en poolare som sticker till USA så han kan köpa dom där, någon som har erfarenhet av detta? är det enkelt att få tag på? funkar garantin? Någon speciell butik med många hörlurar?

Tack för svar!

Finns en massa butiker i USA men vad det finns för affärer nära beror helt på vart han ska. Enklast och billigast är nog att han beställer från någon nätaffär till addressen han kommer att stanna på. Garantin varierar från tillverkare till tillverkare och vissa av dem har internationell garanti (har dock inte tittat på AKG, Audio Technica eller Ultrasone garanti).

Om du hade nämnt att du skulle skaffa hörlurarna från USA så hade jag kunnat rekommendera snäppet bättre hörlurar eftersom vissa modeller är ganska rejält billigare där. Tex ATH-M50 kostar bara 700kr där. För 2000kr i USA kan du tex få Ultrasone Pro 900 (bjuder man säljaren $320 så säljer han dom för det priset) som är snäppet bättre än någon av de tre hörlurarna du listat nu.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 9070 XT | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung G60SD
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Skulle nog ändå ta wesc'en och betala 300-400 mer för designen som är helt klart slående mycket bättre en det två du linkande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptenlinkan:

Skulle nog ändå ta wesc'en och betala 300-400 mer för designen som är helt klart slående mycket bättre en det två du linkande

Antar att du betalar för ett weinerbröd när det gäller ljudet resten av kostnaden är för märket och design.